اختتامیه اولین جشنواره فرهنگی،هنری و علمی پژوهشی قبا در دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب

۳۰ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۱ کد : ۳۱۲۷
تعداد بازدید:۳۵۰۹

اختتامیه جشنواره هنری، فرهنگی، علمی و پژوهشی قبا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

مراسم اختتامیه جشنواره هنری، فرهنگی و پژوهشی قبا، با حضوردکتر سید محمود رضا آقامیری رئیس دانشگاههای آزاد استان تهران و واحد تهران مرکزی و رئیس جشنواره، خانم دکتر داداندیش رئیس واحد و دبیرجشنواره، حجت الاسلام و المسلمین دکتر وفایی مدیر کل دانشجویی و فرهنگی استان، دکتر محمود مظفر قائم مقام ستاد اقامه نماز کل کشور، حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای رستمی دبیر ستاد اقامه نماز دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالله رضایی رئیس اداره ستادهای دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین بلوچی مسئول اقامه نماز واحد ورامین، معاونین و مدیران، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاههای استان تهران و اعضای هیات رئیسه واحد تهران غرب، در سالن آمفی تئاتر شهید مصطفی موسوی دانشکده فنی و مهندسی برگزار گردید.

این مراسم با تلاوتی از کلام الله مجید توسط قاری کشوری آقای دکتر حامد واحدی، پخش سرود جمهوری اسلامی و کلیپ، اجرای تواشیح توسط گروه ذکر و مجری گری آقای مهدی صفری از مجریان شبکه قرآن شروع و با سخنرانی سرکار خانم دکتر داداندیش رئیس واحد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر وفایی و دکتر سید محمود آقا میری و اهدای جوایز به برترین ها در حوزه مقاله، شعر، داستان نویسی، خوشنویسی، عکاسی، کلیپ و نقاشی به اتمام رسید.

در ابتدای این جلسه خانم دکتر داداندیش رئیس واحد ضمن خوشامد گویی به میهمانان و مدعوین جلسه و تبریک به مناسب هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص) اظهارکرد: میلاد پیامبراعظم (ص)، پیام آور صلح و دوستی، عدالت و مهربانی و فرا رسیدن هفته وحدت و میلاد با سعادت مکتب جعفری حضرت امام صادق (ع) را به شما تبریک می گویم و درود می فرستم به شهدای والامقام و به خصوص شهید مصطفی موسوی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب وجوانترین شهید مدافع حرم.

داداندیش با تکیه بر سیره و سلوک پیامبر اسلام (ص) بیان داشت: همانگونه که مستحضرید پیامبر رحمت با سیره و سلوکشان، اخلاق و معنویت را در جامعه اسلامی اعتلاء بخشید و وحدت و همدلی را برای مسلمانان به ارمغان آورد.

خانم دکتر داداندیش در ارتباط با نقش و رسالت دانشگاه آزاد اسلامی در ترویج وتبیین دینداری تاکید داشت و افزود: از آنجایی که علم آموزی و دینداری به عنوان دو بال و دو مولفه به هم پیوسته و تفکیک ناپذیر برای کمال انسانها معرفی شده اند، ما معتقدیم که دانشگاه در کنار رسالت آموزشی و پژوهشی خود، در حوزه دینداری باید فعالیتهای مستمر و منسجمی داشته باشدو برگزاری این مراسمات در راستای همین نگرش است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی خوشبختانه از بدو تاسیس تا کنون چنین مرام و هدفی را داشته و دنبال نموده و جشنواره قبا به عنوان یک حرکت منسجم شروع وبا پیشنهاد دوستان در واحد تهران غرب و پذیرش و همکاری دوستان در دبیرخانه استان محقق گردید. این کار توسط معاونین و مدیران فرهنگی استان تهران به عنوان یک گام منسجم و تشکیلاتی شروع شد و امیدوارم در آینده به صورت مستمر انجام بگیرد و ما باید نماز و نیایش را به عنوان یک بال مهم در مسیر تعالی انسان امروزپاس بداریم.

