نخستین همایش ملی «علوم‌ انسانی و حکمت ‌اسلامی»

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۵۷۰۹
تعداد بازدید:۱۶۳۰

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب، به نقل از روابط عمومی معاونت علوم انسانی و هنر، همایش ملی «علوم انسانی و حکمت اسلامی» در سیزده کمیسیون با هدایت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد با مشارکت گسترده واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری دانشگاه‌های مختلف و مراکزی همچون مجمع عالی حکمت اسلامی، مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه در آبان ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. مقالات این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نمایه می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر علمی این همایش در زمینه ضرورت و اهداف عالیه برگزاری این همایش گفت: «حکمی‌سازی از مؤلفه‌های اساسی تعالی علوم انسانی است؛ دو مؤلفه روزآمدی و بومی‌سازی نیز از آثار حکمی‌سازی می‌باشد. در علوم انسانی حکمی مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، دین‌شناختی، روش‌شناختی و ارزش‌شناختی حکمت و معارف اسلامی در برنامه‌های علوم انسانی و هنر اشراب می‌گردد و علم نافع و کارآمد در دستورکار فعالان علمی قرار می‌گیرد. این امر نیازمند ایجاد فضای تضارب آراء و ارتقای پژوهش‌های جامعه علوم انسانی و جریان‌سازی فرهنگی و تقویت عزم ملّی است. از اهداف عالیه این همایش سوق دادن پژوهش‌های علوم انسانی حکمی به اولویت‌های بومی و مسائل کابردی، کشف استعدادها و محققین برتر و ایجاد ارتباط میان محققان یک زمینه پژوهشی، زمینه‌سازی برای انتشار پژوهش‌های به‌روز در حوزه علوم انسانی حکمی و کارآمد و بهره‌‌گیری از ظرفیت متخصصین و صاحب‌نظران ذی‌ربط است».

در این همایش، توجه به ظرفیت‌های حکمت اسلامی برای تعالی روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت، علوم سیاسی، علوم اقتصادی، مدیریت، فقه و حقوق، فرهنگ و تمدن، هنر، ادبیات، خانواده و فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته و هر یک از موضوعات محور یک کمیسیون است که به همت واحدهای دانشگاه آزاد و با همکاری گسترده اعضاء هیأت علمی و دانشجویان دوره دکتری برگزار خواهدشد. کمیسیون‌های سیزده‌گانه همایش از این قرار است:

۱- حکمت اسلامی و تعالی روان‌شناسی

۲- حکمت اسلامی و تعالی جامعه‌شناسی

۳- حکمت اسلامی و تعالی تعلیم و تربیت

۴- حکمت اسلامی و تعالی علوم سیاسی

۵- حکمت اسلامی و تعالی علوم اقتصادی

۶- حکمت اسلامی و تعالی مدیریت

۷- حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق

۸- حکمت اسلامی و ادبیات و زبان‌شناسی

۹- حکمت اسلامی و تعالی هنر

۱۰- حکمت در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی

۱۱- حکمت اسلامی و تعالی خانواده

۱۲- حکمت اسلامی و تعالی فضای مجازی

۱۳- حکمت اسلامی و تعالی شهرسازی و معماری

وبگاه و سامانه این همایش با آدرس http://hikmah.iau.ir در دسترس عموم قرار گرفته و زمان‌های مهم در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با کد اختصاصی (۰۰۲۱۰-۹۶۱۷۶) قابل بازیابی است. با توجه به دریافت مجوزها و نمایه‌شدن مقالات، مقالات پذرفته شده در این همایش از امتیازات پژوهشی نیز می‌توانند استفاده نمایند.