در واحد تهران غرب برگزار شد

کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی علوم اقتصادی همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی

۱۴ آبان ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۵ کد : ۶۳۵۵
تعداد بازدید:۵۳۵

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب پنل کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی علوم اقتصادی، همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی با حضور دکتر خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، دکترآقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، دکتر داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، استادان و دانشجویان بصورت حضوری و مجازی در واحد تهران غرب برگزار شد.
دکتر پروین داداندیش ضمن خوشامد به میهمانان و شرکت کنندگان در این همایش گفت: همانطور که آقای دکتر خسروپناه فرمودند این همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی، از سال گذشته در ۱۳ بخش شروع به کار کرده است و ما در واحد تهران غرب افتخار داریم که مسئولیت یکی از موضوعات این همایش که تعالی علوم اقتصادی می باشد را قبول کرده ایم. لازم می‌دانم از سرکار خانم دکتر فرشادفر و سرکار خانم دکتر لشکری زاده که از شروع این پذیرش مسئولیت برگزاری این همایش ملی، همکاری کرده اند و اساتیدی که مقاله ارسال کرده اند تشکر می کنم. از مجموعه مقالاتی که به این همایش رسیده است، در کمیته علمی ۱۴ مقالهرپذیرفت شد و از این چهارده مقاله ۵ مقاله اش امروز ارائه خواهد شد. خوب اساتیدی که مقاله ارسال کرده اند از اساتید سرشناس در حوزه علوم اقتصادی می باشند.
رئیس واحد تهران غرب ضمن اشاره به پیش همایش برگزار شده در اردیبهشت ما افزود: همانطور که میدانید یک پیش همایش در اردیبهشت ماه برگزار کردیم. در این پیش همایش هم اساتید برجسته شرکت کردند. جناب آقای دکتر نعمتی که امروز به عنوان سخنران ویژه مت هستند، در حوزه اقتصاد اسلامی از اساتید سرشناس می باشند. همچنین حاج آقا قلندری، حاج آقا مادرشاهی، آقای دکتر علوی راد در این پیش همایش شرکت داشتند و در میزگردهایی که صبح و بعد از ظهر برگزار شد حدود ۳۰۰ نفر به صورت مجازی و حضوری شرکت داشتند و گفت و گوهای خوبی بین اساتید و دانشجویان شروع شد و امیدوارم که بعد از این همایش هم ادامه پیدا کند.
دکتر داداندیش گفت: دانشجویان رشته‌های مرتبط را بصورت حضوری دعوت کردیم که از همان ابتدا با این مباحث آشنا شوند. امیدواریم که در آینده شاهد باشیم که همین دانشجویان بتوانند در این حوزه‌ها کار کنند و نظریه بدهند. بر اساس مبانی دینی ما که بسیار هم قوی هست، در این حوزه کمبود محتوا وجود دار و نتوانستیم مانتد غرب وارد این حوزه‌ها شویم. انشالله این کمبودها توسط شما دانشجویان عزیز و با راهنمایی اساتیدی که اینجا حاضرهستند و اساتید حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی، جبران شود.
وی با اشاره به برنامه تحولی دانشگاه افزود: دو هفته گذشته همزمان با هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص)، از برنامه تحولی دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد. در حقیقت جهت‌گیری‌های برنامه پنج ساله و نقشه راه دانشگاه، تحول در علوم انسانی جزو رویکردها می باشد. امیدوارم اساتید محترم که اینجا حضور دارند برنامه را مطالعه کنند تا انشاءالله بتوانیم برنامه را با تغییر و تحولاتی که نیاز دارد در واحد تهران غرب اجرا کنیم. امروز در پنل تخصصی آقای دکتر نعمتی، آقای دکتر امینی، خانم دکتر سیفی پور و خانم دکتر علی قلی، آقای دکتر زاینده رودی و حاج آقا مادرشاهی سخنرانی دارند ما این همایش را در دو بخش حضوری و مجازی برگزار می‌کنیم. در پایان همایش یک مسابقه داریم که انشالله کسانی که به صورت مجازی و حضوری در این همایش هستند حتماً در این مسابقات شرکت کنند.
