در اولین جشنواره چند رسانه ای خلاق در واحد تهران غرب مطرح شد: دانشگاه‌ها در ارتباط مستمر با صنعت می‌توانند در ۵ حوزه ایفا نقش کنند

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۶ کد : ۵۵۸۷
تعداد بازدید:۱۲۸۵

به گزارش روابط عمومی واحد، اولین جشنواره چند رسانه ای خلاق همزمان با هفته گرامیداشت پانزدهمین سال تاسیس واحد تهران غرب و دهه مبارک فجر در آمفی تئاتر شهید موسوی دانشکده فنی و مهندسی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

این مراسم که به همت مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق واحد تهران غرب برگزار گردید دکتر پروین داداندیش، رئیس واحد، دکتر عراقیه، مدیرکل پژوهشی و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، معاونین، روسای دانشکده ها، اساتید، کارکنان و دانشجویان حضور داشتند.

پروین داداندیش ضمن تبریک چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بسیار مفتخرم که اولین جشنواره چند رسانه ای خلاق با تلاش و همکاری مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق، دانشکده هنر و معماری و همکاران در کلیه حوزه ها امروز در واحد تهران غرب برگزار می شود. لازم میدانم به چند نکته در حوزه اقتصاد خلاق اشاره کنم؛ همانگونه که مستحضرید در دنیای امروز نقش خلاقیت و میزان تأثیر خلاقیت در صنایع اقتصاد به یکی از مهم‌ترین رکن های تولید ثروت تبدیل شده است. به گونه‌ای که قبلاً موضوع بهره وری بود اما امروز خلاقیت و نوآوری اولویت بیشتری در سیاست‌های کلان اقتصادی و برنامه‌های کشورها دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: امروز در کشور ما نیز مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند. یکی از راه های مهم تحقق این سیاست ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی همانا توجه اساسی به پررنگ‌کردن و سهم بخشیدن به اقتصاد خلاق در اقتصاد ملی کشورمان می باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد گذار سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی از اقتصاد مبتنی بر نفت به اقتصاد مبتنی بر دانش و دانایی و شرکت‌های دانش بنیان هستیم لذا در این تغییر نگاه و سیاست عملیاتی کردن اقتصاد خلاق در کشور ایران با تمدن آمیخته به هنر، شعر، معماری و فرهنگ غنی اسلامی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

داداندیش با اشاره به ۵ حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت افزود: دانشگاه‌ها در ارتباط مستمر با صنعت می‌توانند در ۵ حوزه علمی، مالی، فناوری و نوآوری، هنری و فرهنگی نقش اساسی ایفا نمایند. در همین راستا این واحد دانشگاهی تفاهم‌نامه‌ای با صندوق هنر منعقد کرد و به منظور اجرای تعهدات تفاهم‌نامه، در ۲۰ مهر ماه ۹۵ مجوز تاسیس مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق را از سازمان مرکزی اخذ و در اسفند ماه سال ۹۵ همایش اقتصاد خلاق را برگزار کرد. در این همایش ۸۶ مقاله پذیرش شد که ۱۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۷۵ مقاله به صورت پوستر ارائه گردید.

وی افزود: برگزاری رویداد های ایده تا عمل با تمرکز بر حوزه های اجتماعی، فرهنگ، هنر، معماری و مبلمان شهری از جمله برنامه های واحد در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بوده است. در دی ماه امسال سرای نوآوری واحد تهران غرب افتتاح شد و خوشبختانه فعالیتهای بسیار خوبی را هم شروع کرده است. هفتگی بازدید هایی برای دانشجویان عضو انجمن های علمی دانشجویی و کانون های فرهنگی دانشجویی برگزار می کند. مسابقات هفتگی و دورهمی استارتاپی از جمله برنامه‌های سرا برای دانشجویان است. استارتاپ های مرتبط با شرکت های دانش بنیان در حال عقد قرارداد و استقراردر این سرا می باشد.

دکتر داداندیش ضمن اشاره به افتتاح اولین کارگاه تولید دیجیتال در روز گذشته گفت: این کارگاه با همکاری مشترک مرکزتحقیقات اقتصاد خلاق و یکی از دانش آموختگان واحد تهران غرب در دانشکده هنر و معماری واحد افتتاح شد.

وی گفت: سال گذشته بعد از شروع بیماری کرونا در کشور ما در دانشگاه نگذاشتیم جریان آموزشی تعطیل شود و به سرعت فعالیت های خود را در فضای مجازی ادامه دادیم. از این فعالیت ها فیلم مستندی تهیه شد و پس از آن فیلم کوتاه داستانی با نقش آفرینی دانشجویان رشته بازیگری ساخته شد که امیدواریم بتواند در جشنواره های داخلی و خارجی شرکت و مقام کسب نماید.

