جلسه هم اندیشی مجازی رئیس ومسئولین واحد تهران غرب با اساتید هیأت علمی درخصوص برگزاری کلاسهاو امتحانات مجازی

۱۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۹ کد : ۴۷۲۴
تعداد بازدید:۲۷۷۶

به گزارش روابط عمومی واحد جلسه هم اندیشی مجازی رئیس ومسئولین واحد تهران غرب با اساتید هیأت علمی درخصوص برگزاری کلاسهاو امتحانات مجازی روز دوشنبه ۹ تیرماه ۹۹ ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این نشست با هدف ارائه گزارش عملکرد و همچنین تبادل نظر مسئولین آموزش مجازی در مورد برنامه ها و راهکار های بهبود روند اجرای فعالیت های متناسب با دوران فاصله گذاری اجتماعی و ضرورت استمرار و ارتقاء کیفی آموزش در واحد برگزار شد.

این نشست با حضور اعضای هیأت رئیسه واحد، روسای دانشکده ها و اساتید هیأت علمی در بستر جلسات سامانه مجازی واحد بصورت مجازی برگزار گردید.

ابتدای جلسه خانم دکتر داداندیش، رئیس واحد، با تشکر از تلاشها و زحمات اساتید و اعضای هیأت علمی به ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده واحد تهران غرب در دوران کرونا پرداخت و ضمن تأکید برنقش اساتید در برگزاری امتحانات سالم و امن و ضرورت ارتقاء علمی کلاسهای مجازی درترم تابستانی به تشریح سه نظرسنجی از دانشجویان که در زمان برگزاری کلاسهای مجازی در واحد انجام شده پرداخت و میزان رضایت دانشجویان ازکلاسها را به تفکیک دانشکده ها اعلام کرد. همچنین نتایج خود اظهاری اساتید از کلاسهای مجازی را تشریح نمود. سپس هر یک از اعضای حاضر به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

دکتر اسلامی، عضو هیأت علمی گروه کامپیوتر، ضمن تشکر ازبرگزاری جلسه عنوان کرد: آموزش مجازی مهارتهای خاص خود را دارد که نیاز است اساتید در گروههای مختلف آموزشی در این رابطه جلسات تبادل تجربه برگزار کنند و همچنین اساتید از روشهای pbl در آموزش مجازی می توانند بهره برداری نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر آویده طلایی، مدیرگروه معماری، از برگزاری این گونه جلسات استقبال کرد ودرخصوص دلایل عدم ثبت برخی کلاسهای مجازی و اعلام اختتام کلاسها توسط اساتید در سامانه خوداظهاری اساتید توضیحاتی را بیان کرد.

دکتر حسین محسنی، عضو هیئت علمی گروه بازرگانی و کسب و کار واحد، ضمن پیشنهاد معرفی بخشهای فرهنگی دانشگاه به دانشجویان ورودی جدید گفت: درترم گذشته تعامل اساتید و دانشگاه با دانشجویان ورودی جدید خیلی کمرنگ بود و آشنایی این دانشجویان با دانشگاه وفعالیتهای آن خیلی کمک کننده می باشد، وی از متولیان بخش فرهنگی و آموزشی دانشگاه خواست اردوی مجازی برای دانشجویان جدیدالورود داشته باشند. محسنی در خصوص نحوه تقسیم بندی نمرات هم گفت: زمانی که کلاس حضوری بود درصدی از نمره به فعالیت های کلاسی اختصاص داده می‌شد یک درصد هم به میان ترم و پایان ترم، پیشنهاد میگردد این ترم هم نمونه هایی برای دروس نظری و فعالیت های کلاسی به شکل کلی اجرا شود و این موجب یک وحدت رویه بین اساتید میشود.

در ادامه داداندیش ضمن تشکر و تایید نظرات همکاران هیأت علمی اظهار داشت در بخشنامه که تهیه و به دانشکده ها ابلاغ شد مقرر شد در کلاس های مجازی بیشتر بر حضور آنلاین دانشجو، در کلاسها، کار کلاسی و پروژه هایی که انجام میدهند، تأکید شود واساتید در نمره دهی فعالیتهای دانشجو قبل از امتحان را ارزیابی کنند.

