دبیر کانون گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب:خوشبختانه در کانون این فرصت ایجاد شده تا آنچه که دانشجو در کلاس می آموزد، بصورت عملیاتی اجرا کند.

۱۶ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۹ کد : ۴۰۹۳
تعداد بازدید:۲۳۰۱

لطفا ضمن معرفی، از سوابق تحصیلی خودتون برای ما صحبت کنید:
داوود صادقی هستم  و در سال 96  در مقطع کارشناسی در رشته گردشگری با معدل 19.86 از واحد تهران غرب فارغ التحصیل شدم و از آنجا که این همه مهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب دیدم، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هم این واحد دانشگاهی را انتخاب کردم  و در حال حاضر دانشجوی ترم 3 رشته مدیریت بازرگانی و بازاریابی می باشم.


ایده و طرح ایجاد کانون گردشگری در دانشگاه از کجا شروع شد؟
من از سال 93 دانشجوی آقای دکتر امیرفیروزکوهی بودم. ایشان در کلاس های خود تعامل خوبی با دانشجویان داشتند و مابین درسها از دانشجویان می پرسیدند که در چه حرفه ای فعالند یا دارای چه  توانایی ها و تخصص هایی هستند . تبعا من  هم اعلام کردم که 13 سال است در صنعت گردشگری فعالیت دارم و تورهای زیادی را در داخل و خارج از کشور اجرا کردم،  و در این سفرها همچنین ناظر تور، نماینده و یا مدیر اپراسیون تورهای بسیار بزرگ هم بودم.   
بعد از این معرفی بود که آقای دکتر امیرفیروزکوهی به من پیشنهاد دادند تا جهت تاسیس کانون گردشگری اقدام کنم.

از نحوه تاسیس کانون گردشگری در واحد تهران غرب و  همراهی مسئولان بفرمایید.
با لطف و محبت خانم دکتر داداندیش ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، در زمستان 95 بود که جلسه تشکیل کانون گردشگری و هتلداری با حضور جمعی از دانشجویان علاقه مند به گردشگری و هتلداری در سالن آمفی تئاتر ملاصدار تشکیل شد. در این نشست که با مدیریت آقای دکتر بابک نصیری مدیر محترم گروه گردشگری و هتلداری انجام گرفت، آقای دکتر منوچهر امیرفیروزکوهی(معاونت فرهنگی وقت ) در خصوص چگونگی تشکیل کانون ها و فعالیت های دانشجویی، صحبت کردند و در نهایت پس از اخذ و شمارش آراء  اینجانب داود صادقی، بعنوان اولین دبیر کانون گردشگری و هتلداری با رای حداکثری انتخاب شدم و تحت نظر و سرپرستی خانم دکتر مانا خوشکام( رئیس و سرپرست کانون) به فعالیت پرداختم و کماکان در حال انجام وظیفه می باشم.
باید اضافه کنم که بعد از برگزاری انتخابات بلافاصله شروع به عضو گیری کردیم و برای جذب دانشجویان علاقمند در خصوص عملکرد و کارکرد کانون گردشگری صحبت می کردیم و در جلسات هفتگی با  با حضور اعضای کانون ،  گزارشی هم از میزان پیشرفت و فعالیت های انجام شده ارائه می شد.

آیا  در کانون نشریه ای هم برای اطلاع رسانی به مخاطبان حوزه گردشگری  دارید؟  
در پاسخ به این سوال شما باید عرض کنم، بدنبال جلسات متعددی که با حضور اعضا برگزار شد، پیشنهاد راه اندازی گاهنامه ای برای اطلاع رسانی فعالیت های کانون در حوزه گردشگری و هتلداری مطرح شد که خوشبختانه با اتفاق نظر اعضا با این پیشنهاد موافقت شد و نهایتا "سیران " نام  گاهنامه کانون گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب انتخاب شد.  
لازم به یادآوری است با عنایت به نوع فعالیت اعضاء و مهارت های آنان، آقای رضا قره غریبی به عنوان سردبیر کانون تعیین شدند و همین جا باید اضافه کنم بواسطه حضور ایشان و بهره گیری از خوش ذوقی و تراوشات ذهنی خلاقانه ایشان بود که گاهنامه سیران در سه دوره مسابقات سراسری کشوری شرکت نمود و هر سه بار نیز مقام نخست را کسب کرد. ناگفته نماند که در این میان دانشجویی توانا به نام امیرحسین شعبانی که تسلط خاصی بر روی مانیتورینگ داشتند استعداد یابی شدند و هم اینک نیز بعنوان نیرویی فعال در تدارکات کانون فعالیت دارند.
در ادامه باید به این نکته اشاره کنم با پیشنهادات و حمایت های بیدریغ خانم دکتر مانا خوشکام، اعضاء را تشویق کردیم تا در خصوص جاذبه های گردشگری ایران و مکان هایی دیدنی که به آنجا  که سفر کردند و همچنین در خصوص خوراک ها و شیرینی ها، آداب و رسوم، فرهنگ اقوام و ... اقدام کنند تا در نشریه منتشر شود.  
همچنین به دانشجویانی که علاقمند به ارائه اثر باشند، این امکان داده شده  تا آثارشان را در گاهنامه به چاپ برسانند  که البته این امر با استقبال گرم و صمیمی دانشجویان همراه شد.

