از سوی رییس واحد تهران غرب در پنجمین رویداد سکوی پرتاب تاکید شد:

افزایش روحیه کار گروهی، همکاری و تعامل، در قالب خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی

۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۴۲ کد : ۶۶۶۱
تعداد بازدید:۳۹۸

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب؛ پنجمین رویداد سکوی پرتاب پایان‌نامه‌های و رساله‌های دانشجویی با محوریت" صنایع غذایی و دارویی"، همزمان با اولین کنگره" رویکردهای نوآورانه در سیستم بیولوژی، داروسازی و صنایع غذایی"، با تقدیر از پایان‌نامه‌های برتر در سه برنامه علمی با موضوعات" علوم پزشکی همگرا" مربوط به واحد علوم پزشکی تهران، " صنعت و سلامت، مربوط به واحد تهران غرب و" کشاورزی و امنیت غذایی" مربوط به واحد ورامین در روز پنجشنبه نهم دی ماه ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس بیمارستان فرهیختگان برگزار شد.

بر اساس این گزارش در بخش نخست این رویداد متن سخنرانی دکتر پروین داداندیش رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب توسط دکتر رضا شریفی قرائت شد.

دکتر داداندیش در بخشی از سخنان خود خاطر نشان کرد: باعث افتخار اینجانب است که به نمایندگی از همکاران خودم در واحد تهران غرب و برنامه علمی صنعت و سلامت چند دقیقه‌ای در خدمت شما باشم. چنانکه اکثریت شما که در این سالها با مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مرتبط بودید حتماً می‌دانید دانشگاه آزاد در رویکردهای جدید خود و در جهت سیاستهای کلان کشور بنا دارد حوزه آموزش و پژوهش را به سمت مساله محوری و تقاضا محوری سوق بدهد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در حوزه پژوهش افزود: مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۰/‏۰۳/‏۹۷‬ می‌فرماید: «هدف پژوهش دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده‌ی کشور». همچنین در تاریخ ۲۶/‏۰۹/‏۸۳‬ در دیدار استادان دانشگاهها فرموده بودند: «…ساعت‌‌های بسیار ذی‌قیمتی صرف تهیه یک پایان‌نامه یا یک پژوهش در دانشگاه می‌شود. اما نکته مهم اینجاست که آیا گزینش این عناوین، حساب شده و در جهت نیازهای کشور بوده یا محصول پژوهش و تحقیقی که استاد و دانشجو مشترکا و به طور دسته جمعی انجام داده‌اند، به مرحله اجرا می‌رسد؟».

رییس واحد تهران غرب یادآور شد: چنانکه می‌بینید موضوع کاربردی کردن پژوهشها و پایان‌نامه‌ها از دغدغه‌های همیشگی مقام معظم رهبری (مد ظله) بوده و به همین دلیل در اسناد بالادستی از جمله سیاستهای کلی نظام در بخش علم و فناوری و بخش سلامت هم به شکل ویژه به آنها توجه شده است. برای مثال: بند ۵-۵ سیاستهای کلی نظام در بخش علم و فناوری: «تعیین اولویتها در آموزش و پژوهش با توجه به مزیتها، ظرفیتها و نیازهای کشور و الزامات نیل به جایگاه اول علمی و فناوری در منطقه». بند ۱۳ سیاستهای کلی نظام در بخش سلامت: «توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی به صورت هدفمند، سلامت‌محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه‌ای و دارای مهارت و شایستگی‌های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور.» بند ۱۴ سیاستهای کلی نظام در بخش سلامت: «تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی با رویکرد نظام نوآوری و برنامه‌ریزی برای دستیابی به مرجعیت علمی در علوم، فنون و ارائه خدمات پزشکی و تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه آسیای جنوب غربی و جهان اسلام».

