در گفتگوی آنا با لشکری‌زاده مطرح شد؛

صفر تا صد برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی جدید واحد تهران غرب/ تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت؛ در گرو انجمن‌های علمی خلاق و پویا

۰۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۴ کد : ۴۷۲۳
تعداد بازدید:۷۵۷

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: اگر اعضای انجمن‌های علمی افراد توانمند و قوی باشند، ارتباط میان صنعت و دانشگاه و تولید علم و ثروت بیشتر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی واحد به نقل از خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، انجمن‌های علمی دانشجویی یکی از تشکل‌هایی هستند که برای تولید علم و هم‌افزایی علمی میان دانشجویان و اساتید شکل گرفته است. این انجمن‌ها برای رسیدن به اهداف مورد نظر ایران اسلامی در حوزه علم و فناوری تلاش‌های مختلفی انجام داده‌اند و اعتقاد دارند که می‌توانند به دانشگاه حل مسئله و تراز انقلاب اسلامی کمک کنند.

به‌تازگی انتخابات چهار انجمن علمی دانشجویی جدید در واحد تهران غرب برگزار و اعضای این انجمن‌ها مشخص شد که در همین راستا با مریم لشکری‌زاده، عضو هیئت علمی پایه ۱۳ گروه حسابداری و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و نماینده ریاست واحد در نظارت بر انتخابات انجمن‌های علمی به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در خصوص نحوه برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی جدید واحد تهران غرب که در ایام تعطیلی دانشگاه انجام شد توضیح دهید و اینکه چگونه شرایط لازم برای انجام این انتخابات فراهم شد؟

با توجه به محول کردن سازوکار انجمن‌های علمی به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و پیگیری‌های رئیس واحد، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد و معاون پژوهش واحد، در بهمن ۱۳۹۸ موفق به اخذ مجوز تشکیل چهار انجمن علمی «گردشگری و هتل‌داری»، «ارتباطات و رسانه»، «روانشناسی و مشاوره» و «حسابداری» شدیم و مقرر شد که انتخابات در بهمن ۹۸ برگزار شود و تمام تمهیدات اندیشده شده بود.

اما با شیوع بیماری کرونا به منظور حفظ سلامتی دانشجویان انتخابات حضوری با تأکید ریاست واحد به تعویق افتاد و در سال ۱۳۹۹ با پیگیری‌ها و شوق دانشجویان برای برگزاری انتخابات و تأکید مسئولان واحد به منظور تعطیل نشدن فعالیت‌ها، با تصویب در شورای باشگاه پژوهشگران، برگزاری انتخابات به‌صورت مجازی در دستور کار قرار گرفت و به همت رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، کمیته‌ای متشکل از مدیران گروه، مدیران پژوهش دانشکده، رئیس باشگاه پژوهشگران و رئیس اداره روابط عمومی تشکیل شد.

در این کمیته برنامه‌ای دقیق به همراه شیونامه با همکاری رئیس باشگاه پژوهشگران تدوین شد و ثبت‌نام کاندیداها به‌صورت مجازی با اطلاع‌رسانی در سایت واحد تهران غرب و از سوی اساتید و مدیران گروه واحد و ارسال پیامک صورت پذیرفت. در ثبت‌نام اولیه نزدیک به ۱۰۰ نفر کاندیدا شدند که پس از بررسی‌های اولیه با مهیا کردن شرایط تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای آنان، انتخابات الکترونیکی انجام شد.

با توجه به انتخاب غیرحضوری اعضای هیئت مدیره انجمن‌های علمی دانشجویی در این دوره، آیا در فرایند برگزاری انتخابات و اخذ رأی با مشکلاتی هم مواجه بودید؟ آیا دانشجویان اطمینان لازم برای حفاظت از آرای خود داشتند؟

خیر، مشکلی نبود. با توجه به اینکه از یک‌ماه پیش کمیته انتخابات تشکیل شد و در این کمیته تمام فرآیند به‌صورت مدون و حتی با لحاظ کردن زمان‌ها مشخص و اطلاع‌رسانی گسترده در فضای مجازی صورت گرفت، فرآیند اخذ آرا و شمارش بدون هیچ مشکل خاصی سپری شد؛ شمارش آرا توسط اعضای کمیته انتخابات، نمایندگان حوزه ریاست، رئیس باشگاه پژوهشگران و نماینگان کاندیداها و پخش زنده از اینستاگرام واحد صورت گرفت و همه تلاش کردیم تا از آرای رأی‌دهندگان صیانت کنیم.

به‌طور کلی انتخابات انجمن‌های علمی دانشجویی با چه هدفی انجام می‌شود؟

قطعاً مؤثرترین پل ارتباطی میان دانشجویان و اساتید و مراکز پژوهشی، اعضای هیئت مدیره انجمن‌های علمی است، اگر این اعضا قوی‌تر انتخاب شوند، ارتباط میان صنعت و دانشگاه و تولید علم و ثروت بیشتر می‌شود. در واقع تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت در گرو انجمن‌های علمی خلاق و پویاست.

دانشجویان با حضور در انجمن‌های علمی، فعالیت در محیط اداری و کار تیمی را تجربه می‌کنند که می‌تواند گامی مؤثر در جهت تربیت مدیران آینده کشور و طی کردن مراحل رشد و توسعه باشد. تجربه نشان داده است دانشجویانی که در دوره تحصیل عضو انجمن‌های علمی یا کانون‌های فرهنگی بوده‌اند یا مسئولیت اجرایی در انجمن‌ها داشته‌اند، از نظر درسی و مهارت‌های اجتماعی در دانشگاه و خارج از دانشگاه موفق‌تر بوده‌اند.

در سایت و فضا مجازی، با استقبال بی‌نظیری در خصوص انتخابات انجمن‌های علمی روبرو شدیم. که حتی در یک گروه مشارکت از ۵۰۰ نفر عبور کرد. به نظرم برگزاری انتخابات پرشور و بانشاط در یک هفته قبل از امتحانات فضایی را به‌وجود آورد که دانشجویان از فضای قرنطینه و نگرانی‌های آن خارج شوند.

چه برنامه‌ها و اهدافی برای تشکیل انجمن‌های علمی در دانشگاه تعریف شده است؟

برنامه‌های بسیاری از جمله برگزاری کارگاه، سمینار، نشست‌های علمی، شرکت دانشجویان در مسابقات، برگزاری مسابقات مجازی و بازدید برای انجمن‌ها برنامه‌ریزی شده است. از اهداف انجمن‌ها می‌توان به آماده‌سازی دانشجویان برای انجام کار تیمی، تجربه مدیریتی و آموزش کسب دانش از روش پژوهش و حل مسئله اشاره کرد.

ارزیابی شما از عملکرد انجمن‌های علمی دانشجویی واحد تهران غرب در دستیابی به اهداف تعیین شده چگونه است؟

انجمن‌های علمی زیر نظر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان قرار دارد و باشگاه زیر نظر مستقیم رئیس واحد اداره می‌شود، با توجه به اهتمام ویژه رئیس واحد در برگزاری جلسات با انجمن‌ها و رفع مشکلات آنان و همچنین پیگیری مستمر رئیس باشگاه پژوهشگران جوان در خصوص مسائل مربوط به انجمن‌ها و استقبال دانشجویان از انجمن‌های علمی، عملکرد این انجمن‌ها در واحد تهران غرب بسیار مطلوب بوده و سعی بر این است کیفیت و تعدد فعالیت‌ها با توجه به افزایش انجمن‌ها و همکاری میان آن‌ها نیز افزایش پیدا کند.

خوشبختانه در دو سال گذشته انجمن‌هایی که تشکیل شده‌اند، برنامه‌های خوبی داشتند و نشریه یکی از انجمن‌ها مقام کشوری جشنواره نشریات را کسب کرد. در سال گذشته و در هفته پژوهش ارزیابی از فعالیت‌های انجمن‌ها داشتیم که براساس آن انجمن‌های برتر معرفی شدند و از آنان تقدیر به‌عمل آمد و این موضوع باعث شد که گروه‌های آموزشی دیگر درخواست تشکیل انجمن دادند. ایجاد رقابت در فعالیت انجمن‌ها، شور و نشاط بهتری در میان دانشجویان و اساتید عضو انجمن‌ها به‌وجود آورده که این نقطه بسیار مثبتی است.

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تولید علم انجمن های علمی دانشجویی ارتباط صنعت و دانشگاه