هجدهمین همایش بین‌المللی انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران (تلسی) با میزبانی مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و دانشگاه تربیت مدرس برای اولین بار به صورت مجازی برگزار شد.

۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۱ کد : ۶۶۰۶
تعداد بازدید:۱۴۲۱

هجدهمین همایش بین‌المللی انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران (تلسی) با میزبانی مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و دانشگاه تربیت مدرس برای اولین بار به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در مراسم افتتاحیه این همایش بین المللی به عنوان یکی از سخنرانان اصلی گفت: در آغازین سال های هزاره سوم مهمترین دغدغه جوامع بشری برقراری ارتباط و تعامل بین ملت ها و فرهنگها و تبادل تجارب موفق و مقابله با آسیب ها و مسائل مشترک جامعه جهانی می باشد. زبان به عنوان ابزار این تعامل از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پیشرفت های چشمگیر بشر در علوم، صنایع، تعاملات بازرگانی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعیِ بین ملت ها و کشورها از طریق ارتباطات زبانی شکل می گیرد و در سرتاسر جهان گسترش می یابد. این نشاندهنده میزان اهمیت این ابزار کاربردی در ایجاد یک مفاهمه بین فرهنگی است.

رئیس واحد تهران غرب افزود: ما در دهه های گذشته شاهد رقابتهای سلطه جویانه و منفعت طلبانه اما بی نتیجۀ کشورهای صاحب زبان های پر گویش برای استیلای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر اقوام و اقلیت ها و فرهنگ های بومی بوده ایم. اما خوشبختانه تلاش های متخصصان حوزه آموزش و زبان شناسی کاربردی برای غلبه بر مالکیت این زبان ها به ثمر نشسته است. این گونه نشست های تخصصی فرصت خوبی برای بهره برداری از این ابزار ارتباطی و فرهنگی، جهت، خدمت، شناسایی، حفظ و تقویت فرهنگ های بومی ملت ها و ارتباط موثر و تبادل تجربه بین مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهها می باشد.

دکتر داداندیش با اشاره به برگزاری هجدهمین کنفرانس بین المللی انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران (تلسی) گفت: این همایش نیز با محوریت "زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی" تلاش دارد به این تلاش های علمی و پژوهشی جهانی برای کاهش تاثیرات نامناسب این استیلای زبانی که بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است بپیوندد. اینجانب و همکارانم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب که یکی از واحدهای پیشرو علمی در خانوادۀ بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی می باشد، به عنوان یکی از میزبانان این همایش مُعظَم در کنار دانشگاه تربیت مدرس افتخار داریم میزبان جمعی از بهترین متخصصان حوزه زبان شناسی کاربردی از سراسر جهان باشد.

وی افزود: امید آن دارم تا بتوانیم با تبادل دانش و بهره گیری از نتایج و راهکارهای علمی که در این همایش ارائه می شود، تغییر مثبت در آموزش زبان انگلیسی برای نزدیک به یک میلیون دانشجویی ایجاد کنیم که در مقاطع مختلف آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می کنند. همچنین امیدوارم با استمرار این همکاریهای علمی و برگزاری رویدادهایی از این دست، بتوانیم بسیاری از دغدغه های همگانی کشورها را برطرف کنیم. اینجانب ضمن تشکر از برگزارکنندگان هجدهمین کنفرانس بین المللی تلسی، برای شما شرکت کنندگان عزیز آرزوی توفیق دارم تا بتوانیم راه کارهای مناسب گسترش زبان انگلیسی در جهت تبدیل آن به عنوان ابزار قدرتمند و اثربخش در ارتقاء و تقویت فرهنگ های بومی و ملی کشورها بررسی عملیاتی کنیم. همچنین قدم های عالمانه، هوشمندانه و خلاقانه ای برای ایجاد دوستی و همبستگی بیشتر بین ملتها برای زندگی بهتر در جهانی امن توام با صلح و آرامش بردارید.

