آیین گرامیداشت مقام شامخ استاد در واحد تهران غرب برگزار شد

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۶:۵۰ کد : ۵۸۰۷
تعداد بازدید:۹۰۳

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب، به همت حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی این دانشگاه، آیین گرامیداشت مقام شامخ استاد، بصورت حضوری و مجازی با حضور خانم دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، معاونین، روسای دانشکده ها و جمعی اساتید منتخب، در روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه در محل سالن اجتماعات مجتمع پیامبر اعظم (ص) این واحد دانشگاهی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

این گزارش حاکیست در آغاز مراسم خانم دکتر داداندیش ضمن عرض سلام و احترام و خوشامدگویی به اساتیدی که به صورت حضوری و مجازی در مراسم حضور داشتند عنوان کرد:

از اینکه در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا، توانسته ایم در یک جمع کوچک به صورت حضوری و مجازی از اساتید خوبمان تقدیر کنیم، خصوصاً اساتید محترمی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در خدمتشان هستیم و واقعاً زحمت میکشند باعث افتخار ما است.

طی یک سال گذشته با همت و تلاش اساتید، کلاس های غیر حضوری واحد تهران غرب به خوبی برگزار شد.

ایشان در ادامه سخنان خود افزود: در یک سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا، واقعاً شاهد این هستیم که شرایط سخت کار اعضای هیات علمی و سایر همکاران ما چندین برابر شده است اما هر شغلی بالاخره یک فشار کاری دارد و ممکن است شرایط بحرانی نیز در آن حادث شود، اما مهم این است که بالاخره ما بتوانیم از پس آن برآییم و خوشحالم با افتخار به حضور شما اعلام نمایم طی یک سال گذشته با همت و تلاش شما اساتید گرامی، کلاس های غیر حضوری واحد تهران غرب به خوبی برگزار شد و سامانه ها همراه و آپدیت شدند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه گزارشی از تحولات این واحد دانشگاهی در ۷ سال اخیر خاطر نشان کرد:

همواره در سالروز گرامیداشت مقام معلم، حجم وسیعی از پیام های بسیار احساسی و تاثیرگذار، در تقدیر از نقش معلم و استاد برای ما می آید که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند است.

سوال این است ما در طول دوره تحصیلی مان با تمام دانشجویانی که در ارتباط هستیم، چقدرتوانستیم اخلاق را ارتقا دهیم.

من همیشه این روزها که می شود از خودم می پرسم که چقدر شبیه این گفته هایی هستیم که می گویند، حتماً شما هم از خودتان سوال کرده‌اید؛ که اگر یک انسان بخواهد ۳۰ سال خدمت کند و هر سال بخواهد خودش را به این گفته هایی که در مورد معلم هست نزدیک کند، بهترین و برترین چیزی که می‌گویند این است که معلمی شغل انبیاست. آدم تنش به لرزه می افتد که ما ۲۴ هزار پیغمبر داشتیم و یک پیغمبر خاتم، آیا ما مثل آنها هستیم؟ پس متوجه می شویم که معلمی مسئولیت بسیار سنگینی است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: مهم این است که خودمان را بتوانیم سال به سال به آن الگوها نزدیک کنیم. حضرت محمد صلی الله می فرمایند: نیامدم مگر اینکه مکارم اخلاق را در بین امتم گسترش دهم. سوال این است ما در طول دوره تحصیلی مان با تمام دانشجویانی که در ارتباط هستیم، چقدرتوانستیم اخلاق را ارتقا دهیم. واقعاً اولویت ما به عنوان یک معلم اگر بخواهیم یک قدم برای تربیت دانشجویان و تربیت خودمان برداریم چیست؟

دکتر داداندیش ادامه داد: نظر من این است که خودمان و دانشجویان بتوانیم شاکر باشیم. متاسفانه بچه ها همواره نیمه خالی لیوان را می بینند و شکرگزار نیستند. بنده در طول ۸ سال تصدی مسئولیت در واحد تهران غرب، معدود دانشجویانی را مشاهده نمودم که بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه حاضر شوند و تشکر کنند.

ایشان در ادامه یادآور شدند: از آغاز فعالیت علمی آموزشی واحد تهران غرب در سال ۱۳۸۵ تاکنون ۲۲ هزار فارغ التحصیل داشتیم و خوشبختانه واحد تهران غرب درمدت ۱۵ سال توانست از یک موسسه آموزشی به یک واحد دانشگاهی تبدیل شود.

