معاونت پژوهش و فناوری واحد تهران غرب برگزار کرد:

نشست تخصصی تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها در راستای شعار سال ۱۴۰۰

۰۵ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۸ کد : ۵۹۲۱
تعداد بازدید:۷۰۱

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب، نشست تخصصی تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها در راستای شعار سال ۱۴۰۰ با حضور دکتر داداندیش، رئیس واحد تهران غرب، دکتر حشمت اله عسگری، دانشیار اقتصاد و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران، دکتر ولی بریم نژاد، استاد اقتصاد و مشاور اقتصادی استاندار تهران، فریدون عطایی، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری، مهندس صابر پرنیان، مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران، معاونین، روسای دانشکده ها، مدیران و اساتید واحد تهران غرب روز شنبه ۵ تیرماه ۱۴۰۰ در سالن شیخ بهایی واحد تهران غرب برگزار شد.
دکتر پروین داداندیش، رئیس واحد تهران غرب، ضمن خیرمقدم به میهمانان و اساتید هیات علمی حاضر در جلسه چه بصورت حضوری چه بصورت مجازی گفت: امیدوارم که این جلسه دستاوردهای خوبی برای برنامه های آتی واحد تهران غرب در حوزه درآمدهای غیرشهریه ای و تقویت ارتباط با صنعت را داشته باشد. خوشبختانه مسئولین استانداری تهران جزو جوانان و همکاران خودمان هستند و همین امر باعث می شود تا تفاهم بیشتری با ایشان داشته باشیم. اگر در این جلسه خوب برگزار شود و ارتباط و اعتماد بین دانشگاه و استانداری برقرار شود، امیدواریم که پایه گذاری فعالیتهای خوبی باشد.

