در گفتگوی آنا با داداندیش مطرح شد؛

سیر تا پیاز جشنواره گردشگری خوراک در دانشگاه آزاد تهران غرب/ از تعامل خوب دانشگاه با صنعت هتلداری و گردشگری تا ایجاد فرصت اشتغال برای دانشجویان

۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۰ کد : ۴۵۶۷
تعداد بازدید:۷۴۲

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، کمک به صنعت گردشگری و هتلداری در راستای خلاقیت‌های ذهنی و نوآوری را از اهداف جشنواره گردشگری خوراک در این واحد دانشگاهی دانست.

به گزارش روابط عمومی واحد به نقل از خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برگزاری جشنواره‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی توسط کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی موجب هم‌افزایی دانشجویان و فراهم شدن بستری برای شکوفا شدن استعدادهای آنان است که در دانشگاه‌های مختلف دنبال می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برای ششمین سال است که موفق شده جشنواره گردشگری خوراک را برگزار کند و دانشگاهیان را در این برنامه جالب و باهیجان همراه کند که استقبال خوب دانشجویان از این جشنواره گواه این مدعاست.

برای جویا شدن از اهداف و برنامه‌های جشنواره گردشگری خوراک با پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

انگیزه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری ملی با برگزاری جشنواره گردشگری خوراک

درباره جشنواره گردشگری خوراک که یکی از رویدادهای موفق واحد تهران غرب است، توضیح بفرمایید.

امروزه بسیاری از کشورهای جهان میراث فرهنگی خود را از طریق برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها معرفی می‌کنند. رویداد گردشگری خوراک نیز از این نوع رویدادهاست که تأثیر بسزایی در حفظ و تحلیل فرهنگ و سبک زندگی جوامع و ارتقای تصویر مقاصد گردشگری دارد، همچنین این رویدادها انگیزه اقتصادی و تجاری برای سرمایه‌گذاری ملی و منطقه‌ای ایجاد می‌کند.

از سال ۱۳۹۰ رشته‌های مدیریت گردشگری، مدیریت هتلداری در واحد تهران غرب دایر است و دانشجو می‌پذیرد و از سال ۹۵ به پیشنهاد اساتید و دانشجویان این رشته‌ها، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بر آن شد، تا رویدادهایی را برای معرفی حفظ فرهنگ و سبک زندگی ایرانی-اسلامی و احیای خوراک‌های فراموش شده و سنتی ایرانی طراحی و اجرا کند. این رویدادها زمینه‌های خوبی برای ارتقای مهارت‌های کاربردی دانشجویان و ایجاد فضای مناسبی برای حضور صاحبان حرفه‌های مرتبط هتلداری و گردشگری در دانشگاه را فراهم کرده است.

در طول ۵ دوره برگزاری جشنواره گردشگری خوراک، معاونان سازمان گردشگری، مدیران رؤسای هتل‌های بین‌المللی و هلدینگ هتلداری در کنار مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و استان تهران میهمان در دانشگاه بودند و از نزدیک ظرفیت‌ها و برنامه‌های آموزشی و کاربردی در حوزه گردشگری و هتلداری را نظاره می‌کردند.

هر ساله محورهای مختلفی برای جشنواره بر اساس شعار سال و منویات مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود و تاکنون مورد توجه دانشجویان و صنعتگران این حوزه‌ها قرار گرفته است. چهار جشنواره را با همکاری بسیار خوب هتل‌های بین‌المللی برگزار کردیم و فرصت‌های خوبی برای اشتغال دانشجویان واحد تهران غرب بعد از فارغ‌التحصیلی ایجاد شده است.

برگزاری این رویدادها توانسته است از یکسو زمینه خوبی جهت ارتقاء مهارتهای کاربردی دانشجویان و از سوی دیگر فضای مناسبی را برای حضور صاحبان حرف مرتبط با هتل داری و گردشگری در دانشگاه فراهم نماید.


جشنواره‌های گردشگری خوراک از چه سالی آغاز شد؟

نخستین جشنواره گردشگری خوراک در سال ۱۳۹۵ با محوریت احیای خوراک‌های فراموش شده و سنتی-ایرانی برگزار شد، درسال ۹۶ موضوع سبک زندگی ایرانی-اسلامی محور اصلی جشنواره بود و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ سومین و چهارمین جشنواره با موضوع پلوهای ایرانی ویژه ماه مبارک رمضان و با محوریت مراسم آئین شب یلدا برگزار شد.



