عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران غرب در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

ابزارهای نوین آموزشی، کارکردهای دانشگاه‌های نسل اول را زیر سوال برده‌اند

۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۲ کد : ۴۸۸۹
تعداد بازدید:۵۸۶

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: ابزارهای آموزشی نیز در آموزش‌های آنلاین تقویت شده و اکنون شاهد زیر سوال رفتن کارکردهای دانشگاه نسل اول هستیم.

به گزارش روابط عمومی واحد، حامد معیری کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره امکان تغییر ارزیابی و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های فناور داخل کشور اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل سوم برای پذیرش و جذب دانشجو نه از طریق آزمون‌های سراسری، بلکه از طریق برگزاری رویدادهای فناوری اقدام می‌کنند.

وی افزود: پیتر براکر محقق و نویسنده حوزه کسب‌وکار پیش‌بینی کرده که دانشگاه‌ها تا سال ۲۰۳۰ میلادی به بناهای یادبود تبدیل می‌شوند، با این پیوست که به‌نظر می‌رسد با شیوع کرونا این اتفاق زودتر نیز محقق شود. دانشگاه با دیدگاه کنونی که ورودی‌های خود را از درگاه کنکور پذیرش می‌کند، عملاً هیچ بازدهی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب بیان کرد: چهار سال طول می‌کشد تا دانشجویان مفاهیمی ابتدایی را بیاموزند، حال آنکه نمی‌توان برای کارایی آن مفاهیم بعد از چهار سال تضمینی ارائه کرد. اکنون که انبوه اطلاعلات و آموزه‌های علمی در فضای وِب و فضای مجازی انباشته شده، توجیهی برای آموزش فرسایشی با سبک سنتی وجود ندارد.

معیری کاشانی با اشاره به ضرب‌المثل معروف «همه چیز را همگان دانند»، عنوان کرد: اکنون که فضای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و علوم در فضاهای ابری ایجاد شده، هر کسی هر آنچه را که می‌داند به معرض دید همگان گذاشته و درس‌آموخته‌های اشتراکی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون دانشجویان می‌توانند کیفی‌ترین کلاس‌های درس دنیا را به صورت زنده از طریق درگاه‌های آموزشی دنبال کنند و با فیلم‌های آموزشی بهترین دانشگاه‌ها را در عرض چندین ساعت تماشا کرده؛ همچنین نسبت به موضوعات تخصصی اشراف پیدا کنند. دنیای ارتباطات معادلات آموزشی را به‌هم ریخته و دانشجویان امروزه می‌توانند با کمترین هزینه‌ها بهترین آموزش‌ها را در فضای مجازی دریافت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب خاطرنشان کرد: ابزارهای آموزشی نیز در آموزش‌های آنلاین تقویت شده و اکنون شاهد زیر سوال رفتن کارکردهای دانشگاه نسل اول هستیم. تولید انیمیشن‌ها و فیلم‌های کوتاه در کنار سایر ابزارهای آموزشی، یادگیری مؤثری را برای دانشجویان رقم می‌زند که شاید این امکانات اصلاً در کلاس‌های حضوری دانشگاهی دیده نشود.

معیری کاشانی گفت: ۳۰ سال پیش اگر دانشجویی در مسئله‌ای با مشکل روبه‌رو می‌شد، تا زمانی که با استاد مربوط ملاقات نکرده و سر کلاس وی حاضر نمی‌شد، نمی‌توانست آن را حل کرده و به جواب برسد؛ ولی اکنون دانشجو خیلی راحت می‌تواند با ابزارهای مختلف با استادان هر کشوری ارتباط گرفته و مسئله را حل کند.

 

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب آموزش آنلاین دانشگاههای نسل اول