نشست برگزاری دوره ام بی ای گردشگری و صنایع دستی با همکاری مشترک معاونت صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری برگزار شد

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۱ کد : ۵۰۹۰
تعداد بازدید:۱۳۲۴

به گزارش روابط عمومی واحد، نشست برگزاری دوره MBA گردشگری و صنایع دستی با همکاری مشترک معاونت صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب، گروه مدیریت گردشگری و هتلداری با حضور دکتر داداندیش، رئیس واحد، خانم دکتر محمودیان، معاون صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دکتر پیشگر، معاون فرهنگی – دانشجویی، خانم دکتر زارع، رئیس دانشکده هنر و معماری، خانم دکتر نیک بین، عضو هیأت علمی گروه گردشگری و هتلداری، خانم دکتر زینال نژآد، رئیس مرکز آموزش‌های آزاد، دکتر پیرمحمدزاده، عضو هیأت علمی گروه گردشگری، در سالن ایده تا عمل مجتمع پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

در ابتدای این جلسه خانم دکتر نیک بین توضیحاتی در خصوص عنوان و ضرورت دوره ارائه داد: وی گفت: هدف از اجرای این دوره طراحی یک دوره میان رشته‌ای با اهداف MBA جهت آماده‬ ‏سازی پرسنل این حوزه برای ورود به کسب و کارهای مربوط به این رشته است که تلفیقی از حوزه دانشگاه و صنعت می‌باشد. این آموزش در بحث‌های کارآفرینی و صنعت مورد نیاز و ضرورت است.

عضو هیأت علمی گروه گردشگری افزود: طراحی و اجرا این دوره امکان آماده سازی نیروی انسانی را به جهت ورود حرفه‌ای به بازار کار فراهم می‌آورد.

نیک بین گفت: صنایع دستی یکی از زیر بخشهای مولد در صنعت گردشگری است که می‌تواند زمینه اشتغال گروه‌های آسیب پذیر زنان، جوانان و روستاییان را فراهم آورد. خوشبختانه به لحاظ تنوع در زمینه صنایع دستی کشور ما از جایگاه برتری در میان کشورهای مختلف برخوردار است اما در زمینه فروش و بازاریابی محصولات تولید شده، ضعف وجود دارد، بخصوص در حال حاضر که فروش آنلاین و مباحث مربوط به دیجیتال مارکتینگ برای حفظ حیات تمامی صنایع مطرح است. طوری‬ که "بیل گیتس" هم پیش بینی کرده که اگر کسب و کارتان در اینترنت نباشد، بزودی در بازار هم نخواهید بود!

وی افزود: ما اساتید را بصورت تئوری و پرکتیکال برای آموزش دوره‌ام بی ای گردشگری و صنایع دستی در نظر گرفته‬ ایم. بطوریکه اساتیدی که تجربه عملی دارند در کنار اساتید آکادمیک بصورت مکمل به ارائه مطالب بپردازند. در این دوره روش‌های تدریس مسئله محور و کیس استادی از تکنیک‌های مورد استفاده خواهد بود. تا انشالله بتوانیم به اهداف در نظر گرفته شده برای طراحی این دوره تخصصی نائل شویم.

سپس دکتر داداندیش ضمن تشکر از حضور اعضاء هدف از برگزاری این دوره را جذب دانشجو عنوان کرد و اظهار داشت: افرادی که قرار است در آموزش دوره MBA باشند باید افراد شاخصی باشند و این دوره باید اثر گذار باشد و در عرض یکسال بازدهی آن را ببنیم. وی افزود: حتی کارگاه‌های یک روزه هم می‌توان برگزار کرد که بتواند جذب مخاطب کند.

وی بهره مندی از اساتید برتر و با سابقه کاری فعال در صنعت گردشگری کشور، بهره مندی از دانش اساتید برتر و سابقه کاری فعال در کسب و کار گردشگری و صنایع کشور، برقراری ارتباط کاری و حرفه‌ای بین فعالان و مدیران گردشگری، امکان تحصیل دانش پژوهان در مقاطع تحصیلی بالاتر، ارائه‌ی مدرک معتبر و مورد تایید وزارت علوم، توجه به کیفیت دوره‌های آموزشی و تمرکز بر مهارت‌های کاربردی محیط کسب و کار را از مزایای شرکت در این دوره برشمرد و گفت: ما نیاز به اساتید خلاق داریم و هدف این ما ایجاد تحول در این رشته است

رئیس واحد تهران غرب در خصوص افرادی که شرایط مصاحبه را ندارند گفت: افراد می‌توانند با گذراندن پیش دوره وارد دوره MBA شوند

در ادامه خانم دکتر محمودیان بیان داشت: بعنوان شخصی که در این حوزه کار می‌کنم و از نزدیک و ملموس با مشکلات این حوزه آشنا هستم، کاملاً خلا چنین دوره ایی را برای کشوری که سومین کشور تولید کننده در حوزه صنایع دستی است احساس می‌کردم و همیشه جزو یکی ایده آلهای من بود که این دوره بصورت آکادمیک برگزار شود.

وی افزود: این دوره وقتی در یک محیط دانشگاهی برگزار شود، یکی از چیزهایی که ایران را مثال زدنی می‌کند در شورای جهانی صنایع دستی داشتن تدریس آکادمیک رشته‌های صنایع دستی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها ست، کشورهای دیگر چنین پیوستگی را ندارند.

معاونت صنایع دستی سازمان گردشگری و مدیریت فرهنگی کل کشور بیان داشت: MBA از بدو شروع در خیلی از رشته‌ها وکسب و کارها تاثیر گذار بود، در رابطه با صنایع دستی و هنرخلا آن حس می‌شد وخیلی هم دیر شروع شد، من خوشحالم که الان خیلی اصولی و علمی با سرفصل‌های درست به آن نگاه شد.

وی ابراز امیدواری کرد: از طریق آزمون سراسری در مقطع کارشناسی ارشد بشود دانشجو جذب کرد. و ضمن پیشنهاد افزودن مبانی کارآفرینی و همچنین اقتصاد صنعت گردشگری و یا اقتصاد هنر به سرفصل‌ها افزود: اقتصاد صنایع دستی در دنیا مباحث عریض و طویلی دارد و چشم انداز ما باید جذب دانشجوی خارجی باشد که بعداً بتوانیم، با این قدرت و توانی که داریم چه از بعد نظری و علمی از منظر جایگاهی که در شواری جهانی داریم، اعلام کنیم دانشجو می‌پذیریم از کشورهای خارجی و به شدت کسانی که طرفدار هنر هستند و در این حیطه‌ها مشغول به فعالیت هستند، علاقمند هستند از نظر تخصصی و بازاریابی یاد بگیرند.

محمودیان گفت: جامعه هدف ما یک جامعه بسیار بزرگ است، صنعگران، هنرمندان، پیش کسوتان، جوانان، دانشجویانی که در حوزه استارت آپی کار می‌کنند، چون اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که سرریز سایر رشته‌ها را در حوزه صنایع دستی داریم، و خیلی از کسب و کارهای موفق در محیط آنلاین اصلاً افراد گروه صنایع دستی نیستند، کسانی که از رشته‌های دیگر ورود کردند، که یا خلاق بودند، یا سرمایه گذار بودند یا باهوش بودند، این مبانی مربوطه را نگذراندند.

ما عمدتاً جامعه صنایع دستی کشورمان یک جامعه ایی که هستند که به شدت علاقمندن یادگیری اند چون احساس نیاز می‌کنند.

در ادامه جلسه اعضاء حاضر در خصوص سرفصل دوره‌ها، شرایط شرکت کنندگان، ویژگی مزایای دوره، نحوه برگزاری دوره، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست داداندیش ضمن استقبال از برگزاری دوره‌های آموزشی MBA ، بر ضرورت انعقاد تفاهم نامه‌ای با صنایع دستی سازمان گردشگری این دانشگاه تاکید کرد.

کلید واژه ها: دوره MBA گردشگری و صنایع دستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب داداندیش میراث فرهنگی