دکتر غلامی پور درروز پایانی کارگاه آموزشی

۲۸ دی ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۵ کد : ۴۱۱
تعداد بازدید:۱۱۹۸
به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب

روز یکشنبه 27 دی ماه 94دومین جلسه از کارگاه آموزشی" تقویت هویت فرهنگی جوانان" در سالن شهید موسوی دانشکده فنی و مهندسی واحد تهران غرب با حضور جمعی از اساتید و کارکنان برگزار شد.

در ابتدای مراسم پس از قرائت آیاتی چنداز قرآن مجید و پخش سرود ملی ایران  دکتر غلامی پور بیان کرد: اگر افراد یک جامعه از هویت تاریخی ،فرهنگی و اجتماعی خود بی خبر باشند جامعه به سمت توده ای شدن پیش می رود.

ملت هایی که به دنبال ایفای نقش در جهان هستند باید تعریفی از هویت خود داشته باشند. امروزه دین از مایه های اخلاقی خالی شده است و نیاز به سیاست گذاری هایی برای تقویت فرهنگی دارد.

او بیان کرد با وجود اینکه داشتن هویت دینی منسجم در کنار هویت ملی برای جوانان یکی از آرمان های انقلاب اسلامی بوده است اما امروزه با توجه به مطالعات کمی و مصاحبه ای انجام شده می توان گفت ضمن وجود یک روند کلی در حوزه های مختلف،تفاوت هایی در ارزش ها و نگرش ها به لحاظ هنجاری ایجاد شده است.به دنبال این تفاوت ها افراد جامعه وظایف سیاسی و اجتماعی کمتری برای خود قایل می شوند و دین داری به سمت خصوصی و شخصی شدن پیش می رود و ارزش های اتحاد و جمع گرایانه کم رنگ می شوند.

او بیان کرد در برخورد با گزینشی شدن دین داری 2 رویکرد و برخورد وجود دارد:

1. رویکرد اجتماعی که این مسئله را می پذیرد

2.رویکرد هنجاری که ضمن پذیرش این موضوع به دنبال برنامه های اصلاح کننده است.

غلامی پور گفت : امروزه کمیت مصرف فرهنگی در کشور بسیار ناچیز است.بعنوان مثال اختلاط فرهنگی ناآگاهانه ای در مصرف موسیقی بوجود آمده است که موجب گستردگی موسیقی پاپ در ایران شده و جنبه ی منفی این امر دور شدن از هویت فرهنگی آمیخته با فرهیختگی بوده است.

ایشان درادامه روابط عاطفی جوانان را بعنوان یکی از حساس ترین و پرچالش ترین حوزه های فرهنگی بیان کرد و گفت : روابط عاطفی در نسل جوان امروز کالایی و مادی شده است و اکثر جوانان تحت تاثیر فانتزی سازی مسایل جنسی توسط رسانه ها قرار گرفته اند.

ایشان نوع پوشش را یکی دیگر از تفاوت های نسل جوان امروز و قدیم بیان کرد و گفت : جوانان امروز در حوزه های مختلف هویت ترکیبی متناقض نما دارند.

در انتها دکتر غلامی پورضمن بیان این موضوع که امروزه بسیاری از برنامه های فرهنگی بدون نگاه عمیق به سیاست های فرهنگی و بدون پیامد سنجی و تحقیق پیچیدگی رفتارها تدوین می شوند بر نقش خانواده و مدرسه بعنوان مهم ترین ارگان های فرهنگ ساز و محلی برای تربیت افراد برای داشتن ارتباط منسجم و تقویت خرده فرهنگ های محلی و بومی و سواد رسانه ای تاکید کرد و گفت : جامعه ای که به کودکان و نوجوانان توجه نکند آینده روشنی نخواهد داشت.

در پایان جلسه حاضرین به تبادل اطلاعات و تجربیاتشان با یکدیگر پرداختند و سوالاتشان توسط دکتر غلامی پور پاسخ داده شد.