جشنواره پنجم که مصادف با آخرین روز ماه آذر و بلندترین شب سال بود در مجتمع پیامبر اعظم (ص) و سالن چندمنظوره در فضای بسیار خوبی با موضوع آئین شب یلدا در سال گذشته با حضور دانشجویان و خانواده‌های آنان همزمان با میلاد با سعادت پیامبر (ص) برگزار شد؛ یکی از ویژگی‌های خوب این جشنواره‌ها مشارکت دانشکده با اساتید گروه‌ها و کانون‌های گردشگری و هتلداری و برنامه‌ریزی و اجرای آن، استقبال دانشجویان گروه‌های آموزشی مرتبط و دیگر دانشجویان از رشته‌های دیگر است.

در هر جشنواره معمولاً بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ دانشجو در رقابت‌ها و مسابقات شرکت می‌کنند و نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر از دانشجویان از کارگاه‌ها و کنفرانس‌های جمعی جشنواره و جمعی از اساتید، پرسنل، خانواده‌ها در مراسم اختتامیه شرکت فعال داشته‌اند.

معمولاً این جشنواره‌ها در طول یک هفته در دانشکده مدیریت همراه با برنامه‌های جمعی مثل کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با موضوع جشنواره برگزار شده و فضای بسیار خوبی برای آشنایی دانشجویان و اساتید گروه‌های دیگر آموزشی با مباحث گردشگری و هتل‌داری به‌وجود آورده است.

برگزاری ششمین جشنواره گردشگری خوراک به‌صورت مجازی به دلیل کرونا

امسال با توجه شیوع ویروس کرونا جشنواره چگونه برگزار شد؟

امسال با توجه به بحران بیماری کووید -۱۹ و تعطیلی کلاس‌های آموزشی در دانشگاه تصمیم گرفتیم که ششمین جشنواره گردشگری خوراک را به‌صورت مجازی در قالب مسابقات پیش‌خوراک‌ها، شیرینی‌ها و چیدمان سفره افطاری ساده در ایام ماه مبارک رمضان برگزار کنیم. این جشنواره می‌تواند فضای جدیدی برای فعالیت دانشجویان، اساتید در آموزش‌های مجازی و رویدادهای رقابتی به‌وجود آورد.



برگزاری جشنواره و رقابت‌های دانشجویان در فضای مجازی تجربه جدیدی برای ما در دانشگاه بوده و مستلزم تولید محتوا و نشر آن در فضای مجازی است.

همچنین در این رویداد مجازی دانشجویان ضمن ارتقای مهارت‌های آشپزی، شیرینی‌پزی و سفره‌آرایی؛ مهارت عکاسی، فیلمبرداری و تولید کلیپ خود را نیز تقویت می‌کنند.

برگزاری مجازی رویدادها و جشنواره‌ها در دانشگاه موجب کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان برای مدعوین و شرکت‌کنندگان خواهد بود و از سوی دیگر این اقدامات، نگاه استراتژیک در تداوم برنامه‌ها و فعالیت‌های کارآفرینی، فرهنگی و رویدادها را در شرایط بحران کنونی نیز در بردارد.

اهداف کلان و خرد جشنواره گردشگری خوراک دانشگاه آزاد اسلامی

هدف از برگزاری چنین جشنواره‌هایی در محیط دانشگاه چیست؟

برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها در دانشگاه چه به‌صورت حقیقی و چه به‌صورت مجازی، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند تقویم فرهنگی و مناسبت‌ها را در کشور پوشش دهد. به همین مناسبت، کانون‌های گردشگری-هتلداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با اجرای دوره‌ای اینگونه جشنواره‌ها، اهداف خود را به‌صورت کلان و خرد در پیش گرفته است.

الف) اهداف کلان

کمک و حمایت از جهش تولید و اصلاح الگوی مصرف در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و سخنان مقام معظم رهبری، حفظ فرهنگ ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و تداوم آداب و رسوم قومیت‌های ایرانی، کمک به کارآفرینی و مهارت‌افزایی جوانان دانشجو در صنعت گردشگری و هتلداری، افزایش اشتغال و درآمدزایی در فضاهای مجازی در بحران اقتصادی-اجتماعی، فرصتی برای گردهمایی دانشگاه و صنعت، ترغیب و ایجاد انگیزه در دانشجویان و پرکردن اوقات فراغت پویا، کمک به صنعت گردشگری و هتلداری در راستای دانش نوین، خلاقیت‌های آموزشی، نوآوری و ایجاد شرکت‌های نوپا در این حوزه از جمله اهداف کلان جشنواره گردشگری خوراک در واحد تهران غرب است.

ب) اهداف خرد

۱) اهداف بهداشتی

تغییر الگوی مصرف خانواده‌های ایرانی-اسلامی، گرایش به غذاهای بومی، بالابردن نسبت مصرف غلات و کربوهیدرات‌ها در سبد کالای خانواده‌های ایرانی نسبت به پروتئین‌ها، کاهش هزینه‌ها و افزایش سلامت تغذیه بومی از جمله اهداف بهداشتی جشنواره محسوب می‌شود.