در ادامه دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، ضمن گرامی داشت روز ۱۳ آبان و روز دانش آموز و تشکر از دکتر خسروپناه و دکتر داداندیش بابت برگزاری این همایش، از اساتید و دانشجویان علاقمند شرکت کننده در این همایش تشکر کرد و گفت: از اینکه تعداد زیادی از اساتید بصورت مجازی در این همایش شرکت کرده اند بسیار خوشحال هستم. چون تخصص من این رشته نیست بیشتر علاقمند هستم برای اساتیدی که میخواهند مطلب ارائه کنند و برای ذهن دانشجویان و جوانانی که این مطالب را می شنوند سوالاتی را مطرح کنم.
دکتر آقامیری با اشاره به همایش حکمت اسللمی و علوم اقتصادی افزود: آیا ضرورت دارد که ما برای همه مفاهیم، یک پسوند اسلامی ایجاد کنیم مانند بانکداری اسلامی، اقتصاد اسلامی، فلسفه اسلامی، حکمت اسلامی و بعد بدنبال مصادیق آن بگردیم؟ به نوع دیگر، آیا آنقدر مبانی اسلامی ما آنقدر غنا هست که بتواند خودش به عنوان یک نظریه در کنار سایر نظریات باشد؟ این سوالی هست که گاهی اوقات به دلیل بد دفاع کردن نمی توانیم پاسخ بدهیم. برای روشن شدن موضوع، علاقه داریم در این سمینارها این مفاهیم تا حدودی بیان و تبیین شود. ما خوشبختانه توفیق داریم در خدمت آقای خسرو پناه حکمت اسلامی را دنبال می‌کنیم ولی سایر مفاهیم و بخش ها باید مشخص شود که، ضرورت دارد، اقتصادی که امروز می خواهیم در مورد آن بحث کنیم را به سمت اینکه آن را ایدئولوژیکی کنیم، ببریم؟ یا به آن سمت برویم که تجربیات جهان را ببینیم که چه کار کرده اند؟ یا اینکه مبانی فلسفی را مطرح کنیم و مسائل اقتصاد را به این شکل مطرح کنیم؟
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: به نکته ای که آقای دکتر خسروپناه اشاره کردند توجه می کنیم که، مبانی ما در شرق با شرایط افرادی که این نظریات را مطرح می کنند متفاوت است و خیلی اوقات مبانی ما براساس ایدئولوژیک پایه گذاری می شود که باید در این سمینارها برای قشر جوان و دانشمندانی که میخواهند در آینده بر روی این مسائل کار کنند توسط اساتید پاسخ داده شود. اگر هست مبانی چیست؟
وی گفت: ما نتوانستیم در مورد مبانی علوم مختلف که امروز در جهان در مورد آن بحث می شود صحبت و عرضه اندام کنیم. به عبارتی دیگر ما نتوانستیم اندیشه ای را که می توانست تمدن ساز باشد برای امروز بشریت ارائه کنیم. این دست موارد باید در این سمینار ها ارائه شود. اقتصاد، سبک زندگی، بانکداری بخشی از تمدن است. ما اگر بتوانیم موانعی که داریم را خوب تبیین، تدوین و طرح کنیم، می‌توانیم ادعای داشتن تمدن کنیم. با حرف زدن تمدن به وجود نمی‌آید. تمدن با عمل به وجود آید. ما مدعی هستیم، تمدن ۵ هزار ساله داریم ولی در عمل چی؟ ما تمدن اسلامی داریم ولی عمل چی؟
دکتر آقامیری با اشاره به وظایف دانشگاهها افزود: یکی از مهمترین وظایفی که به عهده دانشگاه می باشد، برگزاری این دست سمینارها می باشد که سرکار خانم دکتر داداندیش هم علاقه‌مند هستند و در این همایش سرمایه‌گذاری کرده اند. امیدوارم جوانان و دانشجویان جوان از این فضا استفاده کنند و بهره ببرند و در پایان روز خسران زمان نداشت باشم. بتوانیم پاسخ سوالاتمان را از زبان دانشمندانی که ارائه کننده مطالب هستند بگیریم.
در ادامه پنل تخصصی حکمت اسلامی و تعالی علوم انسانی که با حضور دکتر نعمتی، دکتر امینی، دکتر مادرشاهی، دکتر سیفی پور، دکتر علی آقا، دکتر زاینده رودی برگزار و ۵ مقاله برگزیده ارائه گردید.

کلید واژه ها: دکتر آقای دکتر خانم دکتر سرکار خانم دکتر دکتر خسروپناه دکتر داداندیش دکتر آقامیری دکتر نعمتی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی