دکتر داداندیش: سرای نوآوری واحد تهران غرب بصورت تخصصی روی موضوع نوآوری و فن آوری های آموزشی کار می کند

۰۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۸ کد : ۵۴۲۸
تعداد بازدید:۱۲۵۹

به گزارش روابط عمومی واحد، «سرای نوآوری و فناوریهای آموزشی» با حضور دکتر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری، دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، دکتر داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و جمعی از معاونان و مدیران دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

پروین داداندیش در مراسم افتتاحیه سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب که صبح امروز در این سرای نوآوری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای دفاع مقدس و شهدای هسته ای خصوصاً شهید فخری زاده و شهدای مدافع حرم گفت: افتخار داریم که جوان‌ترین شهید مدافع حرم، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بوده و امروز در آستانه سالگرد شهید سردار سلیمانی، سالار شهدای مدافع حرم، دبیرخانه جایزه جوان نوآور ماندگار و نشان عالی شهید موسوی را با حضور شما عالی مقامان افتتاح کردیم و مطمئن هستم روح این شهید جوان بزرگوار همراه جوانان و فعالان این حوزه در سرای نوآوری و مدیران فن آوری خواهد بود.

وی ضمن ارائه گزارشی از نحوه تاسیس سرای نوآوری که به صورت تخصصی در حوزه فن آوری های آموزشی فعالیت می کند، به برخی از تجارب مثبت و وجه تمایز ها و فعالیتهای دانشگاه و سرای نوآوری پرداخت.

داداندیش گفت: مستحضرید سالهاست که بخشی نگری در چرخه علم و ثروت در بخش های آموزش، پژوهش، فناوری تولید بازار، سایه افکنده و متاسفانه نیرو و سرمایه گذاری کلان ملی کشور به آن، نتیجه مطلوب نمی رسد.

وی افزود: خوشبختانه دولت خدمتگزار و نهادهای مرتبط از جمله معاونت محترم علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید مقام معظم رهبری سیاستها و برنامه های خود را به تلاش برای نهادینه کردن رویکرد یکپارچه نگری به زنجیره علم تا ثروت معطوف کردند. لذا توسعه این فضاها و مراکز نوآوری و فن آوری در دستور کار معاونت محترم قرار گرفته است.

رئیس واحد تهران غرب با بیان اینکه امروز ما در دانشگاه آزاد اسلامی به یکپارچه سازی و مسئله محور کردن خدمات و فعالیت های واحد های دانشگاهی به شدت نیاز داریم، بیان داشت: توسعه سراهای نوآوری که بخشی از زیست بوم نوآوری و فن آوری است در برنامه های جدید دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است. و آقای دکتر طهرانچی که تجارب بسیار موفقی در این حوزه داشته اند از شروع کارشان در دانشگاه ایده تاسیس این سراها را داده و دنبال کرده اند و خوشبختانه با حضور آقای دکتر آقامیری و حمایتهای ایشان در استان تهران، این فعالیتها شتاب بیشتری گرفت.

وی افزود: لازم می دانم مراتب تشکر و قدردانی خود را از حمایتهای بزرگواران که از دانشمندان هسته ای کشور هستند نیز اعلام کنم و برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق خدمت دارم.

داداندیش ضمن تشکر و قدردانی از حمایتها و پیگیری های آقای دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری افزود: ما توانستیم این مرکز را که قبلاً یک مرکز دانشگاهی بود به سرای نوآوری تبدیل کنیم و از آقای مهندس جهرمی، وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکر می کنم که از آغاز راه و در طی سه سال گذشته که رویداد استارت آپی را شروع کردیم، ایجاد زیست بوم نوآوری در دانشگاه را پیشنهاد دادند و حمایت کردند.

رئیس واحد تهران غرب با اشاره به موضوع سرای نوآوری تهران غرب گفت: این سرای نوآوری بصورت تخصصی روی موضوع نوآوری و فن آوری های آموزشی کار می کند. این اولین مرکز نوآوری تخصصی فن آوریهای آموزشی در کشور می باشد و امروز به دلیل همه گیری بیماری کرونا بیشتر از هر زمان دیگر به ضرورت تمرکز و فعالیت در فن آوری های آموزشی در سطوح مختلف تحصیلی از دبستان تا دانشگاه را احساس می کنیم و این فناوری های نو در آموزش ما می تواند بسیار کمک کند.

وی ضمن تشکر از دکتر واعظی گفت: زمانیکه مسئولیت وزارت را به عهده گرفتند شجاعانه در مقابل همه محدویتها تصمیمات بسیار خوبی گرفتند و در حوزه زیرساخت فناوری، خدمات بسیار ارزنده ای را برنامه ریزی کردند و همه استارت آپ ها و بخصوص استارت آپ های حوزه آی تی و شرکتهای نوآور مدیون تصمیم ارزشمندو شجاعانه ایشان هستند.