از عملکرد کانون بفرمایید و اینکه تاکنون موفق به اجرای چه برنامه هایی بوده ؟


کانون گردشگری، از تجارب اساتید متعددی بهره برد که باید همین جا از همه آنان تشکر کنم  ولی در پاسخ به این سوال باید خاطر نشان کنم کانون از آغاز سال 96 تاکنون (پاییز 98) برنامه های زیادی را برگزار نموده است شامل:
1-    ایجاد گاهنامه سیران( اولین نشریه تخصصی گردشگری و هتلداری) که با ایجاد این نشریه، فرصتی برای دانشجویان این رشته ایجاد شد تا مقالات خود را در این نشریه به چاپ برسانند و همین موضوع باعث گردید تا 3 نفر از دانشجویانی که مقاله خود را در این نشریه به چاپ رسانده بودند، در مسابقات سراسری کشور مقام کسب کنند.
2-    کشف استعدادها  در عرصه مرتبط با گردشگری و هتلداری اعم از دانشجویانی که دارای تخصصی در ترجمه و سابقه مترجمی دارند نظیر؛ خانم رقیه حسین زاده ( مترجم زبان ترکی استانبولی)، خانم زهرا دده خانی( مترجم زبان اسپانیایی) و نیز دانشجویانی که در زمینه های دیگر استعداد و توانایی دارند مثل آقای رضا قره غریبی که در حال حاضر سردبیر نشریه سیران هستند و آقای امیرحسین شعبانی که بعنوان مسئول بخش آی تی کانون فعالیت دارند و برنامه های همایش ها را مانیتورینگ می کنند.
3-    تشکیل تیم تشریفات از  بین دانشجویان علاقمند و همکاری در برگزاری برنامه های مختلف دانشگاه از جمله:
- برگزاری اولین جشنواره گردشگری خوراک در اردیبهشت 96، در هتل پارسیان آزادی.
- برگزاری مسابقات عکاسی (با محوریت جاذبه های گردشگری ایران) با بهره گیری از تجربه جناب آقای دکتر امین پیرمحمدزاده.
- برگزاری مراسم روز گردشگری مهر 96 در سالن آمفی تئاتر ملاصدرا.
- برگزاری دومین جشنواره، با عنوان جشنواره گردشگری و فرهنگی (با محوریت مراسم آئینی یلدا و مهمان نوازی ایرانی)، در هتل پارسیان اوین.
- برگزاری کارگاه های متعدد مدیریت تشریفات و پذیرایی جهت کشف استعدادها.
- برگزاری دومین جشنواره گردشگری خوراک (سومین جشن) در اردیبهشت 97، در هتل پارسیان اوین.
- برگزاری سومین جشنواره گردشگری خوراک (چهارمین جشن) در اردیبهشت 98، در هتل پارسیان آزادی.
- برگزاری مراسم رونمایی از تندیس شهید مدافع حرم، شهید موسوی در دانشکده فنی.
- تشریفات و برگزاری افتتاحیه مجتمع آموزشی پیامبر اعظم (ص)
- برگزاری مراسم و پذیرایی از شوراهای دانشگاه آزاد اسلامی، در مجتمع آموزشی پیامبر اعظم(ص).
 - تشریفات و برگزاری جشن فارغ التحصیلی آذر 97 در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان.
- تشریفات و پذیرایی کارگاه های پی بی ال هم در مجتمع آموزشی پیامبر اعظم (ص) و مجتمع فنی تابستان 98
- برگزاری مراسم ثبت نام دانشجویان جدیدالورد و ثبت رکورد روند ثبت نام، با همکاری مسئولین محترم، کارمندان گرامی، نیروهای خدماتی، پرسنل محترم حراست و کوشش کم نظیر دانشجویان محترم گردشگری و هتلداری.
- تشریفات و پذیرایی اولین همایش فناوری و نوآوری در دانشگاه علوم تحقیقات مختص دانشگاه آزاد اسلامی ایران.
- فعالیت های متعددی در راستای گردشگری و هتلداری و جذب دانشجویان علاقه مند و معرفی آنان به بازار کار خارج از دانشگاه.
- برگزاری مراسم جشن معارفه دانشجویان جدیدالورد، آبان 98، در استادیوم ورزشی مجتمع آموزشی پیامبر اعظم (ص)
- برگزاری مراسم های متعدد برون دانشگاهی


از نحوه عضوگیری در کانون بفرمایید و اینکه دانشجویان علاقمند در این حوزه چطور میتوانند در این کانون فعالیت کنند :
باید عنوان کنم خوشبختانه امکان فعالیت برای تمام دانشجویان از هر رشته در کانون گردشگری فراهم شده و دانشجویان علاقمند کافیست  با مراجعه حضور به دفتر کانون و یا از طریق راه های ارتباطی دیگر اعم از تماس تلفنی، شبکه های اجتماعی و ... مشخصات خویش و توانایی ها و علاقمندی خود را  اعلام  کنند . بدنبال عضویت و پس از یک دوره آموزش، با توجه به شرایط و ویژگی هر برنامه از حضورایشان اعضاء ، جهت ارائه خدمت به همنوعان یاری می طلبیم.