رئیس واحد تهران غرب افزود: دو کار باید انجام شود، ابتدا آقای دکتر عسگری و همکارانشان مسائل استان تهران را بصورت خاص و مشروح ارائه دهند و از اساتید میخواهم با دغدغه به این صحبتها گوش دهند تا بتوانیم برنامه هایی را برای امسال طراحی کنیم. واحد تهران غرب یکی از ۲۳ واحد دانشگاه آزاد اسلامی است که در استان تهران خدمات آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی ارائه می دهند که بصورت نمونه و پایلوت در خدمت میهمانان گرامی از استانداری تهران هستیم و امیدواریم که ظرفیتهای واحدهای دیگر استان تهران هم توسط استانداری شناسایی شود و متناسب آن بتوانیم ارتباط با آنها را برقرار کنیم.
دکتر داداندیش ضمن اشاره به قدمهای خوبی که دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با صنعت برداشته اند گفت: امیدواریم که از طرف صنعت شاهد قدمهای مثبتی باشیم. نزدیک به سه سال است که دانشگاه آزاد به دنبال تبدیل شدن به دانشگاه حل مسئله و دانشگاه اثرگذار می باشد. طرحی به نام طرح پایش و نظام موضوعات کلید خورد. مقرر شد تا ماموریت حل هر یک از مسائل کشور به یک واحد دانشگاهی واگذار شود و آن واحد دانشگاهی با صنعت، کارخانه و نهاد مرتبط با آن مسئله ارتباط برقرار کنند و یک مجموعه از موضوعاتی را طراحی کنند که اولین قدم اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی چه ارشد و چه دکتری از این موضوعات بعنوان موضوع پایان نامه استفاده کنند و در نتیجه برون داد طرح و اجرای پایان نامه هم قدمی باشد در حل مشکلات کشور، محله و منطقه خودمان هم دانشجویی که این زحمت را می کشد احساس کند که اثر گذار بوده و این خود یک روحیه ی مضاعفی برای امید به آینده برای آنها می باشد.
رئیس واحد تهران غرب با اشاره به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) افزود: ما در برابر ایجاد امید در جوانان مسئول هستیم و این قدمی بود که دانشگاه آزاد اسلامی طراحی کرد. در این سه سال اتفاق خوبی در این زمینه افتاد. شناسایی چالشها اولین قدم بود تا ماموریتش به واحدهای دانشگاهی داده شود. عناوین موضوعاتی که در استان تهران انتخاب شد بدین شرح می باشد؛ واحد تهران غرب موضوع صنعت و سلامت، واحد شهر قدس موضوع صنعت و تجارت، واحد ورامین موضوع کشاورزی و امنیت غذایی، واحد علوم پزشکی موضوع ایدز و اعتیاد و موضوع سلامت جسم و روان، واحد تهران مرکزی موضوع محیط زیست و موضوع تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شمال موضوع پدافند غیرعامل، واحد یادگار امام موضوع حمل و نقل و موضوع دریا، واحد تهران جنوب موضوع مواد و انرژی، واحد تهران شرق موضوع مدیریت بحران و بلایای طبیعی، واحد اسلامشهر موضوع حاشیه نشینی، واحد الکترونیکی موضوع مشکلات فضای مجازی را انتخاب کردند.
وی افزود: هر کدام از این موضوعات ۹ شورای دانشی دارند و در هر شورا ۳ تا ۴ استاد متخصص از همه ی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور عضو هستند. در آن موضوع وقتی دانشجو و یا استاد موضوعی را انتخاب می کنند این شوراهای دانشی ارتباط آن پایان نامه را موضوع بررسی می کند تا هدف پایان نامه تحقق پیدا کند و اجرا شود. در استان تهران حدود ۱۳۰۰ پایان نامه از موضوعاتی که در سامانه پایش معرفی شده است انتخاب شده. سخم واحد تهران غرب ۹۳ پایان نامه است. ۲۵۰۰ استاد آمادگی و تخصص خود را در راستای نظام موضوعات در سامانه پایش اعلام کرده است که سهم واحد تهران غرب ۲۳۰ استاد در برنامه صنعت و سلامت است.
دکتر داداندیش با اشاره به اینکه نظام موضوعات بعد از سه سال بسته نشده است گفت: این ظرفیتی که در طول سه سال بر روی آن کار شده و آمادگی کامل دارد که اگر موضوعی در استان تهران است و نیاز به این دارد که در این نظام موضوعات گنجانده شود و در یک پروسه ی بسیار کوتاه آن را به موضوعات پایان نامه ها تبدیل کنیم. بالغ بر ۱۲۰۰۰ موضوع در استان تهران به عنوان پایان نامه تبدیل شده است که در کل کشور این عدد ۲۰۰۰۰ عنوان پایان نامه می باشد.
رئیس واحد تهران غرب با اشاره به ظرفیتهای واحد تهران غرب گفت: اتحادیه سوختهای جایگزین موضوع آموزش ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی جهت فعالیت در پمپهای cng را بعنوان یک نیاز در قالب تفاهم نامه با ما مطرح کردند. آموزشهای کوتاه مدت با بسته های مختلف در این واحد دانشگاهی برای اتحادیه طراحی شد. موضوع بعدی که در این تفاهم نامه نطرح شد، رشته مهندسی cng می باشد که در ۶ ماه گذشته با ارتباطی که گروه مکانیک واحد تهران غرب با همکاران ما در سازمان مرکزی داشتند، رشته مهندسی سوختهای جایگزین را تعریف کردند. در کوتاه مدت بعد اخذ مجوزهای نهایی از مهرماه امسال ۳۰ درصد از درسهای رشته مهندسی مکانیک تغییر داده شود، دانسجویان میتوانند مهندسی مکانیک با گرایش سوختهای جایگزین را بخوانند.
وی گفت: این تجربه را در رشته کامپیوتر هم داشتیم. گروه کامپیوتر با بنیاد بازی های رایانه ای جلسات مختلف گذاشتند و نتیجه گرفته شد برای رقابت در دنیای بازیهای یارانه ای به آموزش بیش از ۱۰ هزار نیرو نیاز می باشد تا بتوانند برنامه و بازی بنویسند. با ۱۲ واحد درسی رشته کامپوتر گرایش بازیهای یارانه ای را گرفته است. طرح دیگری به نام پویش هم برای کسب مهارت دانشجویان در کنار تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. ما دنبال این هستیم که دانشجوی ماهر و کارآفرین فارغ التحصیل کنیم و این نیاز به نوآوری دارد و سرای نوآوری ما به این اختصاص پیدا کرده. آموزشها و یادگیریهای ما خوشایند دانشجویان نیست و یادگیری عمیق اتفاق نمی افتد. در ۲ سال گذشته همه اساتید ما تلاش کردند که روشهای نوین را در برخی کلاسها ارائه بدهند و روی آم تحقیق کنند و میزان اثربخشی آن را بررسی کنند تا بتوانیم به این تغییرات برسیم. سرای نوآوری تهران غرب که سومین سرایی می باشدکه همان زیست بوم نوآوری یا کارخانه نوآوری در کشور می باشد که آغاز به کار کرده است و خوشبختانه در ۵ ماه گذشته رویدادهای بسیار خوبی برای دانشجویان برگزار شده که بسیار اثرگذار بوده است.
دکتر داداندیش ضمن اشاره به جوان بودن واحد تهران غرب گفت: این واحد دانشگاهی، جوانترین واحد تهران می باشد و بالتبع آن اساتید جوان با دانش روز دارد و این ظرفیت و آمادگی را دارد که براساس صحبتهایی که نمایندگان استانداری انجام خواهند داد بتوانیم کمک کنیم تا در آینده در جهت بهبود و توسعه کشور و در راستای شعار سال که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند که همان تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها می باشد قدمی برداریم.

دکتر بریم نژاد در ابتدای نشست با اشاره به نحوه ی آغاز همکاری استانداری تهران با واحد تهران غرب گفت: در پی جلسات متعدد با حوزه های مختلف واحد تهران غرب برای رسیدن به یک ادبیات مشترک نیاز دیدیم که یک سری سلسه جلسات گذاشته شود تا ارتباط قوی تری برقرار شود. براساس شعار سال در کشور ستادی به نام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که به حل واحدهای تولیدی می پردازد، وجود دارد که در این نشست به این قوانین اشاره خواهد شد.
دکتر عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استلنداری تهران ضمن تشکر از برگزاری این حلسه گفت: در استان تهران، ۶۸ درصد از اقتصادمان مربوط به بخش خدمات است. بیش از ۷۰ درصد از شاغلین ما در بخش خدمات مشغول می باشند. وقتی وارد بخش خدمات شویم خودبخود جنبه غیر رسمی اقتصاد موضوعیت پیدا می کند. اما آنچه که بخش واقعی اقتصاد است و بیشتر به ذهن می آید و برای ما ملموس تر است و دیده می شود، مسئله تولید در بخش صنعت است لذا برای اینکه این جلسه مفید تر باشد در چارچوب واحدهای صنعتی مستقر در داخل شهرکها در خدمت اساتید هستیم و اگر این جلسه اجازه داد در حوزه های گردشگری، اصناف و … هم صحبت خواهیم کرد. امیدواریم در انتهای جلسه با گفتگوی متقابل با استادان حاضر در جلسه، مکانیسم همکاری دانشگاه با صنعت بررسی گردد.

در ادامه این نشست درخصوص دغدغه هایی که در بخش تولید خصوصاً ۱۹ شهرک صنعتی دولتی و ۱۵ شهرک صنعتی خصوصی و ۶۰ لکه صنعتی و واحدهای تولیدی داخل آنها وجود دارد، شمه ای از قوانین و مقررات در حمایت از تولید و در حمایت از فعالان بخش خصوصی، وضعیتی از داشته های استان تهران، تعداد کارخانه های صنعتی در داخل و خارج از شهرکهای صنعتی، ارائه شد و در انتهای جلسه حاضرین سوالات خود را مطرح کردند که پاسخهای آنها داده شد.

کلید واژه ها: استان تهران استانداری تهران واحد تهران غرب تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها