میرزاده در آیین گرامیداشت روز خبرنگار خواستار شد;لزوم تحلیل آثار مثبت رفع تحریم ها در حوزه دانشگاه توسط رسانه ها/ اعتماد به خبرنگار سرمایه اصلی این شغل فاخر است

۱۸ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۱۲ کد : ۲۵۹
تعداد بازدید:۱۱۱۸
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر دفاع از فرایندهای موثر و به حق دانشگاه آزاد اسلامی توسط رسانه های این دانشگاه ، خواستار تحلیل آثار مثبت رفع تحریم ها در حوزه های علمی و دانشگاه شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب،  دکتر حمید میرزاده عصر شنبه ۱۷ مردادماه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار که در محل روزنامه فرهیختگان و خبرگزاری آنا برگزار شد، حضور یافت.

میرزاده در این مراسم که با حضور جمعی از خبرنگاران و مسئولان خبرگزاری های ایسکانیوز، آنا و فرهیختگان برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار به بازخوانی پیامش به مناسبت این روز پرداخت و اظهار داشت: به دلیل اهمیتی که برای خبرنگاران قائل هستم آنچه را که به قلب و ذهنم متبادر شد شخصا در این پیام آورده ام.
وی، خبرنگاران را پاسداران سلامت و سعادت جامعه دانست و اظهار داشت: خبرنگاری شغل ظریفی است که دقت و صداقت و دانش و آگاهی و دلواپسی برای حفظ حقوق مردم را می‌طلبد. خبرنگار چشم و گوش مردم است.
میرزاده با بیان اینکه خبرنگاری که این صفات را داشته باشد در تاریخ کشورش و بین مردمانش ماندنی می‌شود، خاطر نشان کرد: اعتماد به خبرنگار سرمایه اصلی این شغل فاخر است اما این اعتماد حاصل نمی‌شود مگر با جسارت، شجاعت، صداقت و جدیت خبرنگار در کنکاش وقایع و حقایق و انعکاس آنها به افکارعمومی در یک فرآیند زمانی طولانی.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفته های خود به اهمیت خبر در زندگی روزمره افراد اشاره کرد و گفت: همه مردم علاقمند به شنیدن اخبار و رویدادهای تازه هستند که این موضوع ریشه در فطرت انسان ها دارد. همان گونه که قرآن کریم نیز به آن اشاره دارد، انسان ها درباره سرنوشت خود در هر دو دنیا سوال می کنند.
دکتر میرزاده همچنین با اشاره به نقطه نظرات مطرح شده از سوی اهالی رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: شخصا اعتقادی به تملق و چابلوسی ندارم اما توقع ام از رسانه های دانشگاه این است که دستاوردهای دانشگاه طی 30سال گذشته را مطرح و اطلاع رسانی کنند.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در سطح ملی بی نظیر و در سطح بین المللی کم نظیر است به همین خاطر دشمنان بسیاری دارد که سعی در کمرنگ شدن واقعیت های این نهاد بزرگ و موفق می کنند.
دکتر میرزاده با بیان اینکه هیچ گاه انتظار نداشته ام درصفحات اول رسانه های دانشگاه عکس های من کار شود، گفت: همیشه تاکید کرده ام که رسانه های دانشگاه تبدیل به آلبومی از عکس های مسئولان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی نشود، چرا که این دانشگاه متعلق به تمام مردم است.


