چالش‌های انجمن‌های علمی ۷۳/ ساعدی در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

لزوم برطرف شدن موانع انجمن‌های علمی توسط وزارت علوم/ داشتن مدرک دانشگاهی ضامن شرایط بهتر برای جوانان نیست

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: انجمن‌های علمی با قرار دادن اطلاعات لازم به دانشجویان موجب خودشناسی آنان می‌شوند تا آنان به دنبال شغلی متناسب با تیپ شخصیتی خود بروند.
۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۰۷:۴۸ کد : ۵۵۰۲
تعداد بازدید:۶۴۴

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به‌طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.

اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.

مدرک دانشگاهی نمی‌تواند ضامن به وجود آوردن شرایط بهتر برای جوانان باشد

دانشجویان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟

ساعدی: در شرایط فعلی جامعه، مدرک دانشگاهی نمی‌تواند ضامن به وجود آوردن شرایط بهتر برای جوانان باشد. دانشگاه‌ها باید با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی موجب تقویت مهارت‌های دانشجویان شوند تا آنان بتوانند به تولید علم کمک کنند. همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی مانند کارگاه یادگیری نرم‌افزار‌های اکسل، اکسس و نرم‌افزار‌های تخصصی هر رشته می‌تواند به رشد و تعالی قشر دانشجو کمک کند تا مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها ترویج شود.


انجمن‌های علمی با قرار دادن اطلاعات لازم به دانشجویان موجب خودشناسی آنان می‌شوند

نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟

ساعدی: انجمن‌های علمی با آگاه‌سازی دانشجویان و قرار دادن اطلاعات لازم و کافی به آن‌ها موجب خودشناسی دانشجویان می‌شوند تا آنان به دنبال گرایش، شغل و مسئولیتی متناسب با تیپ شخصیتی خود بروند که همین مسئله باعث افزایش بازدهی و راندمان می‌شود. این افزایش بازدهی و انتخاب‌های درست، در نهایت منجر به پیشرفت علمی و صنعتی کشور می‌شود.

لزوم برطرف شدن موانع انجمن‌های علمی توسط وزارت علوم

رویکرد نظام آموزش عالی را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ساعدی: رویکرد فعلی در حمایت از انجمن‌های علمی مثبت است و در آینده‌ای نه چندان دور موجب افزایش سطح علمی دانشجویان می‌شود. البته وزارت علوم باید سعی کند موانع انجمن‌های علمی را برطرف کند و سبب راحت‌تر شدن کار آن‌ها شود.

نادیده گرفته شدن از طرف دانشگاهیان؛ مهم‌ترین چالش انجمن‌های علمی

آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟

ساعدی: مهم‌ترین آسیب و چالش انجمن‌های علمی، نادیده گرفته شدن از طرف دانشگاه، اساتید و دانشجویان است. انجمن علمی پلی ارتباطی میان دانشجو و اساتید رشته‌هاست و در صورت نادیده گرفته شدن، نمی‌توانند نقش خود را به درستی ایفا کنند. اگر انجمن‌های علمی نادیده گرفته شوند این پل نیز به مرور زمان از بین خواهد رفت و در نهایت موجب زیاد شدن فاصله میان اساتید و دانشجویان می‌شود.

۲ گام برای تقویت انجمن‌های علمی

چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟

ساعدی: انجمن‌های علمی باید در گام اول با دانشجویان ارتباط گرفته و موجب بهتر شدن وجهه انجمن و مقبولیت آن در میان دانشجویان شوند. در گام بعدی با برگزاری برنامه‌هایی که نیاز اصلی دانشجویان است باید سعی در برطرف کردن آن نیاز‌ها بکنند. انجام درست این دو گام به مرور زمان، موجب تقویت و افزایش اعتبار انجمن‌های علمی در میان دانشجویان می‌شود.

نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟

ساعدی: بنده از طریق دوستانی که در گذشته در انجمن علمی دانشجویی فعالیت داشتند، با فضای انجمن آشنا شدم و به بنده پیشنهاد حضور در این تشکل‌های علمی را دادند.

اقدامات انجمن علمی صنایع واحد تهران غرب

درباره انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب توضیح دهید.

ساعدی: انجمن علمی صنایع در سال ۱۳۹۴ تأسیس شده و در حال حاضر دوره چهارم آن مشغول به کار است. در طول دو سال گذشته، انجمن علمی صنایع سعی کرده است با رویکرد جدید آموزش‌های نوآورانه که توسط وحید حاجی‌پور، مدیر گروه سابق صنایع دانشگاه، به رشته صنایع تزریق شد، هماهنگ باشد.

انجمن علمی صنایع واحد تهران غرب با برگزاری رویدادهای گیمیفیکیشن و بازی‌محور از جمله رویداد بزرگ زنجیره تأمین و بازی کاری و همچنین برگزار کردن جلسات و وبینارهای مفید و هدفمند از جمله سینرژی تاک (synerdy talk) و سینرژی آنلاین (synergy online) موجب بالا رفتن شناختن دانشجویان از رشته مهندسی شوند.

این انجمن در کنار رویدادهای مذکور، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی نرم‌افزارهای اکسل، فتوشاپ، MSP، اکسس و… به ارتقای سطح مهارت دانشجویان رشته مهندسی صنایع کمک شایانی کرده است.