مصاحبه با دکتر رئیسی فرد مدیر آزمایشگاهها و کارگاههای واحد تهران غرب

مدیر آزمایشگاهها و کارگاههای واحد تهران غرب:مسوولین دانشگاه تمام تلاش خود را بکار بسته اند تا چرخ پژوهش و آموزش در این مجموعه عظیم دانشگاه و در شرایط سخت بیماری از حرکت بازنایستد

۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۹ کد : ۴۸۳۹
تعداد بازدید:۱۱۷۳

لطفاً ضمن معرفی خودتان، از وضعیت آزمایشگاه ها و کارگاه ها در واحد تهران غرب بفرمایید؟

اینجانب حامد رئیسی فرد استاد یار پایه ۱۳ گروه مهندسی مکانیک هستم و اکنون در حال خدمت بعنوان مسئول آزمایشگاهها و نشر علم واحد تهران غرب می باشم. درخصوص آزمایشگاههای واحد تهران غرب همانطور که مستحضرید آزمایشگاههای واحد نوپا بوده و از سال ۹۳ آزمایشگاهها و کارگاههای واحد عمدتاً بصورت برون سپاری و بستن قرارداد با سایر موسسات آموزش عالی برگزار می گردید که در نهایت با تدابیر و نظر مثبت ریاست عالیه واحد سرکار خانم دکتر داداندیش و پیگیریهای معاونت محترم پژوهشی واحد جناب دکتر رحیمی و مدیر وقت آزمایشگاهها جناب دکتر توکلیان تصمیم بر آن شد که کلیه خدمات آزمایشگاهی در داخل واحد به دانشجویان ارائه شود. که تصمیمی به جا و به موقع بود و از آن بعنوان نقطه عطفی در مسیر توسعه آزمایشگاههای واحد همواره یاد خواهد شد. از حیث تجهیزات نیز تقریباً تمامی تجهیزات آزمایشگاهی واحد از نمایشگاه ساخت ایران و شرکتهای به نام و با سابقه خریداری شده و در حال حاضر نیز مراحل تحویل و نصب و راه اندازی دستگاهها در حال انجام می باشد. و به یاری خدا پیش بینی می شود تمام دستگاهها و تجهیزات خریداری شده تا پایان تابستان به بهره برداری کامل برسد.

ارزیابی شما از حیث رعایت استاندارد در تجهیزات مستقر درآزمایشگاه ها ی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب چیست و رعایت این استاندارها را تا چه اندازه ضروری و مفید می دانید؟

آزمایشگاه و کارگاهها به سبب ماهیت کار عملی که دانشجو در آنجا انجام میدهد، محیط پرخطری برای دانشجو خواهد بود. ما سعی کرده ایم ضمن نصب تابلوهای ایمنی جهت اطلاع دانشجو از خطرات حین انجام آزمایش، همزمان در آزمایشگاه محیط بگونه ای باشد که دانشجو احساس امنیت نیز بنماید مثلاً جعبه کمکهای اولیه به تعداد مناسب و یا کپسولهای آتش نشانی بگونه ای در دید دانشجو باشد تا این حس به دانشجو منتقل شود که اگر خدایی ناخواسته اتفاق ناگواری هم پیش آمد در سریعترین زمان می توان حادثه را کنترل کرد. همچنین بحث بیمه آزمایشگاهها نیز در حال پیگیری و انجام می باشد.

آیا تفاهم نامه یا برنامه ای برای همکاری و ارائه خدمات مورد نیاز به شرکت ها و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی بیرون از دانشگاه در دست اجرا دارید؟

آزمایشگاههای واحد ابتدا با هدف اولیه و رویکرد آموزش محور تجهیز شدند. با همکاری مدیران محترم گروه در حال حاضر سه آزمایشگاه تحقیقاتی در رشته های مکانیک، عمران و محیط زیست شکل گرفته است که در حال فراهم نمودن بستر مناسب برای اخذ مجوزهای لازم جهت همکار مرجع و استاندارد شدن دو آزمایشگاه و ثبت در سامانه ساتای دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. البته در سالهای اخیر کمی گرفتن این مجوزها سخت تر شده است اما بدنبال حل و مرتفع نمودن مشکلات در این زمینه هستیم. همچنین کار دیگری که در حال انجام آن هستیم تهیه یک کاتالوگ از دستگاههای با تکنولوژی برتر (High Tech ) واحد بوده تا علاوه بر سامانه ساها، از این طریق نیز بتوانیم به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شرکتهای دانش بنیان و صنعت درچارچوب ضوابط دانشگاه خدمات ارائه دهیم.

به جهت شیوع بیماری کرونا برخی از کلاس های مربوط به دروس عملی و آزمایشگاهی نیمسال دوم ۹ ۹-۹۸ برگزار نشد، لطفاً درخصوص برگزاری کلاس های جبرانی برای دانشجویان توضیح دهید و اینکه چه دستورالعملی در این خصوص مد نظر شما قرار دارد؟

یکی از مشکلات برگزاری کلاسهای عملی برگزار نشده در نیمسال قبل این بود که چون ثبت نام دانشجو در دوران قبل از بیماری کرونا انجام شده یود از اینرو ظرفیت کلاسها بگونه ای بود که در محیط آزمایشگاه رعایت فاصله اجتماعی عملاً امکانپذیر نبود. نیاز بود که ابتدا دانشجویان در گروههای حداکثر ۵ نفره تقسیم شوند بنابراین می بایست در هفته اول تمام دانشجویان برای گروه بندی به آزمایشگاههای واحد مراجعه کنند که در شرایط حاد بیماری در روزهای اخیر این تجمع دانشجویان به لحاظ شیوع بیماری ریسک بالایی داشت. راه حلی که با نظر ریاست محترم و معاونت محترم پژوهشی واحد پیشنهاد گردید بدین نحو بود که هفنه اول کلاسها از ۲۸ تیرماه و درست با پایان امتحانات با استفاده از سرور در داخل واحد بصورت مجازی برگزار و اساتید گروه بندی و توضیحات لازم برای برگزاری حضوری کلاسها را برای دانشجویان تشریح نمایند. در این جلسه مجازی اساتید دستورالعملهای بهداشتی که قبلاً در اختیارشان قرار داده شده بود برای دانشجویان ارائه نمودند و همچنین در خصوص بخش تئوری آزمایشها توضیحات مبسوطی بیان نمودند. این راه با مساعدت معاونت محترم آموزشی واحد و همکاری اداره فناوری و امور آزمایشگاههای واحد با یک تلاش مضاعف اجرایی گردید و برای ۱۲۱ استاد نام کاربری و رمز عبور و آدرس برخط کلاس تعریف شد و به این ترتیب توانستیم با یاری خدا در مدت کوتاهی برای چیزی در حدود ۱۰۰۰۰ دانشجو و ۵۰۰ مشخصه درس برقراری کلاس آنلاین را در داخل واحد محقق نماییم. و بنظر میرسد بعنوان تنها واحدی یودیم که یک هفته زودتر کلاسها عملی نیمسال دوم ۹۹-۹۸ را آغاز نمودیم و اکنون هم کاملاً آماده ایم تا از هفته آتی دانشجویان را در گروههای ۵ نفره و کلاسهای ۴۵ دقیقه ای با زیرساختهایی که مهیا نموده ایم نظیر تهیه مواد ضدعفونی کننده و نصب پادری ضدعفونی و سایر ملزومات بهداشتی بطوریکه در هر بازه زمانی ۴۵ دقیقه، محیط آزمایشگاه به مدت ۱۵ دقیقه ضدعفونی شود، پذیرا باشیم. شایان ذکر است با فراهم شدن این بستر برخی از اساتید خصوصاً در رشته های کامپیوتر و برق با استفاده از نرم افزارهای موجود که شبیه سازی فعالیت عملی موجود در آزمایشگاه را فراهم می آورد، از طریق به اشتراک گذاشتن محیط کامپیوتر خود، توانایی برگزاری کلاس آزمایشگاه بصورت مجازی را خواهند داشت، که این مورد هم در واحد تهران غرب در حال حاضر انجام می شود. در نهایت با برگزاری کلاسهای عملی در چند هفته اخیر پرونده آموزشی این ترم که با وجود این ویروس منحوس توام گردید، با یاری خدا بسته خواهد شد.

آیا با وجود ادامه شرایط بحرانی ناشی از شیوع بیماری کرونا، امکان برگزاری کلاس ها در تابستان، وجود دارد؟

در معاونت پژوهشی واحد، با حساسیت و دقت خاصی مطابق با پروتکل های بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان دستورالعمل ۲۲ ماده ای تهیه شده است، به نظر میرسد اگر دستوالعملهای بهداشتی تهیه شده که در اختیار اساتید، کارشناسان آزمایشگاه و دانشجویان قرارگرفته است به خوبی اجرا شود و دانشجویان نیز در امر فاصله گذاری اجتماعی در طول برگزاری کلاس همکاری نمایند مشکلی برای برگزاری کلاسها بصورت حضوری در طول تابستان نباشد.

در صورت برگزاری کلاس های آزمایشگاهی چه تدابیری از حیث رعایت پروتکل های ایمنی و بهداشتی در جهت حفظ سلامت دانشجویان، پیش بینی شده است؟

جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی تدابیری اندیشیده شده است بعنوان مثال تاکید شده است که دانشجویان در گروههای ۵ نفره و حتماً با ماسک در کلاس حضور یابند. قبل از شروع آزمایش و پس از پایان آن دانشجویان با استفاده از مواد ضدعفونی کننده که در اختیارشان قرار داده شده است، دستهای خود را ضدعفونی کنند. همچنین پادریهای ضدعفونی در محل ورود به آزمایشگاهها نصب شده است و پس از پایان آزمایش دستگاه و محیط آزمایشگاه به مدت ۱۵ دقیقه ضدعفونی می شود.

در پایان گفتگو، چنانچه نکته ای مورد نظر شماست که توضیح آن ضروری است، بفرمایید؟

در پایان این نکته را عرض میکنم که مسوولین محترم دانشگاه چه در بخش آموزش و چه در بخش پژوهش تمام تلاش خود و بضاعت خود را بکار بسته اند تا چرخ پژوهش و آموزش در این مجموعه عظیم دانشگاه و در این شرایط سخت بیماری از حرکت بازنایستد و دانشجویان عزیز بتوانند با این بسترها و امکاناتی که فراهم شده است، ضمن اطمینان از حفظ سلامتی خود به تحصیل علم نیز بپردازند.

   

کلید واژه ها: آزمایشگاهها و کارگاهها تفاهم نامه دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران غرب شرکت بنیان