چرا باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب برگزیده جشنواره فرهیختگان شد؟
به گزارش روابط عمومی تهران غرب، به نقل از خبرنگار حوزه پژوهش و پایاننامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاهها با داشتن اساتید و دانشجویان نخبه و با انگیزه میتوانند اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام دهند و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام بردارند.
اگر دانشگاهها مسئلهمحور باشند، به تربیت دانشجویانی ایدهپرداز، کارآفرین و با انگیزه میپردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. حضور اساتید و دانشجویان نخبه و با تجربه که دارای کارهای علمی و پژوهشی مختلف هستند، هر کدام گنجینهای برای دانشگاهها محسوب میشوند.
بهتازگی هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و هزار و ۸۵۶ اثر بدون احتساب آثار اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه در ۲۷ محور به دبیرخانه جشنواره فرهیختگان ارسال شد و از این تعداد ۷۰ اثر برگزیده و ۹ اثر مورد تقدیر قرار گرفت.
این ۷۰ اثر برگزیده از ۲۱ استان و ۳۷ واحد دانشگاه آزاد اسلامی بود که استان تهران با ۱۴ اثر برگزیده رتبه اول، استان اصفهان با ۱۳ اثر برگزیده رتبه دوم، استان آذربایجان شرقی با ۷ اثر برگزیده رتبه سوم، استان یزد با ۵ اثر برگزیده رتبه چهارم و استان قزوین با ۴ اثر برگزیده رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند.
در همین راستا خبرگزاری آنا با ابراهیم مهری، برگزیده هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در محور باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نهران غرب به گفتوگو نشسته است که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
شاخصهای برتری باشگاه پژوهشگران تهران غرب در جشنواره فرهیختگان
آنا: انتخاب باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب بهعنوان باشگاه پژوهشگران برتر جشنواره فرهیختگان بر اساس چه شاخصها و مؤلفههایی بوده است؟
مهری: امسال برای رتبهبندی باشگاههای پژوهشگران جوان و نخبگان، شاخصهای جدیدی اعم از فعالیتهای انجمنهای علمی، مسابقات، تیمهای تخصصی و برگزاری مسابقات اضافه شد.
لذا انتخاب باشگاه پژوهشگران جوان برترِ جشنواره فرهیختگان بر اساس مؤلفههایی مانند توانمندسازی اعضای باشگاه، توسعه انجمنهای علمی دانشجویی، برگزاری مسابقات، تشکیل تیمهای تخصصی، اعزام تیمها، افزایش اعضای باشگاه، فعالیتهای بسیار انجمنهای علمی دانشجویی، طرحهای پژوهشی، اطلاعرسانی و برپایی نمایشگاه و تجلیل از پژوهشگران بود.
باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب در همه این موارد علاوه بر توسعه فعالیتها، در بعضی موارد رشد ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را تجربه کرد. همچنین سعی شد فعالیتها با رویکرد حل مسئله، کمک به حل مشکلات دانشگاه و نوآورانه دنبال شود. اگر چه دستاورد مهم بوده، ولی هدف اصلی در واحد تهران غرب توانمندسازی دانشجویان، حمایت دانشجویان و انجمنها و کمک به آنها برای امور پژوهشی و مهارتآموزی بوده است.
آنا: جزئیاتی از فعالیتهای پژوهشی باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب را که باعث انتخاب بهعنوان باشگاه برتر شد، تشریح بفرمائید.
مهری: فعالیتهای بسیاری در واحد تهران غرب در تمام شاخصها صورت گرفته است. در واقع حمایت و وقت گذاشتن ریاست واحد و تسهیل امور باشگاه، آزادی عمل همراه با راهبری و نظارت ریاست واحد و استقلال باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب، اساتید همراه و پرتلاش، دانشجویان با نشاط و انجمنهای علمی فعال، همافزایی تمام حوزهها، کمک و حمایت دانشجویان در امور پژوهشی و مهارتآموزی از دلایل عمده این موفقیت بوده است.
