عزم جدی دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول/ دانشگاه تحولآفرین نیازمند دروس فایدهمحور است
به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب به نقل از آنا، دانشگاهها برای رسیدن به رشد، تعالی و پویایی نیازمند تحول و تغییر در راستای سند دانشگاه اسلامی هستند. اگر در دانشگاهها روحیه تحولآفرینی، گفتمانسازی شود میتواند در حل مسائل کشور مؤثر باشد.
وقتی از تحول سخن به میان میآید، بیانات ۸ ماه پیش رهبر انقلاب در ذهنها تداعی میشود که درباره «امامِ تحول» مطالبی را فرمودند. ایشان در ۱۴ خرداد ۹۹ میفرمایند: «روحیه تحولخواهی از دیرزمان در امام خمینی (ره) وجود داشته است؛ این چیزی نبود که در آغاز نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۱ در ایشان به وجود بیاید؛ نه، ایشان از دوران جوانی یک انسان تحولخواه بودند و تحولآفرینی کردند».
همچنین ایشان در ۲۲ اسفند ۸۶ اشاره میکنند: «در جامعه اسلامی دائماً باید صیرورت و تحول وجود داشته باشد، تا در این تزریقات بیگانه یا رسوبات گذشته، افراد استحاله نشوند».
بنابراین تحول در راستای اهداف انقلاب اسلامی و سند دانشگاه اسلامی میتواند یک دانشگاه را به دانشگاهی تحولآفرین تبدیل کند تا ارتقای علم و فناوری را رقم بزند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۴۰ درصد آموزش عالی کشور را شامل میشود و عزم جدی برای تحولآفرینی و پیشرفت علمی ایران اسلامی دارد.
دکتر طهرانچی: باید در دانشگاه آزاد اسلامی با تأسی از اندیشههای امام خمینی (ره) تحول بزرگ ایجاد شود
دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تحولات هفتگانهای که امام خمینی (ره) ایجاد کردند، گفت: مقام معظم رهبری میفرمایند «یک تحول، تحول در روحیه خمودگی و تسلیم ملت بود، به طوری که امام خمینی (ره) ملت خمود و تسلیم را به یک ملت مطالبهگر تبدیل کردند. تحول دیگر، تحول در نگاه مردم به خودشان و به جامعهشان بود که نگاه حقارتپندارانه آنها را به احساس عزت و اعتماد به نفس تبدیل کردند تا خودشان نوع حکومت را تعیین کنند».
وی توضیح میدهد: برای ایجاد تحول باید از امام خمینی (ره) درس بگیریم. هر جامعه زنده و پویایی به تحول احتیاج دارد. ما نیز امروز در بخشهای مختلف به یک تحول نیاز داریم. مقام معظم رهبری میفرمایند «در زمینه مسائل آموزشی ما واقعاً احتیاج به تحول داریم. تحول در زمینه مسائل آموزشی این است که آموزشهای دانشگاهی، دبیرستانی و حتی دبستانی را، آموزشهای عمقی قرار بدهیم؛ عمقی و کاربردی، نه صرفاً حفظی. درسها و بحثهای فایدهمحور را مطرح بکنید» و ما باید بر همین اساس حرکت کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است: ما امروز در دانشگاه آزاد اسلامی نیاز به تحول و حرکت تحولی داریم و باید با تأسی از اندیشهها و مکتب امام خمینی (ره) که یک تحول بزرگ ایجاد کردند، در این مسیر حرکت کنیم. در نگاه سنتی، افزایش درآمد با افزایش دانشجو و افزایش دانشجو بر مبنای افزایش رشته محل صورت میگرفت، اما در نگاه تحولی که در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، افزایش درآمد با افزایش توان حل مسئله مرتبط است و افزایش دانشجو بر مبنای توجه به نیاز اشتغال منطقه خواهد بود.
