برگزاری دومین نشست رؤسای سراهای نوآوری و مدیران مراکز رشد استان تهران

۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۸ کد : ۶۶۹۸
تعداد بازدید:۴۴۸

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دومین نشست رؤسای سراهای نوآوری و مدیران مراکز رشد استان تهران در سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.

پروین داد اندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در سخنانی ضمن اشاره به اینکه سراهای نوآوری زیست‌بوم‌های جدید را در دانشگاه ایجاد کرده‌اند بیان کرد: سراهای نوآوری باید به شکلی باشند که ارتباطشان با دانشجو و اساتید حفظ شود و این افراد حضور بیشتری در سرای نوآوری داشته باشند که در همین راستا تهران غرب جلسات و دورهمی‌هایی را طراحی و اجرا کرده که هدف آن‌ها ایجاد هم‌افزایی بین این افراد با سرای نوآوری است.

وی بیان کرد: طبق آیین‌نامه منتشر شده فرآیندهایی که از قبل در سطح دانشگاه وجود داشته نیاز به تغییراتی دارد تا موانع و مشکلاتی که در انجام کار سرای های نوآوری به وجود می‌آید را رفع کند. نمونه‌ای از این موانع می‌توان به فعالیت مرکز نوآوری به‌صورت ۲۴ ساعته و تبیین جایگاه دقیق حوزه فناوری و نوآوری در واحدها اشاره کرد.

وی همچنین اشاره کرد: این جلسات می‌تواند شرایطی را فراهم کند که از تجربیات و راهکارهای ارائه‌شده سراهای نوآوری واحدهای مختلف در مواجه با چالش‌های به وجود آمده، استفاده کنیم و می‌توان این راهکارها را در قالب دستورالعمل‌هایی در استان مصوب کرد.

در ادامه رویداد حامد افشاری، معاون فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ضمن اشاره به هدف اصلی این نشست بیان کرد: پس از تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در سطح استان تهران با توجه به ظرفیت استان تهران و توانمندی اساتید و دانشجوها، می‌بایست تمرکز ویژه‌ای برای شناسایی اساتید هیئت‌علمی و دانشجویان فناور برای تشکیل هسته‌های پژوهشی و فناور داشت.

وی ضمن اشاره به نقش شتاب‌دهنده و مراکز رشد در زیست‌بوم‌های نوآوری اضافه کرد: در الگوی جدید سازمان، مرکز رشد و شتاب‌دهنده در سرای نوآوری حضور داشته و ایده‌ها در تیم‌های پژوهشی و هسته‌های فناور در ابتدا در یک دوره چند ماهه در دوره پیش رشد و پیش شتاب دهی قرار خواهند گرفت و پس از ارائه خدمات منتوری و آموزشی به این تیم‌ها برای آمادگی ارائه محصول، رشد و شتاب دهی خواهند شد.

افشاری با ارائه سطوح ۹ گانه آمادگی فناوری (TRL) و تشریح هر یک از این سطوح اشاره کرد: طرح مورد نظر ما برای رشد و توسعه هسته‌های فناور و ایده‌ها علاوه بر در نظر گرفتن سطوح TRL توجه ویژه به رشد ایده و نحوه ورود و حضور آن در بازار است که در همین راستا نیز مدیران حوزه نوآوری و فناوری واحدهای استان تهران می‌بایست در گام اول از سلسله جلسات دو هفتگی روسای سرای نوآوری و مراکز رشد استان تهران به سطح‌بندی محصولات خود پرداخته و شناسنامه محصولات را مستند کند.

وحید حاجی‌پور رئیس سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ضمن خیر مقدم از حضور معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، رئیس واحد تهران غرب و مدیران و روسای حوزه نوآوری استان تهران و بیان دستور جلسه خاطرنشان کرد: سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی تهران غرب که بخشی از زیست‌بوم فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی است سعی دارد با توسعه فناوری و نوآوری در فرایندهای آموزشی، تحولی نوین را در فرآیندهای آموزشی ترسیم کند.

وی ضمن اشاره به یک‌ساله شدن سرای نوآوری تهران غرب در ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۰ بیان کرد: تجارب ارزشمندی در طول این مسیر ایجاد شده که انتقال آن می‌تواند به شفاف‌سازی نقشه راه سایر واحدهای در حوزه توسعه نوآوری کمک شایانی کند. استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، هسته‌ها و واحدهای فناور و بخش تحقیق و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان همه موجودیت‌های زیست‌بوم نوآوری و فناوری تهران غرب را به وجود آورده که تمرکز اصلی آن بر حوزه فناوری‌ها و نوآوری‌های آموزشی است.

حاجی پور ادامه داد: در حوزه نوآوری و فناوری تهران غرب هم‌اکنون ۱۲ استارت‌آپ در حال فعالیت، ۱۷ هسته و واحد فناور، ۵ شرکت دانش‌بنیان و ۲ شرکت خلاق و یک شتاب‌دهنده تخصصی حوزه آموزش مستقر هستند. ضمن اینکه مدرسه کسب‌وکار و اشتغال در مرحله فعالیت، خدمات حقوقی و تجاری‌سازی و توسعه کسب‌وکار در کنار برگزاری و طراحی رویدادهای نوین آموزشی، سایر فرآیندهای اصلی این مرکز است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اصلی‌ترین هدف سرای نوآوری که ایجاد بستر یکپارچه برای آموزش‌های مسئله محور و ارتباط بین بدنه گروه‌های آموزشی با بستر سرای نوآوری است، بیان کرد: تلاش سرای نوآوری بر این است که دانشگاه فارغ‌التحصیلانی در قالب یک شخصیت حقوقی داشته باشد و دانشجویان و اساتید مهم‌ترین بازیگران این مرکز باشند.

رئیس سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن ارائه گزارشی در خصوص پروژه ۱۵ ماهه راه‌اندازی سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی تهران غرب و مسیر طی شده برای راه‌اندازی این پروژه، به الگوهای موفق در مسیر اجرا و همچنین موانع و محدودیت‌های پیش رو نیز اشاره کرد.

در ادامه جلسه نیز تبادل‌نظر و پرسش و پاسخی بین روسای سراهای نوآوری و مدیران مراکز رشد صورت گرفت و در انتهای جلسه نیز بازدیدی از شرکت‌های مستقر در سرای نوآوری تهران غرب برگزار شد.

در این جلسه مجید فرج فائد، دبیر اجرایی رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی و جمعی از رؤسا و مدیران سرای های نوآوری و مراکز رشد واحدهای پردیس، علوم پزشکی، تهران شمال، دماوند، اسلامشهر، تهران مرکز، رودهن، یادگار امام خمینی (ره)، علوم و تحقیقات، پرند و رباط کریم، ورامین پیشوا، تهران جنوب، شهر قدس، ملارد و صفادشت حضور داشتند.