افزایش تعداد انجمنهای علمی از ۱۰ به ۲۰ مورد / شرکت بیش از ۱۰۰۰ نفر در انتخابات مجازی انجمنها
در سال ۹۸ تنها ۱۰ انجمن علمی در باشگاه پژوهشگران این واحد دانشگاهی وجود داشت که طی یک سال به ۲۰ انجمن افزایش پیدا کرد. همچنین باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب، نخستین باشگاه در برگزاری انتخابات انجمنهای علمی دانشجویی بهصورت الکترونیکی بود که در چهار رشته بیش از هزار نفر در این انتخابات شرکت کردند و این انجمنها همزمان با شیوع کرونا تأسیس شد. قطعاً انجمنهایی که در سالهای قبل تأسیس شدهاند، در صورت برگزاری انتخابات، وظایف انجمنها توسط هیئت مدیره قبلی به هیئت مدیره جدید به راحتی واگذار خواهد شد و شرایط فعالیت این انجمنها به دلیل آشنایی با کارها بسیار راحت و ساده خواهد بود. اما در خصوص انجمنهای تازه تأسیس کار بسیار سخت بود. این انجمنها هیئت مدیره قبلی نداشتند و دانشجویان هیچ اطلاعاتی در خصوص فعالیتهای انجمنی نداشتند. البته کیفیت جلسات حضوری برای تفهیم وظایف از جلسات مجازی خیلی بهتر است اما امکان جلسات حضوری نبود.
برگزاری بیش از ۸۰ فعالیت علمی مجازی در ایام کرونا
همچنین با حمایت ریاست واحد و کمک اساتید مشاور، برای انجمنها جلسات مختلفی برگزار شد و این انجمنها نه تنها تأسیس شدند بلکه موفق به برگزاری فعالیتهای بسیاری شدند و در رتبهبندی انجمنهای علمی جزو برترینهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفتند. در واقع برای اعضای باشگاه و انجمنها فعالیتهای بسیاری مانند بیش از ۸۰ فعالیت مجازی در کرونا با شرکت دانشجویان برگزار شد.
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران غرب در رتبهبندی انجمنهای علمی توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد و حتی در رتبهبندی ۱۰۰ باشگاه برتر مقام برتر و اول را کسب کرد. همچنین دو مسابقه ملی بزرگ با عنوان سلامتآموز برای دانشآموزان و دانشجویان برگزار و بیش از ۴۰۰ اثر به باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب ارسال شد. این دو مسابقه با رویکرد ایدههای خلاقانه با درنظر گرفتن کرونا بود.
کسب دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش عالی، کسب مقام دانشجوی نمونه بنیاد فرهنگی البرز، کسب جایزه برگزیده ویژه کنفرانس بینالمللی روباتیک اجتماعی توسط اعضای باشگاه، کسب رتبه در رویداد آنلاین فناورانه «ورزشی، تندرستی و فناوری» توسط دبیر انجمن علمی علوم ورزشی، کسب مقامهای سوم، چهارم، هفتم، نهم، یازدهم و دوازدهم انجمنهای علمی واحد تهران غرب در رتبهبندی انجمنهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی و کسب چندین مقام دیگر از سایر دستاوردهای باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب است.
همچنین در حوزه تیمهای تخصصی، دو تیم بتن و روباتیک احیا شد که هماکنون درحال فعالیت هستند. در حیطه طرحهای پژوهشی نیز طرح پژوهشی فطرت برگزار شد که ۵ طرح در سال ۹۹ در این راستا تصویب شد و هماکنون در مرحله عقد قرارداد با اعضای باشگاه است.
در واقع در یک سالونیم گذشته افزایش ۳۰۰ درصدی اعضای باشگاه را تجربه کردیم. در سال ۱۳۹۸، ۷ اثر از استان تهران به غرفه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی ارسال شد که از این تعداد ۵ اثر متعلق به واحد تهران غرب بود. در سال ۹۹ نیز سه اثر به ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ارسال کردیم. بازدیدهای مختلفی از سراهای نوآوری واحد تهران غرب در سال گذشته با رویکرد آشنایی اعضا و هدایت آنان به سمت مراکز پژوهشی و سرا انجام شد.
همچنین دانشجویان را در درگیر مسائل دانشگاه کردیم. برای نودانشجویان بهصورت مجازی جشن استقبال برگزار و مسابقات فرهنگی و چند سمینار ملی نیز برگزار شد. چندین وبینار مسابقه و بزرگداشت روزهای ملی از دیگر فعالیتهای باشگاه به شمار میآید که میتوان به بزرگداشت روز حسابدار، روز گردشگری، شب یلدا و آئین نوروزی اشاره کرد. نکته جالب این فعالیتها این است که تمام کلیپها، محتوا و سایر امور اجرایی توسط اعضای انجمنها صورت گرفت.
در واقع درگیر گردن انجمنها با رویکرد حل مشکلات دانشگاه و کمک به فعالیتهای واحدها یکی دیگر از اهداف ما بود. همچنین تیم انجمن علمی گرشگری و هتلداری در چندین برنامه با همکاری کانونها وظیفه تیم تشریفات چند رویداد واحد را برعهده داشتند. فعالیت دیگر باشگاه و انجمنها با همکاری کانونهای دانشجویی، برگزاری تور بازدید برای دانشجویان جدیدالورد به منظور آشنایی با محیط دانشگاه بهطور محدود با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی بود.
همچنین بازدید مجازی، تولید اولین پادکست راه تجارت، برگزاری کارگاه با همکاری سایر انجمنهای دانشگاه توسط انجمنهای واحد و فعالیتهای خیرخواهانه، توزیع ماسک، توزیع و کمک برای اهدای بسته معیشتی و کمکهای نقدی به پویش رزمایش کمک مؤمنانه از دیگر فعالیتهای باشگاه پژوهشگران واحد تهران غرب است. تجلیل از پژوهشگران و انجمنهای علمی و اطلاعرسانی امور باشگاه و انجمنها از دیگر موارد انجام شده است.
سایت مجزا برای انجمنهای علمی راهاندازی میشود
در واقع تلاش شد با توجه به شیوع ویروس کرونا بسترهای مجازی تقویت شود که ایجاد چند گروه مجازی، سایتهای مجزا و اطلاعرسانی پیامکی از این جمله اقدامات بود. در سال گذشته بیش از ۲۰۰ فرم ثبتنام برخط برای ثبتنام دورهها و درخواست دانشجویان جهت رفاه و عدم مراجعه حضوری آنان ایجاد شد. در ادامه نیز جهت برندسازی انجمنها برای همه لوگو طراحی شد و برای هر کدام، در فرآیند راهاندازی سایت مجزا هستیم که ۶ سایت راهاندازی و یک سایت مربوط به یکی از انجمنها افتتاح شد. در اینجا شایسته است از همکاری شبانهروزی ایزدی، رئیس اداره فناوری اطلاعات واحد تهران غرب تشکر کنم که در این مدت در خصوص توسعه و همراهی باشگاه پژوهشگران کمک شایانی کردند.
تخصیص بودجه کافی و حذف مقررات دستوپاگیر از موانع پیش روی پژوهشگران است
آنا: موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیت پژوهشی در ایران را چه میدانید؟
مهری: بیشک بارزترین شاخص توسعهیافتگی کشور، در توانمندیهای فناورانه و پژوهشیهای علمی و کاربردی آن کشور است. در واقع یکی از بهترین راههای حل معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور برنامهریزی دقیق در حوزه پژوهش و فناوری بوده و برنامهریزی یک فرآیند فنی و تخصصی است که مستلزم آشنایی دقیق با منابع و فنون خاص آن است. همچنین چگونگی اختصاص منبع و بهینهسازی مستلزم پژوهشهای کاربردی است.
در واقع با تخصیص مطلوبتر و صحیح اعتبارات پژوهشی، شفافسازی بیشتر آئیننامههای تخصیص اعتبارات پژوهشی، تخصیص بودجه کافی و حذف مقررات دستوپاگیر میتوان تا حدی موانع پیشرو پژوهشگران را حذف کرد. همچنین تدوین آئیننامههای یکسان، منسجم و قابل اجرا برای حمایت از پژوهشگران، رفع پراکندگی امور پژوهشی و مشخص کردن نیازهای پژوهشی ضروری بهصورت مسنجم موجب میشود که پژوهشگران کمتر سردرگم شوند.
تورم در ملزومات پژوهشی با توجه به بودجههای اختصاصیافته یکی دیگر از مشکلات پژوهشگران است. البته در دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات خاصی جهت این مشکلات انجام شده که نیازمند تقویت و برنامهریزی دقیق در این زمینه است. همچنین پس از تقویت، ضروری است که حمایتها مشخص و منسجم شود. در این خصوص یکپارچهسازی سامانهها همچون پژوهشیار و آموزشیار، کاربردی و هدفمند کردن پژوهش، پایاننامهها و تحقیقات با رویکرد حل مشکلات دانشگاه و کشور از جمله این موارد است.
تدوین نظام موضوعات، راهاندازی سامانه پویش و پایش، تأسیس مراکز رشد و سرای نوآوری از دیگر اقدامات مفید برای حل مشکلات پژوهشی بوده که توسط دانشگاه آزاد اسلامی بهخوبی انجام شده و شاید از سایر مراکز پژوهشی جلوتر باشد. البته نیازمند است این بسترها با برنامهریزی دقیق تقویت شود.
مشکلات کشور با پشتیبانی از تولید حل میشود
آنا: آیا کشور در حوزه پژوهش و فناوری در سطح ملی، بینالمللی و منطقهای جایگاه مناسبی دارد؟ بایدها و نبایدهای این حوزه چیست؟
مهری: اگرچه در ایران پژوهش با توجه به شرایط سخت تحریم و اقتصادی رشد خوبی داشته است، اما به دلیل برخورداری کشور از امکانات بالقوه در این زمینه و نیروی محقق، جوان و مستعد میتواند گامهای مؤثرتری در پژوهش بردارد و انگیزههای بسیاری از افراد متخصص و پژوهشگر را تقویت کند.
رهبر معظم انقلاب نگاهی دلسوزانه در جهت حل مشکلات، شعار امسال را «تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها» انتخاب کردند که حتماً با سرلوحه قرار دادن این شعار توسط تمام ارکان کشور و نظام دانشگاهی، این مشکلات حل و تسهیل میشود و در نهایت این امر موجب رونق تولید و رشد پژوهش و حذف موانع پژوهشگران خواهد شد.
لزوم نظاممند کردن پژوهش با رویکرد شناسایی مشکلات کشور
همچنین با نظاممند کردن پژوهش با رویکرد شناسایی مشکلات کشور میتوان به رشد پژوهش، رونق تولید و تولید ثروت بدون نیاز به خارج امیدوار شد. در واقع ارتباط ناکافی و منسجم بین دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی و صنعتی، کمبودن اعتبارات پژوهشی با توجه به تورم، خالی بودن نظام متمرکز اطلاعرسانی اولویتهای پژوهشی و کمشدن انگیزه پژوهش از جمله مشکلات پژوهشی کشور است.
ضرورت حفظ انگیزه در دانشجویان در کارهای پژوهشی
آنا: توصیههای شما برای موفقیت جوانان، دانشجویان و پژوهشگران چیست؟
مهری: توصیه من به پژوهشگران حفظ انگیزه است. پژوهشگران جوان و دانشجو باید سعی کنند از شکستها ناامید نشوند. پژوهش و پژوهش کردن اگرچه مشکلات خود را دارد، ولی در صورت حصول نتیجه شیرینی و برکات بسیاری خواهد داشت. پژوهش یک کار مستمر بوده و ابتدای راه هر پژوهش سخت است. اگر یک پژوهشگر طاقت و انگیزه خود را حفظ کند ادامه راه بسیار راحت است. همچنین صبور بودن، عشق به پژوهش و لذت بردن از امر پژوهش بهترین توصیه به یک پژوهشگر است.
لزوم همکاری استادان در توانمندسازی دانشجویان برای تشویق آنان جهت شرکت در جشنوارههای علمی
آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنوارههای علمی و پژوهشی در سطح ملی و بینالمللی چه راهکارهایی وجود دارد؟
مهری: قطعاً ایجاد انگیزه میان دانشجویان برای شرکت در مسابقات و جشنوارهها مستلزم برنامهریزی دقیق بوده و آمادهسازی زیرساخت سختافزاری و نرمافزاری و حمایت مسئولان دانشگاهی از ملزومات ایجاد انگیزه میان دانشجویان است.
همچنین همکاری مؤثر استادان در شناسایی جشنوارهها و مسابقات و توانمندسازی دانشجویان یکی از بهترین روشها برای تقویت انگیزه دانشجویان است. در واقع عدم اطلاعرسانی متمرکز و عدم آگاهی دانشجویان از رویدادهای علمی و نحوه شرکت در این رویدادها از مشکلات اصلی این بخش است.
در واقع وقتی یک دانشجو برای اولین بار میخواهد در یک رویداد شرکت کند، فهم درست از نحوه شرکت و ملزومات آن بیشترین مشکل اوست که اگر دانشگاه و اساتید در این چرخه قرار بگیرند و دانشجویان را با دورههای خاص توانمند کنند، قطعاً انگیزه شرکت در رویدادهای علمی چند برابر خواهد شد.
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی میکنید؟ برخی از دانشجویان در این زمینه گلایه دارند.
مهری: مسئولان آموزش عالی پیگیریهای خوبی در زمینه حمایت از دانشجویان نمونه انجام دادهاند، شناسایی آنان بهخوبی اتفاق میافتد و معرفی و تشویق میشوند، اما شاید گلایه دانشجویان از حمایتهای بعدی مورد نیاز است. در واقع بعضی از این دانشجویان به حال خود رها میشوند و از استعداد آنان بهخوبی استفاده نمیشود. به نظر میرسد شناسایی، نخستین مرحله نخبهپروری بوده و پراهمیتترین بخش آن استمرار حمایت از قشر دانشجو است.
