بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ازدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

۰۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۰ کد : ۳۶۷۰
تعداد بازدید:۸۹۵

به گزارش روابط عمومی واحد، در حاشیه بازدید دوره ای رئیس محترم صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، آقای دکتر وحدت و همکاران ایشان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، جلسه ای با حضور ایشان و خانم دکتر داداندیش، رئیس واحد تهران غرب و آقای مهندس جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آقای دکتر خیاطیان عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، خانم دکتر حمیدزاده مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در امور بانوان، آقای دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، آقای دکتر ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، آقای دکتر رحیمی معاون پژوهش و فناوری واحد، آقای مهندس زارع نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راه اندازی سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، آقای دکتر پیشگرمدیر مرکز رشد واحد، آقای دکتر شریفی مدیر گروه مهندسی برق واحد، خانم دکتر علیفری مدیر گروه حسابداری برگزار شد.

در این نشست خانم دکتر داداندیش ضمن خوشامد گویی به حاضرین، هدف از این جلسه را ایجاد زمینه های لازم برای کارآفرینی و عملیاتی کردن سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب دانست تا در نهایت بتوان با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی مدل مناسبی برای تاسیس و اداره سرای فن آوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ایجاد کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه ذهن اساتید با بحث آموزشی بیشتر از بحث های کارآفرینی همراه می باشد، لذا ابتدا باید بسترهای لازم برای ورود به عرصه نوآوری فراهم آید تا در نهایت اساتید نیز به این سمت سوق یابند که امید می رود با راه اندازی سرای نوآوری تهران غرب این امر محقق شود.

 دکتر دهقانی فیروزآبادی طی سخنانی کوتاه ایجاد سرای نوآوری را با توجه به شکل گیری شتاب دهنده ها و لزوم ارتباط و اتصال بین آنها ضروری دانسته و بخشنامه های جدید دانشگاه درخصوص تاسیس سراهای نوآوری و شرکت های دانش بنیان را تشریح نمودند. همچنین سرای نوآوری را در دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشکده تخصص محور معرفی کرده که باید به جای دوره کارشناسی، دوره های شتابدهی، به جای دوره کارشناسی ارشد، مراکز رشد و به جای دوره دکتری، پارک علم و فناوری در آن جای داده شود.

در ادامه خانم دکتر حمیدزاده با بیان اینکه با واحد تهران غرب در قالب مهمان رویداد استارت آپی معماری، طراحی صنعتی و مبلمان داخلی آشنا شدند، محیط  این دانشگاه را مثبت ارزیابی کردند و درخصوص برنامه های معاونت فن آوری ریاست جمهوری برای ایجاد فضای مناسب برای نوآوری و کارآفرینی در دانشگاهها و از جمله مشارکت معاونت در بازسازی و تجهیز سرای نوآوری واحد توضیحاتی را ارائه نمودند.

سپس آقای مهندس زارع توضیحاتی در خصوص عملیات عمرانی انجام شده و ویژگی های طراحی سرای نوآوری واحد تهران غرب که مستقر در ساختمان علوم پایه سابق می باشد بیان نمودند.

آقای مهندس جهانگرد هم با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دوره تثبیت خود را گذرانده است و در حال حاضر باید به دنبال دوره نوآوری باشد، گفتند در دانشگاه دو شاخص مهم است؛ منزلت و منفعت. اگر منزلت و منفعت اساتید در راستای نوآوری قرار گیرد می توان انتظار داشت که آنها نیز به سمت نوآوری و کارآفرینی علاقه نشان داده و دانشجویان خود را هدایت کنند. این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه در آیین نامه های ارتقای اساتید نیز بحث های مربوط به فعالیت های نوآوری گنجانده شود. مورد دوم نیز تغییر در نگرش دانشگاه می باشد که مانند فرآیند و محصول دانشگاه باید تغییر کند.بسیاری از دانشگاه ها، بحث آموزش به نحوی باشد که دانشجو پس از فارغ التحصیلی بتواند سریعا به بازار کار در رشته تحصیلی خودش ورود کند و نیازی به گذراندن دوره های مازاد مانند دوره های فنی و حرفه ای نباشد. نمونه ای از این گونه دانشگاهها در اروپا وجود دارد که محصول آن، یعنی فارغ التحصیلان، آن را به اتحادیه اروپا معرفی می کنند.ایشان در جمعبندی به این نکته اشاره نمودند که شناخت مارکتینگ (بازار) در هر منطقه و استان مهم است برای مثال در استان سمنان همانند بعضی از استانها کار وجود ندارد و در این زمینه معماری باید انجام شود. دانشگاه آزاد اسلامی خود یک بازار بزرگ است. شما می توانید با شناخت تقاضاهای خودتان و تولید مناسب با آن یک حرکت راه بیاندازید. صندوق نوآوری و شکوفایی صنایع نوآور در کشور را حمایت می کند. سوالات دانشگاه را باید مشخص کنیم و سراها را بر این اساس طراحی و ایجاد کنیم. در بخش شناخت و توسعه بازار بیشتر باید کار شود.