داداندیش با بیان اینکه مرکز نوآوری واحد تهران غرب امروز آغاز بکار نکرده است، بلکه حاصل سه سال فعالیت و تجارب ماست افزود: اولین گام و نقطه قوت ما روزی بود که چهار نفر از اساتید بنیاد نخبگان را در چهار رشته جذب هیات علمی کردیم، با ورود ایشان به بدنه واحد تهران غرب تحول بسیار زیادی ایجاد شد. همین تحول و نوآوری در آموزش و نهادینه کردن یادگیری را تابستان سال گذشته با اساتید رشته های مختلف به اشتراک گذاشتیم و خوشبختانه اکثر درس های آموزشی را بصورت نوآورانه و مسئله محور ارائه شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: برای بیش از ۵ هزار دانشجوی جدید واحد که امسال به ما پیوستند در این فضای سرای نوآوری برنامه داریم که در دو ترم، فضایی را به وجود بیاوریم که این دانشجویان با اساتید خود حضور فیزیکی و مجازی پیدا کنند، درکارگاههای اختصاصی با کسب کار تخصصی خودشان و با نیازهای مهارتی بازار کار در رشته های خودشان آشنا شوند انشالا در چند سالی که اینجا هستند ایده هاشون را به ثمر برسانند و پس از آن بتوانیم یک کارآفرین و یک شرکت نوآور، یک فرد ماهر فارغ التحصیل کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد با تاسیس این سرا فعالیتهای همگرا در بخشهای مختلف واحد تهران غرب، ارتباط با صنعت، مرکز رشد، پایان نامه های ارشد و دکترا، فعالیتهاو پژوهشهای مراکز تحقیقاتی اقتصاد خلاق و صنعت و سلامت باعث شود که قدم کوچکی در تسریع سیاست های کلان نوآوری در کشور داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به این موضوع که سرای نوآوری، ۲۶۰۰ متر مربع فضا دارد که بخشی از زیست بوم نوآوری و فن آوری آموزشی دانشگاه است گفت: این مرحله اول می باشد که امروز افتتاح شد. ما نزدیک به ۱۰۰۰ متر مربع کارگاه و آزمایشگاه فن آوری و نوآوری در سالن ایده تا عمل در داخل مجموعه دانشگاه و در مجتمع پیامبر اعظم (ص) آماده کردیم که محل ارتباط و وصل فعالیتهای مرکز فناوری و نوآوری با دانشکده های واحد است. همینطور سه هکتار زمین آماده احداث داریم تا انشاله در آینده نزدیک بتوانیم یک فضایی برای تجاری سازی محصولات شرکتها و استارت آپها در اختیار شما بگذاریم و یا یک دهکده فناوری آموزشی تاسیس کنیم.

داداندیش ضمن قدردانی مجدد از حضور مقامات دولتی، کشوری و دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: به نظر من این جلسه یک جلسه تشریفاتی نیست بلکه با حضور اساتید اهل فن می توانیم از نقطه نظرات شما بزرگواران برای ادامه راه و برداشتن محدودیتها و تسریع در کار بهره ببریم. برای همه شما آرزوی سلامتی و توفیق خدمت و سربازی ولایت دارم.

سرای نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با تمرکز بر محوریت آموزش تکنولوژی های آموزشی ایجاد وراه اندازی شد. این پروژه از اسفند سال ۹۷ با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری استارت خورد و در یک پروسه یک سال و نیمه یکی از ساختمانهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب مورد بازسازی قرار گرفت و تقریباً طی یک سال و نیم شرایط و فضای این محیط در غالب یک مرکز نوآوری طراحی گردید. این مرکز ۴ طبقه دارد که در طبقه همکف کلاسهای فناورانه، اتاق کنفرانس، کافه علم، در طبقه اول واحدهای فناور و دانش بنیان که عملاً ویترین سرای نوآوری است که هدف همگی تکنولوژی های آموزشی و کسب و کار های آموزش محور است، در طبقه دوم ۲۰ استارت آپ و شتاب دهنده ها مستقر هستند و در طبقه آخر هم فضای کار اشتراکی موجود می باشد که عملاً بدنه زیست بوم آموزشی اند. سرای نوآوری واحد تهران غرب ظرفیت ۹ واحد فناور را دارد و که ناکنون تعداد ۷ واحد فناور مستقر شده اند.

در حاشیه این مراسم، مسئولان از تعدادی از دفاتر شرکتهای فن آور و استارت آپ های مستقر در سرای نوآوری واحد تهران غرب بازدید کردند.

همچنین دبیر خانه جایزه جوان نوآور ماندگار، نشان عالی شهید موسوی در سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی واحد تهران غرب در حاشیه این برنامه افتتاح شد.

گفتنی است؛. در این مراسم مهندس جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، دکتر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات، دکتر براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی، دکتر احمد شمس معاون هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت دفتر رییس جمهور، دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر رنجبر، قائم مقام رییس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی دکتر قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر کرمی، رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر عرب مدیرکل حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر هادیان، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر صدری مهر، مدیر کل پارک علوم و فناوری و شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر صالحی، مدیرکل آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، دکتر عبدالعالی، معاون ترویج علوم و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز حضور داشتند.