شیوه نامه جامع نشر کتب علمی دانشگاه آزاد اسلامی

۰۸ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۹ کد : ۴۷۱۹
تعداد بازدید:۴۰۵

رییس دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه «شیوه‌نامه جامع نشر کتب علمی دانشگاه آزاد اسلامی» را به معاونان، رؤسای مراکز و مدیران سازمان مرکزی و رؤسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی این دانشگاه ابلاغ کرد.

این شیوه نامه که با توجه به ماموریت تعریف شده در سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها مبنی بر انتشار علم و فناوری در خدمت نیازهای جامعه و در راستای اهمیت نشر کتب علمی و بازنگری شیوه‌نامه انتشار کتاب تدوین شده است، اهدافی از جمله پاسخگویی به نیازهای علمی و پژوهشی در سطح دانشگاه و کشور، توسعه کیفی و کمی فعالیت‌های نشر دانشگاه، گسترش مرزهای دانش و علوم کاربردی و کارآمد مبتنی برنشر مسئله‌محور، کمک به تولید و نشر علم به منظور ارتقای سطح فرهنگ و دانش علمی، استفاده بهینه از منابع مالی پژوهشی دانشگاه و اجتناب از نشر بدون تقاضا و یا بدون کاربست و... را دنبال می کند.

ساختار تشکیلاتی، وظایف و اختیارات و چگونگی تشکیل و مصوبات شورای مرکزی انتشارات و اسناد علمی دانشگاه، ساختار تشکیلاتی، وظایف و اختیارات و چگونگی تشکیل و مصوبات شورای انتشارات در معاونت‌های موضوعی، ساختار تشکیلاتی، وظایف و اختیارات و چگونگی تشکیل و مصوبات شورای انتشارات استان‌ها و... ازجمله موضوعات مطرح شده در این شیوه نامه است.

در این شیوه نامه به موارد مربوط به شرایط عمومی و تعهدات صاحب اثر، محتوای کتاب و مسئولیت‌های مترتب بر آن، موارد مربوط به اخذ مجوزهای لازم از جمله گرفتن پروانه نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ شابک (شماره استاندارد بین المللی کتاب) و فیپا (فهرست نویسی پیش از انتشار کتاب)، موارد مربوط به چاپ کتاب ازجمله شمارگان انتشارکتاب چاپی (کاغذی)، تجدید چاپ، انصراف ناشر و یا ناشران قبلی از چاپ کتاب، موارد مربوط به تأسیس فروشگاه کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب و شرکت در نمایشگاه کتاب، جایزه انتشار کتاب توسط ناشران بین‌المللی و کتاب‌های برگزیده در جشنواره‌های معتبر ملی و ‌بین‌المللی کتاب، انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی و... به تفصیل اشاره شده است.

هزینه تصنیف، تالیف، ترجمه، تصحیح، گردآوری، نقد و غیره از طریق بستن قرارداد میان ناشر و صاحب اثر، حق‌الزحمه داوری کتاب‌ها، هزینه های آماده‌سازی، نشر و انتشارکتاب، حق الزحمه حضور در جلسات و... با نظر مراجع تصمیم‌گیری از محل بودجه پژوهشی و طبق جداول قیدشده در این شیوه نامه، قابل پرداخت است

جهت دریافت متن کامل شیوه نامه اینجا را کلیک نمایید