در جلسه برنامه علمی صنعت و سلامت بررسی شد

ضعف در توسعه یافتگی نظام بیمه سلامت/ ۷ هدف سیاست‌های کلی نظام سلامت در حوزه بیمه چیست؟

۰۱ آبان ۱۳۹۹ | ۰۷:۱۱ کد : ۵۲۴۴
تعداد بازدید:۴۲۲

نشست بررسی برنامه علمی صنعت و سلامت توسط شورای راهبردی استان تهران به‌صورت برخط برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه بررسی برنامه علمی صنعت و سلامت به‌صورت مجازی در شورای راهبردی برنامه علمی استان تهران برگزار شد. رضا شریفی مجری این برنامه علمی و مجریان برنامه‌های علمی استان تهران در این جلسه حضور داشتند.

در این جلسه برخط، چالش ۶ برنامه علمی صنعت و سلامت با عنوان «ضعف در توسعه یافتگی نظام بیمه سلامت» مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت. در ابتدای این جلسه رضا شریفی مجری این برنامه علمی در خصوص نحوه بازنگری این چالش صحبت کرد.

چالش «ضعف در توسعه یافتگی نظام بیمه سلامت» با توجه به سند چشم‌انداز سیاست‌های کلی نظام سلامت به‌روز‌رسانی می‌شود. سیاست‌های کلی بخش سلامت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است که بخشی از این سیاست به مباحث بیمه می‌پردازد.

یکی از بندهای سیاست‌های کلی نظام سلامت در خصوص توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هفت هدف می‌پردازد که این اهداف شامل همگانی ساختن بیمه درمان، کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان (به طوری‌که بیمار فقط جز رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد)، ارائه خدمات فراتر از خدمات پایه درمانی تحت بیمه تکمیلی، تقویت بازار رقابتی برای خدمات بیمه‌ای، تدوین تعرفه‌های خدمات بیمه سلامت در بخش دولتی و غیردولتی و اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت بر مبنای اقتصاد ارتقاء سلامت می‌شود.

در چالش ششم برنامه علمی صنعت و سلامت دو هدف عینی توسط مجری این برنامه علمی پیشنهاد شده بود که مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت. این دو هدف عینی «افزایش کیفیت خدمات بیمه‌ای قابل دریافت در مرکز مراکز بهداشتی و درمانی» و «گسترش چتر پوشش خدمات بیمه بهداشتی و درمانی» بود که حاضرین جلسه توصیه کردند که به ارتقا و توسعه با رویکرد کمی کیفی در این هدف پرداخته شود.

از جمله‌های مطرح شده در این جلسه بود که هدف عینی سومی به این چالش با عنوان «بیمه کارکنان و مسئولیت کارفرما و رویکرد بهداشت و ایمنی» اضافه شود. هم‌چنین پیشنهاد شد که خلا‌های حوزه بیمه از جمله بیمه دندانپزشکی سالمندان به عنوان یک بیمه پایه پرداخته شود، همان‌طور که برای کودکان زیر ۶ سال با رویکرد پیشگیری درمانی بیمه در نظر گرفته شده متاسفانه در حوزه سالمندی این موضوع مطرح نشده است.

همچنین در این جلسه مطرح شد که صنعت بیمه یک علم گسترده و دانشی است که می‌توان به کمبودها و مشکلات آن پرداخت. پیشنهاد شد رشته‌هایی همانند مدیریت مالی، علوم اجتماعی، مددکاری اجتماعی و توجه به خدمات برای کم تواناها و ناتوان‌ها در برنامه و اهداف ذیل این چالش پرداخته شود. همچنین توصیه به بازنگری زمینه‌های پژوهشی این چالش شد که یک بازآرایی در زمینه‌های پژوهشی به وجود بیاید و به‌طور کلی زمینه‌هایی که کلی هستند جزئی‌تر و دقیق‌تر مورد بازبینی و بازآرایی قرار بگیرد.