وی افزود: ما در بین بحران قرار داریم و نمی دانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد، چون در آموزش مجازی از سامانه lms استفاده میکردیم و اساتید ود انشجویان کاملاً با آن آشنا شده بودند، تصمیم گرفتیم با همکاری واحد الکترونیکی، امتحانات را نیز در همین بستر برگزارکنیم و جهت کاهش استرس دانشجویان ، سامانه پشتیبان pasokh، را نیز قرار دادیم تا دانشجو برای ارسال پاسخنامه با مشکل روبرو نشود، تیمهای پشتیبان فنی و همچنین پشتیبانان آموزشی دانشکده ها را فعال کردیم و شماره های ایشان را دریک راهنمای کامل امتحانات ویژه دانشجویان در سایت قرار دادیم، لینک آن را نیز برای کلیه دانشجویان پیامک کردیم . حدود ۸۰ هزار بار این راهنما بازدید داشته، من و همکارانم با همفکری در جلسات متعدد وشورای واحد با حضور مدیران آموزش، مسئولین امتحان برخی از مدیران گروه سعی کردیم امکانات لازم را فراهم کنیم اما بازخورد امتحان و ارسال پاسخنامه ها را شما اساتید باید به ما اعلام کنید چون فقط شما به پاسخنامه ها دسترسی دارید.

رئیس واحد تهران غرب گفت: من همین جا لازم می دانم از اساتید خواهش کنم در ترم های آینده حتماً کلاس جبرانی برای دانشجویانی که در کلاس مجازی شرکت کردند بگذارند، مثل کارگاه یک روزه کارگاه چند ساعته و دانشجویانی که احساس میکنند مطالب را کامل یادنگرفتند را هدایت کنیم تا از این کلاسها و کارگاهها استفاده کنند و ما بعنوان دانشگاه نباید کم کاری کنیم.

سپس دکتر حجاریان، عضو هیأت علمی و مدیر مرکز ارتباط با صنعت و دانشگاه به ارائه نظر در خصوص شرکت دانشجویان در نظرسنجی و ساز و کار تشویقی برای دانشجویانی که کلاس آنلاین دارند، پرداختند.

درادامه دکتر نقشینه، عضو هیأت علمی و رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق واحد، ضمن تشکر از زحمات شبانه روزی تیم پشتیبان تصریح کرد: حضور دانشجویان در کلاس بصورت آف لاین موجب میشود که تعامل در یادگیری از بین برود و انتقال محتوا خوب انجام نشود. لذا سوالات ایشان بی جواب بماند.

وی با تاکید بر اینکه باید به اساتید در تغییر نحوه تدریس و طرح سوالات جزوه باز کمک کرد گفت: اگر جلسات هم اندیشی اساتید برگزار شود و در این جلسات اساتید به بیان تجربه‌ی موفق خود در مورد آزمون و آموزش مجازی بپردازند، می توانیم در بالا بردن کیفی این کلاسها و امتحانات کمک کنیم.

دکتر نقشینه افزود: با توجه به تعطیلات اعیاد عید قربان و غدیربهتر است یک هفته به ترم تابستان اضافه کنیم تا کلاس ها با کیفیت بهتری برگزارشود.

خانم دکتر داداندیش با تشکر از دکتر نقشینه افزود ما آمادگی داریم زیر ساخت جلسات مجازی یا کارگاههای مجازی را ایجاد کنیم و باید تبادل تجربه بین اساتید به روشهای مختلف ایجاد شود.

رئیس واحد تهران غرب گفت: در مورد نحوه سوالات من شاهد بودم برخی از اساتید سوالات خوبی برای امتحان با تنظیم زمان مناسب که موجب رضایت دانشجویان نیز بود طراحی کرده بودند (آزمون شفاهی و تستی) این یک مهارت است و تبادل تجربیات و اطلاعات کسب شده کمک میکند تا به سرعت، کیفیت آموزش مجازی ارتقاء پیدا کند.