رئیس واحد تهران غرب افزود: امروز شاهد اولین جشنواره چندرسانه‌ای خلاق و پخش دو فیلم مستند هستیم. فعالیتها که از سال ۹۵ در واحد و توسط مرکز تحقیقات در حال اجرا می باشد در سه حوزه می تواند به گردش اقتصاد، فرهنگ و زیرمجموعه آن اقتصاد خلاق بسیار کمک کند. حوزه نهاد سازی و تولید محتوا و دانش به روز اولین حوزه می باشد که از اساتید رشته های مرتبط می خواهم تا کمک کنند بتوانیم به ارتقاء دانش و تولید محتوای علمی در حوزه اقتصاد خلاق کمک کنیم. دومین حوزه، آموزش و مهارت افزایی می باشد. ارتقاء دانش و مهارتهای دانشجویان در دوران تحصیل در همه رشته ها خصوصاً رشته های گردشگری، هنر و فرهنگ رسانه، بازاریابی و IT و فناوری اطلاعات و … در این دوره بسیار مهم است تا بتوانیم قدمی در راستای اشتغال فارغ التحصیلان واحد تهران غرب و دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برداریم و در ایجاد شرکتهای دانش بنیان در حوزه هنر، فرهنگ شتاب بیشتری بدهیم. سومین حوزه هم خدمات فن آورانه به موسسات و صنایع و دیگر نهادها در تبیین و ترویج ضرورت خلاقیت و توسعه اقتصاد خلاق در حوزه اقتصاد خلاق می باشد.

در ادامه دکتر عراقیه، مدیرکل پژوهشی و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن عرض ادب و سلام خدمت همه همکاران، ایام الله دهه فجر به ویژه سالروز رشادت عزیزان نیروی هوایی را خدمت همه تبریک عرض می کنم و از حضور در این جشنواره که اولین جشنواره در این حوزه است بسیار لذت بردم.

وی ضمن اشاره به دو مطلب مهم افزود: در حکایتیآمده است، وقتی میخواستن رمز موفقیت آدمیزاد را در جایی پنهان کنند عده ای فکر می کردند که راز موفقیت را در کجا باید پنهان کرد پیشنهادهایی دادند و گروهی گفتن راز موفقیت آدمیزاد را در اعماق زمین پنهان کنیم، انسانها به اعماق زمین نخواهند رفت و آن را پیدا نخواهند کرد گروهی گفتند این فرضیه غلط است و ما باید در آسمان ها راز موفقیت انسان را پنهان کنیم و عده ای در اعماق اقیانوس‌ها نظر دادند تا اینکه زیرکی در آنجا به راز موفقیت انسان ها را در اعماق وجود خود انسان‌ها پی برد که انسان‌ها در اعماق وجود خودشان به دنبال موفقیت نمی گردند اینجاست که مولوی شاعر پرآوازه کشورمان می‌فرماید:

این نسخه اسرار الهی که تویی، ای آینه جمال شاهی که تویی

از تو بیرون نیست آنچه در عالم است، از خود بطلب هر آنچه که خواهی که تویی

وی افزود: بنابراین وقتی انسان از درون خودش به دنبال رمز موفقیت می گردد کم کم به استعدادها و توانمندی ها و ارزش های خود پی می برد و ارزش ها مثل یک قطب‌نما یک اقیانوس که کشتی در آن وارد می شود می تواند کشتی را راهنمایی کند و کشتی را به مقصد برساند. مدیر کل پژوهشی و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در این وضعیت کرونا تهیه چنین فیلم‌ها، برگزاری جشنواره‌ها و به دنبال توانمندی‌های دانشگاهی گشتن جای تشکر دارد که شما پویایی را انتخاب کردید به جای تسلیم شدن در شرایط کرونا.

دکتر عراقیه ضمن اشاره به صحبت های خانم دکتر داداندیش در ارتباط با حمایت از این گونه برنامه ها افزود: ما در معاونت علوم انسانی و هنر به دنبال این هستیم که فرصت رشد را برای عزیزان فراهم کنیم از همینجا خدمت شما عرض می‌کنیم که اساتید هنر شما در ارتباط با ایده هایی که در چند رسانه‌ای خلاق دارند بیاورند در قالب کرسی های علمی ترویجی برگزار کنند و بابت این مباحث علمی و هنری که خواهند داشت زمینه فرصت و ارتقای آنها را فراهم خواهیم کرد. ما به دهنده ایده خلاق، نقد کننده ایده خلاق و به مدیران جلسه از طرف دانشگاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی گواهی خواهیم داد که به اندازه مقاله علمی پژوهشی در مجلات علمی دارای ارزش باشد و از همینجا خواهش می‌کنم از افرادی که به عنوان ناقد در این جلسات کرسی علمی ترویجی انتخاب می‌شود از رد کردن عقاید دیگران بر حذر باشند ما به دنبال این هستیم که در یک محیط دوستانه منطقی و علمی فردی که ایده را بیان می‌کند ایده او را کامل تر کنیم و اعلام آمادگی می‌کنیم در خصوص ایده هایی که در قالب کرسی علمی ترویجی انجام شود. از آن جایی که هنر زیربنای کار ماست و افق دیدگاههای انسان را توسعه می دهد برای ما ارزشمند است.

گفتی است اولین جشنواره اقتصاد خلاق توسط مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق با پخش دو فیلم مستند واکنش و ساخت چین برگزار شد و قرار است بصورت سالانه برگزار گردد. در حاشیه این جشنواره از عوامل فیلم کوتاه داستانی ساخت چین تقدیر به عمل آمد.

 

کلید واژه ها: مرکز تحقیقات اقتصاد اقتصاد خلاق خلاق تحقیقات اقتصاد خلاق مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق پروین داداندیش واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی