چله کلیمیه بهترین زمان برای تقرب به خدا (یا افرادی که حاجت مهمی دارند)

۰۵ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۱ کد : ۴۷۰۹
تعداد بازدید:۵۳۰۶۲

به گزارش روابط عمومی واحد، بمناسبت ماه ذی العقده و در خصوص چله حضرت موسی در ایام ذی القعده و ذی الحجه حجت الاسلام دکتر محمدی نماینده نهاد رهبری در واحد تهران غرب به ارائه توضیحاتی پیرامون آن پرداخت. وی بیان داشت:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْنَاهَا بعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً وَ قَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ ﴿اعراف:۱۴۲﴾

ما سی روز با موسی وعده کردیم و آن سی روز را با ده روز دیگر تمام کردیم. شاید این گونه تعبیر به سبب ویژگی‌های این دو زمان خاص باشد یعنی سی روز ماه ذی القعده خود یک ویژگی دارد که آغاز میهمانی حضرت موسی در این ماه بوده است و ده روز بعد که دهه‌ی اول ذی الحجه است و خداوند در سوره فجر به آن قسم یاد کرده « وَالْفَجْرِ  وَلَیَالٍ عَشْرٍ »

وی با بیان اینکه در روایات اسلامی به عدد چهل نیز توجه و عنایت خاصی شده است افزود: به طور مثال آمده است: رسول خدا(ص) فرمودند: «کسی که چهل روز حلال بخورد، خداوند قلب او را نورانی کند و چشمه های حکمت را از قلبش، بر زبانش جاری می گرداند»

در بین چله های مختلف، یک مورد خاص و مهم وجود دارد، به نام «چله کلیمیه» که از اولین روز ماه ذی القعده که امسال سه شنبه 3 تیر است، آغاز می شود.

باید توجه داشت که انسان در طول سال هر زمانی که بخواهد می تواند چله بگیرد، اما بهار چله، این 40 شب است، یعنی از اوّل ذی القعده تا دهم ذیحجّه.

نماینده نهاد رهبری خاطر نشان کرد: در روایات آمده این چله پیشنهاد خود خداوند بوده «واعدنا» وحضرت موسی چنان شیفته ملاقات بود که زودتر به میقات رفت و در طول چله از شوق حضور از خواب و خوراک افتاده بود و خداوند پس از طی چله، موسی را به مقام کلیم اللهی برگزید و کتاب تورات را به او داد.

برای کسانی که از رمضان جا مانده اند یا حاجت بسیار مهمی دارند بهترین موقعیت چله کلیمیه است.

حجت الاسلام محمدی گفت: برخی از مناسبتهای این چله: ولادت حضرت معصومه(س) و برادر بزرگوارش امام رضا(ع)، ولادت عارف ربانی نخودکی اصفهانی، تبعید امام کاظم (ع) به عراق، ولادت حضرت ابراهیم و اسحاق، حرکت امام رضا (ع) به خراسان، دحو الارض (25 ذی القعده)، انجام حجه الوداع پیامبر(ص)، شهادت امام جواد(ع)، بهترین ازدواج دنیا علی و زهراء (سلام الله علیهما)، حرکت امام حسین (ع) از مکه به کربلا، روز عرفه و پذیرفتن توبه آدم(ع)، عید سعید قربان

انجام چله آداب خاصی دارد، لازم است انسان مراقبت هایی را داشته باشد، به طور مثال مواظب دهانش باشد که غذای حرام یا بد وارد دهانش نشود، مواظب زبانش باشد که حرف بد نزند، مواظب گوشش باشد که حرف بد نشنود و مواظب چشمش باشد که نگاه بد نکند؛ آنوقت سایر کارها خوب است.

برای انجام چله اذکار و سوره هایی پیشنهاد شده است مانند: قرائت قرآن، خواندن زیارت جامعه کبیره، ذکر لااله الاالله روزی۱۰۰۰ مرتبه، صلوات روزی ۳۵۰ مرتبه، ذکر یابصیر ۳۰۳ مرتبه و نیز ذکر استغفار در این 40 روز هر روز ۷۰ مرتبه. همچنین قرائت زیارت وارث یا زیارت عاشورا و نیز حدیث کسا نیز در چله گرفتن توصیه شده است.

لازم به ذکر است که لازم نیست همه موارد فوق انجام شود. هرکس به اندازه توان و نیاز یا حاجت خود هرکدام را خواست انجام می دهد. یا برای هر حاجتی یکی از اعمال را انتخاب می کند.

چقدر زیباست که ثواب این چله یا یکی از اعمال به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) باشد.

«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»