پیشگر در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

تبیین برنامه‌های معاونت فرهنگی واحد تهران غرب برای ترم تحصیلی آینده/ ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و اجرای طرح «حرکت تحولی در موضوع خانواده»

۳۱ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۲ کد : ۴۸۳۴
تعداد بازدید:۹۶۰
 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به تبیین برنامه‌های این واحد دانشگاهی برای ترم تحصیلی آینده پرداخت.

به گزارش روابط عمومی واحد به نقل از خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرهنگ یکی از موضوع‌های مهمی است که در جوامع اسلامی به آن اهمیت بالایی داده می‌شود و امام خامنه‌ای، ولی امر مسلمین جهان در روز اول فروردین ۱۳۹۳ می‌فرمایند: فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است، چرا؟ چون فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم، شما ناچار هوا را تنفس می‌کنید چه بخواهید و چه نخواهید، اگر تمیز باشد آثاری دارد و اگر تمیز نباشد آثاری دیگر؛ فرهنگ کشور مثل هواست اگر درست باشد آثاری دارد مثلاً در مورد تولید داخلی که صحبت کردیم اگر بخواهیم مصرف تولیدات داخلی به معنای واقعی کلمه تحقق یابد باید فرهنگ تولید داخلی در ذهن مردم جا بیفتد.

یکی از مراکزی که کار فرهنگی در آن باید اتفاق بیفتند، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است و می‌توان با عنصر خلاقیت و فناوری، کار اثرگذار فرهنگی بر روی دانشجویان و اساتید گذاشت و سمت و سوی دانشگاه را به تحقق فرهنگ ناب اسلامی-ایرانی نزدیک کرد.



برای جویا شدن از اقدامات فرهنگی و دانشجویی و همچنین کارهای انجام شده در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای ترویج فرهنگ حجاب که امسال در ارتباط تصویری تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب مورد تأکید ایشان قرار گرفت، با سید حسین پیشگر، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید..

 

معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد تهران غرب چه برنامه‌هایی برای دانشجویان در ترم تحصیلی آینده در نظر دارد که انجام دهد؟
سلامت جسم و روان در کنار رشد فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، از مهم‌ترین اهداف حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی است که در این راستا سعی داریم با ارائه خدمات در زمینه‌های مرتبط، محیطی سالم و امن توأم با آرامش و نشاط برای دانشجویان عزیز فراهم کرده و با ارتقای شاخص‌های مورد نظر، رضایتمندی بیشتر دانشجویان را مهیا کنیم.



اجرای ۳۰۰ درخواست تخفیف شهریه دانشجویی

در بخش امور دانشجویی که وظیفه ارائه خدمات تغذیه، تسهیلات رفاهی، مشاوره و سلامت، نقل و انتقالات، امور دانشجویان مشمول و … را دارد، با توجه به شیوع ویروس کرونا و تجربه‌های جدید، برنامه‌ریزی و اقداماتی به‌منظور ارائه خدمات مذکور به‌صورت مجازی در دستور کار قرار گرفته است؛ به‌عنوان مثال بالغ بر ۳۰۰ درخواست تخفیف شهریه دانشجویی در نیمسال دوم ۹۹-۹۸ به‌صورت مجازی دریافت و مورد بررسی قرار گرفت که این موارد در شهریه دانشجویان لحاظ شد به‌صورتی که در هیچ مرحله‌ای نیاز به مراجعه حضوری وجود نداشت و همه این موارد در بستر سامانه‌هایی که برای این موضوع در نظر گرفته شده بود، اجرا شد.

کارگاه‌های مجازی کسب مهارت‌های زندگی برگزار می‌شود

با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، چه برنامه‌های مجازیی برای دانشجویان تدارک دیده‌اید؟

بله، از دیگر مواردی که در نیمسال آتی به‌عنوان برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی در نظر گرفته شده، ایجاد زمینه‌های لازم برای مشاوره برخط، تولید محتواهای آموزش بهداشت و روان (پارادوکس، تصویری و…)، برگزاری کارگاه‌های مجازی با عناوین مرتبط به رشد اجتماعی، کسب مهارت‌های زندگی و مبارزه با اعتیاد و سیگار است که توسط «مرکز مشاوره امین» انجام خواهد شد.



در نظر داریم با راه‌اندازی کانال اطلاع‌رسانی و میز خدمت در وب‌سایت معاونت فرهنگی و دانشجویی این واحد دانشگاهی، فعالیت‌های همه دانشجویان را به‌صورت مجازی یا تلفنی به انجام رسانده و از ویروس کرونا به‌عنوان فرصتی برای پیاده‌سازی خدمت‌رسانی به‌صورت مجازی استفاده کنیم و به این ترتیب در افزایش رضایت دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها گام‌های اساسی برداریم.

با توجه به اینکه رعایت بهداشت و نظافت در محیط بوفه‌های دانشجویی و انتشارات واحد می‌تواند به‌عنوان عاملی در تکثیر ویروس کرونا باشد، در این راستا چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص تهیه پروتکل‌های بهداشتی منطبق با بخشنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است تا در صورت بازگشایی بوفه‌ها و انتشارات دانشکده‌ها بتوانند سرویس‌دهی مطلوب با کمترین مخاطره را در دستور کار قرار دهند.

