دکتر داداندیش در مراسم کلنگ زنی طرح ”باغ موزه یادمان شهد":باغ موزه خلاقیتها وایده های هنری دانشجویان با موضوع فرهنگ شهادت در رشته های مختلف ساخته می شود

۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۸ کد : ۵۶۹۲
تعداد بازدید:۱۴۳۰

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب، مراسم کلنگ زنی طرح ”باغ موزه یادمان شهدا" با کاشت نهال سرو به دست فرزند شهیدان سعیدی، علیزاده، دامیار و باحضور خانم دکتر پروین داداندیش، رئیس واحد تهران غرب، مهندس حدادی هرندی، شهردار ناحیه هفت منطقه دو، حجت الاسلام والمسلمین پیکری، رئیس حوزه علمیه مسجد جامع شهرک غرب، مهدی حیدری، معاون اداری و مالی، سیدحسین پیشگر، معاون فرهنگی و دانشجویی و سرپرست حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، لیلا زارع، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین قوامی خطیب، نماینده دفتر نهاد رهبری، خانواده های شهیدان سعیدی، علیزاده، دامیار، روسای دانشکده ها، مدیران گروه های آموزشی و مدیران ستادی در مجتمع پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.
در این مراسم که با همت حوزه ریاست واحد تهران غرب و همکاری دانشجویان گروه بازیگری، دانشجویان کانون گویندگی و اجرا، بسیج دانشجویی برگزار شد، تئاتر خیابانی ماندگاری نام شهید در محوطه مجتمع پیامبر اعظم (ص) به نمایش درآمد.
دکتر داداندیش ضمن تبریک عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص)، آغاز ماه مبارک شعبان و ایام فرخنده شعبانیه و فرارسیدن سال ۱۴۰۰ که؛ آخرین سال قرن ۱۴ می باشد گفت: این دانشگاه مفتخر است که میزبان بیش از ۹۰۰ دانشجو از خانواده های معزز شهدا می باشد. در این ایام شاهد هستیم که شروع سال ۱۴۰۰ همزمان شده است با اعیاد مبارک شعبان و میلاد با سعادت امام حسین (ع)، حضرت زین العابدین (ع)، حضرت ابوالفضل و بالاخره میلاد منجی عالم بشریت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و شکوفایی و زنده شدن طبیعت.
رئیس واحد تهران غرب با اشاره به مراسمات مذهبی در طی ۱۴۰۰ سال بعد از مبعث حضرت رسول (ص) گفت: برگزاری اعیاد، جشن ها و عزاداریها برای ائمه اطهار در فرهنگ ایران، توانسته سنتها و ارزشهای اصیل دینی و اخلاقی را برای ایرانیان حفظ کند و منشا تحول و انقلاب بزرگ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در این سرزمین شود. ما نیز برگزاری مناسبتهای ایینی ومذهبی را در دانشگاه به فال نیک می گیریم و امروز در خدمت شما عزیزان هستیم.
داداندیش افزود: در این سالها همواره این سوال برای من مطرح بوده است و سعی می کردم برایش جواب قانع کننده ای پیدا کنم که، جایگاه و نقش دانشگاه در زنده نگه داشتن یاد و راه شهیدان، انتقال ارزش ها و میراث ارزشمند شهدا به نسل‌های آینده، تکریم و تعظیم به شهدا، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خانواده های ایشان چیست؟ ساختارهای متعددی در دانشگاه متولی اجرای فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و گرامیداشت مناسبتهای فرهنگی، مذهبی و دینی وجود دارد. ستاد شاهد و امور ایثارگران، بسیج دانشجویی، اساتید و کارکنان مسئولیت مستقیم در این حوزه ها دارند. به نظر اینجانب در دانشگاه باید بصورت جامع و همگرا به این موضوع پرداختد تا بتوان اثرگذاری بیشتری را شاهد باشیم. همه ی عناصر تشکیل دهنده دانشگاه اعم از دانشجو، استاد، همکاران حوزه آموزش، پژوهش و مدیران گروه های آموزشی در برنامه مشارکت کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ضمن اشاره به برگزاری این مراسم گفت: مراسم امروز نمونه ای از شروع فعالیت هماهنگی است که در مناسبتهای مختلف بصورت یک پروژه کلان طراحی و تقسیم کار شده و مورد نظارت و ارزیابی قرار خواهد گرفت. امروز با کلنگ زنی باغ موزه یادمان شهدا وکاشت سه نهال به یاد سه شهید که فرزندانشان در این واحد در مقاطع ارشد ودکتری تحصیل می کنند یک پروژه یکساله همکاری مشترک آغاز به کار می کند وما امیدواریم در دومین نیمه شعبان سال ۱۴۰۰ این باغ موزه افتتاح شود. قرار است در این باغ موزه خلاقیتها وایده های هنری دانشجویان با موضوع فرهنگ شهادت در رشته های طراحی صنعتی، نقاشی، معماری و معماری داخلی بدست دانشجویان وهدایت اساتیدشان ساخته شود ودر باغ موزه استقرار یابد. من امیدوارم با اتمام موفق این باغ موزه، الگوی موفق از ایده ایجاد سطح بالایی از همگرایی، هم افزایی و همکاری با طراحی و اجرای این پروژه کلان در دانشگاه را محقق سازیم.
وی افزود: البته یک پروژه در دانشگاه با همکاری بیش از ۱۰ سازمان و نهاد در حال اجرا می باشد و آن هم به ترویج فرهنگ شهدای مدافع حرم مرتبط است. جایزه جوان نوآور ماندگار که مزین به نشان شهید مصطفی موسوی است. دبیرخانه این جایزه با حضور ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی در دی ماه امسال افتتاح شد که پس از آن با برگزاری یک کنفرانس خبری از جایزه رونمایی شد. در فروردین ماه ۱۴۰۰ شرکت کنندگان در این جایزه مورد داوری و ارزیابی قرار خواهند گرفت. امیدواریم بتوانیم جوانانی که مسئولیت اجتماعی را با نوآوری به نحو احسنت در حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محله و منطقه خود، مدیریت و حل نمایند را شناسایی کنیم و جایزه و نشان شهید موسوی را به ایشان اعطا کنیم.
داداندیش گفت: نکته ای که امروز با حضور رئیس حوزه علمیه مسجد جامع شهرک غرب و شهردار ناحیه هفت منطقه دو لازم می دانم به آن اشاره کنم این است که دانشگاه با ظرفیت هایی که دارد، با بیش از ۱۸ هزار دانشجو، ۲۰۰ عضو هیات علمی، ۱۸۰ پرسنل پرتلاش، چنانچه دیوار های خود را بردارد و ارتباط خود را با نهادها و سازمانهای مدنی خارج از دانشگاه بهتر کند می تواند اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی و اسلام عزیز را بهتر از گذشته پاسداشته و به آینده گان به خوبی انتقال دهد.
دکتر پیشگر ضمن اشاره به اعیاد شعبانیه گفت: بعد از جشنها و اعیاد بسیار ماه شعبان، وارد ماه مبارک رمضان می شویم. خداوند در این ماه ما را به میهمانی خودش دعوت کرده است. امیدوارم بتوانیم از این ماه استفاده حداکثری داشته باشیم.
معاون فرهنگی و دانشجویی با اشاره به سالروز تولد پروین اعتصامی در این روز گفت: سال ۱۳۹۹ فراز و نشیبهای زیادی داشتیم. خوشبختانه واحد تهران غرب در سالهای اخیر توانسته رشد چشمگیری داشته باشد که امیدوارم در سال ۱۴۰۰ شاهد شیب صعودی پیرشفت در همه ی حوزه ها باشیم. امروز قرار است به یاد سه شهید دفاع مقدس که فرزندان ایشان دانشجویهای عزیز ما هستند کاشته شود که این حرکت افتخاری است که نصیب ما در واحد تهران غرب شده است.
دکتر زارع، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری گفت: به منظور گسترش فرهنگ ایثار و شهادت طرح ”باغ موزه یادمان شهدا" پیشنهاد و در شورای فرهنگی تایید شد. بر همین اساس با توجه به پتانسیلی که در گروههای آموزشی معماری داخلی و طراحی صنعتی وجود دارد، مقرر شد با نظارت و هماهنگی خانم دکتر باقری، مدیرگروه هنر و آقای دکتر نقشینه، رئیس مرکز اقتصاد خلاق، دانشجویان در گروههای چند نفری از دانشجویان این رشته ها شروع به فعالیت کنند تا هم ایده های این دانشجویان در رویداد ملی صنایع خلاق که در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، شرکت داده شود و هم متناسب با طراحی این باغ موزه از دستاوردهای دانشجویان استفاده شود تا انشاء الله در خرداد ماه ۱۴۰۰ افتتاحیه باغ موزه در محوطه مجتمع پیامبراعظم صورت پذیرد. ما امیدواریم با ایجاد این باغ موزه که تمام طراحی های آن توسط خود دانشجویان انجام می شود بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را به دانشجویان منتقل کنیم.

اجرای طرح ”باغ موزه یادمان شهدا" با کاشت سه سرو به نام شهید مصطفی سعیدی، پدر دانشجو مریم سعیدی دانشجوی رشته روانشناسی مقطع ارشد، شهید عین علی علیزاده، پدر دانشجو علی اصغر علیزاده دانشجوی رشته معماری مقطع دکتری، شهید غصبان دامیار، پدر دانشجو زینب دامیار دانشجوی رشته معماری مقطع دکتری شروع به کار کرد. این طرح در راستای شرکت دانشجویان در رویداد ملی صنایع خلاق تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد.
گفتنی است در حاشیه این مراسم سه متن ادبی با مضامین نوروز به نویسندگی دکتر سارا محمدپور، مدیر گروه ارتباطات، اعیاد شعبانیه به نویسندگی مریم سادات سپیده دم، عضو کانون فرهنگی دانشجویی گویندگی و اجرا و شهدا به نویسندگی آقای مهدی رشیدی، عضو کانون فرهنگی دانشجویی گویندگی و اجرا خوانده شد و دانشجویان بازیگری تئاتر خیابانی با مضمون شهید و با عنوان "کوچه گم شده" که در جشنواره سوگواره سودای عشق و تئاتر خیابانی اجرا شده بود را در محوطه مجتمع به نمایش درآوردند.