سومین جلسه کمیته علمی برنامه صنعت و سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد

۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۹ کد : ۵۴۱۹
تعداد بازدید:۷۳۷

به گزارش روابط عمومی واحد، سومین جلسه کمیته علمی برنامه صنعت و سلامت به صورت مجازی در واحد تهران غرب برگزار شد، ابتدای جلسه دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با تشکر از حضور اعضای کمیته علمی بیان داشت: برای کاربردی‌تر شدن پایان‌نامه‌ها و فعالیتهای پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین زمینه‌های پژوهشی در قالب برنامه‌های علمی فرصت بزرگی فراهم کرده است. چنانچه امروز تمایل ۱۵۰ نفر از استادان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی را به انتخاب موضوع از نظام موضوعات برنامه علمی صنعت و سلامت شاهد هستیم، که ثمره تلاشهایی است که قریب سه سال استادان واحدهای تهران غرب و علوم پزشکی تهران با کمک و همیاری یکدیگر در تعریف زمینه‌های پژوهشی در قالب چالش‌های متعدد این برنامه علمی به انجام رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه، برای رسیدن به جایگاه مطلوب لازم است در کنار بروزرسانی مستمر و وسعت دادن به زمینه‌های پژوهشی به تشویق استادان و دانشجویان، مانند گذشته توجه کنیم افزود: باید برای جلب مشارکت بیشتر پژوهشگران و تقویت ارتباط بین دانشگاه و سفارش دهندگان پژوهشهای کاربردی اهتمام جدی داشته باشیم، به همین منظور لازم است مجری برنامه با همکاری روسای شوراهای دانشی منتخب و حمایت روسای دانشکده‌ها ضمن تدوین برنامه یک سال آینده برای اطلاع‌رسانی به گروههای آموزشی درمورد زمینه‌های موجود در برنامه صنعت و سلامت در گام اول و سایر برنامه‌های علمی در گام بعدی تلاش نماید، و هر ماه گزارش پیشرفت فعالیتها را ارائه نماید.
داداندیش با اشاره به قدردانی از یک استاد فعال در زمینه نظام موضوعات و برنامه علمی در هفته پژوهش ابراز امیدواری کرد با فعالیتهای تشویقی مناسب شاهد گرایش حداکثری استادان به هدایت دانشجویان و موضوعات پژوهشی خود به سمت انتخاب زمینه از نظام موضوعات پایش آزاد باشیم.


در ادامه رضا شریفی، مجری برنامه علمی صنعت و سلامت، با ارائه گزارشی از وضعیت فعلی برنامه علمی افزود: براساس آمار استخراج شده از سامانه پژوهشیار، استادان برخی واحدها بیشترین استقبال را در تخصیص ظرفیت راهنمایی به زمینه‌های پژوهشی تدوین شده در برنامه صنعت و سلامت داشته‌اند. از سوی دیگر براساس تعداد پروپوزالهای مصوب در شوراهای پژوهشی واحدها دانشجویان واحدهای مشهد، تهران مرکز، فلاورجان، تهران شمال، گرگان، نجف‌آباد، شیراز، تهران جنوب، رشت و شهرکرد نسبت به دانشجویان سایر واحدها به برنامه علمی صنعت و سلامت اقبال نشان داده‌اند.
دکتر علی مقداری، رییس واحد فرشتگان نیز در این جلسه ضمن اشاره به فعالیتهای انجام شده در زمینه ساخت تجهیزات موثر در بهبود شرایط زندگی ناشنوایان اظهار کرد: به ثمر رسیدن این فعالیتها و انتشار دستاوردهای مرتبط با آنها در مجامع و مجلات علمی نشان داد دوگانه‌سازی اشتباهی که در سالهای اخیر شکل گرفته مبنی بر اینکه انجام پژوهشهای کاربردی و مفید برای رفع نیازهای داخل کشور در تعارض با انتشار مقالات علمی معتبر است چندان واقعیت ندارد و لزوماً برای تولید دستاوردهای پژوهشی در سطح اول جهان نیازی نیست حل مسائل و مشکلات داخلی را رها کرده و به پژوهش در حوزه‌هایی که اولویت کشور نیست بپردازیم.
دکتر مهدی مرجانی، رییس شورای دانشی دامپزشکی، خواستار تدوین مکانیزمی برای تسریع در تصویب پژوهشهای کاربردی و تسهیل برخی فرآیندهای دست و پا گیر مثل اخذ کد اخلاق در حوزه‌های مرتبط با دامپزشکی شد که باعث طولانی شدن دستیابی به محصول در پژوهشهای کاربردی شده است.
دکتر امیر امینی، عضو شورای دانشی فنی و مهندسی با اشاره به برخی مشکلات در سامانه پژوهشیار خواستار رفع برخی از این ایرادها شد و بر شکل‌گیری تیمهای پژوهشی بین‌رشته‌ای برای تقویت نظام موضوعات تاکید کرد.
دکتر لادن حافظی، مجری برنامه علمی ارتقای سلامت دهان و دندان به محافظه‌کاری دانشجویان برای انجام پروژه‌های عملی و کاربردی اشاره کرد و بیان داشت: دانشجویان عموماً ترجیح می‌دهند به جای انتخاب موضوعات پردردسر مرتبط با تولید و ساخت محصول که نیاز به یادگیری مفاهیم بین‌رشته‌ای هم دارد بیشتر روی زمینه‌های تئوری که پایان آن مشخص‌تر است کار کنند که لازم است آسیب‌شناسی شود اما در همین زمینه می‌توان به جای انتظار از دانشجویان برای انتخاب موضوع از برنامه‌های علمی برای سوق دادن طرحهای پژوهشی استادان به سمت انتخاب از چارچوب نظام موضوعات نیز تلاش کرد تا بتوان برنامه‌های بلندمدت‌تری هم برای طراحی پژوهشهای کاربردی تدوین کرد.
دکتر علیرضا شهاب لواسانی، مجری برنامه علمی کشاورزی پس از سیل، در این جلسه به لزوم اطلاع‌رسانی اختصاصی درباره هر یک از برنامه‌های علمی در سایت واحد اشاره کرد و افزود: این اطلاع‌رسانی اگر به صورت مستمر و در تعامل با مجری و شوراهای دانشی شکل بگیرد کمک شایانی در جهت تدوین هر چه بهتر و بیشتر زمینه‌های پژوهشی و رعایت ظرایف ادبیات پایش خواهد کرد. وی خواستار تقویت مکانیزمهای تشویقی و تقدیر از پژوهشگران فعال در نظام موضوعات شد تا باعث ترغیب سایرین برای ورود به کار روی مسائل و معضلات واقعی کشور بشود.
دکتر سعیده بزازیان، رئیس مرکز تحقیقات صنعت و سلامت واحد تهران غرب نیز پیشنهاد ساخت کلیپهای آموزشی مفید برای آشنایی دانشجویان با زمینه‌های پژوهشی نظام موضوعات را مطرح کرد و برای تقویت منظرهای گوناگون برنامه علمی بویژه مضوعات مرتبط با روانشناسی صنعتی و سلامت شغلی اعلام آمادگی کرد.
دکتر فرشته افکاری، عضو هیات علمی گروه روانشناسی واحد تهران شمال و از اعضای فعال شورای دانشی برنامه علمی پدافند غیرعامل این واحد درباره اهمیت بررسی اولویتهای پژوهشی وزارتخانه‌ها و مراکز عمومی و غیردولتی را خاطرنشان کرد و بر شناسایی نهادهایی که می‌توانند حمایتهای گوناگون مالی و پشنیبانی از پژوهشهای کاربردی داشته باشند تاکید کرد.
دکتر ساسان کاظمی‌نژاد از مدیران ارشد صنعت نفت، به راهکارهایی جهت تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت قابل پیگیری است اشاره نمود و با تاکید بر عضویت ایران در برخی معاهده های بین‌المللی و بودجه‌هایی که برای اجرایی شدن اهداف آنها وجود دارد خواستار جهت‌دهی زمینه‌های پژوهشی به سمت حل چالشها و معضلات واقعی مبتلابه صنایع کشور شد.


در ادامه جلسه هر یک از حاضران به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در جهت تقویت برنامه علمی صنعت و سلامت پرداختند.
گفتنی است در این جلسه تعداد دیگری از اعضای هیات علمی واحدهای تهران غرب و علوم پزشکی تهران از جمله دکتر هدی جهاندار مجری برنامه علمی ارتقای تولید و کیفیت دارو، دکتر فلورا فروزش عضو شورای دانشی علوم پزشکی، دکتر امیر مسلمی و دکتر مجید توکلیان اعضای شورای دانشی فنی و مهندسی، دکتر امیرهوشنگ رمضانی، لعیا دژم و امیر موسیوند، رئیس و اعضای شورای دانشی علوم پایه، دکتر مریم لشگری‌زاده مدیرکل حوزه ریاست، دکتر فرزین صمصامی مدیر کل امور پژوهشی، دکتر معصومه زینال‌نژاد رئیس مرکز آموزش‌های آزاد نیز در جلسه کمیته علمی برنامه صنعت و سلامت حضور داشتند.

کلید واژه ها: سرای نوآوری نظام موضوعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب واحد فرشتگان