طه‌ هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد :ثبت‌نام نقل و انتقالات دانشجویی از 20 آذر آغاز می‌شود

۱۵ آذر ۱۳۹۵ | ۲۲:۵۳ کد : ۱۰۶۴
تعداد بازدید:۱۴۲۶

 

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب به نقل از گروه خبری آنا :

دکتر سید طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در نشستی خبری درباره راه‌اندازی سامانه جدید نقل و انتقالات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ‌«اساس تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی بر این بود که مردم به راحتی بتوانند تحصیل کنند. در طول 34 سال گذشته حدود 5/5 میلیون نفر از دانشگاه آزاد اسلامی فارغ‌التحصیل شده‌اند. اگر این دانشگاه نبود قطعا کمتر از 500هزار نفر می‌توانستند تحصیل کنند. زیرا امکانات کشور اجازه نمی‌داد همه در دانشگاه‌های دولتی تحصیل کنند. آن‌هایی که امکانات مالی داشتند می‌توانستند به خارج از کشور بروند و بقیه افراد از تحصیل در آموزش عالی محروم می‌شدند. در حقیقت دانشگاه آزاد اسلامی قرین و همراه با عدالت آموزشی در کشور است.»

او افزود: «نکته‌ای که امروز در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است و بسیار در این زمینه موفق عمل کرده، بحث نقل و انتقالات و بومی‌گزینی است. دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرد شرایطی فراهم کند که دانشجویان بتوانند در محل سکونت خود تحصیل کنند.»

هاشمی گفت: «بر اساس بررسی‌هایی که درباره آسیب‌های اجتماعی انجام شد تفاوت معناداری بین کسانی که در شهر خود و زیر چتر حمایتی خانواده تحصیل می‌کنند و کسانی که در شهر دیگری به دور از خانواده هستند وجود دارد. از میان 5/5 میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 2/5 میلیون فارغ‌التحصیل خانم‌ها بودند که حتی با وجود داشتن تمکن مالی خانواده‌ها کمتر تمایل دارند فرزندان دختر خود را برای تحصیل به خارج از کشور بفرستند. در نتیجه این جمعیت اگر امکان تحصیل در دانشگاه آزد اسلامی را پیدا نمی‌کردند، از تحصیل در آموزش عالی محروم می‌ماندند در واقع اتفاقی که با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی افتاد. این بود که بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزد اسلامی متعلق به کسانی است که در صورت نبود دانشگاه آزاد اسلامی هیچ گاه امکان تحصیل در آموزش عالی را پیدا نمی‌کردند.»

او افزود: «امروز در سیاست‌های دانشگاه بحث بومی‌گزینی یکی از اولویت‌ها است. زیرا امکان بیشتری برای افراد فراهم می‌کند که در شهر خود تحصیل کنند و هر کسی که علاقه‌مند به تحصیل در آموزش عالی باشد بتواند به دانشگاه راه یابد. کمال‌یابی یکی از خصیصه‌های فرهنگی ما از دوران باستان تا به امروز بوده و همواره ایرانی‌ها به دنبال کمال‌یابی بودند و خانواده‌های ایرانی دوست دارند که فرزندان‌شان در مقاطع عالی تحصیل کنند. حتی در کشورهای توسعه یافته‌ای که به نظر می‌رسد خیلی به بحث علم توجه دارند ما چنین اشتیاق و فرهنگی را در خانواده‌ها کمتر شاهد هستیم.»

کاهش مراجعات حضوری از 120هزار نفر به کمتر از 17هزار نفر در سال

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ «همیشه در آموزش عالی چه در مراکز دولتی و چه غیر دولتی بحث نقل و انتقالات و میهمانی مطرح بود. اتفاقی که در دانشگاه آزاد اسلامی افتاد این بود که علاوه‌بر بحث بومی‌گزینی کسانی که نتوانستند بنا به دلایلی در شهر محل زندگی خود تحصیل کنند، با شرایط نقل وانتقالات حداکثر امکانات را فراهم کنند که بتوانند در شهر خود میهمان شوند یا به آنجا انتقال پیدا کنند.»

او افزود: «در طول سه سال گذشته و در دوره مدیریتی جدید این مساله اتفاق بسیار مبارکی بود. در بعضی از سال‌ها بیش از 120هزار نفر به این دانشگاه برای انتقال به محل تحصیلی که علاقه‌مند بودند مراجعه حضوری داشتند که ما این میزان را با تلاش‌های بسیار به کمتر از 17 هزار نفر رساندیم و سایر فعالیت‌ها از طریق غیرحضوری دنبال می‌شود. سعی کردیم با کار کارشناسی شیوه‌نامه‌ نقل و انتقالات را طوری تنظیم کنیم تا مراجعات حضوری را کاهش دهیم. این شیوه‌نامه مزیت‌هایی نسبت به شیوه‌نامه قبلی دارد. نرم‌افزار این شیوه‌نامه آماده شده و ثبت‌نام برای نقل و انتقالات دانشجویی از 20 آذر از طریق سامانه .monada.iau.irwww آغاز می‌شود و کسانی که می‌خواهند مهمان یا منتقل شوند حتما باید از طریق این سامانه اقدام کنند.»

