معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد:

تسهیلات بذری ۵۰۰ میلیون تومانی صندوق نوآوری در خدمت توسعه کسب و کارهای استارت‌آپی

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۹ کد : ۶۸۲۳
تعداد بازدید:۲۹۶

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب، دکتر سیاوش ملکی‌فر در دوازدهمین رویداد پیوند و اولین رویداد تخصصی در حوزه حسابداری و مالی گفت: رویدادهای پیوند به منظور تکمیل اکوسیستم نوآوری و ارائه طرح‌ها و ایده‌ها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و اتصال آن‌ها به شتابدهنده طراحی شده است که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ رویداد در حوزه‌های صنایع خلاق، ساختمان، جلبک، کتاب و کودک، معدن و روانکارهای صنعتی برگزار شده است.
وی افزود: طی ۱۱ رویداد پیوند، صندوق نوآوری میزبان حدود ۱۰۰ تیم برای ارائه ایده‌های فناورانه و نوآورانه خود در حضور سرمایه‌گذاران و شتابدهنده‌ها بوده است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه هر شتابدهنده دانش بنیان می‌تواند از تسهیلات بذری ۵۰۰ میلیون تومانی این صندوق با کارمزد ۲ درصد بر روی قرارداد شتابدهی با استارت‌آپ‌ها استفاده کند، اظهارکرد: تاکنون حدود ۵/۷ میلیارد تومان از این جنس تسهیلات برای شتابدهنده‌ها از سوی صندوق نوآوری مصوب شده است.
ملکی‌فر خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۵ شتابدهنده به عاملیت صندوق نوآوری برای هم‌سرمایه‌گذاری درآمده‌اند که برای آنها ۴۲ میلیارد تومان به عنوان سهم صندوق برای هم‌سرمایه‌گذاری تصویب شده است که با اضافه کردن سهم شتابدهنده‌ها، ۶۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها صورت گرفته است و نشان از پتانسیل بالقوه این حوزه برای سرمایه‌گذاری است.
وی تعداد طرح‌های هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری با شتابدهنده‌ها را بیش از ۵۰ طرح اعلام کرد.
ملکی‌فر به دوازدهمین رویداد پیوند در حوزه حسابداری و مالی نیز اشاره کرد و گفت: این رویداد با همکاری دانشگاه آزاد واحد تهران غرب برگزار شده است. فرایند این رویداد از دی ماه آغاز شد و پس از ثبت‌نام تیم‌ها و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی و پس از دو جلسه پیش ارائه، هشت تیم برای ارائه انتخاب شدند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ هر روز دو «تک شاخ» (استارت‌آپ‌هایی با بیش از یک میلیارد دلار درآمد) به حوزه استارت‌آپ‌ها معرفی می‌شوند، گفت: آمریکا در معرفی تک شاخ‌ها رتبه اول و چین رتبه دوم را کسب کرده‌اند. طبق آمارهای موجود در دنیا، سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری رشد بیشتری نسبت به استارت‌آپ‌های معمول دارد، به طوری که بررسی عملکرد هتل هیلتون به عنوان یک استارت‌آپ رگولاتور و معمول و Airbnb به عنوان یک استارت‌آپ فناورانه نشان می‌دهد که هتل هیلتون بعد از ۹۶ سال به چنین ساختاری رسیده، ولی Airbnb بعد از ۴ سال به رشد دست یافته است.
ملکی‌فر با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌های «ژرف فن» رو به افزایش است، تصریح کرد: استارت‌آپ‌ها به دو دسته متعارف و رگولاتور و استارت‎آپ‌های مبتنی بر فناوری (ژرف فن) تقسیم‌بندی می‌شوند. استارت‌آپ‌های رگولاتور کسب و کارهایی هستند که بر اساس پلتفرم‌های موجود خدمات آنلاین ارائه می‌دهند که آمارها نشان می‌دهد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌های «ژرف فن» به ۹ میلیارد یورو رسیده است چرا که یک استارت‌آپ رگولاتور تلاش می‌کند تا یک طرح و کسب و کار را ثابت و بعد رشد کند، این در حالی است که استارت‌آپ‌های «ژرف فن» بر تحقیق و توسعه متمرکز شده‌اند.
وی در ادامه به سرمایه‌گذاری در حوزه ژرف فن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در حوزه ژرف فن در اتحادیه اروپا به یک چهارم کل سرمایه‌گذاری جسورانه رسیده است.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت «بایو اند تک» که بر روی درمان شخصی‌سازی سرطان متمرکز شده بود، نمونه استارت‌آپ «ژرف فن» است، اظهار کرد: این استارت‌آپ از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ حدود ۴/۹ میلیون یورو گرنت از اتحادیه اروپا دریافت کرده بود و بعد از آن شرکت فایزر ۴۲۵ میلیون یورو بر روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و تحقیقات این شرکت به سمت تولید واکسن آنفلوآنزا هدایت شد و با این میزان سرمایه‌گذاری، ارزش این شرکت به ۲۲ میلیارد دلار رسید.

برقراری زیست‌بوم‌های نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد در دستور کار قرار دارد
در ادامه این رویداد، دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در سخنانی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌های گسترده‌ای داشته تا تحولات نوآوری و فناوری که در دنیا اتفاق می‌افتد را به کشور انتقال دهد و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز منابع خوبی را در اختیار اکوسیستم نوآروی کشور قرار داده است که جای تقدیر دارد.
وی افزود: اگر پیوند و ارتباطات در کشور شکل نگیرد و به‌طور جزیره‌ای عمل کنیم، در مسیر نوآوری و فناوری به نتیجه نخواهیم رسید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در مورد فعالیت‌های این دانشگاه بیان کرد: دانشگاه باید تغییرات جدیدی را در مسیر تحولات نوآوری انجام دهد و البته برقراری زیست‌بوم‌های نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار دارد.
داداندیش ادامه داد: ما در دانشگاه ۴۰ نیاز اساسی کشور را به صورت مکتوب گردآوری کرده‌ایم تا دانشجویان برای انتخاب موضوع پایان‌نامه خود بتوانند از این موضوعات استفاده کنند. همچنین از سند تحولی برخورداریم که باید طی پنج سال چرخش داشته باشیم.
وی در ادامه رویدادهای پیوند را به عنوان الگوهای کوچک، مناسب برای جوانان کشورمان عنوان کرد و گفت: ما در خرداد ماه ۱۴۰۱ همزمان با چهلمین سال تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، رویداد بزرگ پیوند را برگزار می‌کنیم.
گفتنی است، در حاشیه دوازدهمین رویداد پیوند در حوزه حسابداری و مالی، قراردادی میان مرکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و استارت‌آپ بی‌ریسک با حضور دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی به امضاء رسید.