چالش‌های انجمن‌های علمی ۳۸/ تابش‌کیا در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

انجمن‌های علمی برای حل مشکلات کشور باید وسط میدان باشند/ هنوز برخی از دانشجویان نمی‌دانند «انجمن علمی» هم داریم!

۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۵ کد : ۴۷۶۱
تعداد بازدید:۷۵۱

دبیر انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: کمبود بودجه، تبلیغات اندک و اطلاعات کمی که دانشجویان نسبت به انجمن‌های علمی دارند از جمله چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی است.

به گزارش روابط عمومی واحد به نقل از خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکل‌هایی که می‌تواند به موضوع تولید علم ورود جدی پیدا کند، انجمن‌های علمی دانشجویی است که فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.

توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها بپردازد.

در این گفتگو میزبان حسین تابش‌کیا، دبیر انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

دانشجویان و اساتید چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟

با توجه به اینکه در عصر ارتباطات هستیم و کمی بعدتر وارد عصر گلوبالیزیشن (یک جهان بدون محدودیت و مرزبندی) می‌شویم، نکته مهم و کلیدی همکاری و به اشتراک‌گذاری نتایج و یافته‌هایی بوده که هر کشور، دانشگاه و شخص به آن دست پیدا کرده است؛ مهم‌ترین عامل برای پیشرفت علم، شرکت در سمینارها، سخنرانی‌ها، کنفرانس‌های علمی، چاپ مقالات و کارگاه‌هایی است که امکان به اشتراک‌گذاری مطالب در آن‌ها وجود دارد و افراد توانایی همکاری با یکدیگر را دارند.



نقش مهم انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور

انجمن‌های علمی به‌عنوان عضوی کوچک از جامعه علمی کشور وظیفه و نقش مهمی دارند. همان‌طور که یک خانواده از اعضای آن تشکیل می‌شود، انجمن‌های علمی نیز سازنده جامعه علمی کشور هستند و از کوچکترین عضوهای آن محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه انجمن‌ها توسط خود دانشجویان اداره می‌شوند، دید بیشتری به ضعف‌ها و موارد مورد نیاز خود دارند و به همین دلیل فعالیت‌هایی که توسط انجمن‌های علمی انجام می‌شود، تأثیر بیشتری بر پیشرفت علمی جامعه دانشجویی و کشور می‌گذارد.

رویکرد آموزش عالی را در خصوص حمایت از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حمایت‌های صورت گرفته جای تقدیر دارد، اما با توجه به مقایسه انجمن‌های داخلی و برون‌مرزی، متوجه می‌شویم که هنوز به اهداف والای خود نرسیدیم و جای تلاش و پیشرفت داریم. هرچند، حمایت نظام آموزش عالی از انجمن‌ها نویدبخش روزهای روشنی در این زمینه است.

دانشجویان اطلاعات کمی درباره تشکل‌های علمی دارند

مهم‌ترین چالش انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟

کمبود بودجه یکی از مشکلات اصلی انجمن‌های علمی است، همچنین تبلیغات اندک و اطلاعات کمی که دانشجویان نسبت به انجمن‌های علمی دارند، از دیگر چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی است که نیاز به توجه بسیار بیشتری توسط مسئولان مربوطه دارد.



ضرورت ارائه طرح‌های تشویقی و تبلیغات برای ایجاد فضای رقابتی میان انجمن‌های علمی

چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟

در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی و تبلیغات بیشتر برای ایجاد فضای رقابتی میان دانشجویان جهت عضویت و فعالیت در انجمن‌های علمی می‌تواند یکی از گام‌های مؤثر در این عرصه باشد. متأسفانه در حال حاضر به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی، بسیاری از دانشجویان حتی از وجود تشکل‌های علمی اطلاعی ندارند.

برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

حمایت از طرح‌های پیشنهادی که در راستای برطرف کردن معضلات باشد، نخستین گامی است که می‌توان در این راستا برداشت. به عبارت دیگر با حمایت مسئولان ذیربط، انجمن‌های علمی باید برای حل مشکلات کشور وسط میدان بیایند. در ادامه می‌توانیم با برگزاری مسابقات با موضوع‌های مرتبط با مشکلات سطح شهری، استانی و کشوری از ایده‌های نو و جذاب دانشجویان، به‌خصوص اعضای انجمن‌های علمی در راستای بهبود وضعیت فعلی بهره ببریم.



نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟

توسط اساتید با انجمن‌های علمی آشنا شدم و به واسطه پیشنهاد آن بزرگواران، تصمیم به فعالیت در این زمینه در راستای پیشبرد اهداف آموزشی گرفتم.

اقدامات انجمن علمی محیط زیست واحد تهران غرب

درباره انجمن علمی محیط زیست واحد تهران غرب توضیح دهید. از ابتدای شکل‌گیری این انجمن تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

انجمن علمی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در تاریخ ۹۸/۲/۱۱ تأسیس و سعی شد علاوه بر کارهای معمول انجمن مانند بازدید، سخنرانی و کارگاه، فعالیت‌هایی با بازده علمی و تولید محتوای بیشتر مانند چاپ مقالات، برگزاری مسابقات با رویکرد حذف معضلات محیط زیستی در سطح شهر و همچنین طرح‌های ارائه شده به واحد پژوهش برای اجرا در سطح دانشگاه با عنوان دانشگاه سبز انجام شود و در راستای متحول کردن انجمن‌ها از حالت ساکن به حالت فعال گام برداریم.



همچنین انجمن علمی دانشجویی محیط زیست برنامه‌های بسیاری را تا انتهای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ (مرداد ۹۹) برنامه‌ریزی کرده که سرآمد آن‌ها، برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی در راستای کاهش مسائل زیست محیطی در پایتخت است‌.

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب انجمن های علمی دانشجویان