هاشمی از همه دانشجویان خواست که جدا از مراجعه حضوری پرهیز کنند؛ زیرا به مراجعات حضوری در بحث نقل و انتقالات یا میهمانی ترتیب اثر داده نخواهد شد.

مهلت ثبت‌نام نقل و انتقالات دانشجویی تمدید نمی‌شود

او افزود: «دانشجویان بهتر است با شروع زمان ثبت‌نام به این سامانه مراجعه کنند زیرا ظرفیت امکان نقل و انتقالات یا میهمانی محدود است. بنابراین هر دانشجویی که زودتر ثبت‌نام کند امکان انتقال و میهمانی آن بیشتر خواهد بود دانشجویان قبل از ثبت‌نام حتما متن شیوه‌نامه را به دقت مطالعه کنند. مهلت ثبت‌نام برای نقل و انتقالات نیز تا 5 دی به اتمام می‌رسد و تمدید نخواهد شد.»

هاشمی گفت: «ضوابط انتقال و میهمانی براساس ازدواج یا متارکه، ضوابط انتقال خانواده‌های شاهد و ایثارگر، افراد باردار، ‌بیماران معلول و ... از جمله شرایط خاصی است که در شیوه‌نامه اعلام شد. نقل او انتقالات فرزندان اعضای هیات علمی نیز جزو شرایط خاص است. پیرو تفاهم‌نامه ای که بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد فرزندان هیات علمی این سه مجموعه در صورت پذیرفته شدن در هر یک از این دستگاه‌ها می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن به محلی که والدین آنها در آنجا هیات علمی هستند منتقل شوند، یعنی اگر 90درصد کف نمره آخرین فردی که در رشته‌ای پذیرفته شد را کسب کنند می‌توانند منتقل شوند و اگر 92/5 درصد کف نمره را بدست آورند می‌توانند تغییر رشته دهند.»

او بحث اصلاح جدول هم‌ترازی از 10 گروه به 7 گروه، امکان انتخاب 5 واحد برای منتقل شدن به جای یک واحد و مواردی از این دست را از جمله اصلاحات شیوه‌نامه جدید اعلام کرد و گفت:‌ «امسال با تایید دکتر میرزاده مصوب شد دانشجویانی که از این به بعد پذیرفته می‌شود بخواهند از گروه یا واحدهای بالاتر به گروه پایین‌تر یا همتراز منتقل شوند انتقال آنها امکان‌پذیر باشد. یعنی به عنوان مثال دانشجویی از علوم تحقیقات تهران می‌تواند به هر واحد دیگری که دوست دارد منتقل شود. فراهم کردن میهمانی دانشجویان خانم در دوران بارداری یا شیردهی، امکان نقل و انتقال بیماران صعب‌العلاج، امکان نقل و انتقال دانشجویانی که 4 سال در مدارس سما تحصیل کرده بودند نیز از دیگر مواردی است که در این شیوه‌نامه بر روی آنها تاکید شد. ما قصد داریم با ابلاغ شیوه‌نامه جدید مراجعه حضوری را نداشته باشیم.»

هاشمی گفت‌: «نتایج نقل وانتقالات نیز از طریق همین سامانه اعلام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود مانند دوره قبل حدود 16 الی 17هزار نفر برای نقل و انتقالات دانشجویی ثبت‌نام کنند و حدود 75درصد آن‌ها موفق به نقل و انتقال می‌شوند. همچنین دانشجویانی که معدل بیشتری دارند، از امتیاز بالاتری برای نقل‌وانتقالات برخوردار خواهند بود.»

او افزود: «دانشجویانی که قصد دارند درخواست‌های خود را ویرایش کنند می‌توانند درخواست اولیه خود را لغو کرده و درخواست جدیدی را در بازه زمانی 20 آذر تا 5 دی ثبت کنند. دانشجویان واحد الکترونیک نمی‌توانند تقاضای میهمانی داشته باشند اما دانشجویان حضوری می‌توانند برای واحد الکترونیک درخواست میهمانی دهند.»

دانشجویان دوره‌های بدون آزمون نمی‌توانند به طور کامل منتقل شوند

او درباره دانشجویان ورودی بدون آزمون گفت:‌ «این دسته از دانشجویان می‌توانند درخواست میهمانی دهند اما نمی‌توانند به طور کامل به واحد دیگری منتقل شوند.»

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی علی‌رغم اجازه وزارت علوم مبنی‌ بر افزایش شهریه ثابت دانشگاه‌های غیردولتی و پردیس‌های دانشگاهی، در راستای گسترش عدالت در آموزش عالی برای دومین سال متوالی شهریه ثابت خود را تغییر نداد و اگر چه که هر سال 340میلیارد تومان ضرر بابت این افزایش نیافتن شهریه ثابت به دانشگاه آزاد اسلامی تحمیل شد اما ما اهداف بلند‌تری مانند کیفی‌سازی، گسترش عدالت در آموزش عالی و توجه اقشار کم‌درآمد را دنبال می‌کنیم.»