مصاحبه با پذیرفته شدگان منتخب مقطع دکترا و کارشناسی ارشد گروه مهندسی صنایع (در آزمون سراسری ۹۸ )

۰۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۳ کد : ۳۸۶۰
تعداد بازدید:۲۸۸۶

  • لطفاً خودتون رو معرفی کنید و بفرمائید دانش آموخته ی چه رشته‌ای هستید؟

محمدرضا قربانعلی زادگان هستم. دانشجوی ورودی سال ۹۴ رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

  • آیا انتخاب رشته مهندسی صنایع بر اساس علاقه شخصی انجام شده بود یا اینکه راجع به این رشته و آینده شغلی آن تحقیق و بررسی هم کرده بودید؟

واقعیت این هست که من با رتبه خیلی خوبی وارد دانشگاه نشدم و باید بگم زمانی که رشته مهندسی صنایع را انتخاب کردم شناخت درستی نسبت به این رشته نداشتم.

  • در صورتی که مایلید کمی در خصوص وضعیت تحصیلی خودتان در مقطع کارشناسی صحبت کنید؟

من چون رشته تحصیلی ام را بدون داشتن انگیزه‌ای شروع کرده بودم، در سال‌های اول و دوم یعنی در طول ۴ ترم، خیلی اهل درس و مطالعه نبودم و صرفاً از باب رفع تکلیف به دانشگاه می‌آمدم.

در آن ایام در خیلی از درس‌هایی که برای یک ترم انتخاب می‌کردم، می‌افتادم و امکان اینکه در یک ترم بتوانم در بیش از ۹ واحد درسی نمره قبولی بگیرم وجود نداشت و البته این برای خودم هم آزاردهنده بود. این روند ادامه داشت و حتی شرایط از آنچه فکر می‌کردم بدتر شد تا اینکه در ترم سوم من فقط توانستم در ۴ واحد نمره قبولی بگیرم و در ترم چهارم نیز با گذراندن ۱۱ واحد درسی مشروط شدم.

بی علاقگی من در حدی بود که در درسی مثل جبر که برای رشته مهندسی صنایع جزو دروس مقدماتی محسوب می‌شود، سه بار افتادم.

  • لطفاً توضیح دهید چگونه وضعیت تحصیلی و نوع نگاه شما به رشته مهندسی صنایع تغییر کرد؟

یادآور می‌شوم انتخاب رشته مهندسی صنایع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب از شانس‌های بزرگ زندگیم بود، با این توضیح که همانگونه که قبلاً گفتم، افت تحصیلی من ادامه داشت تا اینکه در همایشی که از طرف اساتید دانشگاه برگزار شد شرکت کردم. سخرانان در موردکنکور کارشناسی ارشد بحث و تبادل نظر می‌کردند و در این میان توانستم راجع به حوزه‌های صنایع، اطلاعات تازه ای پیدا کنم.

بعد از پایان همایش بود که متوجه شدم واقعاً طی دو سال اول دانشگاه چقدر نسبت به رشته مهندسی صنایع دید بسته‌ای داشتم و در مورد این رشته فقط مطالبی را می‌دانستم که می که عموماً در مورد آن صحبت می‌شد.

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد این رشته با راهنمایی استادن محترم دکتر ایوبی، دکتر عبدالله زاده، دکتر میرزا باقی، دکتر اسماعیلی که از استادان من بودند در چند همایش دیگر شرکت کردم.

در این همایش‌ها و با راهنمایی‌های اساتید، اطلاعات جدیدتری راجع به مهندسی صنایع کسب کردم.

کم کم نگاهم به تحصیل در رشته مهندسی صنایع عوض شد به طوری که در ترم پنجم بواسطه مشروطی ترم قبل، فقط توانستم ۱۴ واحد درسی بردارم، ولی این بار بر خلاف ترم‌های گذشته تمرکز خود را روی آن ۱۴ واحد گذاشتم و توانستم آن ترم را با نمرات خوب سپری کنم.

  • چه عواملی باعث موفقیت شما در آزمون کارشناسی ارشد شد؟

متوجه شده بودم که داشتن کتاب مرجع برای هر درس بسیار مهم است، در حالی که من در دوسال اول هیچ کتابی در این زمینه تهیه نکرده بودم.