با توجه به اینکه این واحد دانشگاهی در سال ۱۳۹۸ در بین دانشجویان نمونه کشوری یکی از جایگاه‌ها را به خود اختصاص داده بود، در سال ۱۳۹۹ نیز دانشجویان نخبه شناسایی شده و برنامه‌ریزی لازم برای ساماندهی فعالیت آن‌ها صورت گرفته است.

هدف‌گذاری واحد تهران غرب برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ چیست؟

یکی از هدف‌گذاری‌های این واحد دانشگاهی برای سال تحصیلی جدید، شناسایی دانشجویان برتر هر رشته و برنامه‌ریزی برای تقویت توانایی‌های آن‌هاست تا علاوه‌بر شرکت در جشنواره دانشجویان نمونه کشوری، افرادی با بینش وسیع به مسائل روز، تربیت شده و به این ترتیب مدیران خلاق نسل آتی از این واحد دانشگاهی به جامعه معرفی شوند.



ترویج فرهنگ عفاف و آراستگی با کمک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری

برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب که در دیدار تشکل‌های دانشجویی با رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفت، چه اقداماتی در نظر گرفته‌اید؟

علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و عدم حضور دانشجویان در داخل دانشگاه، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. از جمله این برنامه‌ها ترویج فرهنگ عفاف و آراستگی بر بستر مجازی است. برای این منظور با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این واحد دانشگاهی، طرح «حرکت تحولی در موضوع خانواده» که به‌صورت یک طرح پنجساله ارائه شده است، در دست اجراست.

برای این طرح برنامه‌ریزی‌های مدونی در شورای فرهنگی واحد انجام شده است تا در راستای بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی، گامی هرچند کوچک در راستای تحکیم بنیان‌های خانواده ایرانی برداشته شود.



از جمله برنامه‌هایی که در هفته عفاف و حجاب در این واحد دانشگاهی برگزار شد می‌توان به مسابقه کتابخوانی «در زرّین» ویژه دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان اشاره کرد که منبع این مسابقه، کتاب «حجاب و عفاف در سبک زندگی ایرانی-اسلامی» برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب بود.

همچنین مسابقه دیگری نیز از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در جریان است که در نظر دارد با طرح یک سؤال ذهن مخاطب را درگیر مسئله حجاب کرده و با جمع‌آوری پاسخ‌های مخاطبان که از بین دانشجویان، اساتید و کارمندان است به بهترین پاسخ‌ها جوایز ارزنده‌ای تقدیم کند.

در واقع پرداختن به اینگونه مسابقات در ایام سال تحصیلی آتی، انگیزه افراد را برای مطالعه کتب مرتبط با حجاب و عفاف افزایش می‌دهد.

کانون‌های دانشجویی را به سمت ترویج عفاف و حجاب سوق داده‌اید؟

بله. هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای جذب نیروهای دانشجویی جدید در کانون‌ها و نشریات دانشجویی واحد هستیم تا از این طریق بتوان با انرژی جدید، فعالیت‌های دانشجویی را به شکلی بهتر پیش برد.

یکی از کانون‌های موجود در واحد، کانون خانواده و حمایت از ازدواج آسان است که تلاش خواهد شد برای احیای آن‌ها و استفاده از ظرفیت دانشجویی جهت افزایش کارایی این کانون‌ها استفاده کرد.

یکی دیگر از کانون‌هایی که می‌تواند در بحث عفاف و حجاب به کمک معاونت فرهنگی و دانشجویی بیاید، تشکیل کانون امر به معروف است که با آموزش‌هایی که به اعضای این کانون داده می‌شود، زمینه لازم برای امر به معروف دانشجویان به‌صورت اصولی و هدفمند فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر برنامه‌ریزی شده بود تا از ابتدای نیمسال دوم ۹۹-۹۸ دستورالعمل عفاف و آراستگی دانشگاه آزاد اسلامی با تغییری از نظر اجرا و به سبکی که بتواند به‌صورت خودکار به دانشجویانی که پوشش دانشگاهی را رعایت نمی‌کنند تذکرهای لازم ارسال شود، عملیاتی شده بود که به دلیل شیوع کرونا، دریافت بازخوردهای طرح با مشکل مواجهه شد.

درصورتی‌که در سال تحصیلی آتی این امکان فراهم شود تا دانشگاه به‌صورت حضوری در خدمت دانشجویان باشد، می‌توان بار دیگر این طرح را به‌صورت محوری پیاده‌سازی و اجرا کرد.



در پایان جا دارد از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، به دلیل حمایت‌هایی که در هر شرایطی از فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی واحد دارند و با نظرات خود همیشه یاری‌گر این حوزه هستند، تقدیر و تشکر کنم.

همچنین از تمامی معاونان و رؤسای دانشکده‌ها، نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد تهران غرب و مدیران حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی که با تمام توان در تلاش جهت ایجاد زمینه‌های لازم برای راحتی خدمت‌رسانی به دانشجویان در ایام کرونا هستند، سپاسگزارم.

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب عفاف و حجاب تخفیف شهریه مهارت های زندگی هدف گذاری معاونت فرهنگی دانشجویی