فرهنگ قدردانی و تشکر و شکرگزاری در برابر خالق و همه کسانی که در طول زندگی به ما خدمت کردند، چقدر می تواند در زندگی ما تاثیرگذار باشد.

دکتر داداندیش در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از آن سال تا حالا ۲۲ هزار دانشجو داشتیم در سال ۹۳ افتخار این را پیدا کردم که مسئولیت واحد تهران غرب داشته باشم، اگردر بین ۲۲ هزار فارغ التحصیل، یک سوم آن هم در دوره ما فارغ التحصیل شدند چند نفرشان بعد از فارغ‌التحصیلی آمدند و از شما تشکر کردند؟ یقیناً خیلی کم بودند، شاید به تعداد انگشتان دست، ولی همان تعداد هم که به دفتر می‌آمدند و تشکر می‌کردند، خیلی خوشحال می شدم و با همین پیام های بسیار کوچک انگیزه می گرفتم، پس ببینید همین شکر گذار بودن چقدر تاثیرگذار است.

رئیس واحد تهران غرب، در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که به انواع شکر گزاری اشاره داشتند، یادآور شد: فرهنگ قدردانی و تشکر و شکرگزاری در برابر خالق و همه کسانی که در طول زندگی به ما خدمت کردند، چقدر می تواند در زندگی ما تاثیرگذار باشد و من خودم اگر بخواهم اولویت بدهم، این را به دانشجویان خود منتقل می کنم.

خانم دکتر داداندیش ادامه داد: در این چند سال اتفاق های بسیار خوبی برای واحد تهران غرب افتاده است و همه ما که امروز اینجا نشسته‌ایم، چه همکارانی که از سال ۹۳ اینجا بودند و چه همکارانی که شاید از سه ماه پیش به ما پیوستند واقعاً باید قدردان این اتفاقات باشند. نمی‌گویم از مسئولین تشکر کنیم، ولی می‌گویم که اولاً قدر نعمت‌ها را بدانیم و در مرحله بعد اینکه ما چه‌کار میتوانیم برای واحد تهران غرب کنیم؟ از این به بعد نقش ما چیست، مطمئناً نقش خوبی را میتوانیم ایفا کنیم. بی شک در توسعه یک سازمان و توسعه شتابان آن، مجموعه کارمندان و مدیران سازمان همگی بسیار تاثیرگذارند، چه رسد به اینکه ما یک سازمان آموزشی هستیم و البته با حضور موثر جمعی از اساتیدی که نصف بیشتر عمرشان را تحصیل کردند، دانش آموختند، تربیت شدند و مسئولیت تربیت نسل آینده را نیز برعهده گرفتند.

شما حتماً می توانید یک قدم برای تعالی واحد بردارید و از آنجا من صحبتم را شروع می‌کنم که، اخیراً بخشنامه ای در خصوص اساتید طرح الف و ب به واحدها ارسال شد و من شاهد آن بودم که در گروه ها خیلی شکایت وجود دارد، ولی واقعیت این است که همه شما به عنوان طرح الف می توانید باری از روی دوش واحد تهران غرب بردارید، هم از نظر گروهی و رتبه برای خودتان خوب است و هم برای واحد تهران غرب با ارزش است.

ایشان یادآور شدند: بدنبال بحث و تبادل نظرهای انجام گرفته در شورای واحد و بر اساس تصمیمات هیئت رئیسه، به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت هایی در دانشگاه خالی است و ما نیاز به نیروی انسانی و کمک اساسی داریم، بنابراین از اساتیدی که خودشان را الف اعلام کردند، بخواهیم این ظرفیت ها را برای ما پر کنند و هر کدام مسئولیتی را برعهده بگیرند، یادآور می شوم واحد تهران غرب تنها واحدی بوده که در سال گذشته دو هزار دانشجو بیشتر از سال قبلش داشته درحالی که بقیه واحدها سربه‌سر بودند.

دکتر داداندیش در پایان سخنان خود با آرزوی سلامتی برای تمام اساتید، تاکید کرد: ازخداوند متعال خواستاریم که توفیق دهد تا بتوانیم نعمت هایش را ببینیم و شکر کنیم و انشاءالله خداوند هم نعمت هایش را برای ما فزونی ببخشد.نعمت سلامتی را فراموش نکنیم، نعمت اینکه در واحدی مشغول انجام خدمت هستیم که رو به رشد است و شما می توانید نقش موثری در این رشد و بالندگی داشته باشید.