به مرور زمان با فضای کنکور کارشناسی ارشد بیشتر آشنا شدم و البته از کلاس‌های دروس مهمی مثل کنترل موجودی دکتر عبدالله زاده، طرح ریزی دکتر عبدالله زاده، کنترل کیفیت دکتر ایوبی و همچنین کلاس‌های دکتر اسماعیلی کمال استفاده را بردم و تلاش کردم تا هیچ غیبتی در این کلاس‌ها نداشته باشم.

از ترم ۶ و ۷ به صورت موازی کتاب‌های کنکور و کتاب‌های تست را استفاده می‌کردم و در آزمون‌های آزمایشی خارج از دانشگاه شرکت می‌کردم و البته خیلی تأثیر داشت.

در سال آخر دانشگاه، درست سالی که برای کنکور ارشد آماده می‌شدم، واحدها ی درسی زیادی برایم تلمبار شده بود ولی کمک و راهنمایی اساتیدی مانند دکتر لاله، دکتر حاجی پور که از تلاش‌های بی وقفه من برای قبولی در آزمون کارشناسی ارشد اطلاع داشتند بسیار مؤثر بود.

معدل کل دوره کارشناسی ام خیلی خوب نبود و نزدیک به ۱۶ بود و البته دلیل آن هم دو ترم مشروطی و معدل‌های ۱۲ و ۱۳ بود که خوشبختانه با کسب معدل ۱۸ و ۱۹ در ترم‌های آخر جبران شد.

  • چه رتبه‌ای در آزمون کارشناسی ارشد کسب کردید؟

رتبه ۱۴ در آزمون کارشناسی ارشد شدم و هم اکنون در دانشگاه صنعتی شریف مشغول تحصیل هستم و از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته بسیار راضی هستم.

  • در پایان اگر توصیه‌ای به دانشجویان این رشته دارید بفرمائید؟

رشته صنایع رشته‌ای هست که انعطاف پذیری بالایی دارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید رویکردتان را نسبت به آن عوض کنید و حتماً می‌توانید نتیجه بگیرید. خوشبختانه من در زمان مناسب توانستنم از دروبرگردان استفاده کنم و به مسیر اصلی برگردم و با هدف گذاری مناسب، توانستم نتیجه خوبی بگیرم.

 

  • ضمن معرفی، بطور خلاصه از وضعیت تحصیلی خودتون در مقطع ارشد بفرمائید.

سینا سلیمیان هستم. ورودی ۹۵ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع گرایش بهینه سازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و اما در پاسخ به سوال شما در خصوص وضعیت تحصیلی ام، باید اعلام کنم که در مقطع کارشناسی سابقه تحصیلی قابل قبولی نداشتم، معدل بسیار بدی داشتم و به همین خاطر مقطع ارشد را به خوبی شروع نکردم.

  • از موفقیت خودتون در آزمون دکتری بفرمائید و از عواملی که در موفقیت شما تأثیر گذار بودند؟

واقعیت این است، با توجه به اتفاقاتی که برایم افتاد از جمله آشنایی با دکتر حاجی پور مسیر زندگی من بکلی عوض شد.

عید سال ۹۶ بود که تلاش فراوانی کردم تا استاد حاجی پور قبول کنند، استاد راهنمای من شوند.

نهایتاً ایشان پذیرفتند و از آن به بعد همانند یک معلم دلسوز در کنار من بودند.

کمک‌های مؤثر ایشان و سایراساتید دانشگاه باعث شد امسال در رشته مهندسی صنایع با رتبه ۲۴۰ در دانشگاه شاهد مقطع دکتری قبول شوم.

گفتنی است زمانی که برای مصاحبه رفتم، در پاسخ به سوالات بسیار موفق بودم، طوری که مصاحبه کننده ها اذعان داشتند اطلاعات علمی خوبی دارم و من همه اینها را نتیجه تلاش‌های دکتر حاجی پور می دانم.

حتی نظر استاد راهنمای من در مقطع دکتری، بر اینست که در مقطع کارشناسی ارشد اطلاعات خوبی از سوی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در اختیار من قرار داده شده است و اطلاعات علمی خوبی دارم.