خانم دکتر داداندیش به ارائه گزارش در باره جشنواره قباپرداخت و تصریح کرد: با تایید شورای فرهنگی استان، دبیرخانه این جشنواره درزمستان سال ۱۳۹۶ در واحد تهران غرب شروع به کار کرد و تعداد ۲۷۰ اثر فاخر در بخش های مختلف نماهنگ، فیلم کوتاه، نقاشی، طراحی، عکاسی، داستان نویسی، خوشنویسی و همچنین مقالات علمی و پژوهشی با محوریت نماز در سه بخش دانشجویی، استادان و کارکنان از واحد های استان تهران به دبیر خانه جشنواره ارسال گردید. این آثار توسط کمیته علمی واحد توسط خانم دکتر زارع، خانم دکتر نوری، خانم دکتر فولادی سپهر داوری و ۵۸ اثر مورد پذیرش قرا گرفت و نمونه هایی ازاین آثار در نمایشگاه به اجرا گذاشته شده است.

رئیس واحد بر اهمیت نقش دانشگاهیان و به خصوص متولیان فرهنگی دانشگاه تاکید داشت وافزود: من امیدوارم با پیگیریهای دکتر وفایی این مراسمات، به یک امر مستمر تبدیل گردد و در چند سال آینده ثمرات بسیار مهم خواهد داشت. امیدوارم ما بتوانیم با بهره مندی از توان بزرگ دانشگاهیان برای جامعه امروز و به خصوص جوانان و دانشجویان، با نشان دادن مسیرهای آینده، فرهنگ نماز و نیایش را در دانشگاه نهادینه کنیم و قطعاً این امر با تلاشهای شما نمازگزاران، دست اندرکاران فرهنگی و دانشگاهی محقق خواهد شد.

در پایان خانم دکتر داداندیش از دکتر سید محمودرضا آقامیری به عنوان رئیس دانشگاههای استان تهران و رئیس این جشنواره، دکتر وفایی مدیر کل دانشجویی و فرهنگی استان، دکتر فیروزکوهی معاون دانشجویی و فرهنگی واحد، مهندس مهمان کاظمی رئیس اداره دفتر فرهنگ، ناظریان رئیس ستاد اقامه نمازواحد تقدیر و تشکر نمود.

در ادامه این جشنواره حجت الاسلام و المسلمین دکتر وفایی مدیر کل دانشجویی و فرهنگی استان ضمن تشکر از واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران و به خصوص تهران مرکزی و واحد تهران غرب اظهار کرد: نقش واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران در شکل گیری این جشنواره بسیار موثر بود و من از روسا و مسئولین فرهنگی واحدها انتظار دارم، دانشجویان را بیشتر در امور اجرایی و کارهای فرهنگی دخیل کنند.

دکتر وفایی با استناد به آیه ۳۲ سوره حج که تاکید به توصیه های دینی دارد بیان داشت: ((من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب))هرکس شعائر الهی را بزرگ بشمارد، این نشانه ایمان و تقوی انسان به خداوند است و این جشنوارها ما را به سمت توصیه های دینی بر اساس فرهنگ اسلامی و داده های وحدانی سوق می دهد.

مدیر کل دانشجویی و فرهنگی استان به ظاهر و باطن فرائض دینی نیز اشاره داشت و تاکید کرد: هر عملی یک ظاهر و باطنی دارد به عنوان مثال ظاهر نماز همان قیام، رکوع، سجود، سلام، تشهد، لباس تمیز، مکان و طاهر بودن است که باید حفظ شود و اگر این ظاهر نماز همراه با باطن نماز خالصانه باشد انسان را به خالق خود نزدیکتر می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ۱۰ سوره فاطر که نسبت به باطن اعمال دینی تاکید دارد اشاره نمود و تصریح کرد: ((الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح)) اگر انسان باطن عملش را درست کند، این عمل اورابه سمت بالا سوق می دهد و همه انجام فرائض دینی مومن را به این سمت هدایت می کند.

وی در پایان افزود: باطن فرایض بسیار پیچیده است و ما باید نیت های خود را خالص کنیم و خداوند نیز کمک خواهد کردتا باطن اعمال اصلاح شود.اجرا کردن تمامی فرائض دینی از جمله نماز و روزه و خمس و… همه و همه باطن عمل است، اما ظاهر نیز باید همراه باشد تا عمل صالح و ایمان شکل گیرد و اگر باطن عمل شکل گیرد، انسان رشد می کند و به هدف خلقتش نائل می گردد.