دفاع از فرایندهای موثر و به حق دانشگاه آزاد اسلامی


وی با بیان اینکه تنها صدای دانشگاه آزاد اسلامی رسانه های آن است، تاکید کرد: رسانه های دانشگاه وظیفه دارند از فرایندهای به حق و موثر دانشگاه آزاد اسلامی دفاع کنند. آیا دانشگاهی که دارای 5 میلیون نفر فارغ التحصیل، 70 هزار نفر عضو هیات علمی تمام وقت و پاره وقت، 40 هزار نفر کارمند بوده و بیش از 50 درصد از بار آموزش عالی کشور را بر عهده دارد، نباید موفقیت هایش منعکس شود.
دکتر میرزاده بخش عمده ای از موفقیت های دانشگاه را ناشی از ابتکار آیت الله هاشمی رفسنجانی تلاش مسئولان و حمایت های مردمی دانست و خاطر نشان کرد: همان گونه که شاهد هستید، رسانه های دیگر به وفور سعی در انعکاس خلاف واقعیت های دانشگاه آزاد دارند، رسانه ملی نیز که مدت زیادی است ما را تحریم کرده پس در این شرایط حق بدهید که از رسانه های دانشگاه انتظار داشته باشیم فرایندها و تصمیمات دانشگاه را منعکس کنند.
دکتر میرزاده، انتقاد خبرنگاران رسانه ها از دانشگاه آزاد اسلامی را موجب تقویب مدیریت دانست و گفت: با توجه به گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی، روابط عمومی می تواند حلقه وصل بین رسانه ها باشد و رسانه ها می توانند با اساتید و دانشجویان درباره موفقیت های این دانشگاه در موضوعات علمی و دستاوردهای واحدها گفت و گو کرده و آنها را منعکس کنند.


تشکیل سازمان انتشارات و رسانه های دانشگاه


وی با اشاره به مصوبه هیات امنا در تاریخ 6 خرداد سال جاری پیرامون تشکیل سازمان انتشارات و رسانه ها در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اساسنامه این سازمان تدوین شده است و بزودی ابلاغ خواهد شد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با اشاره به وقایع اخیر و رفع تحریم ها، اظهار داشت: رسانه های دانشگاه در این مدت تنها جنبه های اقتصادی و سیاسی آثار رفع تحریم ها را مدنظر قرار داده اند این در حالی است که به اثرات رفع تحریم در حوزه دانشگاه ها اصلا پرداخته نشده است.
وی افزود: اگر محدودیت ها حذف شود، ظرف مدت کوتاهی می توان بسیاری از تجهیزات فنی و آزمایشگاهی را بازسازی کرد. در بازدیدی که از بسیاری از واحدهای دانشگاه داشتم متوجه شدیم که بسیاری از آزمایشگاه ها به دلیل تحریم ها و نبود یک قطعه غیر فعال شده اند.
بر اساس این گزارش، میرزاده در پاسخ به مطالبات خبرنگاران درباره مسائل صنفی و حقوقی شان اظهار داشت: توسعه تحصیلات تکمیلی تا حدودی مشکلات اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی را مرتفع کرده است اما با این وجود دارا بودن بیش از 40 هزار کارمند موجب شده تا 85 درصد درآمدهای دانشگاه صرف حقوق و دستمزد آنان شود و از آنجایی که 270 واحد دانشگاهی به سیستم اتوماسیون متصل شده و تا پایان شهریور نیز تمامی واحدها به یکدیگر و سازمان مرکزی متصل می شوند تعداد کارمندان به ناچار کاهش می یابد.
وی افزود: ناچاریم برای حفظ کیان، بقا و اثر بخشی بیشتر دانشگاه از جذب کارمندان جدید احتذار کنیم. با این وجود مشکلات صنفی خبرنگاران اعم از بیمه، مسکن و ... در شورای مرکزی رسانه های دانشگاه مطرح و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.
در ادامه این مراسم که با حضور دکتر مجید رضاییان دبیر شورای راهبردی ارتباطات و اطلاع رسانی دانشگاه، مصطفی دعاگویی رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی، حسین منوری مدیرکل اطلاع رسانی دانشگاه، احسان مازندرانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، مریم جمشیدی مدیرعامل خبرگزاری آنا، علی قربانی مشاور رسانه ای ریاست دانشگاه و علی قدمیاری مدیرکل تشکل های سیاسی و اسلامی دانشگاه برگزار شد، دکتر میرزاده ضمن حضور در جمع خبرنگاران تحریریه روزنامه فرهیختگان و خبرگزاری آنا در جریان روند تولید و انتشار اخبار قرار گرفت و با خبرنگاران به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین ضمن تشکر از زحمات خبرنگاران و تبریک روز خبرنگار هدایایی را به آنان اهدا کرد.

منبع: ایسکانیوز