تدوین دستورالعمل ویژه انتخاب واحد و ثبت‌نام دوره تابستان در واحد تهران غرب/ نیازی به مراجعه حضوری دانشجویان نیست

۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۶ کد : ۴۸۱۴
تعداد بازدید:۱۰۱۴

دستورالعمل ویژه انتخاب واحد و ثبت‌نام دوره تابستان ۹۹-۹۸ بدون مراجعه حضوری دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تدوین شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به نقل از روابط عمومی واحد، جلسه‌ای با موضوع انتخاب واحد و ثبت‌نام دوره تابستان ۹۹-۹۸ به‌صورت مجازی با حضور پروین داداندیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، گیوریان معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی واحد، پیشگر معاون دانشجویی و فرهنگی واحد، بابایی رئیس دانشکده فنی و مهندسی واحد، ایزدی رئیس اداره فناوری اطلاعات واحد، عباسی مدیر امور مالی واحد و مهدی‌نژاد مدیر امور دانشجویی واحد در اتاق شورای دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران غرب برگزار شد.

افزایش جذب دانشجو در دوره تابستان از طریق فضای مجازی

در این جلسه پروین داداندیش با بیان اینکه باید سعی کنیم رفت و آمد دانشجویان را به حداقل برسانیم، اظهار کرد: با توجه به زمان کوتاه برای برگزاری ترم تابستان باید یک دستورالعمل برای اساتید و یک دستورالعمل برای همکاران آماده شود. آنچه در این دستورالعمل بسیار مهم است، ارائه خدمات ثبت‌نام و انتخاب واحد بدون حضور دانشجو است. همچنین اطمینان از اینکه اساتید در دوره تابستان بتوانند سرفصل دروس را پوشش دهند و انتقال مفاهیم و یادگیری به خوبی انجام شود.

وی افزود: با توجه به رویکرد جدید در دانشگاه و حرکت در بستر مجازی می‌توان با تسهیل فرآیندها و مسیرها جذب دانشجو در دوره تابستان را افزایش داد. با تقویت زیرساخت‌ها و با تفکر و رویکرد جدید و متفاوت با ترم گذشته می‌توانیم به دانشجویان شهرستان‌ها هم خدمات خوبی ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب پیشنهاد تشکیل کمیته علمی تحت عنوان روش‌های تدریس و طراحی سؤالات در کلاس‌های مجازی با توجه به رشته‌های مختلف از گروه‌های آموزشی را مطرح کرد و گفت: مطمئناً تدریس و انتقال مفاهیم در کلاس حضوری با کلاس مجازی متفاوت است و اساتید باید با شیوه‌های نوین آموزش مجازی آشنا شوند و روش قدیمی تدریس را تغییر دهند لذا گروه‌های آموزشی با توجه به تفاوت رشته‌ها، روش‌های تدریس و طرح سؤال در کلاس‌های مجازی را در این کمیته بررسی و دستورالعملی را پس از تأیید معاون آموزشی، جهت اجرا ابلاغ کنند.

ارائه طرح ظرفیت شناور

در ادامه پیشگر معاون دانشجویی و فرهنگی واحد تهران غرب در خصوص دانشجویانی که از دیگر واحدها می‌آیند طرح ظرفیت شناور را مطرح کرد و افزود: یکی از دلایل مراجعه دانشجویان در ثبت‌نام زمانی است که ظرفیت درسی پر می‌شود، اگر دانشجو این امکان را داشته باشد وقتی وارد سیستم سیدا می‌شود با ظرفیت بسته مواجهه نشود و بتواند از ظرفیت شناور استفاده کند دیگر لزومی به مراجعه ندارد.

وی در خصوص احراز هویت دانشجویانی که از واحدی دیگر برای گرفتن دوره تابستان به واحد تهران غرب می‌آیند و همچنین دانشجویانی که از واحد تهران غرب برای گرفتن واحد به واحدهای دیگر مراجعه می‌کنند نکاتی را مطرح کرد و مقرر شد، سامانه فرم الکترونیکی با همکاری اداره‌های فناوری اطلاعات و روابط عمومی طراحی شود و اطلاعیه دوره تابستان بر در ورودی دانشکده‌ها با همکاری روابط عمومی و معاونت دانشجویی فرهنگی تهیه و نصب شود.

ضرورت داشتن برنامه مدون توسط اساتید برای هر جلسه درسی و تقسیم نمره براساس آن برنامه

همچنین گیوریان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد تهران غرب ضمن اشاره به ضرورت داشتن برنامه مدون توسط اساتید برای هر جلسه درسی و تقسیم نمره براساس آن برنامه گفت: شرط نهایی شدن، حضور در امتحان، حضور در کلاس، فعالیت‌های کلاس و مکتوب است.

وی افزود: با توجه به این شرایط، قطعاً نیمسال آینده هم کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، در نتیجه باید ضعف‌ها را کنار بگذاریم و نقاط قوت را تقویت کنیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی واحد تهران غرب ادامه داد: یکی از موضوعاتی هم که در این آیین‌نامه باید لحاظ شود برنامه امتحان و تمهیداتی برای برگزاری امتحان امن و سلامت است و امتحان باید به گونه‌ای باشد که ارزشیابی دقیق انجام شود.

وی افزود: دستورالعملی برای دوره تابستان خواهیم داشت. در این دستورالعمل نحوه تقسیم نمره و فعالیت‌های خارج از کلاس دانشجویان، حضور و غیاب دانشجویان براساس آیین‌نامه و استفاده از روش‌های نوین آموزش مانند پاورپوینت به اساتید تأکید خواهد شد. همچنین برای نیمسال آینده کمیته‌ای تشکیل خواهد شد تا روش‌های تدریس و امتحان مجازی با طبقه‌بندی علوم را بررسی و با کمک تیم روانشناسی و علوم تربیتی، نوع سؤالات را از طریق روایی و اعتبار ارزیابی کنیم.

در ادامه رئیس اداره فناوری اطلاعات و مدیر امور مالی به ترتیب در خصوص پیشتیبانی و بارگذاری سؤالات در سامانه و توسط تیم IT و همچنین نحوه دریافت شهریه در دوره تابستان توضیحاتی ارائه دادند.

آماده کردن دستورالعمل آموزشی جهت اساتید برای ترم تابستان که در آن نحوه نمره‌دهی، طرح درس و ارزیابی دانشجویان در کلاس مجازی و اطلاع‌رسانی سامانه مجازی ثبت‌نام مهمانی از واحدهای دیگر به واحد تهران غرب و مهمان از واحد تهران غرب به سایر واحدها، از مصوبات این جلسه بود.

همچنین مقرر شد روابط عمومی تلفن‌های پشتیبانی مالی، آموزشی را در سایت اطلاع‌رسانی کنند و کارشناسان آموزش و مالی دانشکده‌ها به‌طور تلفنی پاسخگوی دانشجویان باشند. همچنین همکاران آموزش و مالی در ستاد هم به صورت فعال پاسخگویی تلفنی به دانشجویان را انجام دهند.

گفتنی است، مهلت ثبت‌نام و انتخاب واحد دوره تابستان واحد تهران غرب از ۲۸ تیرماه تا ۲ مردادماه خواهد بود و کلاس‌ها از ۴ مردادماه به‌صورت مجازی آغاز و در ۳۱ مردادماه پایان می‌یابد. از آنجا که در واحد تهران غرب همه ساله دوره‌های تابستانی برگزار می‌شود، امسال نیز با تمهیدات لازم برای ثبت‌نام بدون مراجعه حضوری برای کلیه متقاضیان مهیا شده است.

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب دستورالعمل آموزشی و پژوهشی انتخاب واحد دانشجویان جدیدالورود پروین داداندیش جذب دانشجو فضای مجازی