دکتر داداندیش در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد:

جایگذاری ویژه استفاده از نخبگان در سند تحول پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی

۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۱ کد : ۶۶۷۵
تعداد بازدید:۵۷۱

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری آنا پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به لزوم تعریف صحیح از نخبگان، خاطر نشان کرد: نخبگان در چند بخش قابل تعریف هستند ازجمله نخبگان حوزه فناوری، نخبگان مخترع و نخبگان کارآفرین که تا مقطع خاصی تحصیلات دارند اما توانسته‌اند طرحی ابداعی و تحولی در راستای اشتغال‌زایی ارائه دهند.

وی افزود: نکته مهم و مورد توجه، اعتماد و اراده بخش‌های مرتبط و مسئول در جامعه نسبت به نخبگان است که در بعضی موارد وجود نداشته و این مانعی بر سر راه استفاده از نخبگان در حل مشکلات کشور است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی تحقق منویات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مسائل کشور، با اشاره به اینکه نخبگان با قرار گرفتن در جایگاه اجتماعی مطلوب و حفظ شأنیت مدنظرشان، امیدوارتر عمل کرده و باهمت بیشتری نسبت به حل مسائل کشور گام بر خواهند داشت، اظهار کرد: با زنده کردن امید در دل نخبگان، می‌توانیم مانع از خروج آن‌ها از کشور شده و از این فرصت عظیم حداکثر بهره‌وری را داشته باشیم.

داداندیش با تأکید بر اینکه در بعضی موارد تعدادی از نخبگان با توجه به جایگاهی که در جامعه دارند، با حس طلبکارانه نسبت به جامعه برخورد می‌کنند، عنوان کرد: گاهی اوقات این سطح از توقعات باعث ایجاد عکس‌العمل از طرف جامعه شده و به عقیده من لازم است نخبگان هم در این حوزه بازنگری داشته باشند.

وی در ادامه گفت: برای حل مشکلات نخبگان، هر دو طرف ماجرا اعم از نخبگان و نهادهای مسئول در بکارگیری نخبگان، لازم است نسبت به آنچه در گذشته عمل کرده‌اند، بازنگری و رویکرد جدیدی اتخاذ کنند و با ظهور این اتفاق هر چه به جلو حرکت کنیم، می‌توانیم بهره بیشتری از نخبگان و ظرفیت‌های ارزشمند آن‌ها ببریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در ادامه این مطلب افزود: با نگاه به تولیدات و دستاوردهای ارزشمند نخبگان در حوزه‌های دانش‌بنیان می‌توانیم شاهد شکل‌گیری این اعتماد در بین اقشار جامعه نسبت به جایگاه ویژه نخبگان باشیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در برابر نخبگان این واحد، گفت: رویکرد ما نسبت به نخبگان جنبه حمایتی داشته به‌عنوان مثال: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در سال ۱۳۹۵ طی قراردادی که با بنیاد ملی نخبگان داشتیم، توانستیم ۴ نفر از فارغ‌التحصیلانی که از طرف بنیاد ملی نخبگان هم تأییدیه داشتند را جذب کنیم.

داداندیش در ادامه با اشاره به نتیجه مثبت انتخاب این ۴ نفر تا امروز، اظهار کرد: به عینه شاهد اتفاقات بسیار خوبی از عملکرد این نخبگان بودیم. به‌عنوان نمونه: یک نفر از این نخبگان که در رشته مکانیک فارغ‌التحصیل شده بود علاوه بر تأسیس شرکت دانش‌بنیان و به‌کارگیری تعدادی از دانشجویان در این شرکت، توانست با ایجاد طرح‌های نوین حل مسئله که در دنیا هم مرسوم است، نتایج مثبت و شگفت‌انگیزی در این گروه درسی به بار آورد.

وی افزود: ما در واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با جذب این نخبگان توانستیم موجبات ایجاد یک تحول عظیم در رویکرد نخبگان را رقم بزنیم زیرا اقدامات مثبت این افراد باعث ایجاد انگیزه در سایر گروه‌های آموزشی شده به‌گونه‌ای که آن‌ها نیز متقاعد به ایجاد طرح‌های نوین آموزشی و مهارتی شدند.

داداندیش با اشاره به اینکه در برنامه سند تحول پنج‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی، نیز نگاه بسیار خوبی به استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان شده است، افزود: در این سند اقداماتی در نظر گرفته‌شده تا با جذب حداکثری نخبگان، شاخص‌های ارزشمند وجودی این قشر بیشتر در معرض دید جامعه قرار گیرد. وی در پایان با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هم برنامه سند تحول پنج‌ساله را به جد پیگیری می‌کند، گفت: سند تحول پنج‌ساله را باهدف تأثیرگذاری بر آموزش، پژوهش و کارآفرینی در این واحد اجرا خواهیم کرد.

کلید واژه ها: نخبگان نخبگان حوزه واحد اسلامی واحد آزاد اسلامی واحد دانشگاه آزاد اسلامی واحد واحد تهران واحد تهران غرب دانشگاه رئیس دانشگاه