دکتر سید محمود رضا آقا میری رئیس دانشگاههای استان تهران، واحدتهران مرکزی و رئیس جشنواره قبا به عنوان سخنران اصلی این مراسم، ضمن خیر مقدم به حاضرین، میلاد با سعادت نبی اکرم (ص) و ولادت امام صادق (ع) را تبریک گفت واظهار داشت: خدای را سپاسگزارم که ما را بنده خویش و از امت محمد مصطفی (ص) قرار داد. پیامبرای که پیامبر رحمت و نوربود و آمد که اخلاق را به جهانیان عرضه نماید و همچنین ولادت امام صادق را تبریک می گویم و افتخار می کنیم در مکتب این بزرگان و در راستای هدایت این بندگان بزرگ الهی قرارگرفته ایم و امیدواریم شیعیان خوبی برای این پیامبر و آیین آن باشیم.

رئیس دانشگاههای استان تهران با اشاره به آیه ۴۵ سوره بقره و اهمیت نماز تاکید داشت و بیان کرد: ((استعینوا بالصبر الصلاه و انها لکبیره الا علی الخاشعین)) ای کسانی که ایمان آورده اید، از صبر و نماز کمک بگیرید، که خداوند با صابران است.و به این دلیل است که ابعاد مختلف نمازابعاد مهمی است و نباید به عنوان یک وظیفه فردی به آن نگاه کرد.

دکتر آقا میری به اثرات نماز از بعد جامعه شناسی و روانشناسی نیز اشاره کرد و افزود: من معتقدم نماز برای ما و جامعه ما می تواند اثر گذار باشد نمازمی تواند افسردگی را از بین ببرد. و آرامش و روان جامعه را تسکین ببخشد.

این استاد دانشگاه به اهمیت نماز از دید قرآن نیز پرداخت و خاطر نشان کرد: همه بحثهایی که در قرآن و معجزه پیامبر است این است که نماز را برپا بداریم، خوشا به حال کسانی که این فرائض را به نحواحسن انجام می دهند و امیدوارم این کارها در مراکزدانشگاهی با شدت بیشتری پیگیری شود.

رئیس جشنواره قبا به کارهای صورت گرفته در این جشنواره اشاره کردو گفت: تلاشهای خوبی در این جشنواره انجام گرفته است، کارهای قشنگ و حرفه ای، خوشحالم که این فعالیت توسط مجموعه دانشگاه آزاد (استادان، کارکنان، دانشجویان) انجام شده.مفاهیمی که در این آثار منتقل شده اند، مفاهیم زیبایی است، به عنوان مثال کاری را مشاهده کردم که تلفیقی از جبهه و جنگ و کربلا با محوریت نماز بود و باید به آثار ارائه شده در این جشنواره با تعمق بیشتری نگریست.

رئیس واحد تهران مرکزی خطاب به مسولین فرهنگی استان خاطر نشان کرد: باید فضاهای فرهنگی و به خصوص مساجد را برای جوانان و دانشجویان جذاب کنیم و این فرهنگ را باید گسترش داد، ما می توانیم بعضی از مشکلات اجتماعی جامعه را از طریق کارهای فرهنگی و به خصوص نماز حل و فصل نماییم و تلاشهایی اگر صورت بگیرد، قطعاً تاثیر گذار خواهد بود، چرا که نماز عمود دین است و باید ارزش گذاری شود و فضاها را برای کسانی که می خواهند فعالیتی فرهنگی داشته باشند، مهیا سازیم و این امر با کمک شما همکاران دانشگاهی محقق خواهد شد.

در پایان مراسم از برگزیدگان این جشنواره از میان اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاههای آزاد استان تهران که در زمینه های مختلف هنری، فرهنگی، علمی و پژوهشی، آثاری ارائه کرده بودند، تقدیر به عمل آورد. در بخش مقالات، شعر و خوشنویسی؛ خانم دکتر سوادی، خانم دکتر عالیه نوری، خانم دکتر ناهید دهقان عفیفی و خانم دکتر فولادی سپهراز دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب حائز رتبه اول گردیدند.

 

 

 

کلید واژه ها: المسلمین دکتر الاسلام المسلمین دکتر حجت الاسلام المسلمین دکتر دکتر سید دکتر داداندیش رئیس واحد دکتر وفایی مدیر پروین داداندیش