دکتر مسلمی وایقانی در مراسم پایانی هفته پژوهش:

ارائه راهکار برای رسیدن به خلاقیت و نوآوری

۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۶ کد : ۶۶۲۴
تعداد بازدید:۳۱۴
دکتر مسلمی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران غرب: همه ما به سمت موضوعاتی رفته ایم که با هزینه کمتر و زمان کمتر و سرعت بالاتر انجام شود بنابراین نیاز داریم که از تریز استفاده کنیم.

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب، دکتر مسلمی عضو هیئت علمی واحد تهران غرب، با اشاره به اینکه آموزشی برای اینکه چطور به خلاقیت، نوآوری و پژوهش برسیم وجود ندارد، گفت: دغدغه خیلی از دوستان و دانشجویان این است که همه دعوت به خلاقیت و نوآوری می کنند که اینها موضوعات کلی است، ما باید راهکار بدهیم.

وی ادامه داد: رشته صنایع رشته بین رشته ای است و برای خیلی از مسائل راه حل های درستی را ارائه می کند. یکی از مباحثی که سرفصلهای بحث مدیریت کیفیت و بهره وری در رشته صنایع است عنوان تریز است.

مسلمی افزود: علم تریز ثابت کرده که خلاقیت افراد ذاتی نیست و اکتسابی است. در ذات همه انسانها هست اگر آموزشها مبتنی بر رویکردهای درست و اساسی بود خیلی از بحث ها از قبیل اینکه پژوهشگرهای برتر خلاق هستند، مطرح نبود و چه بسا مسیرها درست طی می شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران غرب در پاسخ به این سوال که چرا باید از تریز استفاده کنیم گفت: همه ما به سمت موضوعاتی رفته ایم که با هزینه کمتر و زمان کمتر و سرعت بالاتر انجام شود بنابراین نیاز داریم که از تریز استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: اینکه بگوییم یک نسخه را برای پژوهش ارائه می کنیم نشدنی است، هر کس بر اساس توانمندی ها و ذهنیتی که از خودش دارد باید نسخه منحصر به خود را پیدا کند و رسالت هیئت علمی های دانشگاه این است که به دانشجو ها و کسانی که کار پژوهشی می کنند در این زمینه کمک کنند.

مسلمی در پایان اضافه کرد: در تریز ۴۰ اصل و ۷۶ موضوع کلی دارد. اگر این آموزشهای به ظاهر ساده در حوزه دانشگاه به دانشجویان آموزش داده شود، مبهم بودن موضوعات فناورانه را برای آنان رفع می کند. گفتن کلیات به دانشجویان بسیار مهم است، به نظر وقت آن رسیده که راهکار عملیاتی ارائه شود و قطعاً یکی از آن راهکارها تریز است. تریز یک فلسفه مدیریتی است و زمان و مکان ندارد. در کل دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و راهگشا خواهد بود.