دکتر دهقانی فیروزآبادی در مراسم رونمایی از سایت و سامانه رویداد گام دوم:

تربیت نیروی کارآفرین هدف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی

۰۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۶ کد : ۶۸۳۱
تعداد بازدید:۴۰۲
دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی: در دورانی هستیم که دانشگاه دارد کارکرد خود را از دست می دهد و باید وارد دانشگاه نسل جدید شویم. دانشگاه نسل سومی رویکردش این است نیروی انسانی ای تربیت کند که خودش کارآفرین باشد و این یک تغییر بسیار جدی و ماهوی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب، دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم رونمایی از سایت و سامانه رویداد ملی گام دوم با اشاره به اینکه این جلسه از نظر ارزش مادی و معنوی یکی از ارزشمندترین جلسات دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: از این جهت ارزشمند است که با حضور رئیس دانشگاه، معاونین، مدیران کل سازمان و روسای واحدها تشکیل شده و به نوعی جلسه حاکمیت دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه مولود انقلاب اسلامی نزدیک چهل سال پیش با تدبیر زعمای انقلاب و نظر حضرت امام (ره) تاسیس می شود، دقیقاً زمانی که نیاز به پرورش نیروی انسانی برای حاکمیت موج می زد، انقلاب شده بود و حاکمیت به نیروی کار با تحصیلات آکادمیک نیاز داشت.

دکتر دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: دهه ۶۰ و ۷۰ فضا برای اشتغال به قدری زیاد بود که هر کسی که به دانشگاه رفته بود استخدام می شد. تعداد دانشگاه ها کم بود و مردم هم مشتاق درس خواندن بودند. این اشتیاق یک بازاری را ایجاد کرد که مردم خودشان هزینه کردند و دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک دانشگاه خصوصی تاسیس کردند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه بسیار پررونق کار می کرد اضافه کرد: تمام شهرها یکی از المان های آباد شدن خود را این می دانستند که دانشگاه آزاد در شهرشان شکل بگیرد. هرجا که دانشگاه آزاد شکل میگرفت آبادی و فرهنگ و اقتصاد و کسب و کار نیز توسعه پیدا می کرد. نتیجه اش این شد که دانشگاه آزاد در شهرهای کوچک هم تاسیس شد که نیروی انسانی با تحصیلات دانشگاهی پرورش می داد. اما با گذر زمان بازار اشباع شد و حاکمیت دیگر به نیرو نیاز نداشت. با شروع دوران سازندگی برای دانشگاه صرفاً پرورش نیروی با تحصیلات آکادمیک کفایت نمی کرد و نیاز به نیروی محقق و پژوهشگر داشت. نتیجه این نیاز بیرونی بازار این بود که دانشگاه ساختار خود را تغییر داد و اصطلاحاً وارد دانشگاه نسل دومی شد. دانشگاه نسل اولی که صرفاً وظیفه اش آموزش نیروی آکادمیک بود تبدیل به دانشگاهی شد که وظیفه اش توسعه پژوهش در کشور بود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دهه ۷۰ و ۸۰ و حتی ۹۰ در کشور فرصت شغلی بسیاری وجود داشت و فارغ التحصیلان ارشد و دکتری دانشگاه آزاد استخدام می شدند، گفت: در حال حاضر دولت ها به این نتیجه رسیده اند که ساختارهای توسعه ای دولتی وار جوابگو نیست. به دوره ای رسیده ایم که مردم به یقین رسیده اند که تحصیل دانشگاهی لزوماً مساوی پیدا کردن شغل نیست. در حال حاضر تقریباً ۴۰ درصد آموزش عالی را دانشگاه آزاد اسلامی پوشش می دهد، ۲۰ درصد دانشگاه دولتی و ۴۰ درصد دانشگاه های غیر انتفاعی و دانشگاه هایی که از نظر سطح آموزش، امکانات، تجهیزات، استاد چندین درجه نازل تر از دانشگاه آزاد هستند. یکی از دلایل انتخاب دانشگاه غیر انتفاعی توسط دانشجویان فقط گرفتن مدرک است.

وی افزود: در دورانی هستیم که دانشگاه دارد کارکرد خود را از دست می دهد و باید وارد دانشگاه نسل جدید شویم. دانشگاه نسل سومی رویکردش این است نیروی انسانی ای تربیت کند که خودش کارآفرین باشد این یعنی یک تغییر بسیار جدی و ماهوی. تغییر از نسل دو به سه بعضی وقتها با خراب کردن و ساختن ساختارهای جدید ایجاد می شود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: دانشگاه نسل اول و دوم نیرو تربیت می کرد که برای دیگران کار کند، دانشگاه نسل سوم به بعد دانشگاه هایی هستند که نیرویی تربیت می کنند که کارآفرین باشد. باید فارغ التحصیل را طوری تربیت کند که نه تنها برای خود شغل ایجاد می کند بلکه برای ده نفر دیگر هم نتوانسته اند تحصیل دانشگاهی داشته باشند شغل ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: تغییر از دانشگاه پژوهشی به دانشگاه کارآفرین یک تغییر تعارفی نیست که با برچسب زدن مرکز رشد و پارک علم و فناوری و سرای نوآوری ایجاد شود. این تغییر باید اول در ذهنهای ما در اندیشه های ما تو رفتارها باورها حرکت ها و تدبیرهای ما اتفاق بیفتد. باور بنده این است که فکر کردن به تغییر و نوسازی این سیستم برای اینکه بتواند محصول جدید و انسان پرورش دهد واجب تر از هر چیز دیگری است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلام گفت: با تدوین و ابلاغ سند گام دوم توسط رهبر معظم انقلاب، دانشگاه هم وظیفه دارد برای اینکه وارد دانشگاه نسل بعدی شود یک حرکت جدی داشته باشد، در گام دوم دانشگاه آزاد برنامه ریزی هایی برای حرکت به سمت نسل سومی شدن، کارآفرین شدن، حل کننده مسئله شدن، دانشگاه اسلامی واقعی شدن انجام شده و همچنین توجه ویژه به سند تحول و تعالی دانشگاه که چشم انداز کارایی ما و نقطه شروع حرکت به سمت دانشگاه اسلامی خواهد بود.

وی در پایان افزود: هدف اول این است که دانشگاه را به مردم، به صنعت و حاکمیت، سرمایه گذاران و دانشگاه های دیگر بشناسانیم و هدف دوم هم این است که دانشگاه را به خودش نشان دهیم. خود دانشگاه آزاد به خودش دید ندارد. اگر خودش بداند که چه عظمتی، چه توانی، چه قدرتی و چه نیروی انسانی فرهیخته و قدرتمندی در این دانشگاه وجود دارد قطعاً احساس بهتری برای شروع یک حرکت یکپارچه خواهد داشت و در نهایت به دنبال این هستیم که در این برنامه به هم رسانی های مفید، تفاهم های همکاری، برنامه ها برای همکاری های آینده و رشد و بالندگی دانشگاه اتفاق بیفتد.