۲) اهداف فرهنگی

از جمله اهداف فرهنگی جشنواره گردشگری خوراک می‌توان به احیا و معرفی غذاهای بومی به‌ویژه در راستای ارتقای فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی، اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه و تقویت فرهنگ سنتی تغذیه و استفاده از خوراک بومی ایرانی با ارزش غذایی بالا، ایجاد فرصتی برای با هم بودن، تحکیم روابط خانوادگی و دوستی در فضای مجازی در دوران قبل و بعد از بحران اشاره کرد.

۳) اهداف اجتماعی

افزایش انگیزه، نوآوری و به‌کارگیری خلاقیت‌های ذهنی دانشجویان گردشگری و هتلداری در حوزه‌های آشپزی و شیرینی‌پزی ایرانی-اسلامی، توجه به الگوهای غذایی و ارائه تصویر مناسبی از رژیم غذایی و عادت‌های تغذیه‌ای اعضای جامعه، معرفی الگوهای غذایی فرهنگ‌های بومی ایران در مناطق مختلف جغرافیایی برای آموزش جوان‌ترها، معرفی گردشگری خوراک و تصویر مناسبی از سبک زندگی، آداب و رسوم قومیت‌های مختلف در راه ارتقای فرآوری، طبخ و سرو غذا در فرهنگ غذایی ایران برای ایجاد انگیزه در فضای مجازی و فعالیت‌های مرتبط با آن در سبک زندگی دانشجویان به‌عنوان اهداف اجتماعی جشنواره در نظر گرفته شده است.

تست ۷۰۰ غذا و شیرینی در پنجمین جشنواره گردشگری خوراک واحد تهران غرب

جشنواره قبلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همزمانی پنجمین جشنواره گردشگری خوراک با شب یلدا که بلندترین شب سال است و خانواده‌ها در این شب گردهم می‌آیند و مراسم حافظ‌خوانی دارند و خوراکهای خاصی در این شب می‌خورند، ما را بر آن داشت که در شب قبل از یلدا فضای خانوادگی را در سالن چندمنظوره پیامبر اعظم (ص) به‌وجود بیاوریم.

لذا برای اولین بار رویه‌ای را تدارک دیدیم که دانشجویان، اساتید و کارمندان و خانوده‌های آن‌ها با هم در جشنواره حضور پیدا کردند و فرصتی فراهم کردیم تا بیش از ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده های آنها با هم در جشنواره حضور پیدا کنند و خانواده‌ها توانستند بیش از ۷۰۰ غذا و شیرینی و دسر را تست کنند.

پنجمین جشنواره گردشگری خوراک با محوریت آئین شب یلدا با حضور پرشور دانشجویان برگزار و موجب ارتقای اهداف پیشین و آتی دانشگاه شد. استمرار این رویداد در واحد تهران غرب و ارتقای سطح آگاهی و مهارت‌محوری این جشنواره‌ها، باعث ایجاد انگیزه و ترغیب دانشجویان و راهی شدن تعداد بسیاری از آنان به بازار کسب‌وکار شده است که این خود نویدی برای آینده‌ای روشن جهت استمرار برگزاری اینگونه جشنواره‌ها را در سطوح مختلف دانشگاهی به دنبال خواهد داشت.

ایجاد انگیزه نوآوری و به‌کارگیری خلاقیت‌های ذهنی دانشجویان

جشنواره گردشگری خوراک چه دستاوردهایی برای واحد تهران غرب، دانشجویان و خانواده‌های آنان دارد؟

دستاوردهایی که این جشنواره‌ها برای واحد تهران غرب داشته، ایجاد انگیزه نوآوری و به‌کارگیری خلاقیت‌های ذهنی دانشجویان گردشگری و هتلداری بوده است؛ با توجه به اینکه یکی از رویکردهای آموزشی واحد تهران غرب از سال ۱۳۹۸ آموزش بر مبنای حل مسئله با نگاه نسل سوم و چهارم دانشگاه است، برگزاری این جشنواره‌ها واحد تهران غرب را در رسیدن به این مهم نزدیک می‌کند.

این جشنواره، مهارت‌افزایی و کارآفرینی را که یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های ورود به بازار کسب‌وکار محسوب می‌شود، به‌عنوان دستاوردی مهم برای دانشجویان و خانواده‌های آنان دربر داشته است.

تیم تشریفات که با محوریت یکی از اساتید پرکار و خلاق واحد تشکیل شده است، از سال ۹۵ بسیاری از رویدادهای واحد را برعهده گرفت و نتایج همکاری مسئولان و پرسنل ثبت‌نام و این تیم بسیار خوب ارزیابی شد و رضایتمندی مراجعان را بالا برد. البته شرکتی در مرکز رشد واحد تهران غرب ایجاد شد که چند رویداد علمی و نمایشگاهی را در خارج از دانشگاه و در شهرداری و سازمان مرکزی به خوبی برگزار کرد. البته امسال با برگزاری این رویداد در فضای مجازی حوزه‌های جدیدی ایجاد شد که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.
 

