گزارش آنا از جلسات مصاحبه دکتری در واحد تهران غرب؛

نظر اساتید و داوطلبان درباره برگزاری مصاحبه دکتری به صورت مجازی

۲۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۸ کد : ۵۲۳۶
تعداد بازدید:۱۱۷۰

مصاحبه دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و همین امر سبب شده که داوطلبان بتوانند از خارج کشور یا مسافت‌های دور داخلی در مصاحبه‌ها حاضر شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران تأثیر زیادی را بر روی آموزش عالی گذاشت و بسیاری از امور را تغییر داد. در این مسیر تحولی نحوه پذیرش دانشجو نیز تحت شعاع قرار گرفته است. اولین اثر در نحوه پذیرش دانشجو مربوط به برگزاری آزمون‌ها از جمله آزمون دوره دکتری است که به دلیل شیوع گسترده این ویروس آزمون دوره دکتری چندین بار به تعویق افتاد. اکنون که زمان برگزاری مصاحبه‌های دوره دکتری است داوطلبان بار دیگر به دلیل شیوع دوباره کرونا نمی‌توانند در دانشگاه‌ها حاضر شوند و باید در مصاحبه‌های مجازی شرکت کنند.

این در حالی است که هر ساله پذیرفته‌شدگان اولیه دوره دکتری برای مصاحبه به دانشگاه‌ها دعوت می‌شدند، این افراد در فرصت در نظر گرفته شده سوابق علمی و پژوهشی خود را به‌صورت حضوری به دانشگاه‌ها ارائه می‌دادند و در مصاحبه‌ها شرکت می‌کردند.

چگونگی برگزاری مصاحبه دوره دکتری

حال با وجود کرونا داوطلبان دوره دکتری ناگزیر شده‌اند سوابق علمی خود را به‌صورت مجازی در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند و در جلسات آنلاین مصاحبه شرکت کنند. متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌صورت مجازی در مصاحبه‌ها حاضر می‌شوند. حدود ۵۰ هزار نفر از داوطلبان دوره دکتری برای پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی اعلام آمادگی کردند که از این میان بیش از ۲۵ هزار نفر برای مصاحبه دعوت شده‌اند. مصاحبه‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت متمرکز در واحدهای استان تهران در جریان است و واحد تهران غرب یکی از واحدهای برگزارکننده مصاحبه است.

سهم هزار نفری داوطلبان در واحد تهران غرب

در واحد تهران غرب حدود هزار مصاحبه برگزار می‌شود و ۱۰ کلاس برای برگزاری مصاحبه‌ها در نظر گرفته شده است. حامد رئیسی‌فرد، مسئول برگزاری مصاحبه‌های دوره دکتری در گفتگو با آنا درباره برگزاری مصاحبه‌ها می‌گوید: مصاحبه رشته‌های علوم کشاورزی به واحد تهران غرب سپرده شده است. در هر ۲۰ دقیقه، مصاحبه یک داوطلب برگزار می‌شود، هر داوطلب ابتدا وارد اتاق انتظار مجازی می‌شود و مصاحبه افراد به‌نوبت حضور در اتاق انتظار برگزار می‌شود. مصاحبه‌ها از ۸ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۷:۳۰ عصر ادامه دارد.

صرفه‌جویی در وقت با مصاحبه مجازی

در این مدل از برگزاری مصاحبه، صرفه‌جویی خوبی در وقت صورت می‌گیرد، بر اساس اعلام رئیسی‌فرد در یک روز در مدت ۴ ساعت، مصاحبه ۹۸ نفر انجام شد و این اتفاق یکی از محاسن مصاحبه مجازی به شمار می‌آید.

مصاحبه دکتری

شواهد نشان می‌دهد که اساتید توانسته‌اند خود را با این روش وفق دهند چراکه از ترم گذشته که آموزش در دانشگاه‌ها مجازی شد. به گفته اساتید؛ داوطلبانی که تجربه استفاده از آموزش مجازی را داشتند، به‌راحتی توانستند در مصاحبه‌های مجازی شرکت کنند اما متقاضیانی که کمی از مدت تحصیلشان گذشته بود و با تکنولوژی آموزش مجازی بیگانه بودند با دشواری‌هایی روبرو شدند که با همکاری پشتیبان‌های فنی توانستند خود را با شرایط وفق دهند و در مصاحبه آنلاین حضور یابند.