بر همین اساس بود که برنامه پنج ساله راهبردی و عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی با نام سند تحول و تعالی تدوین و اخیراً به مورد اجرا گذاشته شد. برای مثال در این سند «ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مساله» از جمله مقصودهای محور اصلی رسیدن به «دانشگاه سرآمد و پاسخگو» در نظر گرفته شده است. در بخش راه‌کنشها هم به مواردی مهمی اشاره شده از جمله:

  • برقراری ارتباط تعاملی و مستمر با صنایع و سازمانهای محلی در راستای ارتقاء کاربردپذیری محتواهای آموزشی و کارآمادگی در دانشجویان و آموزش مبتنی بر خلق رشته تحصیلی و محتوای آموزشی بر اساس تحقق رویکرد حل مسائل واقعی و مدیریت دانش و اتصال حلقه آموزش، کارآفرینی و اشتغال
  • تعامل پیش‌دستانه با صنایع و سازمانهای خدماتی ملی و محلی با تمرکز بر نیازهای آمایشی در راستای توسعه پژوهشهای تقاضا محور همراه با جمع‌سپاری نوآوری
  • توسعه پژوهشهای برنامه محور منطبق بر نظام پایش آزاد و نظام موضوعات راهبردی، فاخر و برندساز
  • توانمندسازی، شبکه‌سازی و تقویت هم‌افزایی پژوهشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاههای دانشگاه
  • توانمندسازی و شبکه‌سازی اعضای هیات علمی، نخبگان و پژوهشگران در پاسخگویی به نیازهای ملی و محلی
  • توسعه مدیریت دانش و تلاش برای کاربردپذیری دانش و ترویج، کیفیت بخشی و کاربردی کردن نتایج پژوهش‌ها
  • ذینفع کردن موثر کنشگران نظام پژوهش دانشگاه به تناسب مشارکت‌شان در فرایند تجاری‌سازی علم
  • هماهنگ‌سازی و تحقق زنجیره ارزش ایده تا محصول در نظام آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه

دکتر داداندیش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مرحله گذار از آموزش کلاسیک به آموزش مساله‌محور و بین‌رشته‌ای و همچنین گذار از پژوهش عرضه‌محور به پژوهش تقاضامحور تاکید کرد: راه حل عبور از مشکلات امروز دانشگاه ماست. تقاضامحور شدن پژوهشها ما را یک گام نسبت به پژوهش عرضه‌محور به درآمد نزدیکتر می‌کند، چون فرآیند بازاریابی را عملاً حذف می‌کند یا به مرحله قبل از پژوهش منتقل می‌کند.

در متن این سخنرانی همچنین تاکید شد: در راستای برنامه‌هایی که آقای دکتر طهرانچی از زمان پذیرش مسئولیت استان تهران در دبیرخانه برنامه علمی استان شروع کردند و پتانسیل خوبی مثل دکتر علی‌اکبری را در این حوزه فعال کردند، واحد تهران غرب هم فعالیتهای خود را با تمرکز روی یادگیری بر مبنای حل مساله ( Problem Based Learning ) از سال ۹۸ متمرکز نمود و نتیجه آن برگزاری چند کارگاه آموزشی برای اعضای هیات علمی در جهت مساله محور کردن آموزشهای کلاسی و در ادامه راه‌اندازی «سرای نوآوریهای آموزشی» بود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در ادامه سخنان خود درخصوص افزایش تعاملات بین واحدی یادآور شد: واحد تهران غرب با مشارکت واحد علوم پزشکی تهران اقدام به تدوین کتابچه نظام موضوعات در سه زمینه «صنعت و سلامت» و «ایدز» و «اعتیاد» نمود که هم اکنون هم در سامانه پژوهشیار برای همکاران گرامی و دانشجویان عزیز قابل استفاده است.

لازم به یادآوری است رویکرد تعاملی واحد تهران غرب در راه‌اندازی شوراهای حوزه دانشی هم ادامه یافته و در حال حاضر در شوراهای دانشی برنامه صنعت و سلامت همکاران هیات علمی ۲۵ وحد دانشگاهی عضویت دارند که در نوع خود اگر نگوییم بی‌نظیر، حتماً کم‌نظیر است و انشاالله در راستای سیاستهای برنامه ۵ ساله و راه‌کنشهای شبکه‌سازی علمی ادامه خواهد یافت.

دکتر داداندیش افزود: ما در جهت ماموریت‌گرایی و تمرکز روی چند حوزه مشخص به جای فعالیتهای پراکنده، در واحد تهران غرب مرکز تحقیقات صنعت و سلامت را هم در کنار برنامه علمی راه‌اندازی کرده‌ایم و باشگاه پژوهشگران واحد هم رویدادهای مختلفی در این راستا از جمله «رویدادهای ایده تا عمل در حوزه سلامت» و مسابقه‌های ملی «سلامت‌آموز» و «صنعت و سلامت» را برگزار کرده است. رویدادهای سکوی پرتاب هم که به پیشنهاد و همت همکاران ما در باشگاه پژوهشگران سازمان مرکزی راه‌اندازی شده، خوشبختانه با اقبال مناسبی از طرف دبیرخانه برنامه‌های علمی استان تهران مواجه شده که جای تقدیر دارد.

دکتر داداندیش در بخش پایانی سخنان خود در خصوص پنجمین رویداد سکوی پرتاب پایان‌نامه‌های و رساله‌های دانشجویی یادآورشد: ما علاوه بر اینکه در پنجمین سکوی پرتاب با پایان‌نامه‌های صنعت دارو همکاری خوبی با واحدهای علوم پزشکی و واحد ورامین داشتیم، بنا داریم در آینده نزدیک سکوی پرتاب سلامت هوشمند را هم با توجه به تعداد قابل توجهی پایان نامه که در این حوزه به برنامه علمی صنعت و سلامت ارجاع شده، برگزار کنیم که در این جهت هم دست یاری به سمت همه همکاران گرامی در دانشگاه آزاد اسلامی بخصوص همکاران علوم پزشکی دراز می‌کنیم. در واقع برنامه ما در واحد تهران غرب، افزایش روحیه کار گروهی و همکاری و تعامل در قالب یک خانواده است: «خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی».

گفتنی است در فرآیند اجرایی رویداد سکوی پرتاب، ابتدا فراخوان شرکت در رویداد برای ۱۳۸ پروپوزال ثبت شده در سامانه پژوهشیار که مرتبط با بخش صنایع دارویی برنامه صنعت و سلامت بودند، ارسال شد و علاوه بر امکان ثبت‌نام در رویداد از طریق سایت کنگره، یک پیش رویداد توسط دکتر حاجی پور رییس سرای نوآوری‌های آموزشی واحد تهران غرب با عنوان «الزامات ارائه سه‌دقیقه‌ای» برگزار شد و از دانشجویانی که در مرحله دفاع از پایان‌نامه بودند درخواست شد در صورت تمایل یک فیلم سه دقیقه‌ای از پایان‌نامه خود برای دبیرخانه ارسال کنند و در نهایت از پایان‌نامه‌های ارسالی به دبیرخانه رویداد که مرحله دفاع را گذرانده بودند، سه پایان نامه برتر برنامه صنعت و سلامت به شرح زیر انتخاب و در اختتامیه برنامه تقدیر شد:

۱- شهرزاد اکبری / رشته داروسازی / واحد علوم پزشکی تهران / استاد راهنما: دکتر رامین اصغریان / موضوع: طراحی فرمولاسیون پایدار ژل پوستی موضعی موپیروسین

۲- فریده هیبتی گوجانی / رشته گیاهان دارویی / واحد شهرکرد / استاد راهنما: دکتر مهراب یادگاری / موضوع: اثر عناصر ریزمغذی بور و مولیبدن بر میزان اسانس و خصوصیات فیتوشیمیایی گیاه دارویی بادرنجبویه

۳- پردیس شادور/ رشته میکروبیولوژی/واحد علوم پزشکی تهران/استاد راهنما: دکتر امیر میرزایی/ موضوع: طراحی و ساخت نانو نیوزوم حاوی آنتی بیوتیک آموکسی سیلین و بررسی اثرات ضد بیوفیلمی آن بر روی سویه‌های مقاوم به آنتی بیوتیک استافیلوکوک اورئوس و آنالیز بیان ژن بیوفیلمی icaB به روش Real Time PCR