پروین داداندیش:

آموزشیار پنجره خدمات الکترونیکی است

سامانه آموزشیار به‌دلیل مطالبات خود دانشجویان و واحدهای دانشگاهی درباره شیوه نوین آموزشی منطبق با شرایط فعلی، راه‌اندازی شده است.
۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۴ کد : ۵۱۳۶
تعداد بازدید:۱۱۴۰

به گزارش روابط عمومی واحد به نقل از فرهیختگان، پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: سامانه آموزشیار به‌عنوان یکی از بزرگ‌‌ترین رویدادهای دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده است تا سرویس خوبی را در شأن دانشجویان به آنها ارائه دهد تا دیگر نیاز نباشد برای انجام امور مختلف خود اعم از آموزشی، پژوهشی و مالی درگیر بوروکراسی‌های اداری شده و سردرگم شوند. معتقدم در این دانشگاه باید همه‌چیز در شأن دانشجو باشد و حالا سامانه «آموزشیار» امور آموزشی را در شأن دانشجویان یکسان‌سازی و یکپارچه می‌کند.

یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه، یکپارچه‌‌سازی داده‌‌های دانشگاهی و توسعه شبکه علمی هوشمند است تا شاهد مکانیزه شدن آموزش باشیم چراکه پیش از این داده‌های متفاوتی در مراکز مختلف دانشگاهی وجود داشت، بنابراین مسئولان دانشگاه تلاش کردند تمام داده‌ها را یکپارچه‌سازی کرده و از مدل جزیره‌ای خارج شوند.

در آموزشیار تمام کارها از انتخاب‌واحد و پرداخت شهریه گرفته تا صدور گواهی‌های موردنیاز دانشجویان انجام می‌شود.

در دانشگاه آزاد اسلامی سال‌ها از یک نرم‌افزار و چندین سامانه برای ثبت‌نام و درج نمره و اقدامات آموزشی به‌نام سیدا استفاده می‌شد. برخی از واحدها نیز از سامانه‌های دیگری استفاده می‌کردند و همیشه سامانه سیدا ۴ از اشکالات و ایراداتی برخوردار بود. سامانه سیدا ۴ و سیدا ۷ تنها یک سامانه آموزش و شهریه بود اما در آموزشیار با پنجره خدمات الکترونیکی روبه‌رو هستیم.

البته برخی از این مشکلات به مرور طی سال‌ها حل شده بود اما این سامانه یک سامانه قدیمی بود و با توجه به رشد فناوری اطلاعات نیازمند یک بازنگری بود؛ به همین دلیل مسئولان دانشگاه تصمیم گرفتند یک سامانه به‌روز‌تر و جامع‌تری که همه مسائل آموزشی، پژوهشی و… را پوشش دهد، طراحی کنند.

معتقدم راه‌اندازی سامانه آموزشیار در واقع یک هدف مؤثر، مفید و کارآمد برای دانشگاه است. البته مقداری راه‌اندازی این سامانه زمان‌بر شد چراکه باید واحدها یک‌سری از اطلاعات را وارد کرده و سپس در این سامانه جایگزین می‌کردند؛ بنابراین مقداری پروسه راه‌اندازی آن به طول انجامید. اما الان درحال کامل کردن این سامانه بوده و دروس را برای ثبت‌نام جدید در آن ثبت می‌کنیم.

به‌عبارت بهتر در وهله اول مسائل مربوط به آموزش دانشگاه ساماندهی خواهد شد و در مراحل بعدی، کنترل و نظارت و برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت صورت خواهد گرفت. البته کارشناسان واحدها به سامانه قدیم عادت داشتند و در ابتدا ارتباط‌گیری با این سامانه برای آنها مقداری مشکل بود، اما خوشبختانه پشتیبانی فنی بسیار خوبی از این سامانه صورت گرفت و استان تهران و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از این سامانه پشتیبانی کرده و جلسات فنی زیادی توسط کارشناسان برگزار شد. در نهایت با همفکری و همکاری توانستیم در زمان کوتاه دروس را در این سامانه ثبت کنیم.

حالا قرار است امروز (پنجشنبه) ثبت‌نام دانشجویان در این واحد دانشگاهی آغاز شود؛ البته هر سامانه جدید تا وقتی راه‌اندازی نشده و در پروسه کار قرار نگیرد با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود و ایرادات آن مشخص نمی‌شود، اما خوشبختانه در مدت همین دو هفته که تلاش کردیم سامانه آموزشیار را زیر بار ببریم تمام ایرادات و مشکلات آن را به گروه فنی منتقل کرده و این ایرادات اصلاح شد و به‌نظر می‌رسد روزبه‌روز آموزشیار بتواند خود را با برنامه‌های دانشگاه وفق دهد.

همچنین دانشجویان می‌توانند در سامانه «پاسخ» مشکلات خود را مطرح کنند؛ به‌عبارت بهتر دانشجویان با مراجعه به سامانه پاسخ می‌توانند سوالات یا ایراداتی را که در سامانه آموزشیار با آن مواجه می‌شوند ثبت کرده تا به سوالات و مشکلات آنها رسیدگی شود.

آموزش مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مشکلات را رصد کرده و برای رفع آنها تدابیر متناسبی به‌کار خواهد گرفت. به دانشجویان توصیه می‌کنم نگران نباشند؛ اگر نتوانستند دروس مورد نیاز خود را اخذ کنند در بازه مجددی که اعلام می‌شود می‌توانند دروس خود را انتخاب کنند. ضمن آنکه خوشبختانه با توجه به اینکه کلاس‌ها مجازی است، سقف کلاس با زمان حضوری متفاوت است. به‌عبارت بهتر در زمان حضوری سقف کلاس برای دانشجویان مقداری محدودیت ایجاد می‌کرد اما حالا با توجه به برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی این اتفاق نخواهد افتاد.

درنهایت باید گفت سامانه آموزشیار به‌دلیل مطالبات خود دانشجویان و واحدهای دانشگاهی درباره شیوه نوین آموزشی منطبق با شرایط فعلی، راه‌اندازی شده است. استان تهران آخرین استانی است که ثبت‌نام خود را آغاز کرده و امیدوارم دانشجویان استان تهران به‌خوبی ثبت‌نام کنند. واحد تهران غرب نیز در روز پنجشنبه (امروز) به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ البته تمام تلاش‌مان این است که به‌صورت مجازی به سوالات دانشجویان پاسخ دهیم تا با کمترین مشکل، ثبت‌نام‌ها انجام شود.

همچنین شماره‌هایی جهت پاسخگویی به مشکلات فنی به دانشجویان اعلام شده است؛ دانشجویان می‌توانند با تماس با این شماره‌ها سوالات خود را با کارشناسان در میان گذاشته تا هر چه سریع‌تر مشکلات آنها مرتفع شود. براساس درخواستی که دانشجویان از مسئولان دانشگاه داشتند، قرار است سرویس خوبی را در شأن دانشجویان به آنها ارائه دهیم.

کلید واژه ها: داداندیش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تهران غرب آموزشیار