در ادامه دکتر گیوریان، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، اظهار داشت: در ابتدای نیمسال دوم ۹۸-۹۹ به صورت حضوری کلاس ها تشکیل شد و مساله ای برای ایجاد تغییرات در روش آموزشی نبود، متاسفانه ایجاد شرایط بیماری کرونا به عنوان مهمان ناخوانده ما را نا خواسته به سمت آموزش مجازی برد، چون شرایط همان طور که از نظر گذشت غیر قابل پیش بینی بود، در ابتدا بسترهای نرم افزار ی و سخت افزاری و انسانی آمادگی لازم را نداشت از یک سو واز سوی دیگر هم اساتید، دانشجویان و کادر اداری و اجرایی به تصور اینکه هر لحظه کلاس ها حضوری خواهد شد به طور کامل خود را با شرایط وفق ندادند، اما وقتی مساله بیماری کرونا جدی و جدی تر شد و دانشجویان و اساتید و کادر اداری و اجرایی با قبول نسبی شرایط سعی بر تطبیق بیشتر خود نسبت به قبل دادند. واحد تهران غرب نیز از همان ابتدا با درک شرایط با همت کارکنان ساعی خود از یک سو امور جاری خود را از ابتدا به صورت مجازی ودر ادامه حضوری به انجام رساند.

وی افزود: خوشبختانه اکثریت دانشجویان و اساتید و کادر اداری و اجرایی خود را با شرایط جدید هر روز بهتر از قبل سازگار نمودند، در ادامه شرایط امتحانات پیش رو بود با همه سختی ها این مرحله نیز به لطف خدا در شرف انجام است.

خانم بنی سی از اساتیدگروه روانشناسی و مشاوره: تشکیل وبینارهای یکروزه که خلاصه درس را بخصوص درسهایی که پیش نیاز و پایه هست را بصورت فشرده دراختیار دانشجویان قرار دهد را راهکاری مناسب برای بالا بردن کیفیت آموزش و کاهش استرس دانشجویان عنوان کرد.

وی حضور و غیاب را دغدغه دیگری برشمرد که باید تدابیری اندیشیده شود و بی دقتی دانشجو در ارسال پاسخنامه برای دیگر اساتید نیز از مواردی بود که وی مطرح کرد.

در ادامه خانم دکتر داداندیش افزود: گزارشی وزارت علوم تهیه کرده است که ما هم در سایت دانشگاه منتشر کردیم و از طریق پیامک به اساتید اطلاع رسانی شد. این گزارش روش‌های مختلف برگزاری امتحان مجازی در دانشگاه های دنیا را تشریح کرده است.

وی گفت: اگر جریان آموزش مجازی بخواهد ادامه پیدا کند حتماً باید استاد، دانش و مهارت خود را بالا ببرد ما هم آمادگی داریم که تبادل تجربه انجام دهیم و برای اساتید در ترم تابستان بسته ای تشویقی آماده کنیم برای اینکه دانشجویان را تشویق کنیم به جای شرکت در کلاس های آفلاین در کلاس های آنلاین شرکت کنند.

دکتر شریفی، عضو هیأت علمی برق و مجری برنامه های علمی در واحد گفت: از همین الان باید برنامه های مختلف برای سناریوهایی که ممکن است در ترم آینده با آن مواجه باشیم را داشته باشیم، امروز بر اساس آمار، بیشترین مرگ و میر را داشتیم که نگران کننده است و از الان باید برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم و به فکر ۱۵ شهریور باشیم، استادان از همین الان آمادگی لازم را داشته باشند و دانشجویان بتوانند برنامه‌ریزی کنند و تدابیری بیاندیشیم برای ورودی جدید و بدون کنکور دانشجوی خود را بگیریم و با تجربه‌ای که در این ترم داشتیم انواع برنامه ها را به کمک دوستان و همکاران پیش بینی کنیم.

رئیس واحد تهران غرب ضمن تشکر از حضور اعضاء هیات علمی واحد و روسای دانشکده ها در جلسه هم اندیشی، از روسای دانشکده ها خواست گزارش خود را در خصوص برگزاری امتحان، تصحیح اوراق، نمرده دهی، اعلام غیبت ارسال کنند و از اساتید درخواست کرد که در خصوص غیبت دانشجویان در امتحان مجازی که از طریق عدم ارسال پاسخ نامه دانشجو مشخص می شود، قبل ازاعلام نمره و فهرست غائبین با امتحانات دانشکده ها هماهنگی کنند تا در هنگام اعلام نمره مراجعه و اعتراض دانشجویان را به حداقل برسانیم.