نوآوری مهم است چون باید نیاز ویژه ای را با هزینه ای قابل قبول برآورده سازد.

بر اساس این گزارش در ادامه این مراسم خانم دکتر مینو عالمی، عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده علوم انسانی واحد تهران غرب ضمن اشاره به مفاهیم بین نوآوری، فناوری، آموزش و توسعه ایران خاطر نشان کرد: دنیا در حال گذر به عصر دانش است و در این شرایط به شدت ناپایدار، برتری استراتژیک، در مدیریت تغییرات است و دنباله روی از تغییرات نمی باشد. نوآوری مهم است چون باید نیاز ویژه ای را با هزینه ای قابل قبول برآورده سازد.

دانشیار دانشکده علوم انسانی در ادامه سخنان خود افزود: وقتی با واژه ی کلاس درس خلاقانه برخورد میکنیم، منظور شیوه های نوآورانه در امر آموزش و خلاقیت در یادگیری می باشد، که محصول آن مهارتهای تفکر، بخصوص تفکر نقادانه است. نوآوری در آموزش باعث می شود یادگیری برای دانشجویان جالبتر و موثرتر باشد.

عضو هیات علمی واحد تهران غرب یادآور شد: فناوری نیز مهم می باشد، زیرا عامل تبدیل منابع طبیعی، سرمایه و نیروی انسانی به کالا و خدمات است. در واقع آموزش به کمک فناوری می آید برای اینکه روشی منطقی برای حل مشکلات آموزشی و برنامه ریزی درسی می باشد که نوعی تفکر سیستماتیک با آن همراه است. مثال بارز آن آموزش از راه دور می باشد که بین مدرس و فراگیر یک واسطه الکترونیکی وجود دارد.

وی درخصوص اهمیت توسعه تاکید کرد: توسعه چون فرایندی اجتماعی می باشد مهم است. در واقع مجموعه ای از عملهای شیوه مند و مستمر است که در مجموع اثر و کارکرد خاصی را بوجود می آورد.

دکتر عالمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباط موضوعی توسعه، نوآوری، فناوری و آموزش با ایران گفت: توسعه ایران برای ما ایرانیان مهم است زیرا حس مفید بودن، جهت و هدف برایشان مهم است. نوآوری در آموزش باعث ارزش آفرینی می شود، ما هم می توانیم مانند کشورهایی که در نرخ نوآوری و ارزش آفرینی جلو رفته اند، توسعه همه جانبه داشته باشیم.

 

توسعه کشور در گرو قدردانی و بکارگیری نخبه های متعهد کشور است.

ایشان ادامه دادند: برای صیانت از کشور ضرورت علم، صنعت و فناوری بصورت توامان ضرورت دارد، همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری فرمودند که موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری بسیار مهم است. درواقع علم و پژوهش و دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. طبق فرمایشات رهبری، دنیای غرب به برکت دانش خود توانسته برای خود ثروت و نفوذ فراهم کند. ما به نفوذ در دنیا نیاز داریم. ما دستاوردها و دانش خوبی داریم که با احساس مسئولیت بیشتر، با رستاخیز علمی و مطالبه جهاد در علم، میتوانیم به پیشرفت آن هم کمک کنیم.

دکتر مینو عالمی در بخش پایانی سخنان خود افزود: باید نگاهمان به پیشرفتهای دنیا باشد و از آنها یاد بگیریم، ولی جایی که میخواهیم عمل کنیم و آن را اجرایی کنیم، باید فرهنگ بومی و شرایط کشور خودمان را در نظر بگیریم. توسعه کشور در گرو قدردانی و بکارگیری نخبه های متعهد کشور است. اگر از لحاظ علمی، فناوری و نوآوری پیشرفت نکنیم دنیا از نظر علم و قدرت برای ما یک تهدید دائمی می باشد.

بر اساس این گزارش؛ در پایان این مراسم ضمن قدردانی از تلاش های ارزشمند اساتید در بخش معاونت ها، مدیران، روسای دانشکده ها و روسای مراکز تحقیقاتی وآموزش های تخصصی واحد، از اساتید منتخب دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب نیز با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.

جهت دریافت فایل گزارش اقدامات واحد تهران غرب در ۷ سال گذاشته کلیک کنید.

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب پروین داداندیش روز استاد