آنا گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره سرای نوآوری و فناوری آموزشی واحد تهران غرب/ دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه زیست‌بوم فناوری تولید ثروت می‌کند

دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به دانشگاه فناورانه و حل مسئله سراهای نوآوری را راه‌اندازی کرده است تا زیست‌بوم فناوری و کارآفرینی در کشور توسعه پیدا کند.
۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۳ کد : ۵۴۹۶
تعداد بازدید:۱۷۲۳

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان برای رسیدن به دانشگاه فناورانه و حل مسئله، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را تأسیس کرد تا برای ترویج نوآوری و کارآفرینی در کشور اقدامات مؤثری انجام دهد. در همین راستا، سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد تا زیست‌بوم فناوری توسعه پیدا کند.

سرای نوآوری شامل مراکز رشد، صاحبان سرمایه، شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری است و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن فعالیت دارند. در واقع تمرکز اصلی در این سراها بر روی اقدامات پژوهشی و فناورانه است و می‌خواهد دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاهی کارآفرین، کارآمد و سرآمد تبدیل کند.

تمرکز سرای نوآوری و فناوری آموزشی واحد تهران غرب بر محوریت آموزش تکنولوژی‌های آموزشی

یکی از مجموعه‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، سرای نوآوری و فناوری آموزشی واحد تهران غرب است که با تمرکز بر محوریت آموزش تکنولوژی‌های آموزشی راه‌اندازی شده است. این پروژه از اسفند ۹۷ با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کلید خورد و در یک فرآیند یک سال و نیمه، یکی از ساختمان‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب مورد بازسازی قرار گرفت و در این مدت شرایط و فضای آن در قالب یک مرکز نوآوری طراحی شد.

این مرکز چهار طبقه دارد که در طبقه همکف کلاس‌های فناورانه، اتاق کنفرانس، کافه علم، در طبقه اول واحدهای فناور و دانش‌بنیان که عملاً ویترین سرای نوآوری است که هدف همگی تکنولوژی‌های آموزشی و کسب‌وکارهای آموزش‌محور است. همچنین در طبقه دوم ۲۰ استارت‌آپ و شتاب‌دهنده مستقر بوده و در طبقه چهارم نیز فضای کار اشتراکی موجود است که عملاً بدنه زیست‌بوم آموزشی هستند. در واقع سرای نوآوری واحد تهران غرب ظرفیت ۹ واحد فناور را دارد که تاکنون تعداد ۷ واحد فناور مستقر شده‌اند.

داداندیش: سراهای نوآوری با ایده‌ها و کسب‌وکارهای نوین تولید ثروت می‌کنند

پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید: «سراهای نوآوری بخشی از زیست‌بوم نوآوری و فناوری هستند که قرار است با ایده‌ها، نوآوری‌ها و کسب‌وکارهای نوین که درآمدهای آن می‌تواند در اقتصاد کشور مؤثر باشد، تولید ثروت کنند. یکی از ویژگی‌های سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی این است که به‌صورت تخصصی وارد موضوع شده و کار می‌کند».

تمرکز بر روی فناوری آموزشی در ایام کرونا بیشتر احساس می‌شود

وی می‌افزاید: «حدود یک سال با اساتید واحد تهران غرب جلسه داشتیم و نظرات آن‌ها را درباره ترویج فناوری دریافت کردیم. در آن نشست‌ها گفته شد که اگر بخواهد تحولی در نوآوری انجام شود و فناوری در همه کسب‌وکارهایی که سنتی عمل می‌کنند، برود، باید یک تغییر فرهنگ به وجود بیاورد. محل این تغییر دانشگاه است نه فقط برای اینکه دانشجو را تغییر نگرش دهیم بلکه باید از مهد کودک آموزش‌های خود را تغییر دهیم، به همین دلیل تمرکز بر روی آموزش را برای سرای نوآوری واحد تهران غرب مدنظر قرار دادیم. البته زمانی که موضوع فناوری در آموزش را لحاظ کردیم، هنوز ویروس کرونا نبود ولی امروز که کرونا آمده و آموزش مجازی اهمیت پیدا کرده است، نیاز به موضوع آموزش بیشتر احساس می‌شود».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ادامه می‌دهد: «دو دوره فراخوان همکاری دادیم برای اینکه استارت‌آپ‌های حوزه آموزش را احصا کنیم. آن‌ها را ارزیابی کردیم و قرار است ۲۰ مورد از آن‌ها در سرای نوآوری حضور پیدا کنند. شتاب‌دهنده «تِتا» که نخستین شتاب‌دهنده فعال در حوزه تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، در سرای نوآوری واحد تهران غرب مستقر است و از استارت‌آپ‌ها حمایت کمک می‌کند تا از مرحله هسته درآمده و به شرکت تبدیل شوند؛ همچنین شرکت‌های موفق حوزه فناوری آموزشی را دعوت کرده‌ایم که در سرای نوآوری مستقر شوند و تجربه موفقی را رقم بزنند. این شرکت‌ها می‌توانند به استارت‌آپ‌ها ایده بدهند و باید تجربه موفق‌ خود را به‌صورت کارگاه در این سرای نوآوری جاری و ساری کنند».

داداندیش گفت: «دانشجویان جدیدالورود واحد تهران غرب موظف هستند که یک روز با اساتید خود در سرای نوآوری این دانشگاه حضور پیدا کنند تا با تخصص رشته خود آشنا شوند. یکی از معضل‌هایی که در جامعه وجود دارد، این است که فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد، باید در تاکسی اینترنتی کار کند یا کار هنری انجام دهد. به این صورت سرمایه کشور و عمر دانشجو هدر می‌رود. ما می‌گوییم همان روز اول که دانشجو رشته خود را انتخاب و در دانشگاه ثبت‌نام کرد، باید استعداد او شناسایی شود».

وی خاطرنشان کرد: «دو درصد جامعه در همه جوامع نخبه، نوآور و خلاق هستند. استعداد بعضی از این افراد به‌صورت معمولی شناسایی می‌شود، البته ممکن است که هیچ‌کس هم این‌ها را نشناسد. ولی وقتی از ابتدای تحصیل دانشجو، او را به حضور در سراهای نوآوری دعوت می‌کنیم بسیار موثر است. همچنین برنامه داریم که دانش‌آموزان را در سرای نوآوری بیاوریم تا استعدادهای آنان شناسایی شود. امیدواریم بتوانیم معلم‌ها را نیز آموزش دهیم تا آموزش‌های نوآورانه داشته باشند».

لزوم تبیین چگونگی یادگیری عمیق در آموزش‌های مجازی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ادامه داد: «بسته‌های آموزشی برای اقدامات فناورانه و استارت‌آپ‌ها تهیه شده است و در ایام کرونا تمرکز می‌کنیم که چگونه یادگیری آموزش‌های مجازی را عمیق کنیم. باید بررسی کرد که چگونه می‌توان برای افرادی که مشکل دارند، نابینا یا ناشنوا هستند، استفاده از آموزش مجازی را تسهیل کرد».

حاجی‌پور: تبیین اهداف سراهای نوآوری

همچنین وحید حاجی‌پور، رئیس سرای نوآوری و فناوری آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب می‌گوید: «امیدواریم با در نظر گرفتن فضاهای حل مسئله بتوانیم کسب‌وکارها را از دل فرآیندهای آموزشی استخراج کنیم. مراکز فناوری تحت عنوان سرای نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت فناوری دانشگاه آزاد، و واحد‌های دانشگاهی ایجاد شده که می‌توان هدف اصلی آن را به اختصار ایجاد یک بستر یکپارچه کسب‌وکاری بین دانشگاه‌ها برشمرد».

وی می‌افزاید: «معرفی محصولات و خدمات به بازار یکی دیگر از هدف‌های سرای نوآوری است. بر همین اساس سرای نوآوری و فناوری آموزشی واحد تهران غرب با مجوزی که در حوزه فناوری‌های آموزشی تکنولوژی آموزشی در سال گذشته اخذ کرد، فعالیت خود را آغاز کرد. تقریباً بستر نوآوری و فناوری در این سرا، از شتاب‌‌دهنده و استارت‌آپ گرفته تا شرکت‌های فناور ایجاد شده است».

رئیس سرای نوآوری و فناوری آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ادامه می‌دهد: «در حال حاضر موفق به ایجاد فضایی شده‌ایم که امروزه به‌عنوان یک محیط جذاب و نوآورانه شناخته می‌شود و فضایی را مهیا می‌کند تا امکان ورود دانشجویان به فضای کسب‌وکار فراهم شود. باید گفت دانشجویان و دانش‌آموزان، افرادی هستند که در آینده، در بازار کار به وجود آنان نیاز داریم، افرادی که در آینده کارآفرینان ما را تشکیل می‌دهند».

حاجی‌پور توضیح داد: «امروزه باید بتوانیم محیطی جذاب ایجاد کنیم و فضای متفاوتی را بسازیم تا آنان بتوانند در محیط‌های آموزشی توانمند شوند. باید با روش جدیدی به آنان آموزش داد تا بتوانند وارد مسیر کسب‌وکار شوند؛ می‌توان گفت هدف کلی این است تکنیک‌هایی را که منجر به ورود این افراد به بازار می‌شوند، در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد به آنان آموزش بدهیم و در واقع به سمتی برویم که فقط دانشجو فارغ‌التحصیل نکنیم، بلکه تلاش کنیم محصول دانشگاه، یک شرکت یا یک شخصیت حقوقی باشد و تبعاً در این راستا دانشگاه نیز منتفع خواهد شد».

در واقع دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد سراهای نوآوری در تلاش است تا در حوزه علم و فناوری، برای ایران اسلامی اقتدارآفرینی کرده و به رشد پرشتاب علمی کشور کمک کند. باید منتظر ماند و دید که نتایج و دستاوردهای این سراهای نوآوری در آینده چیست و چه کمکی به ترویج فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها می‌کند.

کلید واژه ها: سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب فناوری آموزش زیست بوم