توسط کانون ها و انجمن علمی گردشگری و هتلداری واحد تهران غرب برگزار شد:

جشن نارینه ۱۴۰۰، با محوریت صیانت از شعر و ادب پارسی

۰۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۵ کد : ۶۶۲۵
تعداد بازدید:۵۹۱

 

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب، به مناسبت یلدا، جشن نارینه ۱۴۰۰ با محوریت صیانت از شعر و ادب پارسی با حضور دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دکتر رقیه بهزادی، استاد فرهنگ و زبان های باستانی ایران، دکتر یارزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشچیان، معاونین، اساتید و دانشجویان در سالن شیخ بهایی مجتمع پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

دکتر داداندیش ضمن خوشامد گویی به اساتید برجسته؛ دکتر بهزادی و دکتر یارزاده گفت: از اینکه اجرای برنامه ها و اینگونه جمع ها به دانشگاه برگشته است، خوشحال هستم و امیدوارم با همکاری همگی کمک کنیم که نشر کرونا کم شود باتوجه به حضور اساتید برجسته فرهنگ و ادب پارسی در این مراسم چند سوال را مطرح می کنم..چگونه تا الان بعد از ۷۰۰۰ سال هنوز این چنین آیینی وجود دارد و چه عناصری باعث شده آیین یلدا تا الان باقی بماند؟ چطور می شود ما در این آیینی ۷۰۰۰ ساله حافظ خوانی داریم در حالی که ۷۰۰۰ سال پیش حافظ نبوده است؟

رئیس واحد تهران غرب با اشاره به فرهنگ اقوام مختلف گفت: چطور فرهنگ های اقوام‌مختلف اضافه شده و ایرانیها چه ویژگی فرهنگی دارند که میتواند مترقی عمل کنند؟ این قبیل آیین ها که از نیاکان به ما سپرده شده است، به چه دردی می خورد و وظیفه ی ما در سپردن این آیین ها به آیندگان چیست؟

وی افزود: ما در دانشگاه باید به این دست سوالات پاسخ دهیم ونباید دانشجوهای ما بروند و پاسخ این سوالات را ندانند. شعر و ادب پارسی توانسته از آیین هایکهن ما صیانت کند. پاسداشت زبان فارسی یکی از عناصری است که می تواند تمدن ایرانی را نگاه دارد.خلاقیت و هنر فرهنگ ایرانی که توانسته تمدن ایران را نگاه دارد میتواند ایران ما را حفظ کند. توصیه من به دانشجویان این است که تلاش کنند تا با خلاقیت و نوآوری های روز آشنا شوند و ما افتخار کنیم که بجای اینکه یک دانشجو فارغ التحصیل کنیم یک شرکت و یک کسب و کار فارغ التحصیل کنیم.

سرای نوآوری و فناور یهای آموزشی واحد تهران غرب یکساله شد. دانشجویانی که کارآموزیشان را آنجا گذرانده اند آنجا را ترک نکردند و مشغول شده اند. از اساتید میخواهم که دانشجویان را با سرا آشنا کنند و با برگزاری نشستهایی در سرای نوآوری واحد، دانشجویان را بصورت تخصصی با کسب و کارها آشنا کنند. امیدوارم با کمک اساتید جوان، خلاق و دلسوز واحد بتوانیم مهارتهای دانشجویانمان را بالا ببریم.

در ادامه دکتر رقیه بهزادی، استاد دانشگاه تهران و از مفاخر حوزه زبان شناسی باستان ایرانی، قوم شناسی، نماد شناسی در مورد پیشینه تاریخی یلدا و سنت های یلدایی اقوام ایرانی مطالبی را ایراد کرد.

خوانش چند غزل از دیوان حافظ توسط آقای دکتر داووی پور، عضو هیات علمی ادبیات فارسی، نی نوازی آقای دکتر نصیری، عضو هیات علمی گروه گردشگری و هتلداری، نقالی توسط فاطمه ضیایی، شاهنامه خوانی توسط دکتر معصومه سادات میر جعفری، سخنرانی با موضوع آشنایی با آیین یلدا در سراسر جهان توسط مهدیه چاوش نظری، دانشجو رشته هتلداری از دیگر بخش های این مراسم بود