داداندیش در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

گام‌های مؤثر واحد تهران غرب برای اجرای طرح پایش/ ارائه آموزش نوآورانه اساتید به دانشجویان

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۲ کد : ۵۱۴۹
تعداد بازدید:۱۲۲۴

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: این واحد دانشگاهی موضوع صنعت و سلامت را به کمک دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در قالب طرح پایش و برای حل مسائل کشور دنبال می‌کند.

پروین داداندیش در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به لزوم افزایش ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب موضوع صنعت و سلامت را به کمک دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در قالب طرح پایش و برای حل مسائل کشور دنبال می‌کند.

وی افزود: نخستین گام این است که ما چالش‌های حوزه صنعت و سلامت را پیدا کرده و آن را به موضوعاتی که قابلیت این را داشته باشد دانشجویان بتوانند از آن پایان‌نامه استخراج کنند تبدیل کنیم؛ در واقع یک موضوع بزرگ را به مجموعه‌ای از موضوع‌های کوچک و پایان‌نامه تبدیل می‌‌کنیم تا دانشجویان بتوانند آن را بر روی پایان‌نامه‌های خود کار کنند، وقتی تحقیقات انجام می‌شود، آن‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و راه‌حل موضوع و مشکل بزرگ حاصل می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با بیان اینکه این واحد دانشگاهی گام‌های مؤثری در جهت طرح پایش انجام داده است، گفت: دانشجویان این دانشگاه به سمت پایان‌نامه‌های کاربردی و در جهت حل مسائل کشور سوق پیدا کرده‌اند. گام دوم این است حوزه‌هایی را که در صنعت، بنگاه‌ها و شرکت‌ها در راستای موضوع پایش واحد تهران غرب است پیدا کرده و شروع به انجام کار تحقیقاتی مشترک تحت عنوان پروژه بیرون‌دانشگاهی کنیم.

داداندیش خاطرنشان کرد: دو پروژه موفق در حوزه تحقیقات مشترک با صنایع داشتیم و این هم باز یک قدم مثبت در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت است. مثلاً از سال گذشته تا الآن یک تفاهم‌نامه با فولاد مبارکه به مبلغ یک میلیارد تومان امضا کردیم و به عنوان اعتبار برای ما در نظر گرفتند، اولین قرارداد در راستای این تفاهم‌نامه به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان توسط چند نفر از اساتید مکانیک واحد تهران غرب منعقد شد و یک پروژه را در آنجا تعریف کردند. برخی از اساتید را به فولاد مبارکه می‌فرستیم تا از نزدیک موضوع‌های مربوط به حوزه صنعت و سلامت را ببینند و آشنا شوند.

ارائه آموزش نوآورانه اساتید به دانشجویان

وی عنوان کرد: یک کاری را از سال گذشته شروع کرده‌ایم و آن مسئله این است که باید تحولی در آموزش ایجاد می‌کردیم چراکه به نظرمان آمد آموزش مرسومی که دانشگاه‌ها از طریق استادمحور و تدریس در کلاس دنبال می‌کنند آن اثر مطلوب را ندارد و نمی‌تواند دانشجو را جذب کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ادامه داد: در مردادماه سال گذشته با حدود ۱۰۰ نفر از اساتید جلسه‌ای داشتیم و طرح موضوع کردیم که هرکدام از شما ببینید در رشته‌های خودتان چگونه می‌توانید در نحوه آموزش تغییراتی ایجاد کنید که دانشجو انگیزه پیدا کرده و بهتر درس بخواند. به چند نوع نحوه آموزش نوآورانه رسیدیم که سال‌هاست در دنیا نیز به نام آموزش مسئله محور اتفاق افتاده است که استاد به جای اینکه در کلاس درس متکلم وحده باشد، هر جلسه یک موضوع را به عنوان مسئله طرح می‌کند و دانشجویان به صورت تیمی با یکدیگر مسئله را حل می‌کنند و در راستای حل مسئله، یادگیری اتفاق می‌افتد. البته کار سختی است و استاد باید خیلی زحمت بکشد.

داداندیش بیان کرد: خوشبختانه از سال گذشته تاکنون در هر رشته‌ای یک نفر یا چند نفر از اساتید، آموزش مسئله‌محور را آغاز کرده‌اند که رشته‌های زبان انگلیسی، گردشگری و روانشناسی نمونه‌هایی از آن است، هر هفته ما جلساتی را در این خصوص برگزار می‌کنیم ولی به خاطر کرونا برگزاری این جلسات تا حدودی با تأخیر روبرو شده است، در واقع در جلسات هر کدام از اساتید تجربه خود را در ۶ ماه گذشته بیان می‌کنند که مثلاً ترم پیش آموزش مسئله‌محور را ارائه داده‌اند، مثلاً اساتید رشته‌های کامپیوتر، مکانیک و برق در نشست مشترکی که داشتند، تصمیم گرفتند در ابتدای ترم، دانشجویان ورودی جدید را با این رشته‌ها آشنا کنند و این اتفاقی بی‌سابقه بود.

وی خاطرنشان کرد: در روش آموزش مسئله‌محور یک درس را چهار نفر از اساتید، به‌صورت تخصصی به دانشجویان ارائه می‌کنند تا آنان با این حوزه آشنا شده و در نهایت علاقه بیشتری نسبت به مباحث درسی برای آن‌ها ایجاد شود. حالا نتایج این شیوه آموزش دادن می‌آید که امیدواریم تبدیل به مقاله شود. مثلاً آموزش مسئله‌محور در درس زبان انگلیسی واحد تهران غرب نتایج کار خود دید و در یکی از دانشگاه‌ها که مسابقه بود شرکت کرد و به‌عنوان تیم هفتم انتخاب شد، در واقع این مسائل برای ما دستاورد محسوب می‌شود. ما یک دانشگاه جوان هستیم و اساتیدی جوان اما پرانگیزه و پرتلاش داریم، این اساتید همت کردند و نتایج کارهای آنان را در چند سال اخیر خیلی خوب بوده است و امیدواریم در آینده بهتر نیز شود.

کلید واژه ها: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب دانشگاه پروین داداندیش صنعت و سلامت آموزش