کاهش تعداد غایبان در مصاحبه دوره دکتری

به عقیده مسئول برگزاری مصاحبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، از دیگر مزایای مصاحبه مجازی کاهش تعداد غایبان مصاحبه نسبت به سال‌های گذشته است. رئیسی‌فرد در همین زمینه می‌گوید: در سال‌های گذشته در هر نوبت تعدادی از داوطلبان نمی‌توانستند برای مصاحبه حاضر شوند. امسال فقط چند نفر از داوطلبان از تحصیل در دوره دکتری انصراف داده‌اند و وگرنه، این‌گونه نبوده که نتوانند در مصاحبه حاضر شوند.

پشت صحنه مصاحبه‌های مجازی

مصاحبه‌های دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از سال گذشته به‌صورت متمرکز در استان تهران برگزار می‌شود. سال گذشته اساتید از نقاط مختلف کشور به تهران آمدند و جلسات مصاحبه را برگزار کردند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اساتید استان تهران و استان‌های هم‌جوار در مصاحبه‌ها حضور دارند. اساتید در گروه‌های ۳ تا ۴ نفره در اتاق‌های تعبیه شده گرد هم جمع می‌شوند و به کمک یک پشتیبان فنی ارتباط اینترنتی با داوطلب برقرار می‌کنند. تصویر داوطلبان از طریق ویدئو پروژکتور بر روی صفحه‌ای از دیوار اتاق نمایش داده می‌شود و اساتید پس از احراز هویت، مصاحبه را آغاز می‌کنند.

مصاحبه مجازی دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تهران مرکز

اساتید با استقبال از این روش می‌گویند روش خوبی است چراکه داوطلبان از نقاط دوردست می‌توانند در مصاحبه حاضر شوند. غلامحسن اسدی، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به خبرنگار آنا گفت: یکی از داوطلبان از خارج از کشور توانست در مصاحبه حاضر شود بدون اینکه مجبور باشد به ایران سفر کند. داوطلب دیگری از بندرعباس در مصاحبه شرکت کرد، این داوطلب بدون اینکه خود را به تهران برساند، توانست در مصاحبه حاضر شود.

پیمان آریایی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی نیز با استقبال از این روش مصاحبه می‌گوید: روش متمرکز باعث شده داوطلبانی که در واحدهای مختلف دعوت به مصاحبه می‌شوند بدون سفرکردن و با حضور در شهر خود، مصاحبه را انجام دهند.

قطعی اینترنت مشکلی اصلی مصاحبه مجازی

قطع شدن اینترنت و سرعت پایین آن یکی از مشکلاتی است که اساتید با آن درگیر هستند به همین دلیل گاهی ارتباط با داوطلبان قطع شده و باید ارتباط از نو برقرار شود. اسدی درباره برگزاری این نوع مصاحبه می‌گوید: اگر مشکلات قطعی اینترنت برطرف شود به نظر می‌رسد که بتوان این روش را حتی در دوران پساکرونا انجام داد.

اساتید در این روش مصاحبه توانسته‌اند همه سؤالات مورد نظر خود را از داوطلبان بپرسند، اسدی در این باره می‌افزاید: این روش برگزاری باعث نشده که بخواهیم سؤالات مورد نظرمان را از داوطلبان نپرسیم، برخی از داوطلبان آمادگی خوبی دارند و به‌خوبی به سؤالات پاسخ می‌دهند اما برخی از داوطلبان از رشته‌های غیر مرتبط هستند که در برخی از موارد نمی‌توانند پاسخ‌های مناسب ارائه دهند.

نظر مثبت داوطلبان از برگزاری مصاحبه مجازی

در این میان مائده حسینی یکی از داوطلبان دوره دکتری که از مشهد در مصاحبه آنلاین شرکت کرده بود به خبرنگار آنا می‌گوید: به‌راحتی توانستم در مصاحبه آنلاین حاضر شوم پیش از شرکت در مصاحبه مضطرب بودم اما پس از حضور در اتاق مصاحبه متوجه شدم که چقدر راحت می‌توانم درباره سوابق علمی به اساتید توضیح دهم.

و در نهایت...

اساتید پس از انجام مصاحبه در فرم‌های صورت جلسه نمرات داوطلبان را وارد و هر یک از حاضران در جلسه مصاحبه صورت‌جلسه را امضا می‌کنند، این فرم‌ها به مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی تحویل داده می‌شود. مصاحبه‌های دوره دکتری تا ۳۰ مهرماه ادامه دارد و پس از پایان مصاحبه‌ها سنجش داوطلبان بر اساس نمره آزمون و مصاحبه آغاز می‌شود. در نهایت مرکز سنجش و پذیرش نتیجه نهایی آزمون دوره دکتری را اعلام می‌کند و افرادی که پذیرفته شده نهایی هستند می‌توانند در واحدهای مورد نظر ثبت‌نام کنند.