دکتر مجتبی محمدی یکی از دبیران اجرایی کنفرانس در گزارش افتتاحیه این رویداد با اشاره به وقفه یک ساله برگزاری این کنفرانس به دلیل کرونا گفت: مانند بسیاری از کنفرانسها و رویدادهای علمی، این همایش نیز دستخوش این پاندمی قرار گرفت و سال گذشته برگزار نشد. خوشبختانه امسال هجدهمین دوره آن با همکاری مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و دانشگاه تربیت مدرس بصورت کاملاً مجازی برگزار می شود. از خردادماه امسال که با تایید هیات مدیره انجمن زبان و ادبیات انگلیسی ایران میزبانی این کنفرانس به دو دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب واگذار شد، بیش از ۲۵۰ ساعت جلسه منظم با اعضاء کمیته های علمی و اجرایی جهت برنامه ریزی برگزاری این همایش تشکیل شد.

عضو هیات علمی واحد تهران غرب افزود: موضوع اصلی کنفرانس امسال" انگلیسی به عنوان زبان بین المللی" که یکی از موضوعات به روز می باشد، انتخاب شد. نگاه سلطه جویانه زبان انگلیسی به عنوان زبان کشورهای آمریکا و انگلیس را که در سالهای اخیر به چالش کشده شده است و آن را به عنوان زبان بین المللی جهت برقراری ارتباط و تعامل فرهنگی بین کشورهای مختلف نه به عنوان زبان کشورهای انگلیس و آمریکا هست را مد نظر قرار داده و راهکارهای لازم برای برون رفت از این وضعیت که مقام معظم رهبری هم بارها به آن اشاره کرده است، مورد نظر مسئولین کنفرانس بوده است.

دکتر محمدی، یکی از دبیران اجرایی همایش گفت: بیش از ۴۵۰ مقاله و چکیده مقاله با فرصت یک ماه و نیم و با دو بار تمدید به دلیل استقبال خوب از این همایش، توسط دبیرخانه همایش دریافت و وارد فرایند داوری شد. کمیته علمی متشکل از منتخبین استادان برجسته کلیه دانشگاهها و مراکز دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی و استادان سرشناس بین المللی مقالات رسیده را بررسی و داوری کردند. در فرایند داوری، هر چکیده بصورت ناشناس توسط دو یا حتی سه داور متفاوت و متخصص در حوزه آن چکیده مورد ارزیابی قرار گرفت و نهایتاً حدود ۱۱۰ مقاله برای ارائه در اتاق های مختلف انتخاب شدند. به دلیل ظرفیتی که در کنفرانس آنلاین امسال داشتیم ضریب پذیرش حدود ۲۵ درصد بود. برای اینکه بتوانیم مقالات با کیفیت بیشتری ارائه دهیم، تصمیم گرفته شد مقالاتی که توسط اعضاء هیات مدیره و کمیته داوران پس از داوری ها پذیرفته شد از جدول پذیرفته شدگان خارج کنیم و فضا را برای پژوهشگران دیگر که کار با کیفیت داشتند باز کنیم.

وی افزود: ویژگی دیگر این دوره از کنفرانس این بود که با رایزنی های و فعالیت هایی که دبیران علمی و اجرایی کنفرانس داشتند، اسپانسرهای مختلفی از جمله؛ دانشگاه مک کوئری استرالیا، سازمان پژوهش و برنامه ریزی و پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش از وزارت آموزش و پرورش، مرکز استنادی جهان اسلام ISC ، دپارتمان زبان دانشگاه بصره از عراق ، آموزشگاه بیان برتر و کانون زبان ایران به عنوان بزرگترین موسسه آموزش زبان های خارجی کشور که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش می باشد را جذب کردیم. این کنفرانس با حدود بیش از ۱۲۰۰ شرکت کننده، تقریباً دارای بیشترین تعداد ثبت نام کننده در کنفرانس های در ادوار گذشته می باشد.

دکتر مینو عالمی یکی از دبیران علمی هجدهمین کنفرانس بین المللی تلسی گفت: موضوع اصلی این همایش" انگلیسی به عنوان زبان بین المللی" و کار کرد های آن در آموزش زبان و تربیت معلم می باشد. دبیران علمی این همایش دکتر مینو عالمی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دکتر ضیاءالدین تاج الدین و دکتر غلامرضا کیانی از دانشگاه تربیت مدرس و دبیران اجرایی آن دکتر مجتبی محمدی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و دکتر حمید علا می از دانشگاه تربیت مدرس می باشند.

عضو هیات علمی واحد تهران غرب ضمن اشاره به برگزاری زمان همایش گفت: این همایش سه روزه از سه شنبه ۱۶ آذر با برگزاری دو کارگاه بصورت غیر رسمی آغاز شد. افتتاحیه آن از ساعت ۸:۳۰ الی ۹:۳۰ در روز هفدهم و اختتامیه آن ۱۸ آذر از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ برگزار شد. اندی کرک پتریک از دانشگاه گریفیس استرالیا، کانستنت لونگ و مارتین دوئی از کینز کالج لندن، نیکوس سیفاکیس از دانشگاه آتن یونان، نوبویوکی هینو از دانشگاه اوزاکا ژاپن سخنرانان اصلی این همایش بودند. ۱۱۰ سخنران از دانشگاه ها و مراکز مختلف در ۶ اتاق موازی به ارائه های خود به صورت آنلاین پرداختند. همچنین سه پنل تخصصی با هدف بررسی هدایت و بررسی چالش های آموزش زبان و فرصت ها و محددیت های آن در آموزش و پرورش، در حاشیه این همایش برگزار شد.

دکتر عالمی افزود: از ویژگی های این همایش می توان به مجازی بودن کل پروسه از ثبت نام تا اجرا اشاره کرد. همچنین در طول ۱۸ سال کار تلسی، برای اولین بار از دانشگاه آزاد اسلامی نمایندگانی در هیات مدیره آن حضور دارند؛ اینجانب و دکتر مجتبی محمدی در انتخابات سال ۱۳۹۸ تلسی که در جامعه آکادمیک زبان شناسی کاربردی و آموزش زبان برگزار گردید، بعنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران (تلسی) انتخاب شدیم که یک سوم اعضا را تشکیل می دهیم. حضور اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در هیات مدیره تلسی باعث گردید تا حدود چهل درصد از اعضای کمیته ی علمی این همایش از استادان برجسته دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شوند.

دبیر علمی کنفرانس با اشاره به مسابقه ملی نگارش انگلیسی با محوریت یادگیری مجازی در دوره پاندمی کرونا گفت: مسابقه انجمن علمی دانشجویی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و انجمن تلسی ایران در دو مرحله برگزار گردید که در مراسم اختتامیه تلسی با حضور اساتید دانشگاه های مختلف سراسر کشور و دانشجویان، اسامی سه شرکت کننده برتر اعلام و از آنها تقدیر و تشکر به عمل آمد. محسن محمود دهکی، دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان نفر اول، مینا افشار منش، دانشجوی کارشناسی دانشگاه الزهرا (س) نفر دوم و فریبا قربانی راد، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب نفر سوم این مسابقه بودند.

گفتنی است در حاشیه این همایش از دکتر حسین فرهادی، استاد بازنشسته دانشگاه علم و صنعت که همینک به دلیل فعالیت های علمی گسترده و تدریس در دانشگاه های آمریکا، ارمنستان و ترکیه چهره ای بین المللی هستند، دکتر سید محمد ضیاحسینی، نظریه پرداز بین‌المللی در حیطه ی زبان شناسی کاربردی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر علی درخشان عضو هیات علمی دانشگاه گلستان به عنوان پژوهشگر برتر سال و مصطفی نظری دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی به عنوان پژوهشگر برتر دانشجویی که فرم های مربوط به پژوهشگر برتر را تکمیل و پس از داوری و ممیزی انتخاب شده اند، تقدیر بعمل آمد.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تربیت مدرس آموزش زبان عنوان زبان انگلیسی عنوان زبان تلسی هجدهمین همایش بین‌المللی انجمن هجدهمین همایش بین‌المللی زبان واحد تهران غرب