پنجمین جشنواره گردشگری خوراک با محوریت آیین شب یلدا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۷ کد : ۴۱۶۶
تعداد بازدید:۱۹۷۱

پنجمین جشنواره گردشگری خوراک با محوریت آیین شب یلدا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی واحد، پنجمین جشنواره گردشگری و خوراک با محوریت آیین شب یلدا با حضور دکتر پروین داداندیش، رئیس واحد تهران غرب، دکتر شمس، معاون هماهنگی پیگیری های ویژه دفتر رئیس جمهور، معاونان، مدیران، مسئولان، اساتید و دانشجویان رشته های مدیریت گردشگری و هتلداری دانشکده مدیریت واحد تهران غرب و خانواده هایشان در سالن ورزشی چند منظوره مجتمع پیامبر اعظم  (ص) برگزار شد.

در ابتدای مراسم دکتر دیاکو عزیزی رئیس دانشکده مدیریت واحد، با مروری به برگزاری جشنواره های گردشگری خوراک در سالهای قبل؛ ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص فرایند این رویداد گفت: هدف ما  احیای بخشی از خوراک های فراموش شده ایرانی و همچنین برپایی مراسم یلدا که یک رسم آیینی وکهن ایرانی است، بود  که خود زمینه ای شد بتوانیم جشنواره دیگری را که خوشبختانه با استقبال خوبی روبرو شد را برگزار کنیم.

در ادامه دکتر اسماعیل آذر، پژوهشگر و استاد دانشگاه با شرح کوتاهی درباره آیین یلدا بیان کرد: شب یلدا آخر «قوس» و اول «جدی» است. در حقیقت در این شب، جدی در برج آفتاب تحویل می‌کند. این شب را خیلی نحس می‌دانستند، به همین جهت سفره‌ای می‌انداختند به نام «مَیَزد» که انواع تنقلات در آن وجود داشت. شب را قصه می‌گفتند و شعر می‌خواندند تا درازای شب را سهل کنند. بعدها قصه‌ها جای خود را به حافظ‌خوانی خاصه، تفأل حافظ و فردوسی‌خوانی دادند. بنابراین چنین شبی که نحس وانمود می‌شد و سیاه‌ترین و طولانی‌ترین است در چشم ایرانیان چندان خوش نبوده است. در این شب جنگی میان نور و ظلمت و سیاهی درمی‌گیرد، در پایان وقتی صبح می‌رسد، نور بر سر شب می‌کوبد و آن را فروتر می‌برد و خود طولانی‌تر جلوه می‌کند. این‌که از شب یلدا به بعد ظلمت کمتر می‌شود و نور بیشتر، چنین رویدادی را جشن می‌گرفتند.

سپس دکتر داداندیش ضمن خیرمقدم و تشکر از تمام دست اندرکاران و برگزارکنندگان این رویداد اظهار کرد:  خدا را شاکرم که پنجمین جشنواره شب یلدا را با حضور پر شور شما دانشجویان برگزار می کنیم. این برنامه با پیشنهاد دانشجویان گروه گردگشکری و هتلداری آغاز و هر ساله برگزار می گردد. امیدوارم که شاهد رقابت خوب دانشجویان عزیز در آشپزی و شیرینی پزی باشیم. از همه شما عزیزان که ثبت نام کردید و میهمان خودتان شدید، ازهمکاران حوزه اداری مالی و همکاران خدمات تشکر میکنم که به نحو احسن این برنامه را پشتیبانی کردند.

وی افزود: یکبار شب یلدا را اینجا تمرین کنیم.  فردا در خانه ها این برنامه را داریم برنامه ای که کنار پدر و مادرها و بزرگترها باشیم و این سنتهای خوب را پاس بداریم. شاهد هستیم که درگروهها، اجتماعات،  هر جوان و نوجوانی که سنتها و اصول و چارچوب های اخلاقی را بیشتر حفظ میکند، بیشتر مورد احترام و مورد توجه قرار می گیرد. امیدوارم فردا شب که یلدا است، مهربانی، همدلی، همکاری، دیگر دوستی، عشق لبریز به پدر و مادر، احترام به بزرگترها را با خود ببرید و در کنار خانواده هایتان باشید.

دکتر داداندیش خطاب به دانشجویان خاطر نشان کرد: دانشجویان گروه گردشگری راه خود را پیدا کردند. زندگی افراد موفق را که می بینید، یک نقطه شروع دارد، ما دوست داریم در دانشگاه این نقطه شروع را برای شما به وجود بیاوریم. دانشجویان گروه گردشگری با این برنامه ها، فعالیتها، مسابقات ورویدادهایی که برگزار می کنند راهشان را شروع کردند. بعضی از گروهها مثل انجمنهای علمی، مسابقات مختلف و برنامه های مختلفی را شرکت می کنند، رویدادهای استارتاپی برگزار می کنند. ما تلاش داریم در دانشگاه این قبیل فعالیت ها را با حضور شما انجام دهیم. هر کدام از شما دانشجویان که علاقمند هستید در دانشگاه فعالیت کنید و مهارت کسب کنید و ایده ای دارید، به انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی، روسای دانشکده ها، مراجعه کنید و دانشگاه هم شما را حمایت خواهد کرد تا بتوانیم فضای دانشگاه را آنقدر پرشورو نشاط کنیم که شما از آن لذت ببرید و در کنار درس خواندن مهارتتان را بالا ببرید.

دکتر شمس هم با تبریک شب یلدا و تشکر از حمایتهای رئیس واحد در برگزاری این رویداد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم گرفت مدرسه سماء تبدیل شود به دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران غرب، خانم دکتر داداندیش سال 93 مدرسه ای را تحویل گرفتند و ظرف 5 سال  به قضاوت همگان واحد تهران غرب درهمه نسلهای علم پیشتاز شد و نسل دوم و سوم را درنوردید.

وی با تعریف اینکه ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی امروز حل مسائل جامعه و تبدیل شدن  آن به یک دانشگاه فناور است، گفت:اکنون واحد تهران غرب نسبت به همه دانشگاههای دیگر حتی دولتی پیشتاز است و در حال گذر از مرحله نسل دوم به نسل سوم و چهارم می باشد و این برنامه امروز هم درهمین راستا است.

این جشنواره با همت کانون های گردشگری و هتلداری و همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی و استادان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و با حمایت هتل بین المللی پارسیان آزادی، شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، کافه فست فود آلپارو، شرکت سن ایچ، پوشاک تی تی  در جهت  ایجاد اشتغال و کارآفرینی برگزار شد.

اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه و تقویت فرهنگ سنتی تغذیه و استفاده از خوراک بومی ایرانی با ارزش غذایی بالا از اهداف فرهنگی پنجمین جشنواره گردشگری خوراک بود. افزایش انگیزه نوآوری و بکارگیری خلاقیت های ذهنی دانشجویان گردشگری و هتلداری در حوزه های اشپزی و شیرینی پزی و توجه به الگوهای غذایی نیز از دیگر اهداف جشنواره می باشد.

در این جشنواره دانشجویان رشته هتلداری و جهانگردی در دو بخش آشپزی(110 نفر) و شیرینی پزی (100 نفر)  به رقابت پرداختند و در مجموع 457 نفر شرکت داشتند. پس از ارزیابی صورت گرفته از سوی داوران، سه نفر در بخش آشپزی و سه نفر در بخش شیرینی پزی به عنوان نفرات برگزیده انتخاب و به هریک جوایز نقدی همراه با تقدیر نامه و تندیس یادبود اهداء شد.

در بخش آشپزی رتبه اول را محمدعلی هلالی(خورشت انار بادمجان)، رتبه دوم پرستو علیمرادی (انار پیچ استان گیلان)، رتبه سوم خانم ساناز غفوری (نازخاتون) و در بخش شیرینی پزی رتبه اول توسط مرتضی عرفانی(کیک خامه ای)، رتبه دوم آقای حامدشریفی (کیک خامه ای) و رتبه سوم حدیثه علیمردانی  (شارلوت سلطنتی) کسب نمودند.

از شیرینی های تهیه شده در این جشنواره می توان به کیک شکلاتی، باقلوا، حلوا، کیک خرما، کیک گردو، و از غذاهای تهیه شده میتوان مرصع پلو، خورشت هویج ،  ته چین، خورشت قیمه، خورشت فسنجان، خورشت کرفس، خورشت قرمه سبزی اشاره نمود.

در بخش پایانی این مراسم علاوه بر نفرات برگزیده به اعضای کمیته داوری پنجمین دوره جشنواره گردشگری خوراک؛ سامان گلریز، معصومه فتوحی و معصومه گلریز با اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر تجلیل شد.

شعر خوانی، تفال بر دیوان حافظ، اجرای موسیقی سنتی،نمایشگاه صنایع دستی، استندآپ کمدی، از بخش های دیگر جشن شب یلدا دراین برنامه بود.