چالش‌های انجمن‌های علمی ۹/ طاهرپور در گفتگو با آنا:

انجمن‌های علمی دانشجویی نقش بسزایی در نزدیک کردن دانشجویان به فضای علمی و دانشگاهی در قالب دوستانه و مشارکتی دارند.

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۰ کد : ۴۵۲۲
تعداد بازدید:۱۴۱۶

دبیر انجمن علمی دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: این انجمن علمی به‌عنوان برترین انجمن علمی واحد تهران غرب در سال ۹۸ معرفی شده است.

به گزارش روابط عمومی واحد، به نقل از گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکل‌هایی که می‌تواند به موضوع تولید علم ورود جدی پیدا کند، انجمن‌های علمی دانشجویی است که فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.

با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در زمینه پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها بپردازد.

در این گفتگو میزبان سهیل طاهرپور، دبیر انجمن علمی دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر، سرپرست کانون بازی‌های رایانه‌ای و مدیرمسئول نشریه بازیجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

 

دانشجو و استاد چگونه می‌توانند در زمینه تولید علم نقش‌آفرینی کنند؟

با توجه به فضای توسعه دیجیتال و حرکت با سرعت بسیار بالا به سوی تکنولوژی، دانشجویان و اساتید باید با ارائه تجربیات و علم فردی خود به دیگران، به تولید و توسعه علم کمک کنند؛ وجود فضایی جدید به دور از آموزه‌های تئوری؛ ایجاد بستری برای ارائه تجربیات و آغاز فرآیندهای عملی و مهارتی می‌تواند کمک شایانی به تولید و توسعه علم در فضای آموزشی داشته باشد.



انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چه نقشی دارند؟

انجمن‌های علمی دانشجویی نقش بسزایی در نزدیک کردن دانشجویان به فضای علمی و دانشگاهی در قالب دوستانه و مشارکتی دارند. اعضای این انجمن‌ها باید بتوانند دانشجویان و مخاطبان خود را از راه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های آموزشی، سرگرمی، رقابتی و… به محیط دانشگاه و فضای آموزشی جذب کنند.

انجمن علمی؛ شکوفا کننده استعداد دانشجو

انجمن علمی نقش بسیار مهمی در فعال کردن ظرفیت موجود در دانشجویان دارد و می‌تواند استعداد جوانان را شکوفا کند؛ فعالیت گسترده دانشجو در انجمن علمی، تشکیل تیم‌های مختلف و قرار گرفتن دانشجویان در کنار یکدیگر، خلاقیت و هم‌افزایی فکری بیشتری را رقم می‌زند که می‌تواند در پیشرفت علمی کشور موثر باشد.

وزارت علوم در زمینه افزایش اختیارات انجمن‌های علمی کار مثبتی انجام نداده است

رویکرد نظام آموزش عالی در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر می‌توان گفت وزارت علوم و سایر بخش‌های مرتبط درون دانشگاهی یا برون دانشگاهی، برای تاسیس و افزایش تعداد انجمن‌های علمی در سطح کشور عملکرد خوبی داشته‌اند اما در رابطه با افزایش اختیارات و نحوه فعالیت انجمن‌ها، اتفاقات مثبتی رخ نداده و وزارت علوم در این زمینه کار مثبتی انجام نداده است.

باید منطبق با شرایط روزمره تغییراتی در روند اجرایی و عملکرد ماژول‌های انجمن‌های علمی دانشجویی ایجاد شود تا شاهد رشد پرشتاب علمی کشور با کمک انجمن‌های علمی دانشجویی باشیم.



به انجمن‌های علمی استقلال بیشتری داده شود

چه چالش‌هایی پیش روی انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها قرار دارد؟

در هر مسیر و فرآیندی، با توجه به شرایط محیطی و درخور زمان، چالش‌ها و آسیب‌های مختلفی وجود دارد؛ استقلال بیشتر، ایجاد بستر و زمینه مناسب برای فعالیت انجمن‌های علمی به رفع آسیب‌ها و گذر از چالش‌های انجمن‌های علمی کمک می‌کند.

بهتر است مزایا و امتیازهای مثبتی برای انجمن‌های علمی و فعالیت‌های آن‌ها در نظر گرفته شود تا جبران آسیب‌ها باشد تا با قدرت بیشتر بتوان از چالش‌های ساده و پیچیده از جمله مخالفت‌های انسانی و مسائل دیگر عبور کرد.

لزوم تشویق انجمن‌های علمی توسط مسئولان

راهکار شما برای تقویت انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟

تقویت انجمن‌های علمی نیازمند اثرات مثبت و امتیازهای جذاب برای مخاطبان و اعضاست، در واقع هیچ مجموعه‌ای بدون تشویق و تعیین هدف مثبت و زمینه‌سازی به نقطه‌ی مثبتی نرسیده است؛ بهتر است شرایط به‌گونه‌ای باشد که مسئولان به انجمن‌های علمی میدان بیشتری برای فعالیت داده شود تا در کنار حل مشکلات و عبور از بحران‌ها، فرآیند و راندمان خود را تقویت کنند و به سوی محیط‌های عملی و تجربی گام بردارند.

برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟

با توجه به اینکه آغاز هر فعالیت جدی، نیازمند بسترسازی و پی‌ریزی اولیه است، برای تولید علم و یا در اصطلاح علم‌آوری باید فضای عملیاتی و تجربی بیشتری در دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی وجود داشته باشد.

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و کارآموز که صرفاً مسائل تئوری را آموخته، تا زمانی که در محیط کار با چالش‌ها و مشکلات در بحران دست و پنجه نرم نکند، کار او ارزشی نخواهد داشت؛ برای تولید علم، ایده‌پردازی و شکوفایی ذهنی و علمی به فعالیت‌های عملی و تجربی گروهی نیاز است تا دانشجویان با هم‌افزایی و تمرکز بر روی حل مشکلات، گام‌های موثری بردارند.

انجمن علمی کامپیوتر؛ برترین انجمن علمی واحد تهران غرب در سال ۹۸

درباره انجمن علمی دانشجویان رشته مهندسی برق واحد تهران غرب توضیح دهید. از ابتدای شکل‌گیری انجمن شما تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

باعث افتخار است در ۲ ساله گذشته که مسئولیت انجمن علمی مهندسی کامپیوتر به بنده محول شده است، با تلاش و کوشش بسیار زیاد، با استعانت از خداوند متعال و همچنین حمایت‌های مسئولان مربوطه، توانسته‌ایم فعالیت خوبی را در دفتر تجربیات و سوابق خود ثبت کنیم و دانشجویان بسیاری را در این مسیر تربیت و راهنمایی کنیم.



در سال گذشته، انجمن علمی مهندسی کامپیوتر، علاوه‌بر برگزاری کارگاه‌های آموزشی عملی و پروژه‌محور، با همکاری کانون بازی‌های رایانه‌ای به برگزاری مسابقات رایانه‌ای با محوریت فوتبال اقدام کرد و فضای رقابتی سالم و مفیدی میان دانشجویان ایجاد شد و آنان را جذب به انجمن علمی کرد.

تیم انجمن علمی مهندسی کامپیوتر با شرکت متعدد در دوره‌های استارت‌آپ ویکند درون دانشگاهی در سه دوره از مسابقات، مقام‌های برتر اول و دوم را در دفتر فعالیت خود به ثبت رساند. همچنین مفتخر هستیم که در سال ۱۳۹۸، انجمن علمی مهندسی کامپیوتر به‌عنوان انجمن علمی برتر سال در واحد تهران غرب معرفی و کسب تندیس پژوهشگر برتر سال در دفتر سوابق و تجارب فعالیت این تیم پرتلاش ثبت شد.

در پایان از تمامی مسئولانی که در این مسیر ما را حمایت و همراهی می‌کنند، تشکر می‌کنم، آرزوی موفقیت برای همه دوستان تلاشگر در زمینه فعالیت‌های علمی دارم و تا نفس داریم در این مسیر برای رشد بیشتر فضای علمی و پژوهشی کشور تلاش خواهیم کرد.

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب انجمن علمی کامپیوتر دانشجویان