دانشگاه برخط؛ آموزش الکترونیک۲۲/ داداندیش در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

تجربه واحد الکترونیکی در آموزش مجازی، به کمک واحدهای دانشگاه آزاد آمده است/ حضور و غیاب، ارائه جزوه درسی و ارتباط استاد و دانشجو به صورت آنلاین

۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۹ کد : ۴۴۰۹
تعداد بازدید:۴۰۷۶

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب از آمادگی کامل این واحد دانشگاهی برای ارائه آموزش الکترونیکی مطلوب به دانشجویان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی واحد به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری آنا -حدود یک ماه پیش بود که تست کرونای نخستین ایرانی مثبت شد و پس از چند روز شاهد شیوع ویروس منحوس کرونا در سطح کشور شدیم؛ از همان روزهای اولیه مسئولان جمهوری اسلامی آمار مبتلایان به کرونا، بهبودیافتگان و مسائل مربوط به کرونا را به‌طور شفاف و روشن به مردم اطلاع‌رسانی کردند.

با توجه به شیوع این ویروس در کشور، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به تعطیلی کشیده شد و موضوع آموزش الکترونیک در دستور کار مسئولان و اساتید دانشگاه‌ها قرار گرفت تا با آموزش از راه دور بتوانند به یادگیری دانشجویان در کسب علم کمک کنند و این قشر دانشگاهی از درس عقب نمانند.

دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه آموزش الکترونیکی به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر شناخته می‌شود که با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها پس از شیوع ویروس کرونا، از نخستین دانشگاه‌هایی بود که بلافاصله تمام خدمات خود را برای آموزش مجازی به دانشجویان در سراسر کشور بسیج کرد. برای جویا شدن از اقدامات واحد تهران غرب در حوزه آموزش مجازی، با پروین داداندیش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


درباره آموزش الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی پس از شیوع ویروس کرونا توضیح بفرمایید.

آموزش الکترونیکی و غیرحضوری در دانشگاه آزاد اسلامی موضوع گسترده‌ای است که باید تمامی جوانب آن سنجیده شود تا موفقیت لازم در این حوزه کسب شود؛ این نوع آموزش از اجزای متفاوتی تشکیل شده که اجرای صحیح آن نیازمند تحقق همه موارد مربوطه در سطح عالی است.

برای اجرای آموزش غیرحضوری، نیاز به پیش‌بینی و تأمین نیازهای سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، آموزش نحوه استفاده از سیستم، بومی‌سازی برخی از نرم‌افزارها و تیم پشتیبانی متخصص است که ضعف هریک از اجزاء، نتیجه کل کار را ضعیف می‌کند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تجربه مفیدی در برگزاری کلاس‌های آنلاین دارد که در سطح کشور کم‌نظیر است؛ امیدواریم بتوانیم با افزایش و بهبود امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، نیروی انسانی متخصص و هم‌افزایی امکانات همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، آموزش الکترونیکی را در این دانشگاه به‌عنوان الگویی موفق برای سایر دانشگاه‌ها ارائه دهیم.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب چه اقداماتی برای آموزش الکترونیک انجام داده است؟ طریقه استفاده دانشجویان از این نوع آموزش به چه شکلی است؟

پس از مشکلات ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری کلاس‌های حضوری، آموزش الکترونیکی در واحد تهران غرب در شورای واحد مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد از همه امکانات موجود برای برقراری ارتباط آموزشی استاد و دانشجو استفاده شود؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران آمادگی کامل دارد که به دانشجویان، آموزش الکترونیکی را به نحو مطلوبی ارائه دهد.

در این ایام اساتید، جزوه‌های درسی خود را متناسب با آموزش غیرحضوری ویرایش کردند و این محتواها را از طریق سامانه آموزش واحد تهران غرب (سیدا) در اختیار دانشجویان خود قرار دادند؛ با توجه به قابلیت‌هایی که در نرم‌افزار سیدا قرار داده شده، امکان ارسال پیام میان استاد و دانشجو برای طرح سوالات و پاسخ به آن‌ها و گزارش‌گیری از جزواتی که توسط دانشجویان مورد مطالعه قرار گرفته است، وجود دارد.

برای آماده‌سازی اساتید و دانشجویان در هرچه مفیدتر‌شدن کلاس‌های آموزش از راه دور، در چند نوبت به اساتید و دانشجویان اطلاع‌رسانی شده و فیلم‌های آموزشی و محتواهای آموزش مجازی برای اساتید و دانشجویان منتشر شده است.


نحوه اطمینان از حضور و غیاب و بهره‌گیری دانشجویان از کلاس درس چگونه است؟

سامانه آموزش مجازی آنلاین با استفاده از بستر‌های واحد الکترونیکی از روز دوشنبه ۱۹ اسفندماه، عملیاتی شده و کلاس‌های مجازی از این طریق برگزار می‌شود؛ برای رفع مشکلات و پاسخ سوالات، تیم پشتیبانی از ساعت ۷ صبح تا ۲۰ تشکیل شده و به‌صورت آنلاین آماده پاسخگویی به دانشجویان است.

گزارش‌هایی که از سامانه آموزش مجازی آنلاین گرفته می‌شود، زمان ورود و خروج دانشجویان و اساتید به کلاس درس را مشخص می‌کند و می‌تواند ملاک حضور و غیاب آنان باشد.

همچنین واحد تهران غرب، از ظرفیت اعضای هیئت علمی متخصص و کارکنان حوزه فناوری اطلاعات استفاده کرده و سامانه‌ای اختصاصی برای آموزش مجازی آنلاین راه‌اندازی کرده است که در صورت لزوم به‌عنوان مکملِ سامانه آنلاین واحد الکترونیکی استفاده می‌شود؛ در این سامانه امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین حل تمرین برای دانشجویان، جلسات ویدئو کنفرانس گروه آموزشی، جلسات شورای واحد و… فراهم شده است.


اگر روند آموزش الکترونیک تا زمان امتحانات ادامه داشته باشد، امتحانات چگونه برگزاری می‌شود؟

براساس تجربه واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های گذشته، برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری است لذا به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی کشور نیز باید برای آزمون‌های حضوری آماده شویم.

به نظر شما آموزش از راه دور در شرایط خاصِ کشور مثل زمان فعلی چگونه است و چه الزاماتی دارد؟

تنها راه برگزاری کلاس‌های آموزشی در شرایط بحرانی، استفاده از الگوهای آموزش از راه دور است. پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و تهیه زیرساخت مناسب از نظر سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نیروی انسانی متخصص و آموزش اساتید و دانشجویان برای استفاده از این نوع آموزش از ملزومات آموزش الکترونیک است که باید به گونه‌ای طراحی شود تا برای بسیاری از اساتید و دانشجویان قابل اجرا و استفاده باشد.

آموزش مجازی چه مزیت‌های برای دانشجو و استاد دارد؟

حفظ سلامت استاد و دانشجو در شرایط نامساعدی مانند شیوع بیماری‌های واگیردار، آلودگی هوا و حوادث غیرمترقبه و کاهش مشکلات تردد ازجمله مزیت‌های آموزش از راه دور است که باید شرایط آموزشی برخط و برون‌خطی( online و offline ) فراهم باشد؛ همچنین امکان مشاهده چندین باره فیلم‌های تهیه شده از کلاس‌های آموزشی توسط دانشجویان و در دسترس بودن آن‌ها در تمام ساعات شبانه‌روز، از مزایای آموزش مجازی است.

یکی از دغدغه‌های اساتید و دانشجویان، افزایش کیفیت آموزش و هزینه‌های آن است که این امر از طریق استفاده از اساتید مسلط به آموزش مجازی، بهره‌گیری از ابزار و تکنولوژی روز، تسهیل در ارائه و دسترسی به این نوع از آموزش و در نهایت کاهش هزینه‌ها، قابل حل خواهد بود.

البته می‌توانیم با گذشت زمان و حل مشکلات در مسیر اجرای این شیوه آموزشی، رضایتمندی کاربران را بیشتر کنیم. در هرصورت دانشجویانی که در کلاس‌های حضوری ثبت نام کرده‌اند، توقع حضور در کلاس و تعامل با اساتید و دانشجویان و بهره‌مندی از امکانات دانشگاه را به‌صورت حضوری دارند و باید بدانند که دانشگاه از آموزش غیرحضوری در شرایط بحرانی استفاده می‌کند و دائمی نخواهد بود.

ما در آینده می‌توانیم امکانات آموزش الکترونیک را در رشته‌های مختلف تحصیلی به‌خصوص برای رشته‌های مهندسی و علوم پایه در کلاس‌های حل مسئله استفاده کنیم و در رشته‌های علوم انسانی برای برگزاری سمینارهای آموزشی با حضور اساتید برجسته داخلی و خارجی و دیگر موارد ضروری مورد بهره‌برداری قرار دهیم؛ همچنین باید فضایی فراهم شود دانشجویی که چند جلسه امکان حضور در کلاس را ندارد، بتواند از محتوای آموزشی کلاس‌هایی که غیبت کرده است، به‌صورت برخط یا برون‌‌خط استفاده کند.


راهکار شما برای تقویت آموزش الکترونیکی چیست؟

آنچه در آینده می‌تواند موجب تقویت آموزش از راه دور در کشور شود، طراحی دوره‌های کوتاه‌مدت و تکمیل‌کننده برای به‌روزرسانی آموزش‌های حضوری در مقاطع مختلف کارشناسی، ارشد و دکتری برای مخاطبان است، همچنین ساده، سریع و پرمحتوا کردن این نوع آموزش‌ها، انگیزه مخاطبان را افزایش خواهد داد.