درباره ششمین جشنواره خوراک توضیح بفرمایید.

در این دوره به دلیل تغییر در ساختار برگزاری و برای گذار از بحران و تداوم روند این جشنواره‌ها، از طریق رسانه‌های اجتماعی که امروزه در اختیار همه دانشجویان قرار دارد، این جشنواره اطلاع‌رسانی و برگزار شد. لذا، سعی بر این بود تا باکیفیت یکسان و با استفاده از ابزارهای موجود برای شرکت در مسابقات به‌صورت مجازی، دستور کار را در راستای جشنواره‌های پیشین پیاده‌سازی کنیم.

این جشنواره در ماه مبارک رمضان در قالب مسابقات هفتگی با معرفی انواع پیش‌خوراک‌ها و شیرینی‌های متنوع ماه مبارک در نظر گرفته شد و جشنواره به‌صورت آنلاین با سخنرانی اینجانب آغاز شد که بیش از ۱۵۰ نفر همزمان، سخنرانی افتتاحیه جشنواره را دیدند.

زمان‌بندی این مسابقات به‌صورت هفته اول، آش‌های ایرانی و انواع حلواها؛ هفته دوم، کوکوها، کتلت‌های ایرانی و کیک‌های شیفون؛ هفته سوم، دلمه‌ها و شیرینی‌های خشک سنتی و هفته چهارم، کوفته‌های ایرانی و نان‌های مناسب سفره افطاری بود. در آخر کارهای ارسالی داوری می‌شود و امیدواریم برندگان هر بخش از مسابقات بعد از پایان ماه مبارک رمضان دریک جلسه حضوری با رعایت شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشتی مورد تقدیر قرار بگیرند.



رویکرد شما درخصوص حمایت از کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی چیست؟

یکی از رویکردهای واحد تهران غرب در حمایت از کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی، حضور حداکثری دانشجویان در رشته‌های مختلف و ایجاد فرصتی برای پیاده‌سازی ایده‌های خلاق دانشجویان و اساتید و توسعه رویکرد کارآفرینی و مهارتی در همه رشته‌های آموزشی است. به همین منظور، برای رشد و پیشرفت دانشجویان در زمینه‌های مختلف تصمیم داریم تا با هرچه فعال‌تر کردن ایده‌پردازی، توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی، آموزش‌های کاربردی و مهارتی را برای دانشجویان در دوره تحصیل داخل واحد ایجاد کنیم.

با توجه به اینکه یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی، تبدیل کردن واحدهای دانشگاهی به دانشگاه حل مسئله و تأثیرگذار در جامعه است، بنابراین با استفاده از کارکردهای هوشمندانه کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی دانشجویی و نظارت و هدایت اساتید می‌توان راه‌حلی برای حل مسائل و مشکلات پیچیده در حوزه‌های مختلف کشور در فضای علمی دانشگاه‌ها به وجود آورد. جوامع نوین، انباشته از مسائلی هستند که دانشگاه‌ها می‌توانند در رفع و پیشگیری آن‌ها سهم بسزایی داشته باشند و در این راستا نقش کانون‌ها، تشکل‌ها و انجمن‌های علمی؛ شناسایی و جذب حداکثری دانشجویان در دوران تحصیل به فعالیت‌های مرتبط و حل مسئله در دانشگاه است. لذا یکی از اهدافمان در واحد تهران غرب حمایت و تسهیل امور آنان است.

البته اساتید در این زمینه نقش کلیدی دارند، به همین دلیل از سال گذشته کارگاه‌هایی را برای همفکری با اساتید هیئت علمی و حق‌التدریس واحد برگزار کردیم تا بتوانیم با استفاده از روش‌های نوآورانه آموزشی درهمه گروه‌های آموزشی تغییری در آموزش با جهت‌گیری کاربردی کردن هرچه بیشتر آموزش و تغییر رویکرد دانشجویان به تحصیل را به‌وجود بیاوریم. بعضی از اساتید اعلام آمادگی کردند و در ترم پیش آموزش به روش حل مسئله را در بعضی از کلاس‌های خود تجربه کردند و امیدوارم نتایج آن به‌صورت مقالات منتشر شود. البته سرای نوآوری واحد تهران غرب نیز با رویکرد نوآوری و فناوری، مجوز گرفته است و تا ماه‌های آینده آغاز به‌کار خواهد کرد.

کلید واژه ها: رئیس دانشگاه واحد تهران غرب صنعت گردشگری و هتلداری دانشجویان ششمین جشنواره رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب