معاون وزیر ICT در واحد تهران غرب گفت :

۱۸ مهر ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۷ کد : ۶۰۴
تعداد بازدید:۱۳۸۶
"ای سی تی " مهمترین زیرساخت توسعه پایدار وپیشران این توسعه و توانمندساز بخش خدمات در کشور است وهدف ما این است با کمک شما بزرگواران ،سهم دانشگاه ازاد واحد تهران غرب و هم سهم خود دانشگاه ازاد در اقتصاد" ای سی تی" رشد کند
معاون وزیر ICT در واحد تهران غرب گفت :

مرتضی براری معاون حقوقی ، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کارگاه آموزشی که با عنوان " اقتصادمحتوا و توسعه کسب و کار دیجیتال" با حضورمدیران 10 شرکت موفق برای اولین بار در واحد تهران غرب برگزار شد پس از شنیدن تمامی مطالب عنوان شده از سوی  سخنرانان  به ایراد سخنرانی پرداخت .

وی با اشاره به بازدیدی که ازمراکز فناور دانشگاه تهران داشته عنوان کرد این دانشگاه در یک طبقه از یک ساختمان توانسته فضایی فراهم کند که هر شش ماه 10 شرکت  با خلق ثروت تحویل جامعه دهد.بنابراین  هدف از تشکیل جلسات آموزشی اقتصادمحتوا و توسعه کسب و کار دیجیتال را آن دانست که تلاش شودهمانطورکه دانشگاه فارغ التحصیل به جامعه تحویل میدهد  کسب و کارهای پایدار هم وارد جامعه  کند.

براری بیان کرد : کسب و کارهای پایداربایستی در داخل دانشگاه شکل بگیرد چرا که اعتقاد داریم در محیط دانشگاه دانشجو هم خلاق است و هم دغدغه کم دارد .در حالی که پس از فارغ التحصیلی با فشارهایی که وجوددارد  کمتر میتواند کار نواورانه و خلاقانه انجام بدهد .

وی مهمترین بحث خود را بیان مزیت و ویژگیهای کسب و کارهای نوین  دانست  و گفت :حوزه کاریی " ای  سی ای" چند ویژگی دارد :

اقتصاد این حوزه به سرعت در حال رشد است بطوری که حجم بازار"ای سی تی " در برنامه ششم توسعه قراراست سه برابر شود وپیش بینی شده است که حجم ان به بیش از 100 هزار میلیارد تومان برسد

 که به این عدد بزرگ باید فکر کرد

دومین ویژگی حوزه  " ای  سی ای" ان است که اقتصاد این حوزه درحال گذر است بطوری که از اقتصاد شبکه داریم به سمت اقتصاد محتوا پیش می رویم .

با کمی دقت میتوان متوجه شد که شبکه اجتماعی تلگرام باعث شد اقتصاد پیامک کم بشود و یا شبکه های وایبر و واتس آپ باعث شده هزینه مکالمه ها به صفر برسد .

سومین ویژگی حوزه کاریی " ای سی تی" آن است که کل سرمایه برای ایجاد یک کسب و کار دراین  حوزه  تنها وجود نیروی انسانی خلاق و یک دستگاه کامپیوتریا موبایل است

براری با اشار به درامدهای قابل توجه هر یک از شرکت های موفق در حوزه" ای سی تی " که دردانشگاه تهران و شریف تشکیل شده و رونق کسب وکارانها گفت :سوال این است که سهم دانشگاه ازاد، دانشگاهی به این بزرگی  با توجه به انکه  بیش از  60 درصد دانشگاهیان کشور هم دانشگاه ازادی هستند  چقدر است ؟

وی در ادامه افزود :هدف ما این است با کمک شما بزرگواران تلاش کنیم هم  سهم دانشگاه ازاد واحد تهران غرب  و هم سهم خود دانشگاه ازاد ، در اقتصاد "ای سی تی"  رشد کند

 معاون وزیر ارتیاطات و فناوری اطلاعات  درخصوص مزیت های کسب و کار در حوزه "ای سی تی"  به  نمونه اپلیکیشن های ساخته شده درباره تربیت فرزندان اشاره نمود و گفت: "بهترین زمان برای شکل گیری مغز انسان صفر تا شش سال است . ما برای کالبد  فرزندانمان برنامه داریم ولی برای محتوا بچه ها برنامه نداریم . در امریکا از 40 سال پیش  بطور متمرکز روی این موضوع تربیتی کارکردند ویکسری خانواده ها را تحت  اموزش از راه دور قرار دادند  و یکسری را رها کردند و بعد از 30 سال  دیدند فرزندانی که تحت اموزش بودند بیشترین سلامت روانی – بیشترین درامد اقتصادی و کمترین جرم و تخلف را داشته و تمام شاخض های موفق را دارند  این بخوبی نشان داد که خانه ها را بایستی به مراکز تربیتی تبدیل نمود و والدین باید اموزش ببینند تا بدانند چگونه با فرزندان خود رفتار کنند . از اینرو تمامی استادان علوم تربیتی و روانشناسی پشت این اپلیکیشن ها هستند .

وی درادامه مثالهایی از کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه خدمات بانکی - حوزه اموزش- شبکه حمل و انتقال  ارائه نمود و تاکید کرد :کسب و کارهای جدید هزینه های خدمات انجام شده بانکی را بشدت کاهش داده و هدف ما این است که کسب و کارهای جدید را در دانشگاه ازاد رونق بدهیم .

براری گفت : شرکت هایی که امروز در واحد تهران غرب دعوت شدند چند ویژگی دارند :1- تعدادی از این شرکت ها حاضرند به افراد صاحب ایده کمک کنند تا ایده انها تبدیل به محصول و بعد از ان محصول خریداری شود2- تعدادی از این شرکت ها خریدار ایده هاهستند و حضور این  مدیران را عامل مهم در ورود صاحبان ایده به شبکه بازار دانست.

وی در ادامه به نمونه های موفق از اپلیکیشن های نوشته شده که دارای مزیت های فراوانی می باشند  مانند  اپلیکیشن snap در زمینه شبکه حمل و نقل و اپلیکیشن fitness و سلامت دانشگاه صنعتی شریف  در زمینه ورزش و سلامت اشاره کرد . .

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهارکرد : "ای سی تی " تحول بزرگی در عرصه های مختلف زندگی ایجاد کرده، بنابراین مهمترین زیرساخت توسعه پایدار وپیشران این توسعه و توانمندساز بخش خدمات  محسوب می شود.

 براری گفت : امروزه با تعداد قابل توجه تلفن های همراه هدف ان است که از این گوشیها  خلق ثروت کنیم و خود یک سرویس دهنده باشیم .نه اینکه فقط مصرف کننده باشیم   و پولی خرج کنیم .

وی ضمن تشکر از پروین داداندیش رییس واحد تهران غرب که اجازه دادند مباحث این کسب و کارهای جدید وارد فضای دانشگاه ازاد واحد تهران غرب شود گفت : برای 1 میلیون و 600 هزار دانشجوی دانشگاه ازاد اگر هدف گذاری درستی انجام بشود اقتصاد بزرگی را میتوان ایجاد و سرویس دهی قابل توجهی رانیز ارائه  کرد. .

براری در ادامه به اهمیت و ظرفیت تولید محتوای ایرانی روی موبایلها ،نمونه بازیهای موبایلی  پر فروش و رشد صعودی بازیهای روی موبایل با اعلام مبالغ درامدی انها ،میزان تاثیرگذاری  ویدئو کلیپ ها و فروش انها  اشاره کرد..

معاون وزیر ارتباطات اظهار کرد :از 10 برند برتر دنیا  در سال 2001 یک شرکت، در 2006 چهار شرکت  و در 2015 هفت شرکت  از حوزه "ای سی تی" می باشند و پیش بینی می شود در سال 2020 تمامی ده شرکت و برند برتر دنیا  وارد این حوزه شوند  چرا که اقتصاد جهانی و بازار به سمت حوزه فناوری اطلاعات سوق پیدا خواهدکرد. .

وی دست اندکاران کسب و کار جدید و استارت اپ ها را نیروی جوان و خلاق خواند که با پیدا کردن مسیر درست و خلق ثروت از تمکن مالی بسیار خوبی برخوردارند

براری در ادامه افزود : سهم "ای سی تی "در سبد هزینه خانواده ها در حال رشد است .هزینه هایی مانند : اینترنت – موبایل – اپلیکیشن های موبایل- data ثابت ، اینترنت موبایل وغیره .بنابراین در این حوزه بایستی سرمایه گذاری کرد واقتصاد اینده  را تشویق کرد تاحضور حداکثری داشته باشند .و بیان کرد خوشبختانه از 4 میلیون و 850 هزار دانشجویی که در کل کشور داریم  10 درصد در حوزه برق و 7 درصد در حوزه کامپیوتر هستند که با ورود انها در حوزه" ای سی تی"  در کنار سایر دانشجویان رشته های مختلف بسیار موفق میتوانندعمل کنند..

وی  با اشاره به  قطبهای اقتصادی ایران در سه بخش صنعت – کشاورزی و خدمات ، قسمت خدمات را تنها بخشی دانست که باعث توسعه  اشتغال خواهد شد .

براری گفت : هدف ما این است که با تکرار جلسات در حوزه "ای سی تی" ، و دعوت از مسئولان شرکت های موفق وبرگزاری نشستها و هم فکری با ایشان کمک کنیم تا دانشجویان صاحب ایده شوند و کمک کنیم تا دانشجویان صاحب ایده را به یک کسب و کار پایدار هدایت کنیم و محصولشان را بخریم /

معاون وزیر ارتباطات  گفت : برای ما یک سونامی کسب و کار اتفاق افتاده است .سونامی کسب و کار در 2005 در امریکا شروع شده و در سال 2008 به لندن و در 2014 به تهران رسیده است.بنابراین هدف ما از این جلسه این است که سونامی کسب و کار را در دانشگاه ازاد زنده  کنیم تا یک شتاب دهنده در دانشگاه ازاد شکل بگیرد بطوری که هر شتاب دهنده  بتواند هر شش ماه  10 شرکت ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به انکه سهم دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف در اقتصاد ما ،حداکثری است سهم دانشگاه ازاد هم در اقتصاد کشور بیشتر شود و تلاش کنیم  به جای اینکه  دانشجو ،تنها فارغ التحصیل از دانشگاه برود بهمراه یک گرنت و یک شرکت از این دانشگاه فارغ التحصیل بشود وسهم دانشگاه ازاد در اقتصاد "ای سی تی "بیشتر شود .

در پایان وی افزود : ما امیدواریم ارتباط  خودمان را با شرکت ها  و دانشجویان بیشتر کنیم  ودر اینده از تعداد بیشتری شرکت های موفق  در حوزه "ای سی تی "دعوت خواهیم کرد  تااز تجربیات و موفقیت های انها استفاده کنیم .