چالش‌های انجمن‌های علمی ۲۵/ اشتری در گفتگو با آنا:

حمایت و توجه دانشگاه‌ آزاد اسلامی نسبت به انجمن‌های علمی مطلوب است/همراهی نخبگان علمی لازمه تحقق نهضت تولید علم

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۱ کد : ۴۵۳۶
تعداد بازدید:۷۴۷

دبیر انجمن علمی دانشجویان رشته مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: حمایت و توجه دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به انجمن‌های علمی مطلوب است.

به گزارش روابط عمومی واحد به نقل از خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکل‌هایی که می‌تواند به موضوع تولید علم ورود جدی پیدا کند، انجمن‌های علمی دانشجویی است که فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.

با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها بپردازد.

در این گفتگو میزبان آیدا اشتری، دبیر انجمن علمی دانشجویان رشته مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.


انجمن‌های علمی چگونه می‌توانند در زمینه تولید علم نقش آفرینی کنند؟

متاسفانه با شرایط فعلی جامعه که مدرک گرایی بسیار رواج پیدا کرده و این امر تاثیر بسیاری بر روی دانشجویان نیز گذاشته و حل این موضوع برنامه ریزی در مقاطع بسیار بالایی را می‌طلبد که شرایطی به وجود بیاورد تا دانشجویان را ملزم بر این سازد تا ساعاتی در هفته را به این امر اختصاص دهند، زیرا به خودی خود این امر محقق نمی‌گردد، با میسر شدن این امر دانشجویان می توانند در زمینه های همانند سمینارها، استارت‌آپ‌ها، مسابقات علمی، اردوهای علمی و مواردی همانند آن به این مهم کمک کنند.

همچنین باید خاطرنشان کرد که گام برداشتن در جهت تولید علم و اندیشه، از ضرورت‌های غیر قابل انکار جامعه بشری است. از آنجا که تولید علم از وظایف غیر قابل انکار بخش علمی و دانشجویی یک جامعه محسوب می‌شود، باید بر نقش دانشگاه و دانشجویان در تولید علم در جامعه تاکید داشت.

دانشجویان و دانشمندان در برخورد با پدیده‌ها نظریه تازه‌ای را مطرح می‌کنند، در واقع تولید علم صورت گرفته است. مسلم است که خیزش علمی در فضای تضارب آرا میسر است‌.

اگر یک حرکت عمومی و مشارکت جمعی از سوی اهل نظر، پشتوانه تولید علم نباشد، تحمل چنین مطلوبی مشکل و ممتنع خواهد بود. راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی در نظام دانشگاهی کشور و تقویت آنها می‌تواند نقش موثری در این باره ایفا کند. در تحقق نهضت تولید علم نیز، لازم است همه نخبگان علمی، اقدام کنند و هر کسی در رشته تخصصی خود و مورد تحقیق خویش به پژوهش و تولید اندیشه بپردازند.

حمایت دانشگاه‌ها از انجمن‌های علمی چه میزان است؟ توضیح دهید.

انجمن‌های علمی در صورت ساپورت شدن از طرف دانشگاه و تخصیص بودجه مناسب می توانند به ایجاد فضای علمی هر چه بیشتر در محیط دانشگاه و به زبان دیگر اینکه دانشجو، دانشجو بودن خود را حس کند می توانند کمک کنند.

حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از انجمن‌های علمی

حمایت و توجه دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به انجمن‌های علمی خوب است ولی می‌تواند بهتر از این هم باشد، توجه به انجمن‌های علمی آن‌طور که شایسته است صورت نمی‌گیرد که این امر دل سرد شدن اعضای انجمن و منزوی شدن انجمن‌ها را در پی داشته و خواهد داشت، انجمن‌های علمی نیازمند توجه بیشتر و حمایت هستند.

آسیب‌هایی که انجمن می‌تواند به محیط دانشگاه و دانشجوها بزند این است که اگر عملکرد مناسبی از دید دانشجویان نداشته باشد، بعدها جایگاه مناسبی نمی‌تواند داشته باشد چون در ابتدا خود را در میان دانشجویان جا نیانداخته است.
از چالش‌ها هم می‌توان به نبود بودجه مناسب و کافی، عدم همکاری بعضی از اساتید در بعضی از حوزه‌ها اشاره کرد.

وجود جلسات پرسش و پاسخ و جلساتی که دانشجویان مشکلات خود را مطرح کنند و در صورتی که مشکلات آنان بعد از این جلسات رفته رفته رفع گردد، انجمن می‌تواند جایگاه مناسبی بین دانشجویان پیدا کند و به دانشجویان کمک کند تا این تغییرات در آینده نزدیک شاهد تاثیرات مثبت این دانشجویان در آینده جامعه باشیم.

حل مسئله نیاز به دانش و آموزش دارد

تغییرات، حل مسائل و مشکلات نیاز به آموزش دارد، هیچ مشکلی بدون داشتن دانش برای حل آن مشکل، برطرف نخواهد شد.

پس بدون برگزاری سمینارها و مواردی همانند آنکه بتوان از دانش اساتید حاذق و کارکشته که هر کدام در نوع خود صاحب سبک هستند و انتقال دانش آنان به بقیه و به چالش کشیدن دانشجویان در محیط دانشگاه حل مشکلات را نخواهیم داشت.

انجمن علمی مهندسی معماری از ابتدا تمام تلاش خود را کرده تا دانشجویان را در حوزه نرم افزار مورد نیاز در زمان تحصیل راهنمایی کند و همچنین در همین راستا کلاس‌ها، همایش‌های رایگان، دوره‌های آموزشی و سخنرانی‌هایی را برای دانشجویان در نظر گرفته و برگزار کرده است.

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب انجمن علمی دانشجویان مهندسی معماری تشکل های دانشگاهی دبیر انجمن نخبگان