شرایط جدید نظام وظیفه برای اخذ سنوات ارفاقی

۱۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۲:۵۵ کد : ۱۱۸۳
تعداد بازدید:۲۶۵۲۰

معاونت مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا بخشنامه ای در خصوص دانشجویان برادر مشمول که سنوات معافیت تحصیلی آنان به اتمام رسیده است منتشر نمود.

 

بخشنامه جدید در خصوص سنوات ارفاقی دانشجویان

دانشجویانی که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل بوده و در سنوات اولیه تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشده اند،در صورت تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه حداکثر به مدت یکسال می توانند از سنوات ارفاقی استفاده نمایند.

  1. برابر تبصره (2) ماده (11) آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، در صورت وجود شرایط ادامه تحصیل ، دانشگاه‌ها موظفند حداکثر ظرف مدت 3 ماه از پایان سنوات اولیه تحصیلی نسبت به درخواست سنوات ارفاقی مشمولان مراتب را به دفتر پلیس 10 اعلام نمایند. علی هذا در جهت مساعدت به دانشجویان و استفاده تمامی واجدین شرایط برخورداری از سنوات ارفاقی مقرر گردید، در صورت موافقت کمیسیون موارد خاص دانشگاه مبنی بر ادامه تحصیل دانشجو ، امکان ثبت درخواست سنوات ارفاقی حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از اتمام سنوات تحصیلی اولیه توسط دفاتر پلیس 10 انجام گردد.در صورت عدم ثبت درخواست سنوات ارفاقی در مدت فوق ،،  سامانه مجاز به پذیرش و ثبت درخواست های مورد نظر نبوده و بنابراین به هیچ وجه سنوات ارفاقی به مشمول تعلق نخواهد گرفت.
  2. دانشجویان مشمول در مقاطع مختلف ، به شرطی می توانند از سنوات ارفاقی بهره مند شوند که امکان فراغت از تحصیل طی مدت سنوات ارفاقی را داشته باشند، لذا در صورت دارا بودن شرایط زیر به صورت مرحله‌ای می توانند از ترم اول سنوات ارفاقی بهره مند شوند:

*کارشناسی پیوسته : به شرط آنکه تعداد واحدهای درسی گذرانده شده حداقل 100 واحد بوده و معدل کل نیز حداقل 12 باشد.

**کارشناسی ارشد ناپیوسته : به شرط آنکه تعداد واحدهای درسی گذرانده شده حداقل 18 واحد بوده و معدل کل نیز حداقل 14 باشد.

**دکترای تخصصی ناپیوسته : به شرط آنکه تعداد واحدهای درسی گذرانده شده حداقل 18 واحد بوده و معدل کل نیز حداقل 14 باشد.

3-چنانچه مشمول تا پایان ترم اول سنوات ارفاقی موفق به فراغت از تحصیل نگردد، با ادامه تحصیل وی به شرطی در ترم دوم سنوات ارفاقی موافقت خواهد شد، که حداقل تعداد واحدهای درسی معینی را در ترم اول با شرط معدل کل فوق گذرانده باشد، این واحدهای پاس شده در ترم اول ارفاقی برای مقاطع مختلف به شرح ذیل می باشد:

کارشناسی پیوسته 12 واحد بوده و برای مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به شرط اتمام واحدهای نظری است.در صورت تحقق این شرط دانشگاه مجاز است مجدداً با تکمیل فرم درخواست سنوات ارفاقی ، مشمول را جهت درخواست ترم دوم سنوات ارفاقی به دفتر پلیس بعلاوه 100 ارجاع دهد.

  1. چنانچه دانشجویان مشمول حداکثر تا پایان سنوات ارفاقی موفق به فراغت از تحصیل گردند، از یکسال فرجه مهلت معرفی برخوردار خواهند بود. و در صورت پذیرش در مقاطع بالاتر می توانند از معافیت تحصیلی بهره‌مند شوند.
  2. چنانچه دانشجو نتواند تا پایان یکسال سنوات ارفاقی فارغ التحصیل شود، صرفاً در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی در سنوات ارفاقی و امکان فراغت از تحصیل طی مهلت معرفی، با درخواست دانشگاه و ثبت درخواست در دفتر پلیس بعلاوه  10، پس از احراز شرایط، صدور مجوز ادامه تحصیل در مهلت معرفی بدون لحاظ غیبت فراهم خواهد شد. ضمناً این مجوز نیز از طریق دفتر پلیس بعلاوه 10 به صورت هوشمند صادر می گردد. بدیهی است در صورت عدم معرفی مشمول در مهلت قانونی(یکساله معرفی)، وی وارد غیبت خواهد شد.
  3. برابر ماده (13) آئین نامه اجرایی معافیت تحصیلی، فارغ التحصیل شدن در مهلت یک ساله معرفی، مجوزی برای صدور معافیت تحصیلی در مقطع بالاتر نخواهد بود. بنابراین چنانچه دانشجو در مهلت معرفی فارغ‌التحصیل شود، به‌هیچ وجه حق ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را نداشته و تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم شرایط برخورداری از معافیت تحصیلی را نخواهد داشت.
  4. در صورتی که دانشجو در مهلت معرفی هم نتواند فارغ التحصیل شود وارد غیبت می گردد و به تناسب مدت تاخیر از 90 روز تا 180 روز اضافه خدمت در سوابق خدمتی وی به صورت سامانه ای و هوشمند درج خواهد شد. بدیهی است در این صورت مشمول تا پایان خدمت دوره ضرورت و یا اخذ معافیت دائم شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه را نداشته و صرفاً بایستی با غیبت به خدمت اعزام گردد.
  5. صدور مجوز سنوات ارفاقی برای دانشجویان خارج از کشور، صرفاً با درخواست وزارتخانه های مربوطه علوم،بهداشت یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، همانند شرایط موصوف در این ابلاغیه بوده و از طریق مرکز عملیات مشمولان این سازمان اقدام می گردد.

این ضوابط از مورخه 1395/12/01 لازم الاجرا می باشد.