دکتر طهرانچی تأکید میکند: به دنبال این هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی، «پرورشگر و توسعهدهنده فضای انقلابی»، «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» باشد. بر این اساس، با اتکا به توان مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، یک برنامه تحولی مبتنی بر ۱۰ بسته کاری شامل «ارتقای کیفیت و کارآمدی دورههای تحصیلی»، «ارتقای تربیت، اخلاق معنوی و هویتی»، «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بینالمللی و الهامبخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیتساز و تمدنآفرین»، «فعالیت منسجم و همافزای شبکهای»، «تحول در فرهنگ سازمانی»، «سازمان یادگیرنده» و «بهرهوری و پایداری اقتصادی» تهیه شده است.
حیدری: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه حل مسئله
احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا میگوید: یکی از اقدامات خوب دانشگاه آزاد اسلامی، سامانه آموزشیار است که دادههای دانشگاه آزاد اسلامی، اساتید و دانشجویان، کارمندان، کارشناسان و همه ارکان دانشگاه را میتوان در زمینههای آموزش، شهریه، امور مالی در این سامانه رفتارسنجی کرد.
وی میافزاید: دانشگاه آزاد اسلامی به سمتی حرکت خواهد کرد که بتواند دانشگاه حل مسئله باشد و علم را در اختیار همه مسئولان کشور، صنعت، کشاورزی، اجتماع، فرهنگ، اقتصاد و… قرار دهد. علم باید در درون دانشگاه در اتاق محبوس نشود و بتواند برطرفکننده مشکلات باشد و سود آن سر سفرههای مردم برود.
اجرای طرح پایش برای حل مسائل کشور و کاربردی کردن پایاننامهها
دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحولی خود و در راستای حل مسائل کشور و فایدهمحور کردن دروس به سمت کاربردی کردن پایاننامهها و رسالهها رفته و در سالهای اخیر با اجرای طرح پایش و راهاندازی سامانه پژوهشیار، اقدامات خوبی انجام داده است، البته کافی نیست و باید این مسیر را با قوت بیشتری ادامه دهد.
حل مشکل ریزگردها به دست محققان دانشگاه آزاد اسلامی
اقدام تحولی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی، حل مشکل ریزگردها بود. سالهاست که محققان کشور به فکر ثابت نگهداشتن این شنهای روان در مناطق خشک و بیابانی کشور هستند تا مردم کمتر آسیب ببینند. تاکنون از انواع مالچها برای تثبیت خاک استفاده میشد، اما دانشگاه آزاد اسلامی در این میان به فناوری مالچ رُسی دست پیدا کرده است. بر اساس یافتههای محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) استفاده از نانورس در تثبیت خاک، نتایج مطلوبی را در مطالعات آزمایشگاهی و میدانی نشان داده است اما به علت گران بودن نانورس، استفاده از مالچ رُسی در دستور کار قرار گرفت.
قطع وابستگی به واردات با تولید انبوه بذرهای هیبریدی
خودکفایی کشور در تولید بذر یکی دیگر از اقدامات تحولی دانشگاه آزاد اسلامی است. محققان دانشگاهی در این مسیر توانستهاند بذر هیبریدی انواع صیفیجات را که پیش از این وارد میشد، تولید کنند. تولید بذر هیبریدی (اصلاحشده) در دانشگاه آزاد اسلامی با پرچمداری محققان واحد اصفهان انجام میشود. مریم گلآبادی، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان میگوید: محققان واحد تحقیقات اصلاح و تولید بذر این دانشگاه با تولید ۱۱ بذر هیبریدی (اصلاح شده) موجب خودکفایی کشور در تولید بذرهای وارداتی شدند.
بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ۲۴ هزار عضو هیئت علمی و بیش از یک میلیون دانشجو ظرفیت بالایی دارد که در ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه نقش مؤثری ایفا کند و تحول پیدا کند. البته برای تحول باید با علم و آگاهی برنامهریزی کرد، نگرش نسبت به برخی مسائل را تغییر داد و کار عمیق و اثرگذار انجام داد که انتظار میرود دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر موفق شود.