سخنرانی دکتر آقا میری رئیس دانشگاههای آزاد اسلامی استان تهران و تهران مرکزی در کارگاه یک روزه (دانشگاه حل مسئله)

۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۱ کد : ۳۶۵۱
تعداد بازدید:۲۱۱۲

دکتر آقا میری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و تهران مرکزی  بعنوان سخنران اصلی این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ضمن تشکر از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب و همکاران ایشان بر برگزاری کارگاه یادگیری مبتنی بر حل مسئله ابراز خرسندی کرد و  اظهار داشت: سیاستهای علمی و فناوری در سطح هر کشور تابع دو مسأله است، یکی مسأله سرعت علم و فناوری در جهان است و ما هر چه به آن نظر می افکنیم با سرعت در حال گذار است ، در تلاشیم به آن برسیم، می بینیم جلوتر از ما حرکت می کند، طبیعتاً باید در این مسابقه شرکت کنیم و بتوانیم بر سرعت تغییرات علم و فناوری و اقتصاد غلبه نماییم. دوم شرایط ملی هر کشور است، هر کشور شرایط خاص خودش را دارد، از نظر فرهنگی، باورها، ارزشها، کارکردها و ویژگی های فرهنگی و اخلاقی، پشتکار افراد متفاوت اند. از این رو برای دستیابی به اهداف علم و فناوری در چهارچوب سیاستهای کلی و طرحهای ملی خط سیرها و روشهای متفاوتی را باید ترسیم کرد. این طور نیست که ما بیاییم الگویی را ازکشورهای پیشرفته بگیریم و آن را کاملا به اجرا بگذاریم. برای مثال در دهه 80 میلادی کشورهای اروپایی به سمت داشتن فروشگاههای بزرگ در حرکت بودند، اما امروز برخی به این جمع بندی رسیدند که فروشگاه بزرگ را باید محدود کرد. در حال حاضر ما الگوهای فروشگاههای بزرگ در حال اجرا داریم. برخی از سیاستهای اقتصادی آنها را دنبال می کنیم. اما بر اساس شرایط جغرافیایی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی این الگوها در کشور می بایست با روشهای دیگر به اجرا درآید. در این شرایط ما باید سه مؤلفه علم- فناوری- اقتصاد را در نظر بگیریم و تعامل بین آنها را طراحی کنیم و اگر غیر از این عمل کنیم نمی توانیم جایگاه خود را در این مسابقه تعیین کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: اکنون در کشور تمام تلاشها باید به سمتی برود که تعاملی بین علم – فناوری و  اقتصاد برقرار شود. دانشجو وقتی وارد دانشگاه می شود باید چیزی به او بیاموزیم که هم علاقمند باشد هم بتواند مشکلی را حل کند، سوال این است که دانشگاه، استاد چه راه حلی را برای چشم انداز آینده این دانشجویان ترسیم کرده ا ست؟ این دانشجو نقش خود را در جامعه فردا چگونه تعریف میکند؟ آیا به اندازه کافی دانش و مهارت برای حضور درجامعه وبازار کار و تحقیق ادامه دارد؟ بعنوان مثال در ریاضی- مهندسی- معادلات دیفرانسیل این موارد را باید تا حدی بدانیم، تا بتوانیم در طراحیها دچار اشکال نشویم، پس ما باید چاره ای بیاندیشیم که همین درسها و مطالب را دانشجو خوب و با علاقه یاد بگیرد و با انگیزه به کار ببندد و نتیجه و خروجی اش برای خودش مفید باشد و بتواند مسئله ای در خانواده و جامعه خودش حل کند.

وی با بیان  اینکه در کشور باید طراحی بومی هم داشته باشیم تأکید کرد: ما در سطح علمی پیشرفتهای فراوانی داشته ایم، اما در حوزه علم و فناوری مشکلاتی داریم، از جمله نبود اکوسیستم نوآوری، (زیست بوم نوآوری) عدم هماهنگی نهادهای  سیاست گذار دانشگاه حل مسئله، ما در دانشگاه در صدد حل این مشکلات هستیم، لذا دانشگاه نیاز به طراحی جدید دارد. یک حرکت کوچک نوآوری ممکن است موجب علاقمندی شود، 60 درصد رشته ها چه در دانشگاه آزاد چه دولتی کاربرد چندانی ندارند رسالت ما اساتید و دانشگاهیان در دانشگاه  باید به سمت بدعت و نوآوری باشد.

دکتر آقامیری در پایان سخنان ضمن اعلام پشتیبانی از همه فعالیتهای دانشگاه استان تهران گفت: به جوانان و دانشجویان توصیه می کنم عمرتان را برای مسائلی صرف کنید که نوآوری داشته باشد.