دکتر موسیوند، مدیر گروه علوم پایه و عمومی واحد، با اشاره به اینکه امکانات زیر ساخت lms باید باز باشد که بتوان از آن استفاده کرد افزود: خیلی از اساتید پیشنهاد کردند دانشجو فایل صوتی برای امتحان بفرستد که مشخص شود چقدر آمادگی داشته وی همچنین در خصوص عدم رضایت دانشجو گفت: یکی از مهمترین دلایل عدم آشنایی اولیه با سیستم است که پذیرش آن ابتدا برای آنها خیلی سخت بود.

وی گفت: اساتید می‌توانستند در کلاس ساده تر ارزشیابی را انجام دهند. در کلاس راحت می‌شود فهمید سطح علمی و دانش دانشجو چقدر است اگر بشود ۱۰ یا ۱۲ نمره جهت ارزشیبابی در کلاس و ۸ نمره به پایان ترم اختصاص داد فکر می کنم منطقی باشد پیشنهاد می کنم برای ترم تابستان این نحوه برای نمره دهی اجرا شود مفیدتر خواهد بود.

دکتر شمسایی، عضو هیات علمی گروه عمران و مسئول برگزاری کلاسهای حل تمرین واحد، ارزش و اهمیت تمرین و پروژه در کلاسهای مجازی در طول ترم را پر رنگ تر دانست و گفت: لزوم استفاده از کلاسهای حل تمرین برای دانشجویان برای یادگیری بیشتر خیلی مهم تر جلوه می کند که می توان آن را در همین بستر موجود در واحد برگزار کرد. در همین ترم هم از بسترهای دیگری برای کلاسهای حل تمرین استفاده کردیم که بازخورد خیلی خوبی داشته است.

وی گفت: تغییر جزوات توسط اساتید و مناسب سازی برای کلاسهای مجازی به همراه توضیحات بیشتر و تمرینات بیشتر می تواند در بالا بردن سطح علمی و دانش دانشجویان کمک کند.

خانم دکتر داداندیش در آخر جلسه گفت: ما در قبال دانشجویان مسئول هستیم و به هیچ عنوان نباید کم کاری کنیم. خانواده ها نگران هستند و هر چه ما در آموزش کار کنیم و جزوه بدهیم و کلاسهای حل تمرین و رفع اشکال برگزار کنیم این نگرانی را کاهش می دهیم.

گفتنی است اعضاء هیأت علمی بشرح ذیل دراین هم اندیشی حضورداشتند. خانم دکتر داداندیش، رئیس واحد، دکتر گیوریان، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، دکتر رحیمی، معاون پژوهش وفناوری، دکتر پیشگر، معاون دانشجویی- فرهنگی، دکتر یعقوبی، مدیر کل حراست، مهندس باقری، مدیر گزینش، روسای دانشکده ها، آقایان دکتر عزیزی، دکتر بابایی، دکتر رمضانی و خانم دکتر زارع، دکتر لشکری زاده مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی که دبیری جلسه را نیز برعهده داشتند، مهندس ایزدی، رئیس اداره فناوری و اطلاعات، کاظمی نسب، رئیس اداره روابط عمومی همچنین، اعضاء هیأت علمی گروههای مختلف آموزشی، دکترصمصامی، دکتر آویده طلایی، دکتر موسیوند، دکتر حامد رئیسی فرد، دکتر حسام محزون، دکتر حسین محسنی، دکتر حمیده فروزان گهر، دکتر رضا شریفی، دکتر روزبه نقشینه، دکتر تجاره، دکتر سهیلا کاغذیان، دکتر پرنیان دریاباری، دکتر افشارنیا، دکتر علی شمسایی، دکتر لعیا دژم، دکتر معصومه سادات ابطحی، دکتر مهدی اسلامی، دکتر نسترن حجاریان، دکتر نیکو خیرخواه، دکتر یزدان نقدی، دکتر پریناز بنیسی، دکتر محمد حسین درویش متولی، دکتر لیلاگرامی معظم، دکتر وحید حاجی پور، دکتر سعید بزازیان، دکتر سارا مرعشی علی آبادی، دکتر زهرا محمودی حضورداشتند.

کلید واژه ها: واحد تهران غرب هم اندیشی جلسه مجازی پروین داداندیش سامانه مجازی