در ادامه جلسه دکتر وحدت ضمن طرح انواع حمایتهای مالی صندوق از جمله شرکت های دانش بنیان، شتاب دهنده ها و صندوق های پژوهش و فن آوری، ایجاد مزیت برای کار اشتراکی بین نوآوران، پژوهشگران و همچنین رویدادهای مشترک، بیان داشت: که اگر سرای نوآوری به شکل مناسب خود برسد می توانید روی حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی در همه بخش ها حساب کنید. اما ایجاد فضای کار اشتراکی فقط هدف سرای نوآوری نباید باشد و زیست بوم نوآوری در دانشگاه آزاد نیز می بایست ایجاد شود.

دکتر خیاطیان، عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، نیز با بیان این امر که ایجاد واژگان جدید در راستای نوآوری می تواند باعث ایجاد ایده های جدید در این عرصه شود. می توان با رویکرد حل مساله و حمایت هایی که صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت های دانش بنیان انجام می دهد، به منظور پیشبرد برنامه ها برنامه ریزی کرد و آنها را به صورت عملیاتی محقق نمود.

دکتر شریفی، مدیر گروه برق واحد تهران غرب، افزود: در دانشگاه آزاد با توجه به اینکه دانشجو شهریه پرداخت می کند علاقه بیشتری برای کسب درآمد و کاهش هزینه های خود دارند. لذا علاقه دانشجویان به مباحث کارآفرینی بیشتر است. همچنین ایشان حضور اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که تخصصها و تجارب اجرایی دارند را به عنوان یک فرصت برای دانشگاه دانسته از آنها بعنوان هموارکننده راه اتصال صنعت و دانشگاه یاد کرد.

دکتر علیفری، مدیرگروه حسابداری واحد، ضمن تشکر بابت حمایت های انجام شده جهت راه اندازی مرکز خدمات مالی حسابداری در واحد تهران غرب، اعلام کردند؛ می توان دانشجو را در این مرکز به صورت عملی مشارکت داد و با بحث های حسابداری آشنا کرد و به این ترتیب مسیر صفر تا صد را در دانشگاه شناخته و در پرونده های واقعی نیز بتواند فرایندهای مالی، حسابداری و حسابرسی را به درستی انجام دهد.

آقای دکتر رحیمی، معاون پژوهشی واحد تهران غرب،  یکی از ایرادهای کار در دانشگاه آزاد اسلامی را فراوانی بخشنامه مختلف دانستند که باعث محدود شدن فعالیت ها می شود. مشکل دیگر را عدم متمرکز بودن فعالیت ها دانستند که می تواند با ایجاد تمرکز لازم، انگیزه و امیدواری را برای دانشجویان ایجاد کرد.

دکتر معیری، عضو هیات علمی گروه مکانیک، ایجاد برند برای دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان راه حلی برای کسب درآمد شهریه ای دانستند که این برندسازی را در گروی حمایت از کسب و کارهای کوچک و به سوددهی رساندن آنها دانستند.

در پایان جلسه  خانم دکتر داداندیش ضمن تشکر از افرادی که در جلسه حضور داشتند، جلسه را مثبت ارزیابی و لازمه به نتیجه رسیدن این جلسات را تشکیل کارگروهی برای تحقق امور دانستند.