اقدامات خوب دانشگاه آزاد اسلامی در راستای افزایش اختیارات به باشگاههای پژوهشگران
آنا: آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان در مسابقات و همایشهای علمی و پژوهشی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد؟
مهری: در سال ۱۳۹۸ یکی از اقدامات خوب دانشگاه آزاد اسلامی، واگذاری مسابقات و شرکت در مسابقات و همایشها به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بود. این امر موجب شد که در ستاد مرکزی باشگاه تمرکزی خوبی با وجود همکاران پرتلاش آن بهوجود بیاید و از طرفی تمرکز در واحدها نیز ایجاد شود. همچنین با واگذاری انجمنها به باشگاه پژوهشگران این چرخه کامل و نقش دانشجویان در برگزاری و همکاری در مسابقات پررنگتر شد. در این راستا در واحد تهران غرب برای نخستین بار با این رویکرد، دو مسابقه ملی بزرگ برگزار شد و هماکنون بسیاری از مسابقات توسط باشگاه پژوهشگران در واحدهای مختلف در حال برگزاری است.
پیشنهاد ارتقای اساتید و کارمندان برگزیده جشنواره فرهیختگان
آنا: در پایان اگر نکتهای دارید، بفرمائید.
مهری: برای حفظ انگیزهها و ایجاد رقابت سالم، حمایت مستمر از برگزیدگان جشنواره فرهیختگان در بخشهای انفرادی و مراکز پژوهشی میتواند راهگشا باشد. حمایتهایی همچون ارتقای اساتید و کارمندان برگزیده جشنواره که با خلاقیت و تلاش خود موجب رشد یک مرکز شدهاند میتواند گوشهای از این حمایتها باشد.
باشگاه پژوهشگران مهمترین چرخه تولید پژوهش است
در پایان به این نکته اشاره میکنم که در یکسال اخیر به باشگاه پژوهشگران وظایف بسیاری واگذار شده اما شاید جایگاه آن بهطور کامل در واحدهای دانشگاهی فهم نشده است. در واقع مهمترین چرخه تولید پژوهش و تزریق دانشجو به مراکز پژوهشی، سرای نوآوری و… میتواند باشگاه پژوهشگران جوان باشد که یکی از مهمترین دلایل آن در اختیار داشتن انجمنهای علمی و اعضای باشگاه و مجموعهای از دانشجویان است.
ضرورت تفهیم درست از جایگاه باشگاه پژوهشگران
اگر جایگاه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان درست تفهیم شود قطعاً یکی از حلقههای گمشدهای که میتواند دانشجویان، اساتید و صنعت را وصل کند، باشگاه پژوهشگران است. همچنین جامعه عظیم دانشجویی و نوع فعالیتهای تیمی و انفرادی و ارتباط بسیار این دانشجویان با اساتید، باشگاه پژوهشگران و دوستانشان در انجمنهای علمی میتواند کمک بزرگی در پیشرفت دانشگاه کند.
در واقع باشگاه پژوهشگران زیر نظر ریاست واحد تعریف شده است که از دلایل آن اهمیت تکریم دانشجو، افزایش ارتباط دانشجو با رؤسای واحد، نظارت مستقیم رؤسای واحد بر فعالیتهای دانشجویان و مشکلات آنها، دریافت مستقیم ایدههای دانشجویان، افزایش انگیزه دانشجویان و اساتید مشاور انجمنهای علمی و استقلال و آزادی عمل باشگاه در نظرات و تصمیمگیریهاست.
تسهیل فعالیتهای باشگاه پژوهشگران و انجمنها از مزایای این مدل چارت اداری است که به شخصه امیدوارم این رویکرد در چارت جدید لحاظ شود. در واقع در سالهای ۹۸ و ۹۹ با نظر ریاست واحد تهران غرب با این رویکرد باشگاه پژوهشگران جوان واحد تهران غرب هدایت شد. همچنین بالا بودن انگیزه اساتید، دانشجویان و ریاست باشگاه و فعالیتهای شبانهروزی دفتر باشگاه، اساتید و دانشجویان از دلایل عمده کسب باشگاه پژوهشگران برتر جشنواره فرهیختگان، کسب رتبه برتر باشگاه پژوهشگران جوان تهران غرب در رتبهبندی انجمنهای علمی و رتبه اول در میان ۱۰۰ باشگاه پژوهشگران ایران است.