آیا کانون برنامه هایی را برای آینده در دست اجرا دارد؟
بله، در پاسخ به این سوال شما عرض میکنم  که برنامه های پیش روی کانون شامل:
1-  شریفات و پذیرایی نخستین رویداد استارت آپی در حوزه صنعت معلولین و توانبخشی
2- برگزاری پنجمین جشنواره گردشگری خوراک با محوریت آیین یلدایی در آخر ماه آذر 98
3- برگزاری نمایشگاه های مرتبط با صنایع دستی و گردشگری و تجهیزات هتلداری
به نظر شما آیا عملکرد کانون های دانشجویی برای اعضاء مفید بوده، یا اساسا می تواند در فعالیت های بیرون از دانشگاه  آنان تاثیر گذار باشد؟
قطعا مفید است. بعنوان مثال باید بگویم  که دو دانشجو داشتیم،  که یکی از این دو که خیلی هم روابط عمومی بالایی نداشت در فعالیت های کانون مشارکت فعالی داشت و دیگری که اتفاقا بسیار زرنگ بود و از روابط عمومی بالایی برخوردار بود، در برنامه ها شرکت نمی کرد. بعد از فارغ التحصیلی هر دو را به یک آژانس معرفی کردیم. جالب اینکه دانشجوی اول انتخاب شد و برای من خیلی جالب بود که مدیر شرکت گفته بود:  علت اینکه ایشان انتخاب شدند،  داشتن 12 گواهینامه حضور در همایش ها بود  و برای من رزومه بسیار بیشتر مورد اهمیت است و کسی که در 12 همایش شرکت کردهف اگر 12 کلمه هم یاد گرفته باشد بیشتر می تواند مفید باشد.
 خدا رو شکر این دانشجو در آژانس مشغول به کار شده و موفق هم هست.
خوشبختانه در کانون این فرصت ایجاد شده تا آنچه که دانشجو در کلاس می آموزد، بصورت عملیاتی اجرا کند. خوشبختانه مجموعه دانشگاه این امکان را برای ما ایجاد می کند تا به آن خودباوری برسیم و بتوانیم در صحنه باشیم. مثلا خانم زینب فتح نژاد که فارغ التحصیل شدند و در بخش گردشگری مجموعه نمایشگاه های تهران مشغول به کار شدند و بسیار موفق هستند و روند رو به رشدشان را شاهد هستیم. خود من هم که الان در خدمت شما هستم و این فرصت را برایم ایجاد کردید برای مصاحبه نشان از آن دارد که فرصتی برایم ایجاد شده تا دیده شوم.
در پایان  بفرمایید انتظار شما بعنوان دبیر کانون گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و مجموعه کانون گردشگری از دانشگاه چیست؟
با توجه به اینکه رشته ما گردشگری و هتلداری است همه دنبال این هستند تا از جاذبه های بسیار ارزشمند داخل تهران و خارج از تهران استفاده کنند و دائما از من به عنوان دبیر کانون این را می خواهند و من هم این را به دانشگاه منتقل کرده ام. هدف من این است که تجربیاتم را در اختیار دوستان قرار دهم.  قطعا یک جزوه و کتاب که معرفی می شود باید در کنارش به خواسته آنها نیز اهمیت داد و برگزاری تورها درون شهری و برون شهری را در اولویت گذاشت. برگزاری تور برای دانشجویان این رشته یک کلاس درس است. وقتی استادی مانند آقای دکتر بزرگ پور فن راهنمایی را می آموزند و یا آشنایی با موزه ها را توسط اساتید همچون آقای دکتر بزرگ پور و یا آقای دکتر پیرمحمدزاده می آموزند، تمام ذوق و شوقشان این است که آن را عملی اجرا کنند و از دانشگاه می خواهند تا این زمینه را ایجاد کند و تمایل دارند که با جاذبه ها و نحوه امکان برگزاری تور آشنا شوند و یا در کنار درسی که می خوانند با محیط هتلها آشنا شوند و خودشان را محک بزنند. همین جذابیت ها باعث شده تا علاقه شان به سمت کانون و تیم تشریفات بیشتر شود تا از این فرصت ایجاد شده استفاده کنند. 

کلام آخر اینکه من از طرف کانون و اعضاء کانون می خواهم اگر کانون بودجه ای دارد دانشگاه کمک کند تا کانون این فرصت را برای دانشجویان ایجاد کند و با برگزاری تورهای درون شهری و برون شهری درسهایی که خوانده اند را عملیاتی کنند و استعدادهای